Lövhalk aah!

Lövhalk aah!
Inte nog med det, nån idiot har dessutom planterat hela skogar utmed järnvägen, med lövhalka och förseningar varje höst som resultat. Skandal. Återinför tjänstemannaansvaret.

För att inte tala om att någon har beslutat bygga infrastruktur i områden som regelbundet utsätts för minusgrader och snö. Det är ju uppenbart att det kommer att resultera i problem. Avgå alla!

Lövhalk aah!
Varför planterar man lövträd nära 90 graders kurvor på cykelbanan?
Och sedan helt struntar i att sopa upp alla löv som med Newtons lag om gravitation oundvikligen landar i sagda kurva.
Kräv iQ test på gatukontoret!
Och varför grusar man 90 graders kurvorna vintertid undrar min trasiga armbåge. Eller kanske borde man fråga-varför gör man 90 graders kurvor på cykelvägar? ?

Lövhalk aah!
Eller kanske borde man fråga-varför gör man 90 graders kurvor på cykelvägar? ?

Det kan man undra sig! I Nederländerna blev 90 graders kurvor på cykelvägar populärt (hos kommuner, inte cyklister) i början av 90-talet. Det var riktigt jobbigt. Det tog lite tid innan jag lärde mig var alla 90 graders kurvor befann sig så att jag kunde välja att byta till bilvägen just innan. Nuförtiden är nästan alla dessa kurvor bort i Nederländerna.

Det stämmer med min uppfattning att Sverige är 30 år efter Nederländerna när det gäller cykelinfrastruktur.

Lövhalk aah!
Jag tycker träd är mer okej än 90-graderskurvor. Kan vi behålla några träd eller måste alla bort?

Ja, träd är trevliga! I Nederländerna blev cykelbanor (med 90 graders kurvor) bredvid bilvägen populära på 90-talet. Gamla bilvägen var riktigt fina med träd på båda sidorna nära vägen Nya cykelbanor var längre bort och inte under träderna, tråkigt!

Men i Sveriges tar man väl bort alla träd som är närmare än 10 meter av vägen, eller?

Lövhalk aah!
Åt det inte bättre att förbjuda alla kurvor. Bara raksträckor.
Bara att flytta! Inte fulländat, men på god väg.
1665945559175.png

Lövhalk aah!
När jag ska in till den kungliga hufvudstaden cyklar jag förbi ett äppelträd som gör livet onödigt spännande så här på hösten. Först trillar det ner massor med små stenhårda äpplen på gång-/cykelvägen och några veckor senare är det ett tjockt lager med gegga istället. Tidigare i veckan låg det även lite löv uppepå gegget. Äppelträdet står vid en korsning där tre GC-vägar korsar varandra. Korsningen ligger så klart direkt efter ett krön med efterföljande kurva. För att krydda det hela står det även lite träd/buskar och skymmer sikten för alla inblandade.

Lövhalk aah!
Nu fick jag upp en annons där man verka kunna köpa stockar på kredit och till och med prenumerera på stockarna. Det är finfina höstträd på bilden, men var är löven? Luktar falsk marknadsföring lång väg.

Edit: Missade att det var en bilväg och där finns det så klart inga löv på vägbanan.

istockträd.PNG

Lövhalk aah!
Eller prova något så radikalt att man helt enkelt sopar bort löven regelbundet?
Jag raljerade lite innan, men förstår helt klart hur du tänker... Jag har en cykelbana som är brant som satan upp till mitt bostadsområde, och när jag cyklar med lastcykeln och två barn framtill kommer jag inte upp om det är för mycket löv (jag bara slirar då).

Jag brukar lösa problemet genom att ta lövblåsen och blåsa bort skiten. Bekymret är ju att löven är tillbaks på några dagar, så man får gå där ganska ofta. Jag är lite delad inför om jag anser att kommunen ska köra där med sopmaskin var och varannan vecka. Är det rimligt att det sopas regelbundet tills dess att alla löv är borta? Det är ju ändå ett problem i ett par månader typ, dvs det blir mycket sopning..

På bilvägar blåser löven bort av bilarna på ett helt annat sätt skulle jag vilja påstå, så där är problemet inte lika stort.

Lövhalk aah!
Jag raljerade lite innan, men förstår helt klart hur du tänker... Jag har en cykelbana som är brant som satan upp till mitt bostadsområde, och när jag cyklar med lastcykeln och två barn framtill kommer jag inte upp om det är för mycket löv (jag bara slirar då).

Jag brukar lösa problemet genom att ta lövblåsen och blåsa bort skiten. Bekymret är ju att löven är tillbaks på några dagar, så man får gå där ganska ofta. Jag är lite delad inför om jag anser att kommunen ska köra där med sopmaskin var och varannan vecka. Är det rimligt att det sopas regelbundet tills dess att alla löv är borta? Det är ju ändå ett problem i ett par månader typ, dvs det blir mycket sopning..

På bilvägar blåser löven bort av bilarna på ett helt annat sätt skulle jag vilja påstå, så där är problemet inte lika stort.
Byt ut löv mot snö. Är det rimligt att kommunen ska ploga var och varannan vecka? Snart nog blir det ju vår igen.

Borttagning av löv är en halkbekämpande åtgärd av liknande snitt som snöröjning.

Lövhalk aah!
Byt ut löv mot snö. Är det rimligt att kommunen ska ploga var och varannan vecka? Snart nog blir det ju vår igen.

Borttagning av löv är en halkbekämpande åtgärd av liknande snitt som snöröjning.
Sant, tack för perspektivet!

Jag vet dock inte om jag håller med om att löv är som snö i halkighet, men ändå..

Löv är ett jäkla aber att sopa upp med sopmaskin, till skillnad från flis som är det maskinen är tänkt till. Maskinen sätter igen sig och man får tömma stup i ett..

Lövhalk aah!
Sant, tack för perspektivet!

Jag vet dock inte om jag håller med om att löv är som snö i halkighet, men ändå..

Löv är ett jäkla aber att sopa upp med sopmaskin, till skillnad från flis som är det maskinen är tänkt till. Maskinen sätter igen sig och man får tömma stup i ett..
Nej, riktigt lika halkigt som is och snö är det inte, men tillräckligt för att kunna orsaka rejäla vurpor. Här håller kommunen efter vägar och cykelbanor och sopar/blåser undan löven varje dag. Som tur är så pågår lövhalkesäsongen inte hur länge som helst.

Lövhalk aah!
När jag ska in till den kungliga hufvudstaden cyklar jag förbi ett äppelträd som gör livet onödigt spännande så här på hösten. Först trillar det ner massor med små stenhårda äpplen på gång-/cykelvägen och några veckor senare är det ett tjockt lager med gegga istället. Tidigare i veckan låg det även lite löv uppepå gegget. Äppelträdet står vid en korsning där tre GC-vägar korsar varandra. Korsningen ligger så klart direkt efter ett krön med efterföljande kurva. För att krydda det hela står det även lite träd/buskar och skymmer sikten för alla inblandade.
Den borde postas i "Cykelbanornas hall of shame" !

Lövhalk aah!
Hade fått intrycket av att du var hygglig på matte, här är ju nästan varenda kurva 90 grader. I övrigt tycker jag att man skulle prioritera att i första hand förbjuda uppförsbackar.
Torde vara svårt att få ett effektivt fungerande vägnät om man bara ska ha raka vägar (antar att detta betyder vägar som följer storcirklar då vi ju i alla fall approximativt lever på ytan av en sfär) och de inte får korsa varandra.

Lövhalk aah!
Akta dig för att kritisera ett träd. Många människor har ett mkt romantiskt/irrationellt förhållande till dem. De ser hellre att egendom och människor råkar illa ut än att man tar ner ett träd.
Erfarenhet från arbetslivet...

Tillbaka
Topp