Lövhalk aah!

Lövhalk aah!
Gött, tack för att ni påminde mig.
La precis en felanmälan till GBG stad.
Får se oom/när dom gör nått åt en av de mest trafikerade cykelstråken istan.
Älvsborgsbron/Flemmingsgatan/Östra eriksbergsgatan.
Sjukt mycket löv och ekollon på fel ställen.

Lövhalk aah!
Det är nog bäst att jag tar ner eken, björken och grannarnas björkar.
Visst. Bara att hänvisa till GoranS:s lag om grannarna skulle gnälla.

Lite mer seriöst så är min erfarenhet av björkar att de är rätt lömska. Åtminstone har vi haft några på landet som gått av i kraftiga blåsväder på ett sätt som jag haft svårt att förutse och där det inte varit bra om de stått närmare hus.

Lövhalk aah!
Sant, tack för perspektivet!

Jag vet dock inte om jag håller med om att löv är som snö i halkighet, men ändå..

Löv är ett jäkla aber att sopa upp med sopmaskin, till skillnad från flis som är det maskinen är tänkt till. Maskinen sätter igen sig och man får tömma stup i ett..

Jaså, fler som pysslar med sånt! Riktigt drygt att sopa löv faktiskt, men väldigt olika på maskiner också. Vi kör i Uppsala och är ungefär mitt i den månadslånga perioden som vi fått i uppdrag att köra. Sen brukar det bli nån städning till när det sista fallit.

Lövhalk aah!
Allvarligt talat, innan du tar fram sågen så kolla om du inte behöver söka marklov. Extra varning på eken!
Inte för att jag tänkte ta bort eken, utan bara av nyfikenhet, så kollade jag det för ett tag sedan. Kan inte hitta något om att man behöver lov för att fälla ekar här i området. Kan tänka mig att det är annorlunda i slottsparken.

Lövhalk aah!
Jo det är nog ofta lokalt reglerat. Men jag är rätt så säker på att ekar smäller lite högre än många andra träd i sådana sammanhang. Beror ju på området som du sa men även storlek.

Lövhalk aah!
Wow…

Bilagor

• F3969E8A-AFDC-4203-8380-A31458C63E6F.jpeg
    F3969E8A-AFDC-4203-8380-A31458C63E6F.jpeg
    1.1 MB · Besök: 146
Lövhalk aah!
Skulle man kunna tro, men, nej!

Uppförsbacke => cykeln färdas på vägen.
Visa bilaga 590431

Uppförsbacke uppochned => fritt fall, d.v.s. cykeln färdas inte på vägen, d.v.s. inte nedförsbacke då man i en nedförsbacke åker på vägen!
Visa bilaga 590434

Ah, måste skriva mer precis ... Menade inte helt upp och ned, men toppen ner och lägsta punkten högst upp, så här:

2022-10-28-17-13-50-785.jpg

EDIT: dessutom hamnar en backe inte upp och ned som du visar när man dumpar den. Den ramlar ner med så mycket luft under backen.

Lövhalk aah!
Jag noterade idag att lövhalkan kryddade min stigcykling. Den blev intressant igen då jag aldrig vet när framhjulet skulle glida.

Jag har inte märkt något av lovhalka på min stigcykling på onsdag. Hällhalka däremot ... Var så dum att jag ändrade mina planer och tänkte köra vänster isf höger när jag cyklade på en häll i skra. Framhjulet gled bort lite. Sätter när foten (dum, dum ...) och foten gled helt bort direkt. Min Specialized Butcher T9 har mycket bättre grepp än mina Speciliazed SlipNot sulorna.

Lövhalk aah!
Ah, måste skriva mer precis ... Menade inte helt upp och ned, men toppen ner och lägsta punkten högst upp, så här:

Visa bilaga 590436

EDIT: dessutom hamnar en backe inte upp och ned som du visar när man dumpar den. Den ramlar ner med så mycket luft under backen.
Beror ju på hur underlaget ser ut. Skulle kunna bli så här:
Cykel3.jpg

Fast om det är platt underlag så skulle nog uppochned snarast bli så här (underlaget visas ej och jag fick inte till rotationen helt rätt):
Cykel2.JPG

Tillbaka
Topp