Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Ser rätt ut att vara rätt snarlik Jagwires CGX-SL i silver/kolfiber?
Jo precis, jag kör med Jagwire, tycker de är bra.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 591257
Hmm, är det bara att kassera ramen?
Wow, vissa av de här gamla kämparna har verkligen fått jobba…

Hur ser det ut om du får bort all smuts och olja, är det en spricka eller ett ordentligt jack?

Om det ”bara” är ett jack så hade jag nog byggt ihop cykeln och hoppats på det bästa samt hållit ett öga på staget för att se om det ger sig ytterligare. Förmodligen kommer cykeln att hålla i evigheter, och även om det spricker så killgissar jag att det inte sker med musik utan långsamt och ”upptäckbart”.

Och om den kroknar så går det ju alltid att transplantera komponenterna till något nytt projekt.

Visa din Miyata!
Wow, vissa av de här gamla kämparna har verkligen fått jobba…

Hur ser det ut om du får bort all smuts och olja, är det en spricka eller ett ordentligt jack?

Om det ”bara” är ett jack så hade jag nog byggt ihop cykeln och hoppats på det bästa samt hållit ett öga på staget för att se om det ger sig ytterligare. Förmodligen kommer cykeln att hålla i evigheter, och även om det spricker så killgissar jag att det inte sker med musik utan långsamt och ”upptäckbart”.

Och om den kroknar så går det ju alltid att transplantera komponenterna till något nytt projekt.
Det är ett jack.
CD549B46-76D2-4F1D-BE69-D34E1B979E1C.jpeg

Visa din Miyata!
Denna bilden ser inte alls lika farlig ut. Tyckte mig kunna skönja ett djupare jack på förra bilden.

Kanske är ett sånt där fall som faller inom "lättare att bry sig om andra"-paradoxen.
Personligen hade jag snyggat till det och kört på. Åt en vän hade jag granskat 4 ggr om och hellre avrundat nedåt än uppåt.

Men som aben frågade; hur är skicket på insidan?

Visa din Miyata!
Denna bilden ser inte alls lika farlig ut. Tyckte mig kunna skönja ett djupare jack på förra bilden.

Kanske är ett sånt där fall som faller inom "lättare att bry sig om andra"-paradoxen.
Personligen hade jag snyggat till det och kört på. Åt en vän hade jag granskat 4 ggr om och hellre avrundat nedåt än uppåt.

Men som aben frågade; hur är skicket på insidan?
Det han sa.

Visa din Miyata!
Undrar om man ska skaffa lite lod och fylla igen jacken? Då får jag också äntligen bevis på om jag är så bra på att löda som jag tror. Jag menar, jag har ju ändå sett massvis med klipp och filmer på folk som löder.

Visa din Miyata!
Ja, det slog mig i samma ögonblick som jag tryckte på ”Skicka svar” att detta var en grovt anstötlig orättvisa gentemot kall kokt fisk. Jag vet inte vad jag ska komma på istället… ”tilltalar mig ungefär lika mycket som en treveckors kanalkryssning med morbror Kenneth” kanske?
Nu är ju inte Kenneth här och kan förvara sig...

Visa din Miyata!
Ja, chainsuck delux x 10 i så fall! Det måste ju dessutom tagit med sig bakväxel och en massa annat också, annars går det ju liksom inte. Imponerande, åtminstone!

Jag hade förmodligen slängt ramen. Synd!☹️
Ja det känns som mycket gått förbi där, typ vinkelslip!

Men kassera ramen? Har du hört talas om kemisk metall och nagellack? Det som inte syns, det finns inte!

Visa din Miyata!
... Och med den sadeln!
Ja, sadeln är ett kapitel för sig, den ser hemsk ut och är inte helt hundraprocentig men den funkar över förväntan faktiskt. Skrev i ett tidigare inlägg i en annan tråd tror jag att med den dubblerades i ett slag min räckvidd jämfört med den tidigare sadeln och det är nog inte långt från sanningen och då tyckte jag ändå den förra var ganska bra.

Och det är precis som du skrivit att en sadel kan fungera bra till en viss gräns men sen börjar det göra ont och det går inte i längden.

Nu tittar jag efter en liknande ny fast då i bättre kvalitet men hittar jag ingen kommer jag nog satsa på att försöka renovera denna.

Visa din Miyata!
Bra att det snackas sadel, skulle provmontera min Brookssadel på mitt Miyatabygge och det gick ju INTE. Avståndet mellan railsen var för litet, tänkte använt orginalfästet. Är det våld som gäller eller finns det nått fäste som passar?

Visa din Miyata!
Bra att det snackas sadel, skulle provmontera min Brookssadel på mitt Miyatabygge och det gick ju INTE. Avståndet mellan railsen var för litet, tänkte använt orginalfästet. Är det våld som gäller eller finns det nått fäste som passar?
Jag har våldat en Brooks sadel en gång med samma problematik, gick rätt bra då järngrejen längs baken flexa lite och så! Jag skulle testa, men trist att repa om det är eventuell retur!

Visa din Miyata!
Jag får cc-måttet på mina sadelstolpar till nånstans 43-44 mm. Om det är nåt gammalt tum-mått så skulle jag gissa på 1 3/4”.

Är det en ny sadel? Har den suttit på någon annan sadelstolpe av samma typ?

Visa din Miyata!
Liten bygguppdatering!
Storleksmässigt verkar jag sitta som mina nya jeans, som en schmäck! Är nöjd med att @n3wton tog 20.5” ramen!

Jag fick idag hem gaffeln jag beställde från Decathlon(?), slängde ivrigt på den för att se!
Gaffel har sedan köp varit borttappad av decathlon, hittad, borttappad av postnord, hittad, levererad och numera lite sne, det beror nog på produktionen och inte leveransen.. Även är röret mellan crown race och benen märkligt långt, längtar tills @LWB donationer anländer!

U-Bromsen bak verkar göra jobbet good nuff, frambromsen är typ 20% justerad så ingen kommentar där. Snygga bromsar och saknar en bricka, vet inte alls hur jag hittar en sån..

Vad tycker ni, krympslang eller ej runt bakbroms och bakväxelvajer? Inte krympt ännu så valet är fortfarande fritt!
image.jpg

Det blir nog annat hjulpar, flirtat till mig ett silvrigt par med xt nav och ??? fälg!

Skärmar och framrack är på ingång, letade genom hela intraweb och tillslut fann jag de, någon chopper-cykel butik i Turku hade 60mm 26” GB skärmar! ?

Jag är så ofantligt taggad på att cykla denna cykel!
Inte nog med att jag får meka här hemma med ett bygge där alla stjärnor verkar vara i linje, pastan jag precis kokade blev så nära perfekt man kan komma i Sverige, jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till!

Tack gud för allt fint i världen,
Amen ?

image.jpg

Bilagor

• CE2DB818-4EAE-4A7A-91E9-F91564B6A8DF.jpeg
    CE2DB818-4EAE-4A7A-91E9-F91564B6A8DF.jpeg
    619.4 KB · Besök: 66
  • 4CED6E7A-776C-4967-A1D0-0E6F18839333.jpeg
    4CED6E7A-776C-4967-A1D0-0E6F18839333.jpeg
    497.1 KB · Besök: 62
  • 6BDACAED-EBB1-49A2-A532-103B9A222ACF.jpeg
    6BDACAED-EBB1-49A2-A532-103B9A222ACF.jpeg
    431.2 KB · Besök: 55
Visa din Miyata!
Jag monterade Brooks på Miyata så sent som igår. En fungerande symbios (i just mitt fall) som en vis (eller åtminstone viss) man en gång sagt.

Visa din Miyata!

Ska inte vara några problem, jag har bara tvingat på den.

Visa din Miyata!
Liten bygguppdatering!
Storleksmässigt verkar jag sitta som mina nya jeans, som en schmäck! Är nöjd med att @n3wton tog 20.5” ramen!

Jag fick idag hem gaffeln jag beställde från Decathlon(?), slängde ivrigt på den för att se!
Gaffel har sedan köp varit borttappad av decathlon, hittad, borttappad av postnord, hittad, levererad och numera lite sne, det beror nog på produktionen och inte leveransen.. Även är röret mellan crown race och benen märkligt långt, längtar tills @LWB donationer anländer!

U-Bromsen bak verkar göra jobbet good nuff, frambromsen är typ 20% justerad så ingen kommentar där. Snygga bromsar och saknar en bricka, vet inte alls hur jag hittar en sån..

Vad tycker ni, krympslang eller ej runt bakbroms och bakväxelvajer? Inte krympt ännu så valet är fortfarande fritt!
Visa bilaga 591352

Det blir nog annat hjulpar, flirtat till mig ett silvrigt par med xt nav och ??? fälg!

Skärmar och framrack är på ingång, letade genom hela intraweb och tillslut fann jag de, någon chopper-cykel butik i Turku hade 60mm 26” GB skärmar! ?

Jag är så ofantligt taggad på att cykla denna cykel!
Inte nog med att jag får meka här hemma med ett bygge där alla stjärnor verkar vara i linje, pastan jag precis kokade blev så nära perfekt man kan komma i Sverige, jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till!

Tack gud för allt fint i världen,
Amen ?

Visa bilaga 591350

Hur menar du krympslang? Och vad är det för jävla brickjävel? Funktion? En sådan borde man ju kunna hitta.

Mvh.

Edit: Nu fattar jag krympslangen. Skit i den tycker jag, dubbla vajrar är metal.

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
Hur menar du krympslang? Och vad är det för jävla brickjävel? Funktion? En sådan borde man ju kunna hitta.

Mvh.

Edit: Nu fattar jag krympslangen. Skit i den tycker jag, dubbla vajrar är metal.
Hahah ja visst är det lite metal, Genesis ramen bakom i bild kommer köra di2. Där kan det vara extra ”fint” för ögat!

Brickjäveln fyller faktiskt en funktion, hålet där skruven går igenom är rätt stort och man justerar höjd/sidled på hela bromsen med en ratt runt hålet som ”låses” av den brickan..

Som du ser på bild är det den bredare svarta ”ratten”, den mindre är bara en platsbricka för temporärt montage!

Visa din Miyata!
... och saknar en bricka, vet inte alls hur jag hittar en sån..

B82D40A6-2289-43C3-B734-5EE08064F7F6.jpeg

Är det den brickjäveln eller en annan? Jag satte ju ihop mina 983:or för ett par dar sen och de hade andra brickjävlar men inte din specialare.

Edith: hittade en bättre bild (see PDF), det är den främre 982.9 brickan, eller hur?

Bilagor

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Visa bilaga 591362

Är det den brickjäveln eller en annan? Jag satte ju ihop mina 983:or för ett par dar sen och de hade andra brickjävlar men inte din specialare.
Nej den brickjäveln har jag, det är den andra inringade brickjäveln jag menar!

Förövrigt, exklusivt för Miyata applicering har jag ett set av 983 utan 1st inre brickjävel och 2st yttre brickjävel för skänkes!

Visa din Miyata!
Hahah ja visst är det lite metal, Genesis ramen bakom i bild kommer köra di2. Där kan det vara extra ”fint” för ögat!

Brickjäveln fyller faktiskt en funktion, hålet där skruven går igenom är rätt stort och man justerar höjd/sidled på hela bromsen med en ratt runt hålet som ”låses” av den brickan..

Som du ser på bild är det den bredare svarta ”ratten”, den mindre är bara en platsbricka för temporärt montage!

Aha, det är ett likadant fanskap till ”ratt” (med ett icke-centrerat hål och räfflade sidor va?) som sitter på min u-broms på Blackie. Det kan nog vara ett helvete till brickjävel att hitta.

Tillbaka
Topp