Visa din Fatbike

Visa din Fatbike
Är nyfiken på slangarna...funkar dom bra? Inga punkteringar? Vad väger dom?
Slangarna väger 154g enligt R2-BIKE. Tycker att de fungerar klockrent, givet att de inte är defekta från produktion... Jag har någon gång fått ett par som var dåliga och började tappa luft första veckan. Problemet var där slangen var skarvad. Med hjälp av en tandpetare och superlim fick jag in limmet mellan skarven och de höll sedan tätt. Har både dessa i fatbiken och min gravelbike. Det kan dock hända att de glider inne i fälgen, varvid ventilen kröks. Vad jag gjorde för att lösa detta var att sätta en bit dubbelhäftande tejp mellan slangen och fälgen (ca 10cm lång och bred som fälgen ungefär). På gravelbiken behövs detta inte göras då fälgen är djupare och håller bättre om ventilen. Har aldrig fått punktering på dessa, värt att nämna är att jag inte fått en enda punktering senaste 5 åren oavsett vilken slang jag använt.

Visa din Fatbike
20221224_093304.jpg

En liten sväng på julafonsmorgonen ?

Visa din Fatbike
Är det fruset och fint nu efter förra veckans regnande?
Kring Hamptjärnsstugan vet jag att det finns spår och vinterstigar som är hårda och fina justa nu. Säkert Stadsliden och andra ställen också.

Själv bor jag i Tavelsjö och där har jag trampat upp ett 4 km spår över Hemberget som är superfint och hårt nu. Sedan har de i veckan börjat dra upp skoterspåren, så här finns det en hel del att cykla på nu.

Ser ju ut att dumpa rätt bra i helgen som kommer så kvaliteten på cyklingen kommer nog att ändrats nästa vecka.

Brukar uppdatera status på
@alltidvilse på IG och FB

Visa din Fatbike
Det blev en fatbike för mig. Efter att ha cyklat med det mesta och testat allt från bmx, mtb, cityhybrid, Bullit, och kronans militärcykel till aeroracer blev det äntligen en fatty.

Alla cyklar jag har fyller en lucka och samtliga har sin givna plats.
Efter att ha kört en del med min Trek farley inser jag att den är galet kompetent. Funkade fantastiskt fint på tekniska stigar med mycket rötter och regnhala klippor. Den funkade också riktigt bra på transportsträckor och är ju väldigt bekväm på både grusvägar och genom Göteborgs stadskärna.

Detta kommer bli min nästa reskamrat på semestern! Nu ska den rustas med lite väskor och pakethållare.
#nöjd!!
(Usel bild, men glömde helt att fota under mina turer..)

20230210_175815.jpg

Visa din Fatbike
Det blev en fatbike för mig. Efter att ha cyklat med det mesta och testat allt från bmx, mtb, cityhybrid, Bullit, och kronans militärcykel till aeroracer blev det äntligen en fatty.

Efter att ha kört en del med min Trek farley inser jag att den är galet kompetent. Funkade fantastiskt fint på tekniska stigar med mycket rötter och regnhala klippor. Den funkade också riktigt bra på transportsträckor och är ju väldigt bekväm på både grusvägar och genom Göteborgs stadskärna.

Detta kommer bli min nästa reskamrat på semestern! Nu ska den rustas med lite väskor och pakethållare.
#nöjd!!

Visa bilaga 608009
Den ser superkul ut, grattis!

Visa din Fatbike

#nöjd!!

Visa bilaga 608009
Ser riktigt fin o trevlig ut !

Visa din Fatbike
Jag skrev lite i Fatbike Q&A-tråden, men ifall någon kollar här (men inte där):

Hjulen känns lite tunga tycker jag.
Framhjulet väger ca 2910 totalt. Jag har inte haft av däcket så jag ser inte hur mycket gucka, tejp mm som sitter i, men det känns lite mycket.
Bakhjulet väger ca 3580 totalt, varav 1200 däcket (JJ 4.0).

Jag kikar lite på DT Swiss BR 2250 fram och bara byta fälgen bak till DT Swiss br710. Det kostar dock en slant, så jag tvekar om det är värt pengarna eller ej. Anledningen till att bara byta fälgen bak är ju att BR 2250 inte verkar finnas med 177x12 axel vilket jag behöver...

Några tankar/synpunkter? Någon som har bytt hjul på en Wozo eller har erfarenhet av BR 2250?

Tillbaka
Topp