Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Hur kan jag få detta vevparti att passa i ramen på bilden?

Jag har provat med en distans jag hittade i lådorna, men den hjälpte föga.

Konstruktionen av vevpartiet ger mig intrycket av att axeln bör gå att byta ut. Går den att byta ut? Hur går jag i så fall tillväga och var går jag fram på en axel i den längd jag behöver.

(Jag har valt att censurera mig själv och låta er ta del av svadan, nej svadorna, jag nyttjade för att informera omgivningen om min inkompetens på området.)

Bilagor

• PXL_20230406_120033644.jpg
    PXL_20230406_120033644.jpg
    770.8 KB · Besök: 74
  • PXL_20230406_115044463.jpg
    PXL_20230406_115044463.jpg
    589.8 KB · Besök: 74
  • PXL_20230406_115206211.jpg
    PXL_20230406_115206211.jpg
    626.8 KB · Besök: 63
  • PXL_20230406_115223337.jpg
    PXL_20230406_115223337.jpg
    406.7 KB · Besök: 79
Hur kan jag få detta vevparti att passa i ramen på bilden?

Jag har provat med en distans jag hittade i lådorna, men den hjälpte föga.

Konstruktionen av vevpartiet ger mig intrycket av att axeln bör gå att byta ut. Går den att byta ut? Hur går jag i så fall tillväga och var går jag fram på en axel i den längd jag behöver.

(Jag har valt att censurera mig själv och låta er ta del av svadan, nej svadorna, jag nyttjade för att informera omgivningen om min inkompetens på området.)

Det enda rätta svaret är att vevpartier av FSA borde slängas direkt.

Om du är helt säkert ...

Jag antar detta vevpartiet är till en BB386 Evo vevlager, som är 86 mm bred. Då skulle du kunna sätta distanser på axeln för att får den att passa.
100%. Utav tvekan. ?

Jag har en sån här rackare. Är det något sådant du tänker på? Finns det bredare att tillgå, eller skall jag leta upp flera stycken?

Bilagor

• PXL_20230406_115433764.jpg
    PXL_20230406_115433764.jpg
    431.1 KB · Besök: 63
100%. Utav tvekan. ?

Jag har en sån här rackare. Är det något sådant du tänker på? Finns det bredare att tillgå, eller skall jag leta upp flera stycken?

Nu är jag inte länge säkra på vad standarden är. Hur bred är vevlagret?

Hursomhelst kan man lösa problemey med distanser om axeln har samma diameter några mm in, dom verkar vara fallet. Jag har köpt distanser till vevaxel, men allt med rätt innerdiameter funkar väl. Enda som är viktigt att distansen som sitter mot lagret bara har kontakt med delen som roterar med axeln.

Lite pinsamt men men, hur får jag däcket att sitta jämt o fint på fälgen?, tycker att det wobblar hur jag än bär mig åt.
Pumpa blott litet luft i däcket - hjulet urtaget från cykeln förstås - och krama däcket med tummarna längs fälgen. Sannolikt kommer du att höra hur det liksom knakar på plats.

Om du är helt säkert ...

Jag antar detta vevpartiet är till en BB386 Evo vevlager, som är 86 mm bred. Då skulle du kunna sätta distanser på axeln för att får den att passa.
Där var den, ja.
Just ett sånt har jag på en cykel. Med 68 mm hylsa.
Sitter som den ska men minns inte om det sitter en extra distans. Troligen inte. Vevpartiet är FSAs SLK modular.

Där var den, ja.
Just ett sånt har jag på en cykel. Med 68 mm hylsa.
Sitter som den ska men minns inte om det sitter en extra distans. Troligen inte. Vevpartiet är FSAs SLK modular.

Nu vet jag inte vad längden av axeln och bredden av vevlagret är i den här fallet, men gissar nu att det vevlaget som är smal och inte axeln som är längre än vanligt.

@IM är det kanske ett BB30 vevlager på cykeln?

Nu är jag inte länge säkra på vad standarden är. Hur bred är vevlagret?

Hursomhelst kan man lösa problemey med distanser om axeln har samma diameter några mm in, dom verkar vara fallet. Jag har köpt distanser till vevaxel, men allt med rätt innerdiameter funkar väl. Enda som är viktigt att distansen som sitter mot lagret bara har kontakt med delen som roterar med axeln.

Den här kanske. ?

BB30 är 68 mm bred och gissar att din axel är 86,5 mm bred. Då behöver du 18,5 mm distanser. Har inte tittat hur distanser borde fördelas mellan höger och vänster.
Det stämmer bra, de längder du uppger.

Fördelning mellan sidorna; 50/50? Vad tror du om det? Jag kommer köra 2-delat. Det kanske ger sig om (till exempel) kitet ovan fungerar - med lite flyt är det någon annan som tänkt, eller åtminstone bestämt, åt mig.

Nu vet jag inte vad längden av axeln och bredden av vevlagret är i den här fallet, men gissar nu att det vevlaget som är smal och inte axeln som är längre än vanligt.

@IM är det kanske ett BB30 vevlager på cykeln?
Jag kör självklart gängat BSA -på alla cyklar (det är ett villkor för mig) - då blir det ju utanpåliggande lager såklart och därmed inga distanser.
Tänkte inte ens tanken att någon kunde ha PF. Dom måste man tycka synd om ?

Det stämmer bra, de längder du uppger.

Fördelning mellan sidorna; 50/50? Vad tror du om det? Jag kommer köra 2-delat. Det kanske ger sig om (till exempel) kitet ovan fungerar - med lite flyt är det någon annan som tänkt, eller åtminstone bestämt, åt mig.

Både standards verkar vara centrerad. Då är det 50/50. Det kommer inte så precist, men inget ska tar i. Kanske måste bredden vara precis 18,5 mm och inte en halv mm fel. Jag har dock ingen koll på det. Alla cyklar i min familj har HT II eller DUB, så man kan enkelt ställa i lagerförspänningen.

Jag kör självklart gängat BSA -på alla cyklar (det är ett villkor för mig) - då blir det ju utanpåliggande lager såklart och därmed inga distanser.
Tänkte inte ens tanken att någon kunde ha PF. Dom måste man tycka synd om ?

Problemet här har dock inte direkt med pressfit att göra. De flesta lvgcyklar har pressfit med vevlager med 86,5 mm ytterbredde. Om det här är riktigt BB30 är det läger som är direkt pressad i ramen, inte pressfit med en hylsa som är pressad i ramen. Men problemet här är att BB30 är (betydligt) smalare än alla andra vevlagerstandard.

Problemet här har dock inte direkt med pressfit att göra. De flesta lvgcyklar har pressfit med vevlager med 86,5 mm ytterbredde. Om det här är riktigt BB30 är det läger som är direkt pressad i ramen, inte pressfit med en hylsa som är pressad i ramen. Men problemet här är att BB30 är (betydligt) smalare än alla andra vevlagerstandard.
Ja ja. Pressade lager då. Synd om mänskan är det iaf.

Du behöver inte tycka synd om mig ;) De tre lvgcyklar med press(fit) lager i min familj (2x BB86,5 och 1x BB30) rullar fortfarande utan problem.

De sista tre MTB och tre MTB ram har jag dock valt med BSA. Men folk här säger att det är enkelt att byta PF lager på en MTB ram i alu eller stål.

Gängat vevlager är givetvis förstahandsvalet. Nu vill det sig dock inte bättre än att någon tutade i mig en massa gott om Niner ("de kör bara med standardgrejer", där borde givetvis varningsklockorna tjutit...) och att jag snubblade över en ram från dem som jag inte var människa nog att motstå.

hur gick det josofin?
Så jag mätte kedjan på nytt, och den var mycket riktigt för lång. Kapade -> testade -> problemet kvarstod. Sista hoppet stod till ny kassett..??... Problemet löst ?! Lärdom: var inte dumsnål.. byt allt från början!
Målet var att byta slitdelar i drivlinan och samtidigt förvandla cykeln till 1×9 istället för 3x9, alltså bort med framväxel och två minsta dreven fram. Målet är uppnått med godkänt resultat. På vägen: köpte fel vevarmsavdragare, runddrog en av pulleywheel-bultarna, kapade kedjan fel längd, försökte undkomma kassettbyte... Kostat tid, lite extra pengar och endel huvudbry, men lär mig hela tiden och känns bra att kunna fixa lite själv ?!

Om du har sådana byxor så kan du trä dem över stövlarna och fästa dem med hake i öglan. ...Men det är väl vad velovin menar förstås.

Jag har fått lära mig att 9-delad shimano MTB-växlar är kompatibla med STI-reglagen. Frågan är om det även gäller nyare generationer 9-delad, eller för att uttrycka det mer konkret; funkar det att kombinera moderna Sora-reglage med låt säga, 9-delad XT?

Jag har fått lära mig att 9-delad shimano MTB-växlar är kompatibla med STI-reglagen. Frågan är om det även gäller nyare generationer 9-delad, eller för att uttrycka det mer konkret; funkar det att kombinera moderna Sora-reglage med låt säga, 9-delad XT?

Svaret är tyvärr nej, men på dina konkreta fråga: ja.

Shimano har just lanserat Cues som har som mål åka kompatibiliteten och möjliggöra "mullet builds" (visste inte att man också använder ordet mullet till lvgreglage + MTB drivlinan). Då har 9-, 10- och 11-delat alla samma distans mellan drev och samma pull ratio på bakväxeln. Jag har inte hittat vad pull-ration är, men jag gissar att den inte är samma som nuvarande 9-delat Shimano.

Men du har tur att u har valt 9-delat, där gamla MTB och lvg komponenter har samma distans mellan drev och pull-ratio.

Är det ok med en liten springa mellan vevarmen och plastdistansen som sitter innan vevlagret eller har jag inte fått på vevarmen ordentligt? Jag tyckte jag tryckte dit vevarmen så gott det gick men ser som sagt en liten springa. På icke drivsidan alltså. Kommer det förstöra lagret om det inte är tight?

3AE6FFB3-BFB3-485C-9612-9C6DC7C55C40.jpeg

Fått lite känningar strax ovanför knät efter turer med lite mer kraftansträngning. Inget som känns vanligtvis. Bör jag se över sittposition eller kadensen?

Tänkte skaffa nytt vevparti till min Sram Rival axs groupset. Byter från 48t till 46t på största ringen.

Kom på att jag kanske måste korta ned med en länk i så fall?

Kom även på att jag inte har någon kedjebrytare för 12-speed än samt att Sram använder nya flat top-tekniken så jag är osäker på om det krävs någon speciell kedjebrytare? Vad jag hört krävs även en speciell kedjemätare och att de som är till "vanliga" kedjor visar fel slitage?

Någon som vet hur det ligger till? Tänkte försöka få till en beställning på allt på en gång från bike-discount.de. En liten sidnotis är att de verkar ta betalt två gånger för frakt vid utcheckning? Eller smyger de in någon admin-kostnad som inte framgår?

Tänkte skaffa nytt vevparti till min Sram Rival axs groupset. Byter från 48t till 46t på största ringen.

Kom på att jag kanske måste korta ned med en länk i så fall?

Det är en återkommande fråga den här veckan. Kedjan går bara runt halva drevet. Så du "behöver" korta med en länk. Men du kan bara tar bort noll eller två. Prova att köra med befintliga längden.

Kom även på att jag inte har någon kedjebrytare för 12-speed än samt att Sram använder nya flat top-tekniken så jag är osäker på om det krävs någon speciell kedjebrytare? Vad jag hört krävs även en speciell kedjemätare och att de som är till "vanliga" kedjor visar fel slitage?

Jag gissar att alla kedjebrytare funkar, om de inte är från 7-delat epoken.

Kedjemätaren behöver vara konstruerad för att mätta på samma sida av rollers.

Någon som vet hur det ligger till? Tänkte försöka få till en beställning på allt på en gång från bike-discount.de. En liten sidnotis är att de verkar ta betalt två gånger för frakt vid utcheckning? Eller smyger de in någon admin-kostnad som inte framgår?

Jag har aldrig varit med om det. Ser du två gånger frakt eller ser du ett högre belopp pga högre svensk moms som kommer upp när du har fyllt i adressen?

Har testat det men tycker att det inte blir bra ändå, hjulet liksom hoppar lite. Kanske läge att byta däck
kan som antytts vara att däcket inte poppat. gäller mest moderna däck och fälg, med mera exakt passform.

back in the days var det mera som ett glapp mellan däck och fälgsäte, och man förväntades åtgärda hoppandet med justering i lätt uppumpat läge. så är det en gammal fälg kan detta vara fallet.

en annan felkälla är om slangen kommit i kläm under däckkanten. kan resultera i däckexplosion när trycket går upp.

när det gäller slang kan den dubbla omlotbiten på latexslang resultera i en lokal indragning i fall med stor uppblåsning av slangen kombinerat med låga tryck, t ex för mtb. kan ge en liten bump.

sen finns det från början orunda däck. t ex vittoria har haft detta problem.

brott i däckets stomme kan resultera i lokal förtjockning av däcket, enklast och lättast att se ifall defekten sitter endast vid kanttråden. om felet istället uppstår någon annan stans i däckväggen gärna kombinerat med att det kastar lite åt sidan. verkligt irriterande, och ibland svårfångat. i modern tid haft detta problem med schwalbe marathon racer, som är lite udda, för den spröda hårda stommen tål inte körning med det tryck som ger bäst rull och komfort, utan man bör ligga nära maxtrycket. schwalbe har själva kommunicerat i frågan.

andra däck går typsiskt sönder av att ligga kring maxtryck. ack ja.

Det är en återkommande fråga den här veckan. Kedjan går bara runt halva drevet. Så du "behöver" korta med en länk. Men du kan bara tar bort noll eller två. Prova att köra med befintliga längden.

Jag gissar att alla kedjebrytare funkar, om de inte är från 7-delat epoken.

Kedjemätaren behöver vara konstruerad för att mätta på samma sida av rollers.

Jag har aldrig varit med om det. Ser du två gånger frakt eller ser du ett högre belopp pga högre svensk moms som kommer upp när du har fyllt i adressen?
Har denna: https://www.cykelgear.se/verktyg/ve..._1O0H-06_qF3Gl_-o6RoCBCMQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Mäter den på samma sida eller räknas det som motsatt när den rundar pins:en vid basen av mätaren? Annars är det samma avstånd/diameter mellan pins så att det visar korrekt slitage?

Gällande bike-discount är det nog moms som du säger. Provade att lägga till fler saker och då ändrades höjningen vid utcheckning. Var nog att prishöjningen var ganska exakt samma som den angivna totalkostnaden inklusive frakt när jag skulle checka ut som gjorde mig förvirrad.

Tack!

Fått lite känningar strax ovanför knät efter turer med lite mer kraftansträngning. Inget som känns vanligtvis. Bör jag se över sittposition eller kadensen?
Jag har lite samma bekymmer men på baksidan där muskeln fäster i bäckenet, under skinkan alltså. Det är uppenbarligen senfästen som larmar, oklar varför. Ett skäl kan vara att muskeln är kort och stel. För mig som har sadeln som pressar, jag rider också så det blir ytterligare stryk där, ser kanske orsaken lite annorlunda ut men tipset jag fick var att inte stöka med ligamenten utan massera och förlänga muskeln som fäster där. Kanske samma för dig? Men du har själv upp kadensen så du kanske ska leka med den och köra några pass utan tunga växlar? Hoppas du får fler svar, helst från någon som inte killgissar. :)

Min nya mountainbike har kommit :)
Är nybörjare. Budgeten ordentligt spräckt. Vill hålla cykel fin både estetiskt och av funktionella skäl.

Bör jag skaffa nåt ramskydd?
Vilken nivå lägger man det på? Biltema?
Var bör man sätta skyddsfilm utöver på botten av diagonalröret?

Biltema blir bra. En del plastar halva cykeln...Ska du hålla på så sätt en bit där kablar går mot.

Visste ni att insidan på gaffelrör är avsmalnande nedåt?

Min nya mountainbike har kommit :)
Är nybörjare. Budgeten ordentligt spräckt. Vill hålla cykel fin både estetiskt och av funktionella skäl.

Bör jag skaffa nåt ramskydd?
Vilken nivå lägger man det på? Biltema?
Var bör man sätta skyddsfilm utöver på botten av diagonalröret?
Ja Biltemas duger nog bra. Heli-tape på rulle gillar vissa. Sen finns PPF som folk kör på bilar. Dyra fingrejor som invisiframe och ridewrap. Mellangrejor som SportsCover.

Stagen som kedjan kan ta emot, och ställen där slang och hölje kan gnugga är viktiga. Jag täcker så mycket jag kan.

Tillbaka
Topp