Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Jag vill höja styret på grabbens cykel, med en kritisk cykelhelg i antågande, frågar jag här först så jag inte gör bort mig ?

How to?
Lossa och ta bort topplocket
Bort med distanserna
Lossa styrstammen och lyft bort
Dit med distanserna
Montera styrstam
Montera topplock

Done?!

Inga konstigheter och inget att ta höjd för?
Du får lossa skruvarna på styrstammen lite med för att få av den.
Och därefter dra åt dem när den är på igen då.

Jag vill höja styret på grabbens cykel, med en kritisk cykelhelg i antågande, frågar jag här först så jag inte gör bort mig ?

How to?
Bort med distanserna
Dit med distanserna
Montera styrstam
Montera topplock

Done?!

Nej, sista två steg är fel.

Man sätter på styrstammen och skruver inte fast den. Sen monterar man topplocken och dra den åt så att det just inte finns glapp i styrlagret. Sen drar du åt skruvarna på stammen.

How to?
Bort med distanserna
Dit med distanserna
Montera styrstam
Montera topplock

Done?!

Du behöver justera förspänningen på styrlagret via topcap/topplock innan du drar åt styrstammen.

Dra inte åt styrstammen för hårt då du riskerar att spräcka skruvhålen, momentnyckel eller försiktig handled, många som har misslyckats med det senare, men fler har sannolikt lyckats, det saknas statistiskt underlag ?

Edit: Tydligen skållhett topic, 3a på bollen.

Är GP5000 ”true to size” i motsats till mitt nuvarande Giant Gavia 25 som i verkligheten är 28mm?
Det beror på många olika faktorer bl a fälgbredd. Men jag upplever att de flesta anser de är ganska true to size. De första GP5000 25mm (ej TR) var någon mm smalare på mina fälgar.

Success!

Och en jäkla tur i oturen.
När jag kände efter glapp då jag drog åt styrstammen kändes något ”off”, det var glapp men inte i stammen.

Visade sig att hjul/axelmutter för framdäcket satt lös ?‍?.

Följdfråga, kör man loctite eller liknande på hjulbultarna? Eller vad rekommenderas?

Räcker det att dra åt och hålla bättre koll?

Bilagor

• 7D66E39B-79D7-456B-A0D5-04E03AB0720C.jpeg
    7D66E39B-79D7-456B-A0D5-04E03AB0720C.jpeg
    579.9 KB · Besök: 71
  • D5F033F3-A520-4EA6-AFC0-47458CD19423.jpeg
    D5F033F3-A520-4EA6-AFC0-47458CD19423.jpeg
    538.7 KB · Besök: 71
Success!

När jag kände efter glapp då jag drog åt styrstammen kändes något ”off”, det var glapp men inte i stammen.

Följdfråga, kör man loctite eller liknande på hjulbultarna? Eller vad rekommenderas?

Dra åt och kolla efter någon vecka och månad.
De lossnar inte under normala förhållanden av sig själva, därmed en koll efter en vecka och månad utifall du för ovanlighetens skull skulle ha råkat ut för något ovanlig som orsakar lossning.

Nej, ingen Loctite skall behövas.

Success!

Ser ut som snabblås (QR). Är de två små koniska fjädrarna- en på var sida - på rätt plats och rättvända, smala änden inåt?
Och är spännet ordentligt låst. Ta inte i för kung och fosterland men med bestämd hand.

Bilagor

• IMG_2274.jpeg
    IMG_2274.jpeg
    13.4 KB · Besök: 54
Hur brukar ni ta med "energi" längsmed cykelturerna? Givet att man inte stannar upp för korv/fika/kaffe etc.
Detta undrar jag med.
Håller på att gå från Göteborg/Folkabuss/Långhårig/MTB till Skåne/Kombi/Kortklippt/Räser och behöver lite hjälp med transitionen.

Du får även krama ur ett par och ha innanför västen.
Tajta tröjor med ryggfickor har införskaffats för det har jag sett att man skall ha, dock ingen väst ännu.

Edit: såna där strutformade bikepackingsadelväskor ser ut att vara väl lämpade för transport av spiddekaga?

Jag har sett lite sprickor på mitt bakdäck som köptes förra året, det har rullat lite över 200 mil.
Däcket är ett contentital 5000. Framdäcket är som det ska.
Behöver jag köpa ett nytt däck eller går det som skönhetsfel.
IMG_20230506_081120611.jpg
IMG_20230506_081108354.jpg

du lär få svar åt båda håll. ska du köra hemmavid och har med ett reservdäck kan det nog ändå hålla bra länge till, såvitt det inte är sprickor ner i corden.

jag gillar iofs känslan av snabbt rullande slitna däck nära sitt eol.

faktiskt kan du fylla i sprickorna med biltema vindrutetätning. skeptiska röster brukar höras, men det funkar oväntat bra. sprickorna är tyvärr typiska för conti. förvaras cykeln med däcken tvättade, i utrymme utan ozongenererande elektriska apparater är min känsla att det går bättre. att det är svalt kan vara en fördel, det skall åtminstone inte vara hett.

Senast ändrad:
Jag har sett lite sprickor på mitt bakdäck som köptes förra året, det har rullat lite över 200 mil.
Behöver jag köpa ett nytt däck eller går det som skönhetsfel.Visa bilaga 624026Visa bilaga 624027
Jag tycker det börjat spricka lite väl mycket, jag skulle köpt ett nytt för att slippa bli stående pga det. Taxi hem kostar mer än ett nytt däck :-)

Trist att det ska spricka innan slitbanan är nedsliten, jag skulle prova att reklammera om jag orkade om det inte ens är ett år gammalt.

Behöver jag köpa ett nytt däck eller går det som skönhetsfel.Visa bilaga 624026Visa bilaga 624027
Ta med reservdäck. Skall du ut på långtur/tävling så byt nu. Det där kan med lite tur gå flera hundra mil till.

Om däcket är 1 år gammalt och du alltid cyklat med "rätt" tryck så hade jag reklamerat det.

I Skåne är det väl bara potatis, och möjligtvis sparris man äter? Om du inte är långhårig och har folkabuss och bor på Möllan.

På Möllan är det självklart falafelrulle med Halloumi från Jalla Jalla som gäller. En rulle i varje ryggficka så är du redo för rando. Häll även Ayran i den ena bidonen så kan du reglera saltnivån lätt.

På Möllan är det självklart falafelrulle med Halloumi från Jalla Jalla som gäller. En rulle i varje ryggficka så är du redo för rando. Häll även Ayran i den ena bidonen så kan du reglera saltnivån lätt.
Nu är det ju nordvästskåne jag är på väg till.. i Båstad/Torekov antar jag att de har dompa i bidonerna, varav en hälls ut vid vägkanten. Skaldjusplatån kan man kanske knö med sig på nåt sätt?

Nu är det ju nordvästskåne
Det samlade obetalda skuldberget i landet är rekordhöga 94 miljarder kronor. Ökningen sker snabbt och flera av de värst drabbade kommunerna finns i nordvästra Skåne
– Vi är alla gamla bruksorter med många låginkomsttagare

Det samlade obetalda skuldberget i landet är rekordhöga 94 miljarder kronor. Ökningen sker snabbt och flera av de värst drabbade kommunerna finns i nordvästra Skåne

Det är tråkigt såklart, men just de kommuner som nämns är kanske inte direkt de jag associerar med skaldjursplatå.. om nu inte Findus i Bjuv hade sådana i produktionen på frys-och flygmaten, men sorgligt nog såldes ju Findus ut. För Ängelholm antar jag att lergöksproduktionen står stark då de inte är med på listan (ännu).

Klart att NV-kommunerna är genomsnittliga låginkomsttagare när direktörerna som köper miljonhusen i Torekov skattar på Lidingö eller Danderyd. ?‍♂️

Nä, jag håller med om att det är stor skillnad på Torekov och Örkelljunga, @SIE och jag förstod vad du menade! Men jag kom ihåg att jag läste den där artikeln kunde inte låta bli att länka den.

Jag försökte söka men hittade inte tillbaka till dessa, så den summa frågan är väl kanske snarare om var jag hittar dessa trådar ?

Tillbaka
Topp