Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Jag försökte söka men hittade inte tillbaka till dessa, så den summa frågan är väl kanske snarare om var jag hittar dessa trådar ?
en annan aktuell tråd ses här. mitt korta svar om du inte skall bli exotisk och börja med vaxbad; är preparat med egenskapen att om man duttar på efter smutsig tur renar det upp sig istället för att klibba vidare mer skit. om det är olje eller vaxbaserat är mindre viktigt.

longlife-produkter går generellt med mycket smuts.

du kommer få för många tips för att det skall fungera i denna tråd, som mera är till för korta knepiga frågor.

men bumpa någon av trådarna ovan med din fråga, och du skall få se vad som finns i pandoras ask:))

Hajar. Men minns att jag läste en recension för att tag sen om ett smörj som även trängde ut smuts ur kedjan, till viss förvåning hos recensenten. Såklart har jag glömt vilket det var ☹️
Kan det vara denna?

När folk på forumet skriver tallolja, menar de grumme grönsåpa då ?
Typ.
Willys kostar mindre. Sen finns det dyra vsrianter som är gjort på vänsterhandsvridna tallknutor runt midnatt och säljs i äkta handvikta oblekta pappföpackningar bestrukna med varsamt utvunnen returplast. Dock till ett något högre pris. Ditt val.
(Överfettat såpa är bra till skurgolv. Att rengöra kedjor klarar även den enklaste såpan)

Vad betyder förkortningen ISM under kategorin cykelsadel?

Vilka använder dem och varför?
För att de hjälper mot underlivsproblem för vissa.

Vad betyder förkortningen ISM under kategorin cykelsadel?

Vilka använder dem och varför?
ISM är en tillverkare av sadlar.
De var de första som tog fram kortare sadlar som har gjort plats för mjukdelar. (eller iaf populariserade dem). Används av de som har problem med vanliga sadlar, ofta på triathloncyklar.

Jag har ett problem med att jag råkat göra min kassett lite vind, det är en sram GX kassett och det leder till att jag inte kan använda det största drevet. När jag försöker använda största drevet så hoppar kedjan ned ett snäpp typ var 3:e varv, känns som ett väldigt effektivt att förstöra kedjan på klättringarna... Därför har jag undvikit den växeln ett tag.
Nu sitter jag här med en ny kassett jag betalade nästan 2000:- för och funderade om jag verkligen ska montera den eller skicka tillbaka.
Finns det hopp att lyckas böja den gamla kassetten så att den fungerar som den ska igen? Någon med erfarenhet av detta?

Jag har ett problem med att jag råkat göra min kassett lite vind, det är en sram GX kassett och det leder till att jag inte kan använda det största drevet. När jag försöker använda största drevet så hoppar kedjan ned ett snäpp typ var 3:e varv, känns som ett väldigt effektivt att förstöra kedjan på klättringarna... Därför har jag undvikit den växeln ett tag.
Nu sitter jag här med en ny kassett jag betalade nästan 2000:- för och funderade om jag verkligen ska montera den eller skicka tillbaka.
Finns det hopp att lyckas böja den gamla kassetten så att den fungerar som den ska igen? Någon med erfarenhet av detta?
Nog kan man försöka rikta största drevet. Länge sedan jag behövde göra det och det var på en billigare och enklare kassett. Fungerade för mig då.

2kSEK för en kassett är ju rätt rubbat egentligen....

Finns det något skäl, utöver 20 gram per däck, att välja 30mm GP5000 ist för 32mm när man har en cykel som tar upp till 32mm?

Går det att fixa/laga sadlar som är trasiga? Alla tips som inte innebär spackel, sandpapper och lackfärg är välkomna. Förtydligande, det gäller vinylen och inget annat ??

Bilagor

• 16836397973271892720749328261445.jpg
    16836397973271892720749328261445.jpg
    504.2 KB · Besök: 59
Tack för svar, är egentligen ute efter om det finns färdigskurna "bitar" som man ersätter den trasiga med. Mättare att köpa nytt om det ska pysslas och limmas ?
Det finns ju laglappar som appliceras utan solution har jag läst.
Varför nu det ska va lättare. Solution luktar ju gott ju och lite på örat kan man bli.

tejp på sadlar brukar gucka till sig för attsedan lossna, efterlämnande ett svårlösligt kladd.

hade sytt riften och limmat fast med mitt universalmedel polyuretantätning, t ex biltema vindrutetätning eller sikaflex 221

Tack för svar, är egentligen ute efter om det finns färdigskurna "bitar" som man ersätter den trasiga med. Mättare att köpa nytt om det ska pysslas och limmas ?
det finns färdiga överdrag att snöra på, brukar ha gel. så inte min favorit, men kanske din? en annan faktor är om cykeln skall parkeras, det som är löst brukar försvinna. och står en trasig oskyddad sadel ute i regn brukar den dra in vatten.

men det där hade jag väl lagat om sadeln i övrigt är trivsam. men om jag råkar ha en skadad sadel som inte är möjlig eller värd laga kör jag gärna slut på den vintertid på en mtb, med ett pälsöverdrag. de sadlarna har ändå en tendens gå åt, så det kan vara ett sätt att få lite bonustid från sadeln, när eol närmar sig.

Senast ändrad:
Finns det någon butik i sthlm som säljer typ silca synergetic eller liknande?

Mucoff verkar vara det vanligaste, och det är jag inte så sugen på

Jag har tydligen haft tur med mina mtb och har aldrig haft några problem att konvertera till tubeless med min vanliga sks-golvpump. Nu skall jag slänga på tubeless gravel kings på grushojen och lyckas inte poppa däcket. Hittade en parktool-video med 13 minuter tips och tricks, och är verkligen inte sugen på att testa samtliga ☹️ Vad är oddsen att jag lyckas sätta däcket med hjälp av endast tryckluft hos LBS tro?

Jag har tydligen haft tur med mina mtb och har aldrig haft några problem att konvertera till tubeless med min vanliga sks-golvpump. Nu skall jag slänga på tubeless gravel kings på grushojen och lyckas inte poppa däcket. Hittade en parktool-video med 13 minuter tips och tricks, och är verkligen inte sugen på att testa samtliga ☹️ Vad är oddsen att jag lyckas sätta däcket med hjälp av endast tryckluft hos LBS tro?
Minimala. ? Gravelking kan vara jävligt bråkiga. Jag trodde jag var rätt bra på tubeless tills jag skulle sätta ett par GK SS. Mitt tips är den långa metoden att sätta dem med slang först. Gärna ett tag så att de hinner räta ut sig. Sen försiktigt av med ena sidan, ut med slangen, i med ventil och sen pumpa poppa och fyll vätska genom ventilen

Tidigare däck har jag bara satt på ena sidan, hällt vätska rakt ner i däcket, på med resten och pumpa. Men nej det fick jag aldrig till på mina GK

Senast ändrad:
Minimala. ? Gravelking kan vara jävligt bråkiga. Jag trodde jag var rätt bra på tubeless tills jag skulle sätta ett par GK SS. Mitt tips är den långa metoden att sätta de med slang först. Gärna ett tag så att de hinner räta ut sig. Sen försiktigt av med ena sidan, i med ventil och sen pumpa poppa och ut med käglan och fyll vätska.

Tidigare däck har jag bara satt på ena sidan, hällt vätska rakt ner i däcket, på med resten och pumpa. Men nej det fick jag aldrig till på mina GK
Ok. Nu är tummarna slut, blir att sätta i slang med maxtryck i morgon bitti och sedan nytt försök till lunch.

Finns det något skäl, utöver 20 gram per däck, att välja 30mm GP5000 ist för 32mm när man har en cykel som tar upp till 32mm?
Får det ledigt plats så ta de bredare däcken. Nackdelarna som finns med bredare däck kommer redan när man konstruerar för att kunna ta breda däck. Har man tagit nackdelen så ta fördelen tänker jag!

33mm ftw!

Novismekaren fortsätter fråga friskt här..

Jag har ett kassetthylsa som jag hittills bara använt i kombination med en polygrip till att öppna luftgaffel för att ta ut tokens.

5EA24833-0520-40EF-8E69-5288FDB4FB78.jpeg

Nu när jag skall använda den för att byta kassett lär jag ha svårt att dra den ordentligt med en mesig polygrip. Finns något rekommenderat hack för hemmabyggd hävstång eller skall jag ta mig i kragen och köpa ett riktigt kassettverktyg?

Jag har ett kassetthylsa som jag hittills bara använt i kombination med en polygrip till att öppna luftgaffel för att ta ut tokens.

Visa bilaga 624947

Nu när jag skall använda den för att byta kassett lär jag ha svårt att dra den ordentligt med en mesig polygrip. Finns något rekommenderat hack för hemmabyggd hävstång eller skall jag ta mig i kragen och köpa ett riktigt kassettverktyg?
Blir det inte bättre med en vanlig skiftnyckel? Annars en hylsa och spärrskaft?

jag har poppat däck på macken också. Använde den där "pumpa upp från punktering" knappen

Vill du bättra chansen att det funkar kan du ju pumpa upp med slang först, så är ena sidan klar

Visa bilaga 624947

Skiftnyckel?

Visa bilaga 624947

I en annan tråd diskuterades just Knipex, som är överlägsen när anläggningsytor är plana. Jag har en 250 mm Knipex som funkar bra för att byta kassett tillsammans med verktyget. Det finns flera andra lösningar, men en Knipex är bra att har.

Min personliga åsikt är att det där funkar. Det finns marginaler kvar. Sen är det möjligt att en länk extra skulle fungera bättre. Har för mig att de nya växlarna gärna vill ha lite mer kedja.
Tack för svar! Hur skulle det fungera bättre? Mindre slitage eller på något annat sätt? För som det är idag så känns det iaf felfritt med växlingar osv.

Tillbaka
Topp