Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Jag hittade att den kan vara hjullager som inte är helt pressad i eller som är slutkörd. Om man tar bort end-caps (med lite våld) kan man titta och känna på lager.
Ok, ska försöka... just nu pågår kassettbyte från trasigt till reserv-hjul.. Lördagskväll i garaget, kan inte bli bättre ?! Tack för hjälpen ?.

det känns spontant som byte till en mer motståndskraftig fälg vore av värde..

de är tunga men just därför inte sällan billiga.

Lyckades klämma däcket så det behövdes tre baconbitar för att täta. Nya däck så läge att laga och jag har ju lite gamla punkalappar av olika storlek här. Men vad använder man för lim för att få det att fästa på insidan däcket?

Visa bilaga 630440
Vet att jag liggandes lagelappar från Parktool hemma för just lagning på insidan av däcket….

Vad tror ni, är detta rätt gaffel till denna hojen?( Samma modell som satt på ny)

Nej, den cykel har konstiga kombinationen av QR och koniskt (tapared) styrrör. Gaffeln du länkar till har rakt 1 1/8" styrrör.

Jag hittar ingen gafflar med den kombinationen. Du kan använda en 1 1/2" -> 1 1/8" adapter.

Om du köper en ny gaffel skulle jag rekommendera något lite bättre, t.ex. en Manitou Markhor.

Nej, den cykel har konstiga kombinationen av QR och koniskt (tapared) styrrör. Gaffeln du länkar till har rakt 1 1/8" styrrör.

Jag hittar ingen gafflar med den kombinationen. Du kan använda en 1 1/2" -> 1 1/8" adapter.

Om du köper en ny gaffel skulle jag rekommendera något lite bättre, t.ex. en Manitou Markhor.
OK, tack. Egentligen är det bara lock out:en som lagt av på gamla gaffeln men det verkar mer eller mindre omöjligt att hitta till just den. Lite trött på att skicka tillbaka saker som nästan passar.
Men det finns alltså adapterar som kan lösa det, bra, alltid lär min sig saker här.
Cykeln är en extra-hoj til min son som har en endurohoj normalt men vill nu köra cykelvasan och då tänkte vi försöka få igång denna till just det.

Hejhej, behöver lite hjälp.. Har lite problem med bodyn på min nyköpta (begagnad) hoj. Har bara kört Sram tidigare men på den här är det Shimano. Har googlat men är osäker på om jag hittat rätt så skulle vara glad om jag kunde få lite hjälp.

Cykeln är en Cannondale Scalplel Carbon 2 från 2021

Nav;

20230611_201055.jpg

Body;

20230611_201026.jpg

Är det här rätt?

Hittar bara olika upgrade-kits när jag googlar...

Kom gärna med något bra alternativ ?

Hejhej, behöver lite hjälp.. Har lite problem med bodyn på min nyköpta (begagnad) hoj. Har bara kört Sram tidigare men på den här är det Shimano. Har googlat men är osäker på om jag hittat rätt så skulle vara glad om jag kunde få lite hjälp.

Cykeln är en Cannondale Scalplel Carbon 2 från 2021

Nav;

Visa bilaga 631661

Body;

Visa bilaga 631662

Är det här rätt?

Hittar bara olika upgrade-kits när jag googlar...

Kom gärna med något bra alternativ ?
Det är ett DT nav, så det kommer behövas en DT body :)

på bilden är det en microsplinebody, så jag antar att du vill ha en likadan?

Det ser inte ut att vara star ratchet, utan vanliga pawl/klackar -systemet. Vet faktiskt inte alls vilket nav det är i grunden? Jag skulle gissa på DT 370 av det lilla jag ser.

isf borde det vara något åt det här hållet: https://r2-bike.com/DT-SWISS-Freehu...-mm-12x148-mm-BOOST-Thru-Axle-for-Pawl-System

(obs, inte 100% på att det är exakt rätt body, den här är exv stålvarianten. Men det är i rätt riktning)

Det är ett DT nav, så det kommer behövas en DT body :)

på bilden är det en microsplinebody, så jag antar att du vill ha en likadan?

Det ser inte ut att vara star ratchet, utan vanliga pawl/klackar -systemet. Vet faktiskt inte alls vilket nav det är i grunden? Jag skulle gissa på DT 370 av det lilla jag ser.

isf borde det vara något åt det här hållet: https://r2-bike.com/DT-SWISS-Freehu...-mm-12x148-mm-BOOST-Thru-Axle-for-Pawl-System

(obs, inte 100% på att det är exakt rätt body, den här är exv stålvarianten. Men det är i rätt riktning)
Tackar, så det där med "Conversion kit" som jag hittade var inte helt fel alltså. ?

Det är inte så att den behöver ett par nya lager bara då eller vad strular med den?

Aha, hade inte koll på att man bara kan byta lager, och endcap'en då? bara att köra vidare med den också?

Aa.. Hittade den här;

Måste bättra på mina sök-skills ?

Aha, hade inte koll på att man bara kan byta lager, och endcap'en då? bara att köra vidare med den också?

Aa.. Hittade den här;

Måste bättra på mina sök-skills ?

Vad är problemet med endcapen?

Jag har aldrig sett en som din. Det set ut som något gick av.

De är enklare, och kanske tom billigare, att köpa en ny body, som kommer med endcap.
Jag gissar att den ser ut så för att det inte finns några kulor kvar i det yttre lagret på bodyn, konstigt att det fungerade utan några större problem ändå. Förmodligen är mina ben för klena ?

Om du har en avdragarhylsa...

Du kan sätta fast avdragaren i ett skruvstäd och hålla tryck på ramen samtidigt som du snurrar den. Alternativt kan du använda spärrskaft/skiftnyckel och samtidigt spänna fast med tving så att hylsan inte glider ur.
Har tyvärr inget skruvstäd eller garage eller så. Har typ en trottoar för detta:)

nu när plasten är så illa tilltygad kan du lia gärna bara banka på axeln på den sidan som metalkoppen sitter i, så att vevlagret spräcker plasthylsan inifrån och sen skjuts ut. Det hade jag gjort iaf
Ok, bra, då vet jag från vilket håll jag ska banka iaf, tack:)
Om jag kommer över en stor slägga kanske jag gör ett sista försök till:)

Jag hittar inte "hittar inte tråden" tråden. Så jag kan inte ställa fråga om hur jag hittar tråden där någon länkade en korsplaneringssida med olika lokaltrafiksplaneringsverktyg.

Någon som vet vad de egentligen heter?

Jag kan slänga in en lokalfråga: jag ska ned på fest i Göteborg och behöver skaffa ett par nya pjuck och kanske en tisha. Vart går jag då? I Stockholm hade jag glidit in på Nitty Gritty eller Paul och Friends, för då hittar jag alltid något som går att ha på sig. Men vars går man i Götet?

Jag hittar inte "hittar inte tråden" tråden. Så jag kan inte ställa fråga om hur jag hittar tråden där någon länkade en korsplaneringssida med olika lokaltrafiksplaneringsverktyg.

Någon som vet vad de egentligen heter?

Vi behöver ett "hitta-hitta-tråden-tråden".
Google är din vän:

Jag kan slänga in en lokalfråga: jag ska ned på fest i Göteborg och behöver skaffa ett par nya pjuck och kanske en tisha. Vart går jag då? I Stockholm hade jag glidit in på Nitty Gritty eller Paul och Friends, för då hittar jag alltid något som går att ha på sig. Men vars går man i Götet?
Du börjar utanför Pedagogen och går in på Magasinsgatan, sedan ner på Vallgatan. Över vid Kopparmärra och vänster in på Fredsgatan, avsluta med översta våningen på Åhléns i Femman.

Jag såg att Grandpa ligger på Vallgatan! De är lite träff-och-miss men där har jag hittat bra grejer med. Då tar jag och följer din rutt! Tusen tack!

Blir däck gamla? Ska beställa hem GP5000, funderar på 2 st när jag ändå håller på, men blir dom sämre av att vara liggande? Kan nog bli upp mot 1 år innan jag behöver det andra.

Tror ni denna gaffeln passar en Trek X-caliber 2020 small. Följande info har jag lyckats googla fram o dem cykeln:
42mm offset for 27.5'' wheel, 100mm QR, 100mm travel;

Blir däck gamla? Ska beställa hem GP5000, funderar på 2 st när jag ändå håller på, men blir dom sämre av att vara liggande? Kan nog bli upp mot 1 år innan jag behöver det andra.
1686668146331.png

Det här 5000 bakdäcket köpte jag nytt förra sommaren. Framdäcket ser ut som det ska, inga sprickor på det däcket.
Så jag kanske fick ett däck som har legat nåt år extra inne på lagret.

Tror ni denna gaffeln passar en Trek X-caliber 2020 small. Följande info har jag lyckats googla fram o dem cykeln:
42mm offset for 27.5'' wheel, 100mm QR, 100mm travel;

På bilden står en tapered gaffelrör, men specs säger: Steerer Tube Size: Straight 1.1/8".

Om du missar ngt eller ej vad gäller priset hos Canyon har jag ingen aning om.
Men vad kostar frakten från Canyon?
114 kr. Så totalt 1054 kr.
Bikeinn (billigast på prisjakt) 1198 ink frakt.
XXL 1272 kr (fri frakt).

Det var inte så mycket att "tjäna" 150 kr jag tänkte på, utan blev väldigt ställd av Canyon skulle vara billigast på något som inte är Canyon. Därför jag tror att jag måste ha missat nån info - kollar på fel däck.

Men det står ju "32-622" på däcken som sitter på min cykel nu.... iofs står det "28/622" där på screenen från Canyon, men det är ju 32mm. Är det nåt med siffrorna där jag blandar ihop?

Det är nåt med 27.5 - 28 vs 28. Förstår inte riktigt vad som händer där, men antar att det är det som förklarar det lägre priset.
SmartSelect_20230613_182537_Chrome.jpg

SmartSelect_20230613_182547_Chrome.jpg

Bontrager AW3-däck till fikarunda/touring-cykel, asfalt, i undantagsfall grus. Funderar på 28, finns det någon jätteanledning att gå upp på 32? (finns plats)

Bra, jag lyckades inte hitta specen innan. Nu ser jag det också, dumma bild.

Jag förstår inte vad precis som är sönder på gaffeln. Några reservdelar, inklusive remote, till Judy 2018-2021 finns här:

Jag förstår inte vad precis som är sönder på gaffeln. Några reservdelar, inklusive remote, till Judy 2018-2021 finns här:

Tack, jag vill del nr 2 (lock outen) vilket tyvärr är slut. Hopplös gaffel. Skall börja kolla på adapter istället, men trist att det inte går att få tag på delar till en tre år gammal gaffel.

Bilagor

• 388211-1.jpg
    388211-1.jpg
    17.5 KB · Besök: 31
Tillbaka
Topp