Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Gillar man Stridslandstuket är Stooge ett billigare alternativ plus att man får en enligt mig mycket snyggare gaffel på köpet.
Stoogen är nog en toppenhoj, men jag skulle nog säga att den är rätt annorlunda den med.
26x2.8 motför 29x2.8", massa bb drop, flack HA.

Jag förstår att jag låter som en fanboy. Den är för dyr för mig och jag kommer inte köpa den.
Men jag vill oavsett lyfta fram att den fyller en rätt unik lucka på marknaden

Visa din Miyata!
Stoogen är nog en toppenhoj, men jag skulle nog säga att den är rätt annorlunda den med.

Jag förstår att jag låter som en fanboy. Den är för dyr för mig och jag kommer inte köpa den.

Cykeln i sig må va unik pås så vis att det inte finns nån annan med exakt samma geo eller som tar exakt samma däck men det finns ju flera tillverkare som bygger retroinspirerat i samma anda för både stadsrull och längre äventyr. Typ Stooge, Sklar, Wilde, Moné mm.

Visa din Miyata!
Jag diggar Stridsland, speciellt en av de första, den där lila GT:n...jag köpte tom en av hans svindyra klingor för att kunna köra NW på en gammal Middleburn-vev med BCD94.

Jag kommer nog inte att köpa nån Beachcomber ram, eftersom jag redan har en Stooge och en drös med 26ers som fyller det behovet. Han lär inte ha problem att sälja i sin nisch, gafflarna ryker direkt när en ny batch levereras. Det är dyrt men samtidigt kan det inte bli annat med så små serier och höga kostnader för frakt. En aspekt som inte kommit upp i diskussionen ännu är att du som kund förmodligen kommer att ha mer direkt kontakt med folk som Matias (Stridsland) eller Andy (Stooge) än om du hashtaggar med #iamspecialized, det kan vara kul.

Stooge. Väldigt speciellt hoj, för mig som aldrig kört dämpad modern enduro fully så känns den mycket mer kompetent på stigarna än mina bastardiserade 26ers...idag leverades en dropper post, så nu ska Speedbomben få en uppgradering:

Stooge-Speedbomb-Mezcal - 1 (4).jpeg

Visa din Miyata!
Okej nu är on/off road runner helt klar, nya pedaler och längre samt svart sadelstolpe var det som saknades :cool: känner dock redan att 34t klingan i fram kanske blev i det minsta laget :)

Visa bilaga 687559
”Helt klar” ska man aldrig säga… ?

…men grattis, kul! Nu är det bara att snöra på sig oljestället och dra ut och bli ett med cykeln. Håll oss i loopen som det heter på ren svenska.

Visa din Miyata!
Nu rullar 87'an! Tog några bilder efter en testrunda i kvarteret. Återstår bara trimning av kedja och vajrar.

Ramen kom in i Miyatasekten via @Moses95 som sedan sålde den vidare till @n3wton Läs hans byggtråd här som jag sedan tog över i en bytesaffär för runt ett år sedan. Sen dess har ramen legat uppe på vinden utan att jag vetat vad jag ska göra med den.

För några veckor sedan kom jag tack vare @oggeogge över en nästan komplett XT-grupp från 1987. Vilken match! U-broms! Svärta! Ramen och komponenterna var ju som gjorda för varandra! Utifrån detta byggde cykeln mer eller mindre sig själv. Styrkombon är lite mer modern är vad som var kutym på slutet av 80-talet även om både styre och styrstam tillverkades av Nitto även då. Framöver kommer jag eventuellt uppgradera till bullmoose-styre och andra däck för en mer tidstypisk look men kommer köra på så här ett tag framöver.
IMG_9812.jpg

IMG_9833.jpg

IMG_9836.jpg

IMG_9825.jpg

Visa din Miyata!
Nu rullar 87'an! Tog några bilder efter en testrunda i kvarteret. Återstår bara trimning av kedja och vajrar.

Ramen kom in i Miyatasekten via @Moses95 som sedan sålde den vidare till @n3wton Läs hans byggtråd här som jag sedan tog över i en bytesaffär för runt ett år sedan. Sen dess har ramen legat uppe på vinden utan att jag vetat vad jag ska göra med den.

För några veckor sedan kom jag tack vare @oggeogge över en nästan komplett XT-grupp från 1987. Vilken match! U-broms! Svärta! Ramen och komponenterna var ju som gjorda för varandra! Utifrån detta byggde cykeln mer eller mindre sig själv. Styrkombon är lite mer modern är vad som var kutym på slutet av 80-talet även om både styre och styrstam tillverkades av Nitto även då. Framöver kommer jag eventuellt uppgradera till bullmoose-styre och andra däck för en mer tidstypisk look men kommer köra på så här ett tag framöver.
Visa bilaga 688069
Visa bilaga 688070
Visa bilaga 688071
Visa bilaga 688072
Frän!

Visa din Miyata!

Visa bilaga 688069
Visa bilaga 688070
Visa bilaga 688071
Visa bilaga 688072
Otroligt Valdemar, den är ju verkligen som Froste säger, dödsball! Är det bränna runt vid Delsjön eller flasha omkring soliga skärmlösa dagar?

Bullmoose är alltid ball, men tycker branta stammen + rakt styre sitter rättvist där! ?

Visa din Miyata!

Man kan ju ta och bygga sig en ram också. Så jävla svårt är det inte.
Och 26" att ta delar av finns det gott om, om man inte bara suktar efter fina grejor från hojjar som var dyra på 90-talet.

För att inte bara vara OT. Glodde på min Miyata igår.
Var köper man cross/moppestyren eller andra breda till lågpris? Jag letar ofta begagnade, men utbudet är mycket mindre än det borde vara.

Visa din Miyata!
8 (åtta!) minuter?! Det gäller att vara snabb om man ska ha chans på en miyata! ?
Nej det är ju enkelt! Man måste bara ha ständig stenkoll
Och 26" att ta delar av finns det gott om, om man inte bara suktar efter fina grejor från hojjar som var dyra på 90-talet.

Var köper man cross/moppestyren eller andra breda till lågpris? Jag letar ofta begagnade, men utbudet är mycket mindre än det borde vara.
ifall du tror att det är mer kostnadseffektivt att bygga sig en egen ram så är det bara köra på

Visa din Miyata!

Mopeddelar.se eller motsvarande brukar ha.

Visa din Miyata!

Jag har ett (förvisso rätt tungt) men du får det gratis mot betalning av frakt/upphämtning

Visa din Miyata!
Material för de två ramar jag byggt, under 1000kr/st. Är man mer nogräknad, så hoppar det upp. Men en beachcomberliknanderam i docol8rör och köpt styrrör, sadelrörstopp, vevlagerhus och dropouts, bör ändå hamnade på ca 2000kr i material.
Folk borde bygga mer ramar, i alla fall pröva. Känns som att Stridsland kom till dukat bord. I Nordamerika(Anglosaxiska delev världen) finns massor av custombyggare och hantverksrambyggare, och en kultur kring det. I norra Europa, finns inte det, konstigt nog, då vi i Norden ligger i världstoppen när det gäller bilar och motorcyklar(Handlar nog om klass...). Så han kör en nordamerikansk grej och folk faller som käglor. Jag gillar hans grejor, men inte priserna. Och jag är väldigt nyfiken på vad kostnaden för NWdreven är från fabrik. Det handlar om aluplåt, CNC och anodisering liksom.

Visa din Miyata!
Material för de två ramar jag byggt, under 1000kr/st. Är man mer nogräknad, så hoppar det upp. Men en beachcomberliknanderam i docol8rör och köpt styrrör, sadelrörstopp, vevlagerhus och dropouts, bör ändå hamnade på ca 2000kr i material.
Folk borde bygga mer ramar, i alla fall pröva. Känns som att Stridsland kom till dukat bord. I Nordamerika(Anglosaxiska delev världen) finns massor av custombyggare och hantverksrambyggare, och en kultur kring det. I norra Europa, finns inte det, konstigt nog, då vi i Norden ligger i världstoppen när det gäller bilar och motorcyklar(Handlar nog om klass...). Så han kör en nordamerikansk grej och folk faller som käglor. Jag gillar hans grejor, men inte priserna. Och jag är väldigt nyfiken på vad kostnaden för NWdreven är från fabrik. Det handlar om aluplåt, CNC och anodisering liksom.

Jag trodde det behövdes mer än ett par rör och några dropouts för att bygga en ram.

Sen är väl stridsland-grejen mer likt engelska approachen där dom kör småskaligt med lite annorlunda ramar än en amerikansk custom-byggare.

Visa din Miyata!
Jag går i tankarna att bockstyrekonvertera min trevliga Miyata Sportrunner.
6F70416F-9D52-4E1A-8ECC-37496137688C.jpeg

Hur väl lämpar sig Miyatas atb:er för en sådan konvertering? Många mtb:er från 90-talet är ju väldigt långa och låga i framändan och kräver korta styrstammar och adapters för att höja upp styret.

Jag inbillar mig att Miyator är något kortare i reachen än många andra cyklar och att det därmed är lättare att få till sittställningen. Jag vet att jag har sett många fina exemplar av Miyator med bockstyre i den här tråden, så det vore intressant att höra lite åsikter om hur ni tycker det funkar.

Själv har jag bara cyklat på bockstyrecyklar som varit på tok för stora för mig och inte ens nära bekvämt inställda, så jag vet inte riktigt hur mina preferenser ser ut. Jag är förövrigt 170cm lång och cyklar på en 18.5” ram.

För närvarande funderar jag på att para bockstyret med bar end shifters och Tektro RL 520 bromshandtag som möjliggör att köra med V-bromsar, men det kan förändras.

Visa din Miyata!
väldigt nyfiken på vad kostnaden för NWdreven är från fabrik. Det handlar om aluplåt, CNC och anodisering liksom.
Stridsland är runt 20 % dyrare än garabaruk men det kanske jämnar ut sig med frakten från ukraina? Ett kinadrev kostar väl runt 20 $ med reservation för att du nog får mycket sämre urval vad gäller bcd, färg, osv.

Vad gäller drev känns stridslandpriserna inte helt ohemula mao

Visa din Miyata!
Jag går i tankarna att bockstyrekonvertera min trevliga Miyata Sportrunner.
Visa bilaga 688235
Hur väl lämpar sig Miyatas atb:er för en sådan konvertering? Många mtb:er från 90-talet är ju väldigt långa och låga i framändan och kräver korta styrstammar och adapters för att höja upp styret.

Jag inbillar mig att Miyator är något kortare i reachen än många andra cyklar och att det därmed är lättare att få till sittställningen. Jag vet att jag har sett många fina exemplar av Miyator med bockstyre i den här tråden, så det vore intressant att höra lite åsikter om hur ni tycker det funkar.

Själv har jag bara cyklat på bockstyrecyklar som varit på tok för stora för mig och inte ens nära bekvämt inställda, så jag vet inte riktigt hur mina preferenser ser ut. Jag är förövrigt 170cm lång och cyklar på en 18.5” ram.

För närvarande funderar jag på att para bockstyret med bar end shifters och Tektro RL 520 bromshandtag som möjliggör att köra med V-bromsar, men det kan förändras.
Stålisarna är förhållandevis korta. Om cykeln med nuvarande styre (ser ut att ha mycket bakåtsvep?) känns väldigt upprätt på gränsen till för kort så funkar nog bock helt ok. Om det däremot är ganska lagom som du har det nu så finns risken att det blir för långt och lågt med bock.
Jag har en 20.5” (0,5207 meter) med bock som du kan testa.

Visa din Miyata!
Jag trodde det behövdes mer än ett par rör och några dropouts för att bygga en ram.

Sen är väl stridsland-grejen mer likt engelska approachen där dom kör småskaligt med lite annorlunda ramar än en amerikansk custom-byggare.
Ta ett måttband och mät upp en cykel, det är lärorikt. Folk räknar för lite idag, dom köper(Upphandlar) istället, och tror dom räknat. Verktyg kan man köpa, vilja att lära sig är svårare att köpa.

Det var därför jag tog upp anglosaxiska delen av världen. Finns småskaliga byggare i Nordamerika också. Det märkliga är att vi har tillverkning av nischade bil- och MCdelar, men inte cykeldelar. Det måste ju finnas hundratals om inte tusentals människor i Sverige som jobbat med att bygga cyklar och cykeldelar indistriellt, men det finns i princip ingen småskalig tillverkning. Nu är det väl iofs inte omöjligt att Skeppshult har ett gäng lokala underleverantörer, det är ändå Småland.

Stridsland är runt 20 % dyrare än garabaruk men det kanske jämnar ut sig med frakten från ukraina? Ett kinadrev kostar väl runt 20 $ med reservation för att du nog får mycket sämre urval vad gäller bcd, färg, osv.

Vad gäller drev känns stridslandpriserna inte helt ohemula mao
Ja. Håller med. Det är därför jag är nyfiken på vad priset kan vara från fabrik. Tror jag betalade ca 100kr sist jag köpte ett kinadrev. Känns som att en smålänning med en flerop i källaren skulle kunna räkna hem 1000 drev.

Visa din Miyata!
Har man för närvanda mer eller mindre monopol på en produkt (Narrow wide, 94 bcd, och storlekar över 36t) kan man väl ta vad man vill i pris så länge folk är villiga att betala. Eller hur tänker du?

Visa din Miyata!
Ta ett måttband och mät upp en cykel, det är lärorikt. Folk räknar för lite idag, dom köper(Upphandlar) istället, och tror dom räknat. Verktyg kan man köpa, vilja att lära sig är svårare att köpa.
Förstår inte vad du försöker säga

Ja. Håller med. Det är därför jag är nyfiken på vad priset kan vara från fabrik. Tror jag betalade ca 100kr sist jag köpte ett kinadrev. Känns som att en smålänning med en flerop i källaren skulle kunna räkna hem 1000 drev.

Dom tillverkas iofs i EU, så lite taskigt att jämföra med random kinadrev.

Tycker dom ligger ok i pris om man jämför med t.ex absolute black som också görs i eu

Visa din Miyata!
Stålisarna är förhållandevis korta. Om cykeln med nuvarande styre (ser ut att ha mycket bakåtsvep?) känns väldigt upprätt på gränsen till för kort så funkar nog bock helt ok. Om det däremot är ganska lagom som du har det nu så finns risken att det blir för långt och lågt med bock.
Jag har en 20.5” (0,5207 meter) med bock som du kan testa.
Cykeln känns rätt okej i längden, men den skulle nog kunna vara mer utsträckt utan att det blir obekvämt.

Befintligt styre har både mycket back-sweep och rise, men å andra sidan kör jag med en slammad 100mm lång styrstam med negativ vinkel, så med kortare och mer uppåtvinklad stam kanske det skulle funka med bockstyre. Jag ska nog införskaffa ett bockstyre och testa lite.

Här är en något bättre bild:
C16D8686-06B4-4305-B169-63969A59E948.jpeg

Tackar för erbjudandet om provcykling, men jag befinner mig tyvärr lite väl långt bort ifrån Småland.

Visa din Miyata!
Billigare att göra dreven själv. En bit aluminumplåt kostar inte många kronor.
Suget efter en liten CNCfräs är rätt stort. Men jag kan iofs göra adaptrar. Borde skaffa ett enklare rundmatningsbord. Men ja, 6061 och liknande aluminium är inte så dyrt. Och då vet man att det inte är gjort i en diktatur eller av en fastkedjad papperslös i nåt EUland.
För att betala över 500kr för ett drev är sådär.

Tillbaka
Topp