Med hjälp av er expertis har jag nu kommit fram till ett beslut (som kanske hjälper någon att ta ett eget i framtiden). Det blir 50x34 fram och 12-25 bak. Detta pga tightare växlar, mindre risk att falla ”mellan växlar” på raksträckor och att jag inte behöver trampa SÅ mycket hårdare i de små backar vi har i Sverige.
Hur jag gjort uträkningen:
Laborerat med olika setups på gear-calculator för att kunna visualisera utväxlingen och se alla gear steps
The bicycle gear calculator displays graphically the gearing of derailleur gears and gear hubs. It can be used to compare different setups to find the optimal gearing for all kinds of bicycles.
www.gear-calculator.com
Visa bilaga 710324
Därefter har jag dividerat storleken på klingan fram på högsta/lägsta växel med respektive högsta/lägsta växel på dreven bak, sedan multiplicerat resultatet med omkretsen på mina hjul alltså 2161 (700c 25). Därefter får man antal meter du rör dig framåt med varje fullt varv du trampar. Då kan man enkelt räkna ut hastigheten vid en given kadens genom att multiplicera meterna med kadensen, då får man meter per minut. Ta detta gånger 60 för att få det uttryckt i hur många meter per timme du rör dig, sedan dela med 1000. Vi får då hastigheten i km/h.
Jag har sedan använt mig av ”simuleringen” på gribble nedan för att baklänges få fram hur många watt som jag måste producera för att nå en viss hastighet. Jag har använt 0 km/h i vindhastighet och realistiska vikter för min cykel och kroppshydda. Sedan har jag räknat ut både 5% och 10% lutning på den simulerade backen, och 0% för raksträckor
An interactive calculator that lets you explore the relationship between cycling power and speed.
www.gribble.org
Resultatet ser vi nedan:
Visa bilaga 710325
Jag offrar lätt dessa watt för att få en mer jämn utväxling och en skönare känsla på cykeln där själen mår lite bättre av dessa små små hopp mellan växlarna.
Stort tack för all hjälp och input, det har varit guld värt!