OT: Julmust
Någonstans i Göteborg? ICA Focus?Välsorterat. Köpte en Herrljunga "med anor från 1911"
Visa bilaga 741419
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Någonstans i Göteborg? ICA Focus?Välsorterat. Köpte en Herrljunga "med anor från 1911"
Visa bilaga 741419
Tonic verkar vara en trend nu. Pyttelilla Ica i Nättraby, som i övrigt inte är en välsorterad butik, har bortåt 50 sorter.Stämmer, ICA i Gårda. Deras läsksortiment är oerhört omfattande. Gillar man Tonic eller vill pröva dyra läsksorter man aldrig sett förut så är det stället man skall gå till. Men dyrt.
Min favorit är vanliga Nygårda, köpte en packe idag!
Beställde båda, ekfat har jag druckit men minnet är svagt, humle blir intressant.Tyckte deras Humle nog var ett snäpp upp, men ekfatslagrade eller vad den heter var ett litet snäpp ner.
Vad är standard för dig? Om du är 40+ så är det troligt att du växte upp med ditt regionala bryggeris julmust som förmodligen inte smakade likadant som något annat regionalt bryggeris julmust.Jag är inte så tänd på dessa fancy lagrade julmust hit och dit med diverse finare smaker.
Julmust för mig är standard som den alltid har varit.
Standard Julmust, jag gillar Nygårda, tycker den smakar som jag minns från barndomen.Vad är standard för dig? Om du är 40+ så är det troligt att du växte upp med ditt regionala bryggeris julmust som förmodligen inte smakade likadant som något annat regionalt bryggeris julmust.
Nja. I princip alla har alltid använt samma essens från Roberts AB. Finns några få undantag. Förr när vi hade massor med småbryggerier, så köpte dom essenser till olika läsk. Kunde vara samma etikett fast med olika lokala bryggeriers namn tryckt i en avsedd vit ruta.Vad är standard för dig? Om du är 40+ så är det troligt att du växte upp med ditt regionala bryggeris julmust som förmodligen inte smakade likadant som något annat regionalt bryggeris julmust.
Roberts, är det inte dom som sitter på det hemliga receptet fortfarande?Nja. I princip alla har alltid använt samma essens från Roberts AB. Finns några få undantag. Förr när vi hade massor med småbryggerier, så köpte dom essenser till olika läsk. Kunde vara samma etikett fast med olika lokala bryggeriers namn tryckt i en avsedd vit ruta.
Beställde båda, ekfat har jag druckit men minnet är svagt, humle blir intressant.
Hela poängen med julmust är väl att folk INTE skulle dricka alkohol på jul? xDAll julmust tjänar på att få en skvätt rom i sig. Skål!
Jag är inte så tänd på dessa fancy lagrade julmust hit och dit med diverse finare smaker.
Julmust för mig är standard som den alltid har varit.
Essensen kommer från Roberts. Hur den sedan blandas är upp till bryggeriet.Nja. I princip alla har alltid använt samma essens från Roberts AB. Finns några få undantag. Förr när vi hade massor med småbryggerier, så köpte dom essenser till olika läsk. Kunde vara samma etikett fast med olika lokala bryggeriers namn tryckt i en avsedd vit ruta.
Det där måste vara en råtta i pizzan skröna. När så många finsmakare upplever gigantiska skillnader i smakupplevelse! Det måste vara vattnet.Essensen kommer från Roberts. Hur den sedan blandas är upp till bryggeriet.
Arg tomte är väl en klassiker; vodka och julmustDet där måste vara en råtta i pizzan skröna. När så många finsmakare upplever gigantiska skillnader i smakupplevelse! Det måste vara vattnet.
Blanda med Rom var ett tips längre upp. Finns det fler bra förslag på julmustgroggar?
Inte jätteskillnad men när essensen ska blandas med socker och vatten så blir ju skillnaden påtaglig beroende på vilka proportioner som används. Dessutom är det nog mer än ett bryggeri som tillsätter egna aromer också.Det där måste vara en råtta i pizzan skröna. När så många finsmakare upplever gigantiska skillnader i smakupplevelse! Det måste vara vattnet.
Det var inte tanken med julmust, den blev så när man ville göra den billigare. Det skulle vara en dryck med en kraftfull smak för att män inte skulle dricka sig fulla på julen.Men Julmust ska ju vara söt, som läsk! Iaf är det min preferens på Julmust.
Sockerhalten för olika märken varierar mellan 8 och 12 %.Men Julmust ska ju vara söt, som läsk! Iaf är det min preferens på Julmust.
Vad innehåller Roberts essens? Är det inte någon som har luskat ut det?Nja. I princip alla har alltid använt samma essens från Roberts AB. Finns några få undantag. Förr när vi hade massor med småbryggerier, så köpte dom essenser till olika läsk. Kunde vara samma etikett fast med olika lokala bryggeriers namn tryckt i en avsedd vit ruta.
"Extrakt av humle och kornmalt" brukar det väl stå? De har nog ensamrätt till varumärket Julmust så om det ska kallas julmust så är det Roberts essens somgäller.Vad innehåller Roberts essens? Är det inte någon som har luskat ut det?
Vad är standard för dig? Om du är 40+ så är det troligt att du växte upp med ditt regionala bryggeris julmust som förmodligen inte smakade likadant som något annat regionalt bryggeris julmust.
Är du uppvuxen i Pripps-land så är Apotekarnes din lokala must. Pripps slukade mängder av lokala bryggerier på 1950- och 1960-talet och var nära att omvandlas till statligt monopol i början av 1980-talet.Hmm, ett stort HMM. Jag är 60+, när jag växte upp var det Apotekarnes och en konkurrents julmust som gällde. Kommer inte ihåg vilken konkurrenten var, men det var inget litet lokalt, möjligen typ regionalt dock.
Den ena var populärast hemma, den andra var för sötsliskig, kommer inte ihåg vilken som var vilken.
Brasklapp:
Apotekarnes kanske var lokalt då.
Brasklapp 2:
Jag kanske minns helt fel.
Dessutom var ju Apotekarnes vattnig och blaskig. Smakade inte alls lika mycket som den riktiga julmusten fr Till.Är du uppvuxen i Pripps-land så är Apotekarnes din lokala must. Pripps slukade mängder av lokala bryggerier på 1950- och 1960-talet och var nära att omvandlas till statligt monopol i början av 1980-talet.
Själv växte jag upp i Till-land, sedermera Falcon, och betraktar Apotekarnes som billighetsmusten som är aggressivt prissatt under den ordinarie musten.
Mora Must är väl ett exempel.Finns det julmust som inte innehåller roberts essens, och då alltså inte heter Julmust?
Har inte tänkt på det innan.
Och många inte blev det...
Finns den att köpa nu?Mora Must är väl ett exempel.
Visa bilaga 741815
Ja, i de civiliserade delarna av landet.Finns den att köpa nu?
Jag tyckte den var spännande! Raka motsatsen till Zeunerts. Verkligen tydliga citrusnoter och syrlig. Något lätt.Varför tillverkas inte Hjulmust? Med smak som Zeunerts hade jag köpt den alltid.
Happy Hjulmust kanske, vilken grej!
Visa bilaga 742077
Fick denna av en kollega, provsmakning efter jobbet då den ännu inte är tillräckligt kyld.
Bra beskrivning, med det sagt inget för min palett. Klart ok men inget must.Jag tyckte den var spännande! Raka motsatsen till Zeunerts. Verkligen tydliga citrusnoter och syrlig. Något lätt.
Gin!Det där måste vara en råtta i pizzan skröna. När så många finsmakare upplever gigantiska skillnader i smakupplevelse! Det måste vara vattnet.
Blanda med Rom var ett tips längre upp. Finns det fler bra förslag på julmustgroggar?
Tjusig etikett! Visst har de haft en mer simpel röd etikett förut? Var hittade du den? Var den mer fyllig eller syrlig och frisk?