OT: Julmust

Har en ny favorit nu , hammars bryggeri whiskeyfat lagrad på svenskt ek 4 år

1000000733.jpg

Jag är inte så tänd på dessa fancy lagrade julmust hit och dit med diverse finare smaker.
Julmust för mig är standard som den alltid har varit.

Jag är inte så tänd på dessa fancy lagrade julmust hit och dit med diverse finare smaker.
Julmust för mig är standard som den alltid har varit.
Vad är standard för dig? Om du är 40+ så är det troligt att du växte upp med ditt regionala bryggeris julmust som förmodligen inte smakade likadant som något annat regionalt bryggeris julmust.

Vad är standard för dig? Om du är 40+ så är det troligt att du växte upp med ditt regionala bryggeris julmust som förmodligen inte smakade likadant som något annat regionalt bryggeris julmust.
Nja. I princip alla har alltid använt samma essens från Roberts AB. Finns några få undantag. Förr när vi hade massor med småbryggerier, så köpte dom essenser till olika läsk. Kunde vara samma etikett fast med olika lokala bryggeriers namn tryckt i en avsedd vit ruta.

Nja. I princip alla har alltid använt samma essens från Roberts AB. Finns några få undantag. Förr när vi hade massor med småbryggerier, så köpte dom essenser till olika läsk. Kunde vara samma etikett fast med olika lokala bryggeriers namn tryckt i en avsedd vit ruta.
Roberts, är det inte dom som sitter på det hemliga receptet fortfarande?

Min topp 10 är ett sexpack med zeunerts följt av 4 till zeunertsflaskor. Sen kanske jag kan övervägs Nygårdas humle, den var udda. Väldigt syrlig och fruktig. Som en motsats till Zeunerts vuxna, fylliga smak.

Essensen kommer från Roberts. Hur den sedan blandas är upp till bryggeriet.

Essensen kommer från Roberts. Hur den sedan blandas är upp till bryggeriet.
Det där måste vara en råtta i pizzan skröna. När så många finsmakare upplever gigantiska skillnader i smakupplevelse! Det måste vara vattnet.

Blanda med Rom var ett tips längre upp. Finns det fler bra förslag på julmustgroggar?

Det där måste vara en råtta i pizzan skröna. När så många finsmakare upplever gigantiska skillnader i smakupplevelse! Det måste vara vattnet.
Inte jätteskillnad men när essensen ska blandas med socker och vatten så blir ju skillnaden påtaglig beroende på vilka proportioner som används. Dessutom är det nog mer än ett bryggeri som tillsätter egna aromer också.

Vad innehåller Roberts essens? Är det inte någon som har luskat ut det?

Vad innehåller Roberts essens? Är det inte någon som har luskat ut det?
"Extrakt av humle och kornmalt" brukar det väl stå? De har nog ensamrätt till varumärket Julmust så om det ska kallas julmust så är det Roberts essens somgäller.

Roberts var nykterist och ville göra ett alkoholfritt julöl. Idag finns diverse processer för att extrahera alkoholen ur öl men det fanns inte då.

Hmm, ett stort HMM. Jag är 60+, när jag växte upp var det Apotekarnes och en konkurrents julmust som gällde. Kommer inte ihåg vilken konkurrenten var, men det var inget litet lokalt, möjligen typ regionalt dock.

Den ena var populärast hemma, den andra var för sötsliskig, kommer inte ihåg vilken som var vilken.

Brasklapp:
Apotekarnes kanske var lokalt då.

Brasklapp 2:
Jag kanske minns helt fel.

Hmm, ett stort HMM. Jag är 60+, när jag växte upp var det Apotekarnes och en konkurrents julmust som gällde. Kommer inte ihåg vilken konkurrenten var, men det var inget litet lokalt, möjligen typ regionalt dock.

Den ena var populärast hemma, den andra var för sötsliskig, kommer inte ihåg vilken som var vilken.

Brasklapp:
Apotekarnes kanske var lokalt då.

Brasklapp 2:
Jag kanske minns helt fel.
Är du uppvuxen i Pripps-land så är Apotekarnes din lokala must. Pripps slukade mängder av lokala bryggerier på 1950- och 1960-talet och var nära att omvandlas till statligt monopol i början av 1980-talet.

Själv växte jag upp i Till-land, sedermera Falcon, och betraktar Apotekarnes som billighetsmusten som är aggressivt prissatt under den ordinarie musten.

Är du uppvuxen i Pripps-land så är Apotekarnes din lokala must. Pripps slukade mängder av lokala bryggerier på 1950- och 1960-talet och var nära att omvandlas till statligt monopol i början av 1980-talet.

Själv växte jag upp i Till-land, sedermera Falcon, och betraktar Apotekarnes som billighetsmusten som är aggressivt prissatt under den ordinarie musten.
Dessutom var ju Apotekarnes vattnig och blaskig. Smakade inte alls lika mycket som den riktiga julmusten fr Till.

Men iaf under 80-talet (efter att Till köpt upp Bockens bryggeri) hade de två sorters julmust, dels den med smak som alla andra, dels Bockens som har en annan smak (lite skumbanan i den). Båda med den klassiska etiketten, enda sättet att skilja dem var på kapsylen som var svart eller röd.

Idag nytillverkar Vasa bryggeri båda, men med olika etiketter (tror de använder en gammal Bockens etikett fr före min tid på Bockenvarianten).

Den klassiska Till-etiketten (i Vasa bryggeris tappning). Denna på 33cl returglas är riktig julmust för mig.

A71E43FC-C700-40AB-A94D-0E5D72DD6844.webp

Finns det julmust som inte innehåller roberts essens, och då alltså inte heter Julmust?
Har inte tänkt på det innan.
Och många inte blev det...

Några ledtrådar om vad som ger smaken. Jag är tveksam till att Robert är inblandad.

Senast ändrad:
Historien om Bockens julmust, som tillverkades av Till när jag växte upp, numera Vasa Special Julmust. Stämmer artikeln använde de inte Roberts essens, utan två andra som blandades. När Vasa återupptog tillverkningen fanns inte de essenserna längre, så de fick pröva sig fram till en smak som är väldigt lik.

Tillbaka
Topp