Ok då, jag provar gärna någon med mindre socker. Vilken är den bästa standardjulmusten? Och vilken är bäst öht?
Sockerhalten kan variera rätt mycket mellan olika sorter. Kolla etiketten.
När det gäller "vilken är den bästa standardjulmusten" så tror jag att det handlar mycket om vanans makt. Själv är jag till exempel inte uppvuxen i Pripps-land, så för mig är Apotekarnes absolut inte den klassiska julmusten utan istället billighetsmusten, den som alltid är prissatt under den vanliga julmusten. (Backar vi några årtionden så bestod Sveriges dryckesmarknad i praktiken av ett antal regionala monopol.) Min fru däremot, uppvuxen i Pripps-land, tycker att man är lite vrickad om man köper något annat än Apotekarnes.
Nå, smakar Apotekarnes annorlunda än Till gjorde på sin tid? Ingen aning. Själv föredrar jag Spendrups fatlagrade (gärna romfat), om fatlagrad nu gills som "standardmust" och inte något specialpretto. (I kategorin specialpretto så gillar jag Dufvenkrooks och vid det här laget sitter min fru och himlar med ögonen.)
För mig handlar julmust också om hur den serveras: är det ett lite högtidligare tillfälle - julbordet, till exempel - så tycker jag att det är ganska B att langa upp en 1,5-liters plastflaska på bordet. Inte snyggt, inte trevligt, inte högtidligt. Små glasflaskor ska det vara. På samma sätt langar man inte upp på julbordet en plastflaska av det billigaste renade man hittade i taxfreen.