OT: Julmust
Kneecap sa:ooms sa:PS. Det kanske bara var alkoholen i ölen du saknade :-)
Tjena!
Eftersom jag inte druckit alkohol de senaste fyra åren så skulle jag inte tro det. ;)
😱
Kneecap sa:ooms sa:PS. Det kanske bara var alkoholen i ölen du saknade :-)
Tjena!
Eftersom jag inte druckit alkohol de senaste fyra åren så skulle jag inte tro det. ;)
efter en fyratimmarsrunda i skogen och bättre lunch vid hemkomsten tyckte jag att must hade förtjänats till maten.
hade en lidl freeway på upphällningen vilket förstås handikappade den något, och öppnade sedan en nygårda. det är inget större fel på den, men måste säga att lidls är minst en klass bättre. i ett tidigare dubbeltest kunde jag inte säkert skilja den från zeunerts (nyare modellen).
här var skillnaden å andra sidan tydlig. där nygårda uppfattas i jämförelse smal, kort och söt känns lidls bred, generös, torrare med mera eftersmak. mer malt, mera kola och mandel.
lidls var godare helt enkelt.
Nu är julmusten siktad
så du har ett förråd liggande?
har ett par flaskor själv, kan nog snart bli en slurk efter sommaruppehållet.
Man kan gissa att det inte är någon höjdare när de inte ens får/kan/vill/vågar kalla drycken must🤔
Det kanske har mer att göra med IKEAs namnsättning av sina produkter, dessutom står det julmust på sidan om du förstorar bilden :)Man kan gissa att det inte är någon höjdare när de inte ens får/kan/vill/vågar kalla drycken must🤔
Vad krävs för att få kalla en dryck must? Har det lilla svenska företaget som tillverkar och säljer smakämnena varumärkesskyddat namnet?
Visst men lagring och tillsatser ger annan smak, sist men minst spelar sockerhalt en stor roll för mig som sällan gillar läskeblask.Kom ihåg att all julmust görs av samma essens. Några groggbröder uppåt landet har ju patentet. Så; köp alltså aldrig ”finmust” av något lokalbryggeri för trettio spänn flaskan. Apotekarnes på trettiotrea glas i back är min favorit, också i med en dryg tredjedel julöl. Sen är skinkmackan och årets första glas Beaujolais Noveau nära. Den blomstertid nu kommer.
Va? Arga tomten är ju en klassiker!En annan konstigt sak med julmust är att den i mitt tycke är helt omöjlig som "groggvirke".
Jag fick ett infall för några år sen att prova med rom, tanken kändes spontant jättebra men fi tusan vad illa det resultatet blev.
Vill minnas att jag i min ungdom testade Jäger+Julmust när det var slut på Red Bull och resultatet var inte helt oangenämt.En annan konstigt sak med julmust är att den i mitt tycke är helt omöjlig som "groggvirke".
Jag fick ett infall för några år sen att prova med rom, tanken kändes spontant jättebra men fi tusan vad illa det resultatet blev.
En blöt julfest under universitetstiden så kom jag på drinken "Bjällerklang". Det var julmust och fireball. Smakade förjävligt och kvällen slutade både tidigt och illa.Vill minnas att jag i min ungdom testade Jäger+Julmust när det var slut på Red Bull och resultatet var inte helt oangenämt.
”Elaka jultomten” kallade vi grogg på hembränt och julmust. Vad jag kan minnas så var den inte så elak som namnet antyder.En blöt julfest under universitetstiden så kom jag på drinken "Bjällerklang". Det var julmust och fireball. Smakade förjävligt och kvällen slutade både tidigt och illa.
Tjena!
Roquefort 10 och julmust fungerar riktigt bra.
Tjena!
Roquefort 10 och julmust fungerar riktigt bra.
Julmust passar förvisso bra att blanda med en lagom mörk och lagom söt öl till julbordet, men jag skulle inte slösa en kvadrupel på det. Svårt att på förhand veta vad som är rätt öl dock, bara att chansa och prova. Tyvärr har jag ännu inte hittat något ur det icke-tillfälliga sortimentet som är riktigt bra - bäst har varit Skeppsgossen Tomtejeveltre (2018) och Nils Oscar Baltic porter (2020).
Knepet med Apotekarnes (eller julmust över lag) är att köpa det som är ämnat för nästa jul redan i år så att den får stå till sig lite. 🙂
Jo, något åt det hållet kan nog stämma. Jag har några flaskor Zeunerts som har legat betydligt längre än så men jag tror att det är dags att dricka dem i år.Tjena!
Fyra års lagring är brytespunkten har jag kommit fram till. Då är musten som bäst, sen tappar den.
Tjena!
Slösa och slösa. Jag har aldrig förstått varför man inte kan ta finare saker och blanda när det blir bättre.
Mat och bakverk så ska man blanda fina råvaror. Men så fort man blandar dryck så ska det göras på det sämsta skiten.
Den var riktigt skum. Provade den för nån vecka sen.Spännande att nyhet man hittade idag 🤩