OT: Julmust

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Julmust hade ju varit fint till årets första lussebullar jag hittade idag på ICA, 4 st för 30 kr!!! Men iaf, på ICA brukar de också sälja någon ekfatslagrad julmust ibland har jag sett, väldig mumsig! Den väntar vi på....

Lars.E

Aktiv medlem
NAnders sa:
Öppnade en på julafton och maken till sötslisk har jag aldrig druckit på den här sidan av tioårsdagen. Mycket riktigt, årsmusten hade flera procentenheter högre sockerhalt än vanlig julmust. Det var på gränsen till odrickbart. En snabb kontroll visar att även årets årsmust är rejält mycket sötare än vanlig Apotekarnes (10 % mot 8,8 %).
.
Då var det nog sockret som gjorde att jag gillade årsmusten. Jag är sockermissbrukare av värsta sort :)
Nu dricker jag billig gammeldags must från VASA som är mycket billigare än årsmust.

xyz-saft

Aktiv medlem
Sambal Oelek sa:
Julmust hade ju varit fint till årets första lussebullar jag hittade idag på ICA, 4 st för 30 kr!!! Men iaf, på ICA brukar de också sälja någon ekfatslagrad julmust ibland har jag sett, väldig mumsig! Den väntar vi på....
Det är Nygårda som brukar ha ekfatslagrad must. Köpte en flaska på Ica kvantum på kungsmässan i helgen. Har inte hunnit smaka än.

NAnders

Medlem
Lars.E sa:
NAnders sa:
Öppnade en på julafton och maken till sötslisk har jag aldrig druckit på den här sidan av tioårsdagen. Mycket riktigt, årsmusten hade flera procentenheter högre sockerhalt än vanlig julmust. Det var på gränsen till odrickbart. En snabb kontroll visar att även årets årsmust är rejält mycket sötare än vanlig Apotekarnes (10 % mot 8,8 %).
.
Då var det nog sockret som gjorde att jag gillade årsmusten. Jag är sockermissbrukare av värsta sort :)
Nu dricker jag billig gammeldags must från VASA som är mycket billigare än årsmust.
Själv är jag typen som gärna blandar med öl! Jag föredrar nog torrare julmust.

Leffe

Aktiv medlem
xyz-saft sa:
Sambal Oelek sa:
Det är Nygårda som brukar ha ekfatslagrad must. Köpte en flaska på Ica kvantum på kungsmässan i helgen. Har inte hunnit smaka än.
Den är god!

xyz-saft

Aktiv medlem
leffo sa:
xyz-saft sa:
Sambal Oelek sa:
Den är god!
Låter lovande. Den får stå till dig i kylskåpet fram till helgen. :)

xyz-saft

Aktiv medlem
Bourbonfatslagrad julmust från förra året till första omgången av på spåret. Dom blir inte sämre av att stå ett år.

DSC_0451.JPG

Hittade en låda zeunerts på Ica också, men den får stå till julafton.

h.g.j

Aktiv medlem
xyz-saft sa:
Bourbonfatslagrad julmust från förra året till första omgången av på spåret. Dom blir inte sämre av att stå ett år.

Hittade en låda zeunerts på Ica också, men den får stå till julafton.
Har flera årgångar av Zeunerts som väntar på avsmakning... :)

ooms

Aktiv medlem
Whiskyfatslagrad must vet jag inte om jag sett, ja ok bourbon då. Annars är det väl ek, rom, cognac, och calvados nygårda har/haft. Av dessa gillar jag calvados bäst; ger en frisk äpplesmak.

JTF

Ny medlem

ooms

Aktiv medlem
JTF sa:
ooms sa:
Whiskyfatslagrad must vet jag inte om jag sett, ja ok bourbon då. Annars är det väl ek, rom, cognac, och calvados nygårda har/haft. Av dessa gillar jag calvados bäst; ger en frisk äpplesmak.
På tillfälligt besök på LIDL under nästa vecka -> https://www.lidl-flyer.com/sv-SE/?_ga=2.246703874.786939044.1512776254-53660968.1512429185#/2017775d-d35c-11e7-8b51-005056ab0fb6/view/flyer/page/18
3 st för 29kr hos Ica Kvantum denna vecka (dvs bara imorgon kvar). Jag har köpt på mig en av varje, dvs ek, rom och calvados?

Pajas

Medlem
Köpa julmust? Har fri tillgång mellan 06:30-16:00:) vardagar, men man tröttnar fort på läskeblask så det blir mest vatten

jonte987

Aktiv medlem
thomaslundstrom sa:
jonte987 sa:
Roligt namn. Men den enda recensionen var inte speciellt positiv: ”Smakar som piss, inte konstigt att den är så billig.”

Jag såg burkar med Apotekarnes på mitt lokala Coop igår, 5kr/burk. Nuärejuligen.
Haha. Det missade jag. Jag smakar nog en om jag är förbi. Annars är det apotekarnas som gäller. På julafton svagdricka.

wukkaN

Medlem
Ser så sjukt mycket fram emot nygårdas med romsmak, en riktig favorit. Sparade en till i somras och drack iskall on the rocks i solen, dä va tider dä.

maer

Ny medlem
Kan tipsa alla Stockholmare som älskar julmust att besöka Ica Liljeholmen. Dem hade sjukt många olika sorters julmust från typ microbryggerier, dock såg jag det förra året men bör nog finnas på hyllan denna säsongen också :)

kais01

Aktiv medlem
thomaslundstrom sa:
kais01 sa:
det finns väl kvar någon påskmust i källarkylen:)

man kanske skulle ta sig en omgång!?
Undrar vad som är värst ang kulturskymning - julmust några månader för tidigt eller påskmust ett halvår för sent? ;)
båda. men drycken är god till korvrätter. då kommer det gärna fram en flaska om det råkar finnas kvar. om man inte tar en veteöl:)

Kristoffer R

Aktiv medlem
jonte987 sa:
thomaslundstrom sa:
jonte987 sa:
Roligt namn. Men den enda recensionen var inte speciellt positiv: ”Smakar som piss, inte konstigt att den är så billig.”

Jag såg burkar med Apotekarnes på mitt lokala Coop igår, 5kr/burk. Nuärejuligen.
Haha. Det missade jag. Jag smakar nog en om jag är förbi. Annars är det apotekarnas som gäller. På julafton svagdricka.
Jag funderar emellanåt på om de människor som bedömer att något ”smakar skit” menar bokstavligt men tycker det framstår som en bildlig bedömning.

Betyget ”smakar som piss” är ju helt klart mer konkret.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Kristoffer R sa:
Jag funderar emellanåt på om de människor som bedömer att något ”smakar skit” menar bokstavligt men tycker det framstår som en bildlig bedömning.

Betyget ”smakar som piss” är ju helt klart mer konkret.
Tänkvärt är att man nog behöver ha smakat på skit/piss för att veta huruvida julmust smakar som det. Jag har mig veterligen inte smakat på någotdera.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Fanns två trevliga på Systemet i julas. Fick prova dem i butik, vilket kändes kul och lite konstigt även om det var alkoholfria flaskor vi korkade upp mitt i butiken.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer