OT: Julmust

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Ja, Nygårdas lagrade var riktigt god förra året och så även i år. 45 spänn litern är ett bra pris också :)

katten

Aktiv medlem
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Årsmust till midsommar! =)
>
>

Den rätta drycken till grillat!

/A

Drosa

Aktiv medlem
När musttråden dök upp kom jag ju på att jag har en flaska nygårda ekfatslagrad julmust liggande.
Får testa den immorn. Måste vara från 2011 för utgångsdatumet är 201211. Går säkert att dricka
ändå.

mawa

Aktiv medlem
42Hz skrev:
> Oväntat frisk och god!
>
>

Den måste smakas på! Fanns den i någon av de vanliga matbutikerna?

42Hz

Aktiv medlem
mawa skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Oväntat frisk och god!
> >
> >
>
>
> Den måste smakas på! Fanns den i någon av de
> vanliga matbutikerna?

Inte sett den med calvados i affären,

Zåsna

Aktiv medlem
Caallep skrev:
> Jag håller på att göra egen must här hemma.
> Har någon annan här gjort samma sak och har
> några tips?

Det kan värt att kolla recept på enbärsdricka, samt att använda mörk malt.

Caallep

Ny medlem
Makten skrev:
> Är det lika odrickbart mycket socker i de där
> lagrade finvarianterna som i vanlig fulmust?

Något mindre iallafall, det är det som gör de godare enligt mig.

Drosa

Aktiv medlem
I år blev det en rekordtidig mustdebut. Zeunerts är faktiskt den bästa jag testat. Hittils får man kanske säga för man vet ju aldrig om det finns någon annan lika eller ännu gottigare.

Pfaff

Aktiv medlem
På sommarsemestrar på sextiotalet i Jugoslavien (har numera bytt till en massa olika namn...) dracks nånting som hette Yogocokta. -kokta? cocta? Ett jävla hopkok i alla fall och ett elakt svar på kåkakåla.
Måste ha varit samma som svensk julmust.
Inte gott det heller.

GoranS

Aktiv medlem
Förutom att grillsäsong inte har sommar i namnet (eller vice versa). Dessutom finns ju påskmust, så något borde jul säga om när man ska dricka julmusten.

Lars.E

Aktiv medlem
Nu blev jag så sjukt sugen på Apotekarnes ÅRSMUST.
Köpte en inför uppesittarkvällen i fjol. Höll på att skjuta hål i pannan med knallkorken, missade med ett någon millimeter. Taket klarade otroligt nog smällen och jag köpte några dagar senare sista flaskorna som fanns kvar på affären. Jag överlevde mellandagarna mest pga den dyra goda drycken med den flygande korken.

Årsmust borde man för övrigt med fördel kunna dricka året runt utan att någon tittar snett på en.

GoranS

Aktiv medlem
Lars.E sa:
Köpte en inför uppesittarkvällen i fjol. Höll på att skjuta hål i pannan med knallkorken, missade med ett någon millimeter. Taket klarade otroligt nog smällen och jag köpte några dagar senare sista flaskorna som fanns kvar på affären. Jag överlevde mellandagarna mest pga den dyra goda drycken med den flygande korken.

Årsmust borde man för övrigt med fördel kunna dricka året runt utan att någon tittar snett på en.
Vilket år var den för då?

Leffe

Aktiv medlem
Ooh nu blev man sugen på en 66a mumma. 33cl lager + 33cl julmust. Ultimata återhämtningen efter en lördagstur på vintern :9

Lars.E

Aktiv medlem
GoranS sa:
Lars.E sa:

Vilket år var den för då?
Borde väl ha varit 2015.

42Hz

Aktiv medlem
Gillar man smak av farinsocker och russin kanske man tycker denna är god. :)
Smakar inte som "vanlig" julmust men rätt ok ändå, den ska nog drickas iskall.

AddeN

Aktiv medlem
I år är det saffran. Men min spontana reaktion var romfat. :) Mycket saffran kan jag inte tycka det smakade.

Inget överdriven fart i korken, men jag öppnade ytterst försiktigt då vår 5månaders dotter låg brevid och höll på och somnade. :)

NAnders

Medlem
xyz-saft sa:
AddeN sa:
Mums årets Årsmust. :)
Förra årets var inte så bra. Den innan det däremot var riktigt fin. Vad är det för någon smak i år?
Jag har bojkottat årsmusten i alla år p.g.a. tramskryddning (ungefär som Blossas traditionella tramseglögg). Förra årets kardemumma fick däremot godkänt av mig, så jag köpte två flaskor.

Öppnade en på julafton och maken till sötslisk har jag aldrig druckit på den här sidan av tioårsdagen. Mycket riktigt, årsmusten hade flera procentenheter högre sockerhalt än vanlig julmust. Det var på gränsen till odrickbart. En snabb kontroll visar att även årets årsmust är rejält mycket sötare än vanlig Apotekarnes (10 % mot 8,8 %).

Den andra flaskan öppnades inte utan är fortfarande kvar. Funderar på att rädda den till jul genom att blanda ut den med en torr lager.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer