OT: Julmust

Tjena!

Fast Dr. Pepper smakar ju verkligen inte pistage.
Och jo, körsbär är en av de 23 smaker som Dr. Pepper innehåller.
det är just pistage aka bittermandel den smakar. prova igen. långt från cherry coke.

det är lurigt att den inte är grön, så som brukligt är med bittermandelsmakande produkter.

hur pistagenötter kommer in i bilden är för mig oklart. för de smakar inte pistage.

image.jpg
Hit or miss…

Kan nog stämma att Till licensbryggde Dr Pepper och sen när Falcon köpte upp dem fick de med licensen och spred den mer över landet.

OnT måste jag hålla med om att många klassiska läskedrycker har rötterna i Norrland, inkl de riktigt bra julmusterna. Söderut verkar Apotekarnes och Spendrups dominerat mer tidigare. Det höll ju på att likriktas norrut också efter att Till gick i graven, men Vasa bryggeri är en frisk fläkt som blåst liv i många klassiska gamla läskedrycker.

Då har du säker missat orientdressing

Tjena!

Nej dom har det inte i butiken närmast eller i Kalmar, jag har kollat.

Edit: Kollade onlinehandel på Willys och i Växjö verkar den finnas, efter att ha kollat fem olika. Orientdressing är väldigt ovanligt här nere. Fråga 100 smålänningar om dom vet vad det är och jag är imponerad om över tio svarar ja (och dessutom har rätt på vad det är)

Senast ändrad:
det är just pistage aka bittermandel den smakar. prova igen. långt från cherry coke.

det är lurigt att den inte är grön, så som brukligt är med bittermandelsmakande produkter.

hur pistagenötter kommer in i bilden är för mig oklart. för de smakar inte pistage.

Tjena!

Varför blandar du ihop Pistage och bittermandel?? Det är två olika nötter med två olika smaker. Smakerna är inte ens lika.

De smaker jag känner i Dr Pepper är bland annat mandel, körsbär, vanilj, enbär, karamell. Jag säger inte att körsbär är en huvudsmak (om det nu inte är Dr. Pepper Cherry man dricker), bara att det är en av alla 23 smakämnen som finns i Dr. Pepper.

Tjena!

Varför blandar du ihop Pistage och bittermandel?? Det är två olika nötter med två olika smaker. Smakerna är inte ens lika.

De smaker jag känner i Dr Pepper är bland annat mandel, körsbär, vanilj, enbär, karamell. Jag säger inte att körsbär är en huvudsmak (om det nu inte är Dr. Pepper Cherry man dricker), bara att det är en av alla 23 smakämnen som finns i Dr. Pepper.
därför att det är just bittermandelextrakt som i praktiken alltid används när något skall smaka 'pistage'. pistagenötter har visserligen en något igenkänningsbar smak, men som du säger är den annorlunda än den karakteristiska smaken av bittermandel. den är också så svag att den knappt märks.

smaken av bittermandel i dr pepper är bärande.

1. Apotekarnes
2. PET-flaska

Inte ens om jag fick betalt, den enda musten som finns kvar i butikerna jag besökt.

Köpte en Julmust Energy på Icat på byn idag ?! Ja dedär var en annorlunda smak får jag lova .

Vegan å nyttig jå passa fint till svavelticke&kantarell grytan i afton .

Klassisk julmust borde fungera fint å göra en sån där "root beer float"? Får köpa mig en flaska å laborera i köket .
Någon som testat ?
Paul

Bilagor

• Screenshot_20250106-000005.png
    Screenshot_20250106-000005.png
    519.9 KB · Besök: 32
Tillbaka
Topp