Kassettbyggare?

Kassettbyggare?
Örjan Lax sa:
Så 12-34 räcker inte?

Det kanske det kunde ha gjort. Som du kanske minns håller jag på med mitt elcykel-utan-el-bygge.
Jag köpte på mig en 36T narrow wide... 12T bak blir i största laget. (Men jag safe:ade och köpte även en 38T för 85:-.. Dock utan narrow wide)
Tidigare ikväll tog jag en väldigt kort sväng och blev positivt överraskad.

Kassettbyggare?
Elhojtok sa:
Pfaff sa:
Elhojtok sa:
Den där funkar nog inte för mig. Jag vill ha 11-13-14-15-17-19-22-26-30-34 ?
Och thecycleclinic verkar dessvärre ha slutat med custom kassetter, annars hade jag beställt min specialare där. Nåja, jag frågade mest för att TS tipsade om HG500 till kassettbygge.

Det var ju synd. Nu tog jag iofs en av hans standardlösningar men bygge som man ville fanns för bara ett par veckor sedan. Iofs varnade Malcolm för lösningar liknande din så antagligen ligger det något i hans ” there are reasons for that” ...

Japp.. Skulle jag ha haft 11-delat så kunde jag ha langat in en 12:a också så hade han blivit nöjd.
Nåja, jag har precis fått ihop alla grejer och ska ut och provcykla. Det kanske duger med en vanlig 11-34. Tack ändå för alla tips

att ha en fritt flygande 11 är obra. det blir för mycket användning, något den i praktiken inte tål. den sliter ned sig själv och kedjan på kort tid. den har också hög friktion från dag 1 och denna bara ökar med det snabba slitaget.

och det blir stort hopp mellan de två högsta växlarna, något dina ben inte gillar.

det är snabbare och mer hålllbart att pinna på lite kadens på en 12a.

Kassettbyggare?
kais01 sa:
Elhojtok sa:
Japp.. Skulle jag ha haft 11-delat så kunde jag ha langat in en 12:a också så hade han blivit nöjd.
Nåja, jag har precis fått ihop alla grejer och ska ut och provcykla. Det kanske duger med en vanlig 11-34. Tack ändå för alla tips

att ha en fritt flygande 11 är obra. det blir för mycket användning, något den i praktiken inte tål. den sliter ned sig själv och kedjan på kort tid. den har också hög friktion från dag 1 och denna bara ökar med det snabba slitaget.

och det blir stort hopp mellan de två högsta växlarna, något dina ben inte gillar.

det är snabbare och mer hålllbart att pinna på lite kadens på en 12a.

Det framgick nog ganska dåligt i den här tråden att det rör sig om en elcykel.
Jag tror inte det spelar så stor roll i mitt fall. Den vanliga 11-34 har inte heller en 12:a. 11:an kommer i stort sett bara användas vid farter >25 i nerförsbackar och då med rätt liten belastning. (Och elen stängs ju av vid 25)

Kassettbyggare?
Hehe, man kan ju hoppas. Elcykeln blev i alla fall 700g lättare nu efter ombyggnaden och bra mycket mer lättcyklad. Ganska bra för 2000 spänn tycker jag.

Kassettbyggare?
Elhojtok sa:
Jag är i början av min cykelmekarkarriär. Köpte igår en CS-HG500-10 11-34T, men vill egentligen kombinera ihop med en 11-32. Jag trodde i all min okunnighet att alla drev var lösa. Hur får man isär och sätter sedan ihop dem?

Sram har bättre urval. PG-1050 t ex finns i 11 olika varianter inkl 11-32. Kostar lite mer dock.

Kassettbyggare?
Efter att ha cyklat mindre än 50 mil med min 11-34 kassett har den börjat kugga över på näst minsta drevet.
Jag har haft alla möjliga hypoteser om vad det beror på, och ingen inkluderar slitet drev.
Men med 36T fram, pending med elassist påslagen och tung cyklist så inser jag till sist att 13T-drevet kanske är slut. Det är trots allt den växel jag använder överlägset mest tillsammans med elassist.
Det blir väl till att prova att fila lite på det, men jag undrar om https://www.rosebikes.se/shimano-xt...?product_shape=standard&article_size=Standard passar på en HG500-kassett. Det borde inte vara några problem, vad jag kan förstå.

Dessutom funderar jag på att byta till större klinga fram. Den ursprungliga planen var att köra 38T, Finns det någon nackdel med att istället köra 40T fram, bortsett från att det blir svårt att få tag på narrow-wide? 40T fram innebär att jag skulle kunna sitta och nöta på 15T-drevet istället. Lägre effektförlust och rakare kedjelinje verkar ju bra, men 15T-drevet är nitat på min kassett och skulle inte låta sig bytas lika lätt.

Kassettbyggare?
Det som kan ställa till ang större drev är framförallt om ramen inte har plats för det. Men det kan du nog enkelt se/mäta. Annars är det ju smart att köra på större drev om du elcyklar iom att du får rätt mycket extra kraft.

Kassettbyggare?
Spacekitty sa:
Eller varför inte höja kadensen från 70 till 90 för att köra på en annan del av kassetten.

Elassisten peakar runt kadens på 70. Nästan 30% högre kadens skulle för min del göra hela elcykeln överflödig. (Eftersom jag med största säkerhet skulle ta bilen istället, då...)
Jag cyklar ju även en del med elen avslagen, men då handlar det oftast inte om pendling. (Åtminstone inte nu under vintern.) Då brukar kadensen vara högre och farten lägre, så då är det knappast något problem med slitage på dreven.

Kassettbyggare?
De brukar vara begränsade i kadens, ja. Just Yamaha PW-motorn, som jag har, har fått en del kritik för att peaken ligger runt 70 rpm och att den klipper helt vid runt 90 rpm. (om jag minns rätt.)

Nu blev det kanske lite väl mycket elcykel. Ingen som vet om 13T-drevet jag länkade till passar?

Kassettbyggare?
det länkade drevet lär passa. samtidigt har du chansen att byta 11an mot en 12a:)

ger so sagt tajtare toppväxlar, och mer fördelat slitage dem emellan. särskilt bra blir kombon om du samtidigt sätter på större framkrans.

Kassettbyggare?
kais01 sa:
det länkade drevet lär passa. samtidigt har du chansen att byta 11an mot en 12a:)

ger so sagt tajtare toppväxlar, och mer fördelat slitage dem emellan. särskilt bra blir kombon om du samtidigt sätter på större framkrans.

Sådär, där dök du upp, tack för tipset!
Det lär duga med 12 istf 11. Blir ändå lite högre toppfart med 40/12 vs. 36/11.

Kassettbyggare?
det kan iaf vara värt att testa:) jag tror du blir nöjd.

det kan hända du behöver en annan klämring för 12t som minsta drev, även den en rimlig utgift.

Kassettbyggare?
Nyfiken på om någon moddat en 11-42-kassett för tätare steg på de tyngre växlarna? I mitt fall har jag en SLX 11-42 och en Ultegra 11-32 där jag velar använda den senares tätare steg (11-12-13) iaf. på SLX:en. Någon som provat?

Kassettbyggare?
om du tajtar till toppen utan att samtidigt gå till ett större minstadrev blir det med sannolikhet ett störande hopp någon annan stans på kassetten. t ex fallet slx 11-12-15-17-

man byter vanligen de två minsta i par. de är byggda att gå tillsammans

så det lär vara bättre att gå upp till 12t. i fallet slx bli det då,12-13-15-17-.

Kassettbyggare?
Nyfiken på om någon moddat en 11-42-kassett för tätare steg på de tyngre växlarna? I mitt fall har jag en SLX 11-42 och en Ultegra 11-32 där jag velar använda den senares tätare steg (11-12-13) iaf. på SLX:en. Någon som provat?
Den 12-delade 105-kassetten CS-HG710 är 11-36 med tajtare stegning
11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-32-36

Men hur man bör göra med 11-42 utan att det blir ett onödigt stort hopp, som @kais01 skriver om i #67 har jag ingen aning om.

Kassettbyggare?
Kan leva med större hopp kring de lättaste växlarna. Ligger mest på tyngre delen av den cykling jag gör, men vill åt 40-42-ish för de brantaste passagerna. CS-HG710 hade varit toppen, men kör 11-delat🤷🏼‍♂️. Ska prova att mixtra lite vid tillfälle.

Kassettbyggare?
Nyfiken på om någon moddat en 11-42-kassett för tätare steg på de tyngre växlarna? I mitt fall har jag en SLX 11-42 och en Ultegra 11-32 där jag velar använda den senares tätare steg (11-12-13) iaf. på SLX:en.
Kan leva med större hopp kring de lättaste växlarna. Ligger mest på tyngre delen av den cykling jag gör, men vill åt 40-42-ish för de brantaste passagerna.
Ok
Ett problem då är att de lättaste kassettklingorna på CS-M7000 (32-37-42) verkar sitta ihop,
kolla själv i sprängskissen
Därför verkar du bli tvungen att ta bort ngn av 15-17-19-21-24-28, hur kommer det att funka?

Kassettbyggare?
ja, shimano har på vissa kassetter arrangemanget att de tre största dreven sitter ihop i en spider, sedan blir det två och två? iaf, då skulle du kunna byta mtb-spidern med de största tre dreven i din ultegrakassett. då blir det antagligen ett förhållandevis större hopp växel 8 till 9, men om det ligger utanför området du vanligtvis kör på kan man eventuellt leva med det.

har inte riktigt koll på om det är exakt samma bredd på dessa två kassetters drev och avstånden mellan dem, men skillnaden lär oavsett vara liten. kör själv med tiodelade 12t plus 13t -drev urskillningslöst på tiodelade,och niodelade kassetter, och det har inte medfört några problem.

sen finns ju miche. då kan du välja drev och bygga ihop kassetter helt efter egna ideer. en sak att tänka på är att om kassetten är ordentligt platt läs tätstegad lång in kanske förbi mitten, blir det en utmaning att få tillräckligt nära avstånd mellan övre trissan och de mellersta dreven, för jämna och bra växlingar. det klassiska b-skruvsproblemet.

edit; typo

Senast ändrad:
Kassettbyggare?
man kan möjligen använda största dreven från någon annan kassett?
Även om man hittar ngn som inte ihopnitad/sitter på en bärare (det du kallar "spider") och även om man skulle få tag på sådana (>34) och helt fritt bygga sin kassett kan det då medföra andra problem.
Hjulet skulle antagligen behöva en 11-delad lvg-body för att kassetten skall få plats, 11-delade MTB-kassetter "hänger över" mot ekrarna för att få plats på den mindre(kortare) och äldre bodyn för 8-10 delade kassetter.
Självklart går även detta att lösa, enklast om man har ett nav som det finns lvg-body till, men det krävs mer än att bara byta några kassettklingor.

Kassettbyggare?
ja byta smådreven är ju poc.

men här med den nog hypotetiska diskussionen att byta delar av de stora dreven finns allehanda fallgropar, varav du nämner ett par.

inget som antagligen inte går att lösa, men i värsta fall krävs både dremel och svets. och motivation som nog kan fallera när det ändå finns kommersiella färdiga lösningar erbjudna.

påminner lite om när jag på åttiotalet byggde egna kassetter sas i luften utanför drivern till treväxlade nav.

omöjligt fick jag höra:)

Senast ändrad:
Kassettbyggare?
Kör 50/34 x 11-30 och det jag saknar mest är 16T. Tänkte därför offra 11T. Det är möjligt att även 30T kan ersättas av 28T, men det finns ett par 10+% backar häromkring, så kanske inte i första steget.

För konverteringen behövs 12T och 13T med inbyggd spacer, men vilken 16T ska jag välja? Den från 12-25 eller den från 11-32?

Skärmavbild 2025-07-01 kl. 12.23.32.webp

Kassettbyggare?
Varför måste vissa drev sitta ihopmonterade i en kassett?
Skulle inte alla kunna vara lösa?
Miche har kassetter där alla klingor är lösa. Jag har försökt att få tag i sådana genom att skicka mail både direkt till Miche och till svenska återförsäljare, men tyvärr så får jag aldrig något svar. Kanske måste mam åka till Italien för att få tag i dem?

Annars tror jag att en anledning till att de största klingorna sitter ihop är att många nav har kassettstommar av aluminium. Det blir stor kraft på en stor klinga, och den äter sig lätt in i stommen. När de sitter ihop sprids kraften ut på större yta.

Kassettbyggare?
Nej, inte vad jag kan se.
??
Vad skiljer 16T från 16T?
Inget förstås
Men enl Shimano ska det skilja mellan det de kallar 16T A och 16T B
och enl sprängskissen verkar det då bli
Kassett_11s_mod_12_30.webp

Från

Din 15 verkar vara samma som i 12-25, men din 17 verkar inte vara densamma som 17 hos 12-25, men om det spelar ngn roll eller ens märks för dig kan ju bara du svara på.
Jag har ju som jag har skrivit här tidigare byggt om 11-28 => 12-28 utan att byta 17 och det inte skulle stämma har inte jag märkt på ngt som helst sätt.

Miche har kassetter där alla klingor är lösa. Jag har försökt att få tag i sådana genom att skicka mail både direkt till Miche och till svenska återförsäljare, men tyvärr så får jag aldrig något svar. Kanske måste mam åka till Italien för att få tag i dem?
Du kan börja med att handla från en italiensk sida, på engelska!
Jag har handlat därifrån utan några problem, men en Miche Light Primato-kassett växlar inte riktigt lika bra som en original HG.
Hur ofta och hur länge kommer du att behöva ha kedjan på största klingan? För den är av inte särskilt slitstark alu på Miche Light Primato
Dessutom är de andra kassettklingorna är av stål och lösa, vilket kan ge "bitmärken" om din body är av alu.

Annars tror jag att en anledning till att de största klingorna sitter ihop är att många nav har kassettstommar av aluminium. Det blir stor kraft på en stor klinga, och den äter sig lätt in i stommen. När de sitter ihop sprids kraften ut på större yta.
Jag tror att det i 1a hand är ett sätt att snabba upp monteringen av kassetter i cykeklbyggarfabrikerna, men att de för oss lättledda konsumenter påstår att det är för att spara vikt.

Kassettbyggare?
Jag har en R7000-kassett och tittade på nedanstående. 16T har samma position i 11-32 och 12-25, nr 5, men det som skiljer är dreven framför (14 resp 15) och efter (18 resp 17). Produktnumren verkar referera till 5800-delar och förmodligen är de oförändrade till R7000. Gissningsvis går det bra med båda men kanske är det så att det behövs två ramper när det är 14T innan (11-32) mot en ramp när det är 15T innan (12-25)? 12T, 13T och 16T finns på Bike24 för ca 16€ tillsammans.

Skärmavbild 2025-07-02 kl. 10.06.30.webp

Håller på att bygga en cykel på en äldre stålram och delar av en R7000-grupp som Wiggle sålde ut innan de slog igen och funderar på att sätta 12-25 på den. Har lekt med tanken på att byta 21-23-25 till 23-25-28 men dår är det ju även rimligt att byta 19 till 20, förmodar jag.

Kassettbyggare?
Miyata_20250701_22_copyr_OlofA.webp

Miche 14-32. 14-15-16-17-18-19-21-23-25-28-32
Bike components, några år sedan. Med 52/36 och bra kadens samt nerför "bara" 50 knyck max.

Senast ändrad:
Kassettbyggare?
Växlingsramperna – vilka grannar den optimerad att flytta kedjan till. Och det gäller givetvis samtliga av kassettens klingor
+1
de 15T och 17T du redan har är optimerade för att växla mot varandra, inte mot en 16T som oväntat kläms in däremellan.
Nja
Shimano är duktiga på produktionsoptimering och därför finns inte de enskilda kassettklingorna i särskilt många varianter. Om du kollar på de tidigare i tråden länkade sprängskisserna för Shimanos 11-delade kassetter så ser du att 16T finns i två varianter:
16T A
16T B
16T A verkar användas i flera olika kassetter och 16T B endast i en.

Och som jag skrev i #84 används 15T A i 12-25 kassetten (med 16T A) och i den 11-30 kassett @NiklasL frågar om i #77
Däremot skiljer 17, men som jag också skrev i #84 har jag gjort en liknande moddning( 11-28 => 12-28) utan att uppleva ngt problem.

Kassettbyggare?
Att 17T skiljer beror kanske på hur stort steget är till vad som kommer efter? Det är 19T för 11-30 resp 18T för 12-25. 17T för den förra har två ramper och den senare har en. Det handlar antagligen om hur mycket hjälp kedjan behöver för att smidigt växla till närmast större drev.
Förmodligen väljer man variant av 16T på motsvarande sätt.

Tillbaka
Topp