Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Tog ut pendlingsmiyatan på villovägar i helgen. Lite vatten över huvudet men ändå godkänd prestation under förutsättningarna😅
IMG_8183.webp
IMG_8195.webp

Visa din Miyata!
En teaser. Jag kämpar på med tusingen som ska få barend-växlar. Har också bytt till blanka fina skärmar pga bling är najs, och var tvungen att shimsa skärmstagen med krympslang för att kunna klämma åt dom. Fulmek/finmek, vem vet. Kanske är det ljuddämpande och jättebra.
IMG_1273.webp

Visa din Miyata!
Mötte yster Miyatacyklist på Delsjövägen. Hann se både cykel och cyklist i ögonvrån och därmed hann jag inte heja, då jag själv mest satt och begrundade sirapskänslan i treväxlade navet på min turkosa Brompton.😛

Visa din Miyata!
har du inte fixat det ännu? du vet ju hur det kan göras:)
Metallåtervinningen?😛

Skämt åsido, har fått ett hjul till skänks och ska bygga om hjulet någon dag när som helst nu... Behöver växelförare och reglage också bara... Funkar de där 10-20 milen den rullar om året kanske, så ett alternativ är också att bara sluta gnälla.😊

Visa din Miyata!
Det är en One Hundred Mixte, gissar på årsmodell 91. Jättefin cykel! Gjorde i ordning precis en sådan, fast mer bedagad till syrran.
https://happyride.se/forum/threads/renovering-av-miyata-100-mixte.3685754/
Wow, den ser riktigt bra ut!
Tack för hjälpen med modellen.

Hade glömt bort hur oerhört fin den där cykeln blev!
Ja, du ser ju @AdamLennart , det är bara att börja bygga!
Ja, jag känner ju det!

Visa din Miyata!
Igår åkte jag till Malmö för att damma av Miyatan, så i eftermiddag ska det nog komma en rr. Jag antar att det blir platt och blåsigt. Vi får se💁‍♀️.
Just nu väntar jag tålmodigt på att min vän ska vakna, det är som att året är 1996, man sover över hos sin kompis och vaknar innan Ulven yler och då tvingas ligga still för att inte väcka någon annan. Jag har iofs smugit ut och satt mig en bekväm fåtölj. Hur blir er dag?

Edit: jag vaknade vid 6. 😆

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Igår åkte jag till Malmö för att damma av Miyatan, så i eftermiddag ska det nog komma en rr. Jag antar att det blir platt och blåsigt. Vi får se💁‍♀️.
Just nu väntar jag tålmodigt på att min vän ska vakna, det är som att året är 1996, man sover över hos sin kompis och vaknar innan Ulven yler och då tvingas ligga still för att inte väcka någon annan. Jag har iofs smugit ut och satt mig en bekväm fåtölj. Hur blir er dag?
Den var bra men blev ändå oändligt mycket bättre av detta löfte. Luvv you man!

Visa din Miyata!
Det är jäkligt bra och det finns goda förhoppningar om lite cykelmek idag🤩
RR väntar man spänt på!

Visa din Miyata!
En teaser. Jag kämpar på med tusingen som ska få barend-växlar. Har också bytt till blanka fina skärmar pga bling är najs, och var tvungen att shimsa skärmstagen med krympslang för att kunna klämma åt dom. Fulmek/finmek, vem vet. Kanske är det ljuddämpande och jättebra.
Visa bilaga 762291
snajdigt växelhölje, vad är det för sort? gifter sig fint med gråa ramlacken

Visa din Miyata!
Första provturen avklarad. Med kortare och högre styrstam än tidigare så känns den bättre och det är klart skönare med barends än downtube shifters. Ska vinkla upp styret lite. MEN kombon helt nya däck, tajta skärmar och osopade vägar är sjukt läskig. Däcken suger upp allt grus upp till fem mm storlek och ibland så sjunger det till rejält i skärmarna. Mitt OTB-trauma återkommer. Kanske måste återgå till smalare och torrare däck. Utseendemässigt är jag mycket nöjd. Värdig gubbcykel liksom.
IMG_1283.webp

Visa din Miyata!
Första provturen avklarad. Med kortare och högre styrstam än tidigare så känns den bättre och det är klart skönare med barends än downtube shifters. Ska vinkla upp styret lite. MEN kombon helt nya däck, tajta skärmar och osopade vägar är sjukt läskig. Däcken suger upp allt grus upp till fem mm storlek och ibland så sjunger det till rejält i skärmarna. Mitt OTB-trauma återkommer. Kanske måste återgå till smalare och torrare däck. Utseendemässigt är jag mycket nöjd. Värdig gubbcykel liksom.
Visa bilaga 762428
Riktigt tjusig! Blir det vaxade tygväskor och hela faderullan?

Visa din Miyata!
Visa bilaga 762428
Söta Jesus så fint😍

Visa din Miyata!
Halloj!

Sitter på två spruckna ramar som nån med skills kanske är intresserad av?

Det är en Triple Cross storlek 60 med en mindre spricka vid muffen på styrröret och en Ridge Runner storlek 20.5 med ett sprucket vevlagerhus.

Triple Crossen funkade toppen tills jag upptäckte sprickan (har sen dess hittat en 63a som passade bättre) men Ridge Runnern köpte jag på blocket och upptäckte sprickan innan jag byggde den. Triple Crossen är i rätt bra skick men Ridge Runnern har sett bättre dagar (lack framförallt, tidigare ägare gjorde några mindre snygga fixar).

Behöver plats i förrådet och här är väl bäst att hitta potentiella intressenter.

Hittar inte bilden på vevlagerhuset men en halvsuddig bild på ramen. Bild på muff sprickan och hur den var som byggd är med också..

Hämtas i Hallonbergen, bara att höra av sig.

Allt gott

Micke

Bilagor

• RR.webp
    RR.webp
    253.8 KB · Besök: 73
  • TC602.webp
    TC602.webp
    80.7 KB · Besök: 67
  • TC60.webp
    TC60.webp
    1.1 MB · Besök: 64
Visa din Miyata!
Nån här som köpte Herr Cykel? Fick inget svar från säljaren men nu verkar den såld, så hoppas den kom till någon som gör något kul av den! 🙂

Visa din Miyata!
Kranar OCH fixar lite, ser det ut som.
Kanske. Lite. Men bara plockar ned.

Jag konstaterade till min stora lättnad att alla skruvar verkar vara lösa. Vevlager och styrlager är ännu frågetecken, men de ska säkert ge sig de också. Sedan skickar jag iväg en hög med delar och så får brorsan bygga upp den själv sådan han vill ha den.

Visa din Miyata!
Jag tror iofs inte att den här lilla gissningen var så mycket att skryta om. Men ändå kul att ha rätt för en gångs skull
Jag urskuldar mig med att annonsen hade legat ute hela veckan när jag skrev till säljaren igår.

…och brorsan måste förstås ha en 26:a han också, n’est-ce pas?

Edit: Ta för ordningens skull även till protokollet att jag igår fixade till en aluhybrid som stått och drällt här hemma och levererade den till en kollega för tack ska du ha. Jag ser det som att jag sprider evangeliet. Helt enkelt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp