Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Finns det någon pålitlig statistik om hur stor andel ramar från olika märken spricker?
Hmm. Det brukar inte vara helt ovanligt att man får en budget av Canyon för att låta LBS fixa reparationer.Hej, ny medlem som vill söka tröst för ett brustet hjärta. Förälskade mig för ett antal år sen i Spectral. Förra våren köptes en CF8.
Använt cykeln till jobbpendling, och en hel teknisk stig, modell stenhelvete, där emellan.
Förra sommaren gick bra. Fick byta ett styrlager. Inte så värst mycket fett på dessa. Men detta tar jag nog helt på mig och min överdrivna tvättlust.
Nu i våras började det komma oljud från vevparti. Putsade först befintliga lager och satte dit tillbaka. Tyst och skönt en vecka. Bestämde mig för att montera nya. När dessa skulle skruvas fast märkte jag att "hylsan" som går genom ramen snurrar.
Varit i kontakt med Canyon idag. Fick svaret att jag skulle åka och köpa en väska från LBS (!) att frakta cykeln till Åbo(början på mitt användarnamn förklarar denna stad) med. Kontrade med att jag kan föra cykeln till LBS, så får dom sköta rambyte. Alternativt att jag skickar endast ramen i det som återstår av orginallådan till Åbo.
Vad jag har sett i tråden är detta inget unikt fenomen. Vad har ni som råkat ut för detta för erfarenhet av garantiärenden?
Lång, betydelselös text. Men skönt att skriva av sig.
Om denna budget innehåller en ny ram, ser jag detta som näst bästa alternativet. Helst skulle jag få en ny ram hemskickad, gärna imorgon. Är detta alternativ endast en utopi? Tycker jag läst om sådana direktleverenser i garantiärenden här i tråden. Men enligt min kontakt på Canyon så ska man inte tro på sånt man läser på forumHmm. Det brukar inte vara helt ovanligt att man får en budget av Canyon för att låta LBS fixa reparationer.
2 år oavsett antal ägare.Hur lång är garantin på vevhylsor?
Köpte min Spectral 125 CF förra våren, men pga skador jag jag knappt hunnit använda den.
Om den ska lossa så hoppas jag att det sker inom garantitiden..
Behövde bara lämna min till LoBikes i Ljungskile. Inget snack om någon kartong här iafDu ska inte behöva betala för ny ram, men Canyon tar ju betalt för kartongen när du köper en cykel samt rekommenderar att man behåller kartongen just för att hantera returer/reklamationer.
Det borde inte vara nåt problem att få ut en ny ram heller, problemen med vevhusinfästningen är välkända. Har ingenting med din tvättlust att göra.
Tror vi är 6-7 st som skrivit om liknande problem i denna tråd sedan 2021 då de lanserade föregångaren till nuvarande Spectral. Sen är det ett par stycken som fått ersättningsramar där problemet uppstått igen. Surt som piss är det.
Perfekt pendlare med skärmfästen.Noterar en prisvärd ny Endurace
![]()
Endurace AllRoad
Avslappnad geometri, en elegant men robust aluminiumram och kraften hos hydrauliska skivbromsar. Denna bekväma, snabba endurance-cykel i aluminium är redo för alla dina turer.www.canyon.com
En gravelvariant med singelklinga hade suttit fint med.
Känns även som det självklara valet för alla som vill köpa en instegsräser/gravel men inte vill köpa begagnat. Undrar vad konkurrenterna i samma segment kommer att kontra med, just nu finns det ju ingen direkt konkurrens.Perfekt pendlare med skärmfästen.
Nja, det är väl snarare så att Endurace AR är Canyons svar på den sedan ett par säsonger storsäljandeUndrar vad konkurrenterna i samma segment kommer att kontra med, just nu finns det ju ingen direkt konkurrens.
Nja, om jag har förstått rätt finns 10-delade Cues/LinkGlide kassetter inte "tajtare" än 11-39 och med 50/34 eller 46/32 vevparti. Kolla härKänns även som det självklara valet för alla som vill köpa en instegsräser/gravel men inte vill köpa begagnat.
Såg review som sålde in den som en revolution i instegs segmentet. En cykel under 1000 pengar. På slutet stod att den ersätter en modell som var 50 billigare. Lite kul men säkert jättefin cykel.Noterar en prisvärd ny Endurace
![]()
Endurace AllRoad
Avslappnad geometri, en elegant men robust aluminiumram och kraften hos hydrauliska skivbromsar. Denna bekväma, snabba endurance-cykel i aluminium är redo för alla dina turer.www.canyon.com
www.cyclingweekly.com
Jag hade fel Rose annonserar redan nu Blend Road med Cues,Men vi får väl se om även Rose Blend säljs med Cues nästa år som ett sätt att ytterligare hålla nere priset.
Jag tycker det är bra att cykeln levereras med lätta växlar så nybörjare (och erfarna) kan ta sig upp för långa backar.Jag hade fel Rose annonserar redan nu Blend Road med Cues,
men de har höjt både priset och vikten.
![]()
Shop Rose Blend Road now | Rose Bikes
Rose Blend Road at Rose Bikes. • 30 days free returns in EU • Fast delivery • Many items directly availablewww.rosebikes.se
Lika dålig utväxling för en lvgcyklist, kolla själv här
![]()
Ritzelrechner - Graphical Gear Calculator for Bicycles
The bicycle gear calculator displays graphically the gearing of derailleur gears and gear hubs. It can be used to compare different setups to find the optimal gearing for all kinds of bicycles.www.gear-calculator.com
Det kan man inte, precis som på samma sätt att man inte kan använda en AXS på SLX kassettKan man inte använda hyperglide kassetter på en linkglide drivlinan? Då är man låst i en 11-39 kassett som tätaste option, som är riktigt dåligt.
Har några kvar.Vågar man fråga om någon har en "värva en vän" kod tillgänglig? :)
Vågar man fråga om någon har en "värva en vän" kod tillgänglig? :)
Noterar en prisvärd ny Endurace
![]()
Endurace AllRoad
Jag har också
Innebär sådana koder någon form av rabatt på cyklar?Har några kvar.
Yes jag har 2 koder som ger rabatt på cyklar . En på 1200kr och en på 10%. Dra iväg ett PMKan det stämma att jag bör ha en L som 190cm lång med 92cm ben? Canyon själva tycker det.
Har provcyklat farsans 23/24 White GX Ltd i XL och tyckte den var bekväm. Annars rookie på bockstyre.
Innebär sådana koder någon form av rabatt på cyklar?
Om någon av er vill avvara en kod vore jag mycket tacksam då ovan nämnda grushoj känns som en perfekt instegsköp.
Det jävliga med att dela ut sådana koder är att man själv får en kod för att köpa en cykel med rabatt. Man blir som tvingad att lägga in en order.
Mer ett straff än en gåva!Hate it when that happens.
Det kan stämma. Jag är 180 cm /86,5 innerben och har en M som absolut inte är liten.Kan det stämma att jag bör ha en L som 190cm lång med 92cm ben? Canyon själva tycker det.
Har provcyklat farsans 23/24 White GX Ltd i XL och tyckte den var bekväm. Annars rookie på bockstyre.
Om någon av er vill avvara en kod vore jag mycket tacksam då ovan nämnda grushoj känns som en perfekt instegsköp.
Tack, jag hade köpt en XL om jag inte visste bättre. Känns som XL oftast är min size på 190cm men jag har tid på mig stt undersöka det. Leverans i augusti för XL och september för L.Det kan stämma. Jag är 180 cm /86,5 innerben och har en M som absolut inte är liten.
Mina sambo är 161 cm och har en 2XS som är perfekt.
Canyons storlekar är lite knepiga men tabellerna stämmer bra.
Gäller det för lvg?Det kan stämma. Jag är 180 cm /86,5 innerben och har en M som absolut inte är liten.
Mina sambo är 161 cm och har en 2XS som är perfekt.
Canyons storlekar är lite knepiga men tabellerna stämmer bra.
Nya Endurace.Gäller det för lvg?
För mtb så är deras tabeller inte så bra. Är man lång med relativt kort innerbensmått så rekommenderas man en storlek utifrån innerbensmåttet - det ger kort reach för någon med lång överkropp.
HGAnvänder CUES 10-spd HG eller kör de MS?
Det är bra, då kan köpare av Endurace Allroad enklare (billigare) heta beghjul som är bättre/lättare än originalhjulen.
Gäller det för lvg?
För mtb så är deras tabeller inte så bra. Är man lång med relativt kort innerbensmått så rekommenderas man en storlek utifrån innerbensmåttet - det ger kort reach för någon med lång överkropp.
Gäller det för lvg?
Jag är van vid att man har lite överlappar i sina storlekar men Canyon kör tydligen inte så.Canyon's lvg-cyklar är stora. Jag tycker att rekommendationer, baserad på kroppslängd (inte innerben), är korrekta.
Ligger man mitt mellan storlekarna, så får man väl räkna med att byta stam om man skall sitta som tillverkaren tänkt. Det skiljer ju bara 2 cm i längd mellan ramarna, så 1 cm kortare eller längre stam beroende på om du väljer L eller XL.Jag är van vid att man har lite överlappar i sina storlekar men Canyon kör tydligen inte så.
Oavsett tror jag ändå på en XL för mig. Lite högre stack ämnar för god komfort och 90mm stam kan lätt kortas ner. Skillnaden på sadelrörslängd gör ingenting i praktiken.
190cm hamnar precis i överkant på L men under XL egentligen.
Visa bilaga 776829
Som rookie på både grus och lvg vet jag inte vad jag vill ha men en ev för stor hoj med 90mm stam känns bättre än en för liten med 90mm stam.Ligger man mitt mellan storlekarna, så får man väl räkna med att byta stam om man skall sitta som tillverkaren tänkt. Det skiljer ju bara 2 cm i längd mellan ramarna, så 1 cm kortare eller längre stam beroende på om du väljer L eller XL.
Tänk på att det sitter en hög gravel-gaffel på, så en XL kommer att bli extremt hög fram för en LVG-cykel. Men det kanske är det du vill ha.
Vilken storlek på GX?Får se om jag hittar geo tabell för den White GX Ltd jag provat och tyckte kändes ok.
Oftast blir det bättre att göra en mindre storlek större (för gravel och lvg). För kort stam kan påverka cykelkänslan mer negativt än en något för lång stam. Men det är klart på en gravel kanske man vill ha lång reach och hög stack för stabilitet i stökig terräng.Betydligt mer spelrum att byta till en kortare stam på en XL. Så resonerar jag.
XL / 58. Inställd för farsan som är 192cmVilken storlek på GX?
Såg precis att man enligt tabell ligger på L som 190 lång även på den
Tack, det tål att tänkas på helt enkelt.Oftast blir det bättre att göra en mindre storlek större (för gravel och lvg). För kort stam kan påverka cykelkänslan mer negativt än en något för lång stam. Men det är klart på en gravel kanske man vill ha lång reach och hög stack för stabilitet i stökig terräng.
För mig som har samma mått som @Luzen ovan så tenderar de flesta tabeller att ge för stora storlekar.
Jag är 188 och typ 90 långa ben. Har en large Grizl, skulle definitivt inte vilja ha störreKan det stämma att jag bör ha en L som 190cm lång med 92cm ben? Canyon själva tycker det.
Har också en Grizl i L - Canyon är "stora" i storlekarna. Åker 58 på min Specialized LVG och XL på min MTB.Jag är 188 och typ 90 långa ben. Har en large Grizl, skulle definitivt inte vilja ha större