Den officiella Canyon-tråden

Finns det någon pålitlig statistik om hur stor andel ramar från olika märken spricker?

Frågan är hur långt bakåt man ska gå också. Jag har spräckt Trek, 2xSpecialized, On-One.. men alla före 2010. Efter att jag sålt dem så har andra ägaren spräckt en Specialized och en Scott med om jag inte minns fel.

Hej, ny medlem som vill söka tröst för ett brustet hjärta. Förälskade mig för ett antal år sen i Spectral. Förra våren köptes en CF8.

Använt cykeln till jobbpendling, och en hel teknisk stig, modell stenhelvete, där emellan.

Förra sommaren gick bra. Fick byta ett styrlager. Inte så värst mycket fett på dessa. Men detta tar jag nog helt på mig och min överdrivna tvättlust.

Nu i våras började det komma oljud från vevparti. Putsade först befintliga lager och satte dit tillbaka. Tyst och skönt en vecka. Bestämde mig för att montera nya. När dessa skulle skruvas fast märkte jag att "hylsan" som går genom ramen snurrar.

Varit i kontakt med Canyon idag. Fick svaret att jag skulle åka och köpa en väska från LBS (!) att frakta cykeln till Åbo(början på mitt användarnamn förklarar denna stad) med. Kontrade med att jag kan föra cykeln till LBS, så får dom sköta rambyte. Alternativt att jag skickar endast ramen i det som återstår av orginallådan till Åbo.

Vad jag har sett i tråden är detta inget unikt fenomen. Vad har ni som råkat ut för detta för erfarenhet av garantiärenden?

Lång, betydelselös text. Men skönt att skriva av sig.

Hej, ny medlem som vill söka tröst för ett brustet hjärta. Förälskade mig för ett antal år sen i Spectral. Förra våren köptes en CF8.

Använt cykeln till jobbpendling, och en hel teknisk stig, modell stenhelvete, där emellan.

Förra sommaren gick bra. Fick byta ett styrlager. Inte så värst mycket fett på dessa. Men detta tar jag nog helt på mig och min överdrivna tvättlust.

Nu i våras började det komma oljud från vevparti. Putsade först befintliga lager och satte dit tillbaka. Tyst och skönt en vecka. Bestämde mig för att montera nya. När dessa skulle skruvas fast märkte jag att "hylsan" som går genom ramen snurrar.

Varit i kontakt med Canyon idag. Fick svaret att jag skulle åka och köpa en väska från LBS (!) att frakta cykeln till Åbo(början på mitt användarnamn förklarar denna stad) med. Kontrade med att jag kan föra cykeln till LBS, så får dom sköta rambyte. Alternativt att jag skickar endast ramen i det som återstår av orginallådan till Åbo.

Vad jag har sett i tråden är detta inget unikt fenomen. Vad har ni som råkat ut för detta för erfarenhet av garantiärenden?

Lång, betydelselös text. Men skönt att skriva av sig.
Hmm. Det brukar inte vara helt ovanligt att man får en budget av Canyon för att låta LBS fixa reparationer.

Hmm. Det brukar inte vara helt ovanligt att man får en budget av Canyon för att låta LBS fixa reparationer.
Om denna budget innehåller en ny ram, ser jag detta som näst bästa alternativet. Helst skulle jag få en ny ram hemskickad, gärna imorgon. Är detta alternativ endast en utopi? Tycker jag läst om sådana direktleverenser i garantiärenden här i tråden. Men enligt min kontakt på Canyon så ska man inte tro på sånt man läser på forum😅

Skickade ett par filmer på min hylsa som snurrar och rör sig i alla möjliga riktningar. Får se vad dom svarar imorgon.

Du ska inte behöva betala för ny ram, men Canyon tar ju betalt för kartongen när du köper en cykel samt rekommenderar att man behåller kartongen just för att hantera returer/reklamationer.

Det borde inte vara nåt problem att få ut en ny ram heller, problemen med vevhusinfästningen är välkända. Har ingenting med din tvättlust att göra.

Tror vi är 6-7 st som skrivit om liknande problem i denna tråd sedan 2021 då de lanserade föregångaren till nuvarande Spectral. Sen är det ett par stycken som fått ersättningsramar där problemet uppstått igen. Surt som piss är det.

Hur lång är garantin på vevhylsor?

Köpte min Spectral 125 CF förra våren, men pga skador jag jag knappt hunnit använda den.

Om den ska lossa så hoppas jag att det sker inom garantitiden..

Hur lång är garantin på vevhylsor?

Köpte min Spectral 125 CF förra våren, men pga skador jag jag knappt hunnit använda den.

Om den ska lossa så hoppas jag att det sker inom garantitiden..
2 år oavsett antal ägare.
6 år för första ägaren.

Fick en servicetid för rambyte på garanti 30.6. Får fråga transportbolaget när jag senast måste skicka iväg den. Blir väl ett par veckor utan hoj. Hoppas verkligen det här inte blir något årligt återkommande problem.

Du ska inte behöva betala för ny ram, men Canyon tar ju betalt för kartongen när du köper en cykel samt rekommenderar att man behåller kartongen just för att hantera returer/reklamationer.

Det borde inte vara nåt problem att få ut en ny ram heller, problemen med vevhusinfästningen är välkända. Har ingenting med din tvättlust att göra.

Tror vi är 6-7 st som skrivit om liknande problem i denna tråd sedan 2021 då de lanserade föregångaren till nuvarande Spectral. Sen är det ett par stycken som fått ersättningsramar där problemet uppstått igen. Surt som piss är det.
Behövde bara lämna min till LoBikes i Ljungskile. Inget snack om någon kartong här iaf 👍. Min gamla ram var inte ens trasig men fick en ny för säkerhetsskull typ… så personligen så har Canyon varit 5+ i service

Noterar en prisvärd ny Endurace

En gravelvariant med singelklinga hade suttit fint med.

Undrar vad konkurrenterna i samma segment kommer att kontra med, just nu finns det ju ingen direkt konkurrens.
Nja, det är väl snarare så att Endurace AR är Canyons svar på den sedan ett par säsonger storsäljande
DE4659578FF3CF582025CCC10C9115DE.png

Rose Blend
Rose Blend Road är i år så populär att den är slutsåld i alla strl utom en

Känns även som det självklara valet för alla som vill köpa en instegsräser/gravel men inte vill köpa begagnat.
Nja, om jag har förstått rätt finns 10-delade Cues/LinkGlide kassetter inte "tajtare" än 11-39 och med 50/34 eller 46/32 vevparti. Kolla här
Det kanske funkar för pendling och /eller gruscykling men det är inte en särskilt bra utväxling för tex grupp/klubb-träningar och Vätternrundan, som brukar vara det stora målet för "alla" nybörjare (det var det även för mig!)
Rose Blend har (hade?) ett 50/34-vevparti och vanliga 10-delade HG-kassetter CS-HG500 och det finns både 11-25 och mer motionärsvänliga 12-28 att välja på. Kolla här
liksom jmf här.
Rose Blend Road har även bättre lämpade däck för en instegsräser och ungefär ett kg lägre vikt.

Men vi får väl se om även Rose Blend säljs med Cues nästa år som ett sätt att ytterligare hålla nere priset.

Senast ändrad:

Såg review som sålde in den som en revolution i instegs segmentet. En cykel under 1000 pengar. På slutet stod att den ersätter en modell som var 50 billigare. Lite kul men säkert jättefin cykel.

ok, letade upp den. Ingen överaskning att jag överdrev lite

Det jag tycker var skojigt var "Canyon launches 'beginner' sub-£1,000 road bike in attempt to break down cost barriers to cycling" och "The bike the AllRoad is likely replacing, the Canyon Endurace 6" för £949

I övrigt verkar väl allt toppen

Men vi får väl se om även Rose Blend säljs med Cues nästa år som ett sätt att ytterligare hålla nere priset.
Jag hade fel Rose annonserar redan nu Blend Road med Cues,
men de har höjt både priset och vikten.

Lika dålig utväxling för en lvgcyklist, kolla själv här

Jag hade fel Rose annonserar redan nu Blend Road med Cues,
men de har höjt både priset och vikten.

Lika dålig utväxling för en lvgcyklist, kolla själv här
Jag tycker det är bra att cykeln levereras med lätta växlar så nybörjare (och erfarna) kan ta sig upp för långa backar.

Kan man inte använda hyperglide kassetter på en linkglide drivlinan? Då är man låst i en 11-39 kassett som tätaste option, som är riktigt dåligt.

Kan det stämma att jag bör ha en L som 190cm lång med 92cm ben? Canyon själva tycker det.

Har provcyklat farsans 23/24 White GX Ltd i XL och tyckte den var bekväm. Annars rookie på bockstyre.
Innebär sådana koder någon form av rabatt på cyklar?

Om någon av er vill avvara en kod vore jag mycket tacksam då ovan nämnda grushoj känns som en perfekt instegsköp.

Kan det stämma att jag bör ha en L som 190cm lång med 92cm ben? Canyon själva tycker det.

Har provcyklat farsans 23/24 White GX Ltd i XL och tyckte den var bekväm. Annars rookie på bockstyre.

Om någon av er vill avvara en kod vore jag mycket tacksam då ovan nämnda grushoj känns som en perfekt instegsköp.
Yes jag har 2 koder som ger rabatt på cyklar . En på 1200kr och en på 10%. Dra iväg ett PM

Det kan stämma. Jag är 180 cm /86,5 innerben och har en M som absolut inte är liten.
Mina sambo är 161 cm och har en 2XS som är perfekt.
Canyons storlekar är lite knepiga men tabellerna stämmer bra.

Det kan stämma. Jag är 180 cm /86,5 innerben och har en M som absolut inte är liten.
Tack, jag hade köpt en XL om jag inte visste bättre. Känns som XL oftast är min size på 190cm men jag har tid på mig stt undersöka det. Leverans i augusti för XL och september för L. 😴

Gäller det för lvg?
För mtb så är deras tabeller inte så bra. Är man lång med relativt kort innerbensmått så rekommenderas man en storlek utifrån innerbensmåttet - det ger kort reach för någon med lång överkropp.

Gäller det för lvg?
För mtb så är deras tabeller inte så bra. Är man lång med relativt kort innerbensmått så rekommenderas man en storlek utifrån innerbensmåttet - det ger kort reach för någon med lång överkropp.

Canyon's lvg-cyklar är stora. Jag tycker att rekommendationer, baserad på kroppslängd (inte innerben), är korrekta.

Gäller det för lvg?
Canyon's lvg-cyklar är stora. Jag tycker att rekommendationer, baserad på kroppslängd (inte innerben), är korrekta.
Jag är van vid att man har lite överlappar i sina storlekar men Canyon kör tydligen inte så.

Oavsett tror jag ändå på en XL för mig. Lite högre stack ämnar för god komfort och 90mm stam kan lätt kortas ner. Skillnaden på sadelrörslängd gör ingenting i praktiken.

190cm hamnar precis i överkant på L men under XL egentligen.
Screenshot_20250627_230347_Chrome.webp

Jag är van vid att man har lite överlappar i sina storlekar men Canyon kör tydligen inte så.

Oavsett tror jag ändå på en XL för mig. Lite högre stack ämnar för god komfort och 90mm stam kan lätt kortas ner. Skillnaden på sadelrörslängd gör ingenting i praktiken.

190cm hamnar precis i överkant på L men under XL egentligen.
Visa bilaga 776829
Ligger man mitt mellan storlekarna, så får man väl räkna med att byta stam om man skall sitta som tillverkaren tänkt. Det skiljer ju bara 2 cm i längd mellan ramarna, så 1 cm kortare eller längre stam beroende på om du väljer L eller XL.
Tänk på att det sitter en hög gravel-gaffel på, så en XL kommer att bli extremt hög fram för en LVG-cykel. Men det kanske är det du vill ha.

Ligger man mitt mellan storlekarna, så får man väl räkna med att byta stam om man skall sitta som tillverkaren tänkt. Det skiljer ju bara 2 cm i längd mellan ramarna, så 1 cm kortare eller längre stam beroende på om du väljer L eller XL.
Tänk på att det sitter en hög gravel-gaffel på, så en XL kommer att bli extremt hög fram för en LVG-cykel. Men det kanske är det du vill ha.
Som rookie på både grus och lvg vet jag inte vad jag vill ha men en ev för stor hoj med 90mm stam känns bättre än en för liten med 90mm stam.

Betydligt mer spelrum att byta till en kortare stam på en XL. Så resonerar jag.

Får se om jag hittar geo tabell för den White GX Ltd jag provat och tyckte kändes ok.

Betydligt mer spelrum att byta till en kortare stam på en XL. Så resonerar jag.
Oftast blir det bättre att göra en mindre storlek större (för gravel och lvg). För kort stam kan påverka cykelkänslan mer negativt än en något för lång stam. Men det är klart på en gravel kanske man vill ha lång reach och hög stack för stabilitet i stökig terräng.

För mig som har samma mått som @Luzen ovan så tenderar de flesta tabeller att ge för stora storlekar.

Vilken storlek på GX?
Såg precis att man enligt tabell ligger på L som 190 lång även på den
XL / 58. Inställd för farsan som är 192cm
Oftast blir det bättre att göra en mindre storlek större (för gravel och lvg). För kort stam kan påverka cykelkänslan mer negativt än en något för lång stam. Men det är klart på en gravel kanske man vill ha lång reach och hög stack för stabilitet i stökig terräng.

För mig som har samma mått som @Luzen ovan så tenderar de flesta tabeller att ge för stora storlekar.
Tack, det tål att tänkas på helt enkelt.

Jag är 188 och typ 90 långa ben. Har en large Grizl, skulle definitivt inte vilja ha större

Tillbaka
Topp