TPU innerslang

TPU innerslang
Det finns en del testet när det gäller rullmotstånd. Hittade bland annat följande test som dock är några år gammal. TPU-slangarna kan ha utvecklats/förbättrats ytterligare sedan dess: https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/tpu-inner-tubes#tpu-tubes-average

Alla tester av TPU-slangar jag har läst visar på att TPU generellt har mycket bättre punkteringsskydd än butylslangar. Sen spelar däckets punkteringsskydd en mycket större roll än vilken slang man har. Du kan inte kompensera för ett dåligt däck genom att byta slang. De allra lättaste TPU-slangarna har jag nästan bara haft dåliga erfarenheter av medan de "vanliga" TPU-slangarna som väger några gram mer har fungerat hur bra som helst för mig under de senaste 5 åren.

TPU innerslang
De som talar varmt om fördelarna med slanglöst på landsväg brukar vara såna som cyklar på ställen med törnbuskar och sådant så det är relativt hög punkteringsrisk. Där jag cyklar landsväg är punkteringsrisken väldigt låg, och kör ändå en del transit-partier med grus, så jag kör på med latexslang som en gamling.

Jag är lite av en rullmotståndsnörd, och senaste testerna jag sett (bicyclerollingresistance) gör gällande för att man ska få lika lågt rullmotstånd med TPU som med latex måste man ha de absolut tunnaste TPU-slangarna, och de är av egen erfarenhet mycket bräckliga och håller dessutom inte luften särskilt bra pga tunna materialet, och då känns det som jag lika gärna kan köra latex, som iofs också kan vara lite meckiga vid installation men jag är van dem. Rullmotståndet med slanglöst är lägst.

Minnet börjar vara lite dimmigt, men om jag minns rätt: när de bästa däcken fanns i både slanglös- och i slang-version kunde man vinna eller vara lika med latexslang för slangdäcken hade tunnare och lite mer följsamma sidoväggar, men nu när de bästa gummiblandningarna bara finns i slanglösversion så man måste ha dem för att köra med slang ändå så har slanglöst en liiiten edge i rullmotstånd över latex och tunn-TPU. Jag har emellertid inte slanglösfälgar på mina favorithjul och tycker inte det är värt köpa nya hjul bara för det.

Jag förstår inte heller riktigt TPU-hypen, den är lite för stor för vad det är. Den stora TPU-grejen för mig är att hopvikt slang tar mycket mindre plats så den är bra reservslang. Tunn TPU är för bräckligt för att ha som reservslang och håller luften för dåligt för att det ska vara ett stort lyft över latex, och standard-TPU om än bra som reservslang rullar inte mycket bättre om ens alls bättre än en bättre sorts lättviktsbutyl. Och så är de dyra. De har sin plats, men hypen är lite överdriven.

Senast ändrad:
TPU innerslang
Jag är lite av en rullmotståndsnörd, och senaste testerna jag sett (bicyclerollingresistance) gör gällande för att man ska få lika lågt rullmotstånd med TPU som med latex måste man ha de absolut tunnaste TPU-slangarna
Jag har flera ggr tidigare skrivit om hur skeptisk jag är till BRR, ffa för att han inte testar på ett underlag som liknar de underlag vi cyklar på och att man då kan låta lura sig.

Jan Heine har nyligen postat en artikel om det

Jan Heine talar naturligtvis i egen sak, men det han skriver är ändå läsvärt.

Åh, kände inte till de billiga, har tubolito och revoloop själv.
Jag har handlat några TPU-slangar från AliE som hittills (ta i trä) har varit både lätta och hållbara
Tex dessa RideNow för 32-47mm
TPU RideNow_Gravel 32_47-622.webp

Men som jag har skrivit tidigare, även i den här tråden
Om inte priset verkar bra nu är det så att AliE (+ säkert "alla" andra) har bra koll på kakorna
dvs är man inloggad och söker på RideNow + är inne och klickar runt några ggr
brukar det ganska snabbt dyka upp ännu bättre erbjudanden.

TPU innerslang
Jag har flera ggr tidigare skrivit om hur skeptisk jag är till BRR, ffa för att han inte testar på ett underlag som liknar de underlag vi cyklar på och att man då kan låta lura sig.

Jan Heine har nyligen postat en artikel om det

Jan Heine talar naturligtvis i egen sak, men det han skriver är ändå läsvärt.

Repeterbara tester i kontrollerad miljö har sina begränsningar, men mindre än cykla och känna hur det känns.

Om man jämför två däck med samma däcktryck och samma bredd och liknande däckmönster på en trumma med textur, jag tror man får svårt att hitta ett däck som är signifikant sämre i trum-testet men ändå bättre i verkligheten. Det som däremot inte riktigt går säga från trumtest är vilket däcktryck eller däckbredd som är optimalt ute i verkligheten. Däck med stora nabbar är förstås också knepiga att testa med trumma, men nabb väljer man ju först av andra skäl än rullmotstånd och sen jämför man däck med liknande nabbar (är nabben rejält stor och man tänkt köra på lösa underlag blir nog testet hyfsat värdelöst dock).

Rullmotstånd olika slangar och vs slanglöst bör också fungera rätt bra på detta typ av test. Men det går t ex inte använda testerna för att bedöma hur mycket man förlorar om något från slick till grovnabb på makadam.

Hursomhelst, stora tillverkare har massor av proprietära tester, så jag tror man kan vara lugn med att de inte optimerar för att prestera bra på bicycle rolling resistances webbsajt.

TPU innerslang
Repeterbara tester i kontrollerad miljö har sina begränsningar, men mindre än cykla och känna hur det känns.

Om man jämför två däck med samma däcktryck och samma bredd och liknande däckmönster på en trumma med textur, jag tror man får svårt att hitta ett däck som är signifikant sämre i trum-testet men ändå bättre i verkligheten. Det som däremot inte riktigt går säga från trumtest är vilket däcktryck eller däckbredd som är optimalt ute i verkligheten. Däck med stora nabbar är förstås också knepiga att testa med trumma, men nabb väljer man ju först av andra skäl än rullmotstånd och sen jämför man däck med liknande nabbar (är nabben rejält stor och man tänkt köra på lösa underlag blir nog testet hyfsat värdelöst dock).

Rullmotstånd olika slangar och vs slanglöst bör också fungera rätt bra på detta typ av test. Men det går t ex inte använda testerna för att bedöma hur mycket man förlorar om något från slick till grovnabb på makadam.

Hursomhelst, stora tillverkare har massor av proprietära tester, så jag tror man kan vara lugn med att de inte optimerar för att prestera bra på bicycle rolling resistances webbsajt.
Det dom inte testar i såna här test, eller iaf dom skriver inte något om det vad jag sett, är hur jävla BALLT det LÅTER med TPU-slangar när man dundrar nedför en svagt lutande backe. Det är som att däcken ekar. Låter lite som en Eurosport-sändning på en proffsklunga när kommentatorerna vilar munnen lite. Det är nog det närmsta man kan komma tubeless utan att köra tubeless.

TPU innerslang

Gör rullmotsånd på tankbeläggning det är ungefär vad sveriges vägar består av.

TPU innerslang
Repeterbara tester i kontrollerad miljö har sina begränsningar
+1
Om man jämför två däck med samma däcktryck och samma bredd och liknande däckmönster på en trumma med textur, jag tror man får svårt att hitta ett däck som är signifikant sämre i trum-testet men ändå bättre i verkligheten.
Problemet är ju att från trumtestet veta var gränsen går för när det som är signifikant sämre i trumtestet även är det i verkligheten, 5% eller 25%?
Och skiljer sig denna gräns även beroende på underlaget?
De flesta tycker ju att däck med smidigare stomme inte enbart känns bättre utan även är snabbare särskilt på riktigt grovt underlag och att det är en av anledningarna till att de som tävlar på gravel med riktigt grovt underlag hellre använder smidiga XC-däck än renodlade graveldäck.
Överlägsenheten hos däck med smidig stomme är anledningen till att fler och fler väljer däck för slang med TPU-slang istf "samma" däck i en tyngre och stummare TLR-version.
Jag har ju tidigare i veckan postat ett exempel på skillnaden i vikt mellan Vittoria Corsa N.EXT i TLR och slang-version: 29% tyngre för TLR-versionen!
Även fler tillverkare kommer med breda däck i slang-version som alternativ till TLR-versionerna, alternativ som ofta inte enbart är lättare utan även billigare.
Visst är det bra med TLR-däck, men vad skulle nackdelen vara med lättare, smidigare och billigare däck som (åtminstone i vissa lägen) är snabbare?

Att testa rullmotstånd på en trumma är en vanlig metod som är mer eller mindre standard bland däckstillverkare, men det finns alternativ.
Tidningen Tour testar rullmotstånd på ett annat sätt som förhoppningsvis är mer verklighetsliknande.
Till skillnad från alla andra testar de inte enbart på slätt underlag, de testar även på två olika typer av underlag
so-testet-tour-rollwiderstand-von-rennrad-reifen

Läs mer själva här

TPU innerslang
Tour missar minst två parametrar, hastighet och förändringar i däcket över tid (uppvärmning eller uppmjukning). Frågan är vad som har störst inverkan på mätresultat, dessa fel eller trummans brist på platthet.

TPU innerslang
Det dom inte testar i såna här test, eller iaf dom skriver inte något om det vad jag sett, är hur jävla BALLT det LÅTER med TPU-slangar när man dundrar nedför en svagt lutande backe. Det är som att däcken ekar. Låter lite som en Eurosport-sändning på en proffsklunga när kommentatorerna vilar munnen lite. Det är nog det närmsta man kan komma tubeless utan att köra tubeless.

Funderar på köra TPU igen faktiskt. Nästan enbart för ljudets skull.

Magiskt!

TPU innerslang
Det finns en del testet när det gäller rullmotstånd. Hittade bland annat följande test som dock är några år gammal. TPU-slangarna kan ha utvecklats/förbättrats ytterligare sedan dess: https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/tpu-inner-tubes#tpu-tubes-average

Alla tester av TPU-slangar jag har läst visar på att TPU generellt har mycket bättre punkteringsskydd än butylslangar. Sen spelar däckets punkteringsskydd en mycket större roll än vilken slang man har. Du kan inte kompensera för ett dåligt däck genom att byta slang. De allra lättaste TPU-slangarna har jag nästan bara haft dåliga erfarenheter av medan de "vanliga" TPU-slangarna som väger några gram mer har fungerat hur bra som helst för mig under de senaste 5 åren.
Vilka är för dig de vanliga TPU slangarna?

TPU innerslang
När jag, vid en framdäckspunka bytte från butyl till TPU i fält, i vintras, blev jag förvånad hur lätt framändan blev. Jag tycker aldrig jag brukar känna något så tydligt när jag byter däck och grejer. Blev nervös att allt skulle fallera eftersom jag använde den lättaste och billigaste tpun Ali express kunde frambringa och färden hemåt gick på några mil dödsgrus. Men det gick bra, och den sitter väl kvar där än, i vinterhjulet.

TPU innerslang
Tour missar minst två parametrar, hastighet och förändringar i däcket över tid (uppvärmning eller uppmjukning).
Hur skulle de hastigheter som används vid rullmotståndstester kunna vara en felkälla?
Ljudhastigheten i gummi skall vara över 190 km/h, vilket är en hel del lägre än den i luft, alla tester sker ju vid lägre hastigheter.

TPU innerslang
+1

Problemet är ju att från trumtestet veta var gränsen går för när det som är signifikant sämre i trumtestet även är det i verkligheten, 5% eller 25%?
Och skiljer sig denna gräns även beroende på underlaget?
De flesta tycker ju att däck med smidigare stomme inte enbart känns bättre utan även är snabbare särskilt på riktigt grovt underlag och att det är en av anledningarna till att de som tävlar på gravel med riktigt grovt underlag hellre använder smidiga XC-däck än renodlade graveldäck.
Överlägsenheten hos däck med smidig stomme är anledningen till att fler och fler väljer däck för slang med TPU-slang istf "samma" däck i en tyngre och stummare TLR-version.
Jag har ju tidigare i veckan postat ett exempel på skillnaden i vikt mellan Vittoria Corsa N.EXT i TLR och slang-version: 29% tyngre för TLR-versionen!
Även fler tillverkare kommer med breda däck i slang-version som alternativ till TLR-versionerna, alternativ som ofta inte enbart är lättare utan även billigare.
Visst är det bra med TLR-däck, men vad skulle nackdelen vara med lättare, smidigare och billigare däck som (åtminstone i vissa lägen) är snabbare?
Ja, hade gärna sett att man fortsatte med slang-däck med mer följsamma sidoväggar, jag kör specialized turbo cotton (endast slang) med latex-slang på min landsvägscykel. Vet inte om de tillverkar den versionen längre.

Följsamma sidoväggar premieras ju i trumtest också, om än antagligen mindre än ute i verkligheten. Man använder inte trumtestet för att avgöra vilket däcktryck man ska köra på, utan för att jämföra hur två lika stora däck med liknande mönster rullar med samma tryck.

Mer knepigt om man vill veta hur ett däck gjord för slang + slang presterar jämfört ett annat TLR-däck också med slang, då det inte finns mycket såna tester gjorda, nu är nästan allt som testas tubeless och testas utan slang. Det är väl inte helt ovanligt att racingdäcken med den bäst presterande men minst hållbara gummiblandningen endast finns tubeless (och så klart rullar då sämre med slang än utan), och slangversioner av samma märke återfinns i budgetserier som använder enklare gummiblandningar mer fokuserade på att hålla länge än att ha bäst grepp och/eller rullmotstånd.

Vill man bygga en superlätt cykel och inte orkar köra tubdäck så är ju tunn-TPU med ett däck gjort för slang den näst bästa kombon.

Och jag är som sagt 100% för att man gjorde premiumdäcken även i slangversion, men känns som det slaget kommer gå lika bra som slaget för fälgbromsar (också billigare, enklare, lättare).

TPU innerslang
Ja, hade gärna sett att man fortsatte med slang-däck med mer följsamma sidoväggar, jag kör specialized turbo cotton (endast slang) med latex-slang på min landsvägscykel. Vet inte om de tillverkar den versionen längre.

Följsamma sidoväggar premieras ju i trumtest också, om än antagligen mindre än ute i verkligheten. Man använder inte trumtestet för att avgöra vilket däcktryck man ska köra på, utan för att jämföra hur två lika stora däck med liknande mönster rullar med samma tryck.

Mer knepigt om man vill veta hur ett däck gjord för slang + slang presterar jämfört ett annat TLR-däck också med slang, då det inte finns mycket såna tester gjorda, nu är nästan allt som testas tubeless och testas utan slang. Det är väl inte helt ovanligt att racingdäcken med den bäst presterande men minst hållbara gummiblandningen endast finns tubeless (och så klart rullar då sämre med slang än utan), och slangversioner av samma märke återfinns i budgetserier som använder enklare gummiblandningar mer fokuserade på att hålla länge än att ha bäst grepp och/eller rullmotstånd.

Vill man bygga en superlätt cykel och inte orkar köra tubdäck så är ju tunn-TPU med ett däck gjort för slang den näst bästa kombon.

Och jag är som sagt 100% för att man gjorde premiumdäcken även i slangversion, men känns som det slaget kommer gå lika bra som slaget för fälgbromsar (också billigare, enklare, lättare).
Finns det inte gått om premium räcerdäck för slang? Gp5000 (kör dessa själv), Vittoria, veloflex och challange är de jag kan komma på på rak arm som tubvarianter av sina toppdäck!

Men ja, framtiden känns mörk :(

TPU innerslang
Finns det inte gått om premium räcerdäck för slang? Gp5000 (kör dessa själv), Vittoria, veloflex och challange är de jag kan komma på på rak arm som tubvarianter av sina toppdäck!

Men ja, framtiden känns mörk :(
Låter fint, hade inte så bra koll på landsväg inser jag, har kört samma däck under lång tid. Bytt en hel del på gruscykeln (där man kör slut på däcken mycket fortare), och i det segmentet har slanglöst verkligen tagit över.

TPU innerslang
Låter fint, hade inte så bra koll på landsväg inser jag, har kört samma däck under lång tid. Bytt en hel del på gruscykeln (där man kör slut på däcken mycket fortare), och i det segmentet har slanglöst verkligen tagit över.
Det kan jag tänka mig :( letade själv efter någon slick variant i 35mm som är lite tåligare och ser mörkt ut, däremot Fanny återigen gp5000 i IAF 32mm för tub så får nog bli det då jag trots allt inte fått på på +1000 mil än. Spanade även på challenge strada bianca som fanns i 35 eller om det car 36mm för tub

TPU innerslang
Bytt en hel del på gruscykeln (där man kör slut på däcken mycket fortare)
Oj, låt inte @Stumpy se det här! Han kommer säkert inte ha varit med om det själv och därför anklaga dig för att vara mytoman.. Men ja det finns fortfarande en hel del slangdäck att välja på där ute iallafall för landsväg. Hoppas det håller i sig så.

Så vilka TPU slangar kör ni då?
Finns två läger i tråden, team Tubolito och team Aliexpress. Jag själv kör Tubolito.

TPU innerslang
Oj, låt inte @Stumpy se det här! Han kommer säkert inte ha varit med om det själv och därför anklaga dig för att vara mytoman.. Men ja det finns fortfarande en hel del slangdäck att välja på där ute iallafall för landsväg. Hoppas det håller i sig så.

Finns två läger i tråden, team Tubolito och team Aliexpress. Jag själv kör Tubolito.
Har ett par från Pirelli också, så det kanske finns tre lag som fightas?

TPU innerslang
Det kan jag tänka mig :( letade själv efter någon slick variant i 35mm som är lite tåligare och ser mörkt ut, däremot Fanny återigen gp5000 i IAF 32mm för tub så får nog bli det då jag trots allt inte fått på på +1000 mil än. Spanade även på challenge strada bianca som fanns i 35 eller om det car 36mm för tub
Kan nämnas att enligt BRR tester så rullar GP5000 tubetype med snabb slang liiite bättre än GP5000 S TR slanglöst. Det som är lite jobbigt när man kikar på deras gamla tester är att standard var 100 gram butyl som rullar segt som fanken, så man får försöka dra bort den och lägga tillbaka en mer lättrullad slang för att kunna jämföra med dagens slanglöst. En sinnessjukt tunn latexslang som vredestein rullar bättre än den tunnaste TPU, men även med tunn TPU bör man komma liiite före slanglöst i denna jämförelse.

TPU innerslang
Jag kör revoloop och tubolito. Revoloop testade jag hur deras tunnaste variant är, men det kräver snäll/smooth fälg+däck-combo. Jag hade ett där däcket satt så tajt att man var tvungen pumpa upp i riktigt högt tryck för att få däcket gå ut ur mittkanalen, och då hade revoloopslangen redan deformerats på ett skadligt vis så det blev punka på den utan att jag cyklat en meter. Funkade bättre på en annan däck+fälg, men konstaterat att det är lite väl små marginaler vid installation när man kör med supertunn TPU.

TPU innerslang
Jag tror ingen pratar om tubdäck längre 😁 ... så man kan utgå från att det är slang
Jo, trodde det med men blev osäker när abc började prata tubvarianter och Tob om däck i tubetype.
Ville bara se att vi pratade om samma sak.
Pirelli har också bra däck i tubetype.

TPU innerslang
Jo, trodde det med men blev osäker när abc började prata tubvarianter och Tob om däck i tubetype.
Ville bara se att vi pratade om samma sak.
Haha jag pratar slang! Hjärnvurpa n.r det heter (inner)TUBE på frihetska.

Med det sagt är jag dock lite småsugen på att testa bra TUBdäck (alltså ej innerslang), typ veloflex, har det på en gammal reservreäcer hos morsan men det är 15 år gamla tufodäck och trots det känns den cykeln fantastisk.

Tillbaka
Topp