Lackeringstråden

Lackeringstråden
Ett tips om du är ny för målning är att köpa ett avloppsrör på jula, kapa det i ca 30-35 cm lång längd och träna/testa på innan du gör ramen. Kommer spara mycket tid och tandagnisslan att lära sig på och göra sina misstag istället för att göra det i skarpt läge.
Jag har lackat två ramar. Tar med detta tips till när det blir tredje! 👍

Lackeringstråden
Hur kommer det sig att de kan spricka? Har någon ide om att klarlacka över loggor på den cykel jag ska lacka, men du menar att jag kanske ska tänka om då?
Dekaler är gjorda i all sköns plast och klarlack är ju petroleum baserat, vilket innebär att vissa typer av plast smälter eller reagerar. Det kan också vara så att när klarlacken härdar så både torkar den ur och rör på sig något som kan orsaka sprickor.

Detta är självklart inte säkert utan det finns dekaler som lackats över och blivit bra, men jag skulle säga att inga premium cyklar har överlackade klisterdekaler utan ditmålad grafik.

Lackeringstråden
Bra info! Jag ska lacka barncykel så då kanske jag kör på dekalerna jag har och hoppas på det bästa den här gången. Kändes för meckigt att försöka få tag på stenciler...

Lackeringstråden
Får ju följa upp mina tusen frågor med en bild, ramen färdiglackad. Nu ska det vara få härda innan allt ska ihop igen. Blev helt klart över förväntan, men så var förväntningarna också ganska låga om jag ska vara ärlig!
IMG_20250828_080723300.webp

Lackeringstråden
Lackeringstråden
Behöver hjälp! Har fått min framgaffel reparerad som framgår på bilden nedan och behöver nu skydda den! Räcker det med ett lager rostskyddsprimer tex https://www.biltema.se/bilvard/billackfarger/primers/rostskyddsprimer-400-ml-2000046958 samt biltemas bättringsfärg https://www.biltema.se/bilvard/bill...r-for-bil/battringsfarg-rod-400-ml-2000052108

Eller borde jag köpa något annat? Isåfall, vad?

Visa bilaga 791130
Satsa på en 2k (två komponent) primer, fördlagsvis Epoxy (spraymax har på burk). Sen tar du en färg som matchar/det du vill ha, och sist en 2k klarlack (även här är spraymax bra). Det är dyrare än biltemas (1k färg) men du får ett helt annat rostskydd och hållbarhet. 👌

Lackeringstråden
Satsa på en 2k (två komponent) primer, fördlagsvis Epoxy (spraymax har på burk). Sen tar du en färg som matchar/det du vill ha, och sist en 2k klarlack (även här är spraymax bra). Det är dyrare än biltemas (1k färg) men du får ett helt annat rostskydd och hållbarhet. 👌
Någon som har erfarenhet kring hur länge en aktiverad 2k primer och klarlack faktiskt håller? Står att det ska användas inom 48 h på burken, men samtidigt så ska mjölken drickas upp inom tre dygn från öppning också...

Lackeringstråden
Någon som har erfarenhet kring hur länge en aktiverad 2k primer och klarlack faktiskt håller? Står att det ska användas inom 48 h på burken, men samtidigt så ska mjölken drickas upp inom tre dygn från öppning också...
I och med att du aktiverar en kemisk reaktion så är 48h en tid man bör hålla. Det som sker efter det är att lacken börjat härda och blir mer trögflytande. Det gör att du kommer få en knottrig och ojämn yta. 50 och 52h är säkert inget problem, men med tanke på att lacken efter att den sprayats på härdar på ca 24h (dock inte genomhärdad).

Så det är inte en binär process där burken går från ok till obrukbar på 1h utan en gradvis process.

Lackeringstråden
Sjukt sent svar men kanske kan hjälpa någon! Jag har stoppat burkar i frysen så har dom funkat ok i några veckor till, kanske inte om du ska göra ett finjobb men för att bara ha 2k topp på något så är det funkis!

Lackeringstråden
Lackeringstråden
Oj, vad är skillnaden? Är stenciler när man klistrar dit, täckmålar och sen tar bort? Vore ju kul att kunna göra bägge…
Ja, stenciler används för att måla dit sin grafik. Det är så premiumramar lackas. Då ska du h Oramask 310. Den är mycket tunn och flexibel och lämnar inga limrester (om du unviker Montana gold dvs).

Ditklistrade dekaler är svårare men bör vara något som tål lösningsmedlet i färgen.

Lackeringstråden
Ja, stenciler används för att måla dit sin grafik. Det är så premiumramar lackas. Då ska du h Oramask 310. Den är mycket tunn och flexibel och lämnar inga limrester (om du unviker Montana gold dvs).

Ditklistrade dekaler är svårare men bör vara något som tål lösningsmedlet i färgen.
Jag hittar inte 310… 810 och 813 verkar finnar ”överallt” dock.

Lackeringstråden
Efter inspiration från bland annat den här tråden gjorde jag slag i saken. Jag kontaktade cykeltillverkaren för att få färgkoder till cykeln, köpte nya stänkskärmar och beställde sprayfärg i rätt kulör. Sedan lackade jag skärmarna så att de matchar cykeln. Jag tycker själv att det blev ganska bra. :-)
Skulle dock gärna haft längre bakskärm och ego- och kompislappar.
IMG_20260122_200751.webp

Lackeringstråden
Jag har fått mersmak för det här med lackering nu och börjar klura på att köpa en färgspruta.

- Vad rekommenderas?
Färgspruta kräver en del research skulle jag säga. Dels måste du ha en kompressor och veta vilken kapacitet drn har (angiven luftmängd INTE genomlupen luftmängd). Därefter måste du få koll på hur mycket luft din tilltänkta pistol kräver.

Jag har mest målat med LVLP “mini guns”. Dels för att de käkar mindre luft, men ochså för väldigt bra resultat och för att de är små och smidiga att måla ramar med.

Jag har kört relativt billiga från Amazon och har lite olika modeller beroende på om jag lackar grundfärg, basfärg eller klarlack.

Men denna har jag gillat. Äter inte så mycket luft och sprayar fint. https://amzn.eu/d/0a5bMLZm

Sen går det åt en del tillbehör, mixkoppar, slangar, vattenavskiljare, regulator, rengöringskit, rinner m.m.

Men om du är seriös så är det lätt värt det.

1772950400529.webp

Lackeringstråden
Hej!

Min ram har fått lite skav på ett ställe som skulle behöva bättras på. Någon som kan rekommendera en lackverkstad inom 08-området som kan analysera/mäta färgen på min ram och ta fram en liten testburk? Har testat att maila 5 olika ställen men utan svar :-(

Lackeringstråden
Hej!

Min ram har fått lite skav på ett ställe som skulle behöva bättras på. Någon som kan rekommendera en lackverkstad inom 08-området som kan analysera/mäta färgen på min ram och ta fram en liten testburk? Har testat att maila 5 olika ställen men utan svar :-(
Man får komma ihåg sin roll. Du vill att någon gör något åt dig och i gengäld får de sälja en pytteliten skvätt färg som kostar näst intill ingenting. Svårt läge, och sådana mail är ju skitjobbiga att behöva hantera.

Jag hade infunnit mig någonstans där de säljer färg med cykeln i hand och artigt bett dem om hjälp och hållit alla tummar som finns.

Jag brukar köpa industrifärg för bättring av entreprenadmaskiner hos en proffshandel och nu senast tog jag med tanklocket till den bil jag ska bättringsmåla en grej till (fast jag behövde bara glansen, inte färgkoden för den hade jag redan). Funkade fint men man får inse sitt underlägsna läge och stå där med kepsen i hand och tindra med ögonen.

Lite oklart om det är funktionellt att läsa av exakta färgkoder nu när jag tänker efter. Jag vill minnas att även proffsen hellre jämför med en färgkarta bara. Jag har en för NCS och RAL i Göteborgsområdet om du vill komma förbi och låna.

Alternativt bara fråga ramtillverkaren om färgkod då, vilket jag gjort framgångsrikt några gånger.

Lackeringstråden
Man får komma ihåg sin roll. Du vill att någon gör något åt dig och i gengäld får de sälja en pytteliten skvätt färg som kostar näst intill ingenting. Svårt läge, och sådana mail är ju skitjobbiga att behöva hantera.

Jag hade infunnit mig någonstans där de säljer färg med cykeln i hand och artigt bett dem om hjälp och hållit alla tummar som finns.

Jag brukar köpa industrifärg för bättring av entreprenadmaskiner hos en proffshandel och nu senast tog jag med tanklocket till den bil jag ska bättringsmåla en grej till (fast jag behövde bara glansen, inte färgkoden för den hade jag redan). Funkade fint men man får inse sitt underlägsna läge och stå där med kepsen i hand och tindra med ögonen.

Lite oklart om det är funktionellt att läsa av exakta färgkoder nu när jag tänker efter. Jag vill minnas att även proffsen hellre jämför med en färgkarta bara. Jag har en för NCS och RAL i Göteborgsområdet om du vill komma förbi och låna.

Alternativt bara fråga ramtillverkaren om färgkod då, vilket jag gjort framgångsrikt några gånger.
Tack. Jag fattar att det är ett litet ärende. Ett snabbt mailsvar kostar inget men ja. Ska leta vidare. Bor i Sthlms-området tyvärr. Verkar svårt med färgkoden från tillverkaren också men ska försöka igen. Hur som så måste jag ju be någon blanda färgen sen också i liten skala.

Lackeringstråden
Är det någon i tråden som har testat Motips Plastic primer som grund på coolfiber för att lägga candy? Eller har tips på en annan bra genomskinlig primer på sprayburk?
Så här gjorde jag med lackning av Candy:
1 Slipade ramen med 400- 600 papper+ rengöring med silikonbortagare för att erhålla bra fäste för det första lagret med klarlack mixat med silverflakes som lackades på svart botten. För att erhålla ett djup så är det bra om de svarta skiner igenom, silver flakesen är inte helt täckande.
2. Låt torka till nästa dag men slipa inte för för då blir flaken matta och förlorar effekten.
3 Lackade med Red Candy 3-4 lager.

Luftade 10-20 minuter mellan lagren.
Har lackat en ram med epoxygrund men det blev inte starkare grund och är helt onödigt.
Ovanstående gället ny kolfiberram.
Gjorde några tester på avloppsrör och lackade med guldflakes men det blev inte bra.

Senast ändrad:
Lackeringstråden
Så här gjorde jag med lackning av Candy:
1 Slipade ramen med 400- 600 papper+ rengöring med silikonbortagare för att erhålla bra fäste för det första lagret med klarlack mixat med silverflakes som lackades på svart botten. För att erhålla ett djup så är det bra om de svarta skiner igenom, silver flakesen är inte helt täckande.
2. Låt torka till nästa dag men slipa inte för för då blir flaken matta och förlorar effekten.
3 Lackade med Red Candy 3-4 lager.

Luftade 10-20 minuter mellan lagren.
Har lackat en ram med epoxygrund men det blev inte starkare grund och är helt onödigt.
Ovanstående gället ny kolfiberram.
Gjorde några tester på avloppsrör och lackade med guldflakes men det blev inte bra.
Tack! Jag har lackat candy förr med bas och flake. Nu är grejen att jag vill att kolfiberväven ska synas under candyn, därav behovet av en genomskinlig primer. ☺️

Tillbaka
Topp