Man får komma ihåg sin roll. Du vill att någon gör något åt dig och i gengäld får de sälja en pytteliten skvätt färg som kostar näst intill ingenting. Svårt läge, och sådana mail är ju skitjobbiga att behöva hantera.
Jag hade infunnit mig någonstans där de säljer färg med cykeln i hand och artigt bett dem om hjälp och hållit alla tummar som finns.
Jag brukar köpa industrifärg för bättring av entreprenadmaskiner hos en proffshandel och nu senast tog jag med tanklocket till den bil jag ska bättringsmåla en grej till (fast jag behövde bara glansen, inte färgkoden för den hade jag redan). Funkade fint men man får inse sitt underlägsna läge och stå där med kepsen i hand och tindra med ögonen.
Lite oklart om det är funktionellt att läsa av exakta färgkoder nu när jag tänker efter. Jag vill minnas att även proffsen hellre jämför med en färgkarta bara. Jag har en för NCS och RAL i Göteborgsområdet om du vill komma förbi och låna.
Alternativt bara fråga ramtillverkaren om färgkod då, vilket jag gjort framgångsrikt några gånger.