Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Misstänker vad svaret kommer bli men undrar likväl om någon har praktisk erfarenhet av ett riktställ liknande detta från Ali och kan ge feedback?
Ping @kroem
Som tidigare i tråden har skrivit om ett åtminstone liknande riktställ från AliE

Hjulbyggartråden
Alltså det är stabilt och bra det jag har, men inte centrerat - vet inte hur jag kan fixa det heller...

Bilagor

• IMG_3114.webp
    IMG_3114.webp
    129.1 KB · Besök: 85
Hjulbyggartråden
@Wiciman Jag skulle precis skriva att om man tycker att det känns sketchy att skicka 1300+ kronor till Aliexpress och Kina så kan man ju ställa in sökfiltret på träffar från länder i Europa. Sen sökte jag och hittade detta erbjudande för 887 kr, du/nån får gärna kolla om priset blir detsamma hos sig.

Hjulbyggartråden
Sen sökte jag och hittade detta erbjudande för 887 kr, du/nån får gärna kolla om priset blir detsamma hos sig.
Samma för mig, men frakten går på hela 875,75 SEK

Då blir ju denna billigare: 1.327,39 SEK, gratis frakt o skickas från Tyskland
Men enl min erfarenhet håller AliE ordning på kakorna, är man inloggad o klickar runt bland flera säljare av samma vara dyker det ofta snabbt upp ett special offer.

Hjulbyggartråden

Men enl min erfarenhet håller AliE ordning på kakorna, är man inloggad o klickar runt bland flera säljare av samma vara dyker det ofta snabbt upp ett special offer.
Frakten var så hög så jag måste ha trott att det var priset för riktstället.

Hjulbyggartråden
För den som vill ha ett gissningsvis lika bra som tjusigt riktställ finns det här
1450818011495-13gbjml3l0phx-49356cf.jpg

P&K Lie Special250
Det skall klara av en noggrannhet på 0,025 mm

Hjulbyggartråden
Mina 5c

Köp ( nästan) vad som helst men köp också ett verktyg för att kolla centrering.
Mitt Park Tool går att justera centrering på men det stämmer inte 100% mellan navbredder. ( och, ja jag vet hur man justerar)
Whatever truing stand but add a truing tool.

Hjulbyggartråden
För den som vill ha ett gissningsvis lika bra som tjusigt riktställ finns det här
1450818011495-13gbjml3l0phx-49356cf.jpg

P&K Lie Special250
Det skall klara av en noggrannhet på 0,025 mm
Vackert som ett konstverk. Gissar dock att det lirar i en helt annan liga prismässigt ?

Hjulbyggartråden

tror det var samma som jag länkade till. dock har kupongrabatten på 150:- nu bytts ut mot 40:-🤥

Hjulbyggartråden
tror det var samma som jag länkade till. dock har kupongrabatten på 150:- nu bytts ut mot 40:-🤥

Hittade denna YT review på vad som verkar vara samma verktyg och som avslöjar en del brister.

Samt även en review av OZ Cycle:

Och här en tvättäkta cykelmekaniker som testat hur diverse billiga kinaverktyg stått pall i verkstan (scrolla fram till 6:51 så kommer du direkt till riktstället):

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Vilka ekrar rekommenderas till ett enklare alu-bygge för landsväg/all-road/gravel?

Jag har kollat runt lite och just nu står nog DT Revolight högst på listan. Någon anledning att inte gå på dessa?

Hjulbyggartråden
Vilka ekrar rekommenderas till ett enklare alu-bygge för landsväg/all-road/gravel?
Det enda jag kan säga utan att veta mer är:
Rätt antal, och rätt längd, ekrar

Jag har kollat runt lite och just nu står nog DT Revolight högst på listan.
Har du lust att motivera varför?

Någon anledning att inte gå på dessa?
De är väldigt dyra om man jmf med mer vanliga ekrar, åtminstone hos Bike24
DT Revolite: 2,68 €/eker
Sapim Race: 0,83 €/eker

En skillnad som ger nästan 52€ (~570SEK) mer med Revolite, är det värt det enl dig?

Hjulbyggartråden
Har du lust att motivera varför?
Enligt beskrivningen verkade de starka, lätta och lite halv-aero vilket jag tyckte verkade ganska perfekt. Lade inte särskilt mycket omtanke på det dock.

De är väldigt dyra om man jmf med mer vanliga ekrar, åtminstone hos Bike24
DT Revolite: 2,68 €/eker
Sapim Race: 0,83 €/eker

En skillnad som ger nästan 52€ (~570SEK) mer med Revolite, är det värt det enl dig?
Det tänkte jag inte ens på faktist...
Nej, det är nog inte värt det. Tack 😅

Är det Sapim Race som är standardrekommendationen? Såg att Sapim Laser samt DT Revolution var lite rimligare prismässigt utan att gå upp en del i vikt (jämfört med revolite). 1,5 mm diametern borde väl inte vara ett problem med 28/32 ekrar på grus och landsväg, eller?

Hjulbyggartråden
Nej, det är nog inte värt det.
+1

Är det Sapim Race som är standardrekommendationen?
Åtminstone för mig är reducerade ekrar med 2,0-1,8-2,0mm standardrekommendationen, dvs
Sapim Race eller DT Comp

Såg att Sapim Laser samt DT Revolution var lite rimligare prismässigt utan att gå upp en del i vikt (jämfört med revolite). 1,5 mm diametern borde väl inte vara ett problem med 28/32 ekrar på grus och landsväg, eller?
Såpass tunna ekrar kan vara svår att spänna tillräckligt hårt (~1.200N) som brukar behövas på höger sida bak/vänster fram (med skivbroms)
En bra, hållbar och lättbyggd kombination brukar det bli med
Bakhjul: DT Comp/Sapim Race på höger sida, DT Rev/Sapim Laser på vänster
Skivbromsat framhjul: DT Comp/Sapim Race på vänster sida, Sapim D-Light eller DT Rev/Sapim Laser på höger
Att ha tunnare ekrar på sidan med lägre ekerspänning ger inte enbart ett (i praktiken försumbart) lättare hjul det ger ffa ett hållbarare hjul eftersom det minskar risken för ekrarna med lägre spänning går helt slacka.
Allra helst bör du välja ekrar där ekerspänningsskillnaden mellan sidorna motsvarar ekrarnas tvärsnitts area
Det har skrivits mkt om detta tidigare i tråden och inte enbart av mig.

Hoppas du får ekrar och hjul du blir nöjd med oavsett exakt vilka modeller det blir.

Hjulbyggartråden
En bra, hållbar och lättbyggd kombination brukar det bli med
Bakhjul: DT Comp/Sapim Race på höger sida, DT Rev/Sapim Laser på vänster
Skivbromsat framhjul: DT Comp/Sapim Race på vänster sida, Sapim D-Light eller DT Rev/Sapim Laser på höger
Att ha tunnare ekrar på sidan med lägre ekerspänning ger inte enbart ett (i praktiken försumbart) lättare hjul det ger ffa ett hållbarare hjul eftersom det minskar risken för ekrarna med lägre spänning går helt slacka.
Allra helst bör du välja ekrar där ekerspänningsskillnaden mellan sidorna motsvarar ekrarnas tvärsnitts area
Det har skrivits mkt om detta tidigare i tråden och inte enbart av mig.

Hoppas du får ekrar och hjul du blir nöjd med oavsett exakt vilka modeller det blir.
Detta är vad jag har tänkt:
DT RR 481 db (+ medföljande brickor och nipplar)
Hope Pro 2 Evo (för att jag redan har dem, drar ju upp vikten en del)
Sapim Race 288mm fram vänster & bak höger
Sapim Laser 289mm fram höger & bak vänster

Något som ser knas ut? Jag är i stort sett helt ny på just hjulbygge så ni får ursäkta mig i så fall.
Skärmbild (2).webp

Skärmbild (3).webp

Hjulbyggartråden
Detta är vad jag har tänkt:
DT RR 481 db (+ medföljande brickor och nipplar)
Hope Pro 2 Evo (för att jag redan har dem, drar ju upp vikten en del)
Sapim Race 288mm fram vänster & bak höger
Sapim Laser 289mm fram höger & bak vänster

Något som ser knas ut? Jag är i stort sett helt ny på just hjulbygge så ni får ursäkta mig i så fall.
Det är alltid bra att kontrollräkna flera ggr, och som jag skrev tidigare bör du välja ekrar efter spänningsskillnaden mellan sidorna. Spänningsskillnaden + mkt mer får du om du använder
https://www.kstoerz.com/freespoke/
Jag har inte kontrollräknat ekerlängden och jag hoppas slippa göra det.....

Hjulbyggartråden
På väg att bygga några hjul till barnen här under den mörka tiden på året.

Har fälgar med ERD 589mm (kontrollmätt) och rim-offset på 2,6mm.
Tänkte bygga med Newman Fade nav, 28hål, straight-pull, center-lock och 2 kors.
Spec enligt:
1763718620726.webp

Kan någon vänlig person här hjälpa mig med att hitta rätt eker längd?
Har testat freespoke, men tycker inte resultaten stämmer då jag jämför andra hjul jag byggt med straight-pull nav.

Kan man lita på resultaten från freespoke även med straight-pull nav? Eller finns det någon annan ekerkalkylator att använda då?

Hjulbyggartråden
Light bicycle har ju bara rea på hjul, inget för oss i hjulbyggartråden😏

Btlos har däremot skaplig deal på fälgar. Jag tänkte beställa. Om någon mer tänkt beställa så kan vi få rabatt. Skicka ett PM.

Hjulbyggartråden
På väg att bygga några hjul till barnen här under den mörka tiden på året.

Har fälgar med ERD 589mm (kontrollmätt) och rim-offset på 2,6mm.
Tänkte bygga med Newman Fade nav, 28hål, straight-pull, center-lock och 2 kors.
Spec enligt:
Visa bilaga 804667
Kan någon vänlig person här hjälpa mig med att hitta rätt eker längd?
Har testat freespoke, men tycker inte resultaten stämmer då jag jämför andra hjul jag byggt med straight-pull nav.

Kan man lita på resultaten från freespoke även med straight-pull nav? Eller finns det någon annan ekerkalkylator att använda då?
Den här borde fungera.

Hjulbyggartråden
Jag skall bygga en gravel för pendling och gruscykling. Jag tänkte bygga ihop egna hjul till den. Nav och ekrar har jag koll på men kan någon tipsa om en trevlig alu-fälg? Typ 500kr/st. 32hål.

Jag kommer köra däck som är 40-55 breda och jag har tänkt mig 25mm bred fälg (innerbredd). Den behöver inte vara speciellt hög.

Tips på något prisvärt?

Hjulbyggartråden
Jag skall bygga en gravel för pendling och gruscykling. Jag tänkte bygga ihop egna hjul till den. Nav och ekrar har jag koll på men kan någon tipsa om en trevlig alu-fälg? Typ 500kr/st. 32hål.

Jag kommer köra däck som är 40-55 breda och jag har tänkt mig 25mm bred fälg (innerbredd). Den behöver inte vara speciellt hög.

Tips på något prisvärt?
wheel-parts har rätt prisvärda fälgar på pappret https://www.wheel-parts.shop/en/wp-gravel-disc-brake-h22-w24-alu-rim.html men jag har inte testat.

om en köper deras prisvärda alpina-ekrar också, kan det bli billigt att köpa allt från samma ställe.

edit: sorry, bara 28h ser jag nu.

Hjulbyggartråden

Tips på något prisvärt?
Svar i tråden '[Byggtråd] Genesis Croix de Fer - gravelversionen'
https://happyride.se/forum/threads/...x-de-fer-gravelversionen.3699554/post-4431167

Men gissar att de inte är så billiga... Jag gillar dem!

Edit: DT XR391 är det som avses om man inte orkar trycka på länken!

Hjulbyggartråden

Tips på något prisvärt?
Har haft Kinlin xr22t i fem år. Samma däckstl som du vill ha. De är nog snarare 19 innerbredd men funkat kanon.

Hjulbyggartråden
Tack. Avtagbara klistermärken är nästan ett krav om loggorna är stora.
Dessa är enkelt avtagbara! Stora loggor på fälgarna är olidligt! :P
Har haft Kinlin xr22t i fem år. Samma däckstl som du vill ha. De är nog snarare 19 innerbredd men funkat kanon.

Har man avsikt att köra breda hjul är enda nedköpet med breda fälgar att de är mycket tyngre än smalare. Allt annat är bättre! Sen kan det diskuteras hur mycket nytta bredden gör för däckstabilitet och annat när det är grus- och vägcykling vi pratar om - på stigcykling är det inte längre genomförbart att cykla med smalare än 30 mm innerbredd om man väl börjat med det imho.

Edit: Kollade länken och det där är väl fälgbromsspecifika fälgar? Antar att det är det som gör dem så tunga trots att de är smala. Jag hade letat efter så låga fälgar som möjligt för att hålla nere vikten. Är verkligen ingen weightweenie i övrigt, men fälg är ett område där det spelar roll.

Hjulbyggartråden
Har man avsikt att köra breda hjul är enda nedköpet med breda fälgar att de är mycket tyngre än smalare. Allt annat är bättre! Sen kan det diskuteras hur mycket nytta bredden gör för däckstabilitet och annat när det är grus- och vägcykling vi pratar om - på stigcykling är det inte längre genomförbart att cykla med smalare än 30 mm innerbredd om man väl börjat med det imho.

Edit: Kollade länken och det där är väl fälgbromsspecifika fälgar? Antar att det är det som gör dem så tunga trots att de är smala. Jag hade letat efter så låga fälgar som möjligt för att hålla nere vikten. Är verkligen ingen weightweenie i övrigt, men fälg är ett område där det spelar roll.

Ja, lätta fälgar är trevliga. Fälgar i alu blir tyngre när de blir bredare. Fälgar i kolfiber dock inte mycket, om de har låg profil. Hjul till min min gruscykel med 27 mm innerbredde väger 1410 gram och då har de inte lättaste nav och ekrarna.

Hjulbyggartråden
Svar i tråden '[Byggtråd] Genesis Croix de Fer - gravelversionen'
https://happyride.se/forum/threads/...x-de-fer-gravelversionen.3699554/post-4431167

Men gissar att de inte är så billiga... Jag gillar dem!

Edit: DT XR391 är det som avses om man inte orkar trycka på länken!
Jag tittar på XR391, XM421 och GR531 just nu.

XR391: https://www.bike-discount.de/en/dt-swiss-xr-391-29-disc-rim
25mm, 18mm hög, 440g
1774002285379.webp

XM421: https://www.bike-discount.de/en/dt-swiss-xm-421-disc-29-rim
25mm, 20mm hög, 465g
1774002239580.webp

GR531: https://www.bike-discount.de/en/dt-swiss-gr-531-28-disc-rim
24mm, 25mm hög, 535g
1774002206985.webp

Prismässigt ligger de lika (€60-70). Det är märkligt att en gravelfälg (GR531) väger nästan 100g mer än en xc-fälg. GR531 har lite högre profil och blir snyggare än de övriga två. Men är tyngre.

Blir komforten märkbart bättre med en 18/20mm hög fälg än en på 25mm?

Jag kommer köra med ~50mm däck.

Tacksam för åsikter / synpunkter

Hjulbyggartråden

25mm, 18mm hög, 440g
Visa bilaga 820598

25mm, 20mm hög, 465g
Visa bilaga 820597

24mm, 25mm hög, 535g
Visa bilaga 820595

Prismässigt ligger de lika (€60-70). Det är märkligt att en gravelfälg (GR531) väger nästan 100g mer än en xc-fälg. GR531 har lite högre profil och blir snyggare än de övriga två. Men är tyngre.

Brandingen känns lite godtycklig kring vad som är gravel och mtb..

Ingen komfortförändring vad jag vet. Fälgens eventuella flex lär vara försumbart. Jag hade bara brytt mig om vikt för en gravelfälg. Att 531 är snyggare tycker jag är tveksamt..

Hjulbyggartråden

Höga färger i alu väger mycket. Och på lvg, och också gravel nuförtiden, "måste" man har höga fälgar. Vikten av t.ex. DT G540 är nära freeride fälgen jag just har beställt för sonens nästa mtb.

Hjulbyggartråden
Nej.
Däcken gör större skillnad i upplevd komfort jmf med 5-7mm skillnad i fälgprofil
Men som alltid är det viktigt att välja bra däck.

Brandingen känns lite godtycklig kring vad som är gravel och mtb..

Ingen komfortförändring vad jag vet. Fälgens eventuella flex lär vara försumbart.
+1

Hjulbyggartråden
Jag kör XM421 med 28 ekrar på min mtb till rätt kvalificerad stigcykling, har visserligen lyckats klant-böja bakfälgen men de tål stryk och tål att riktas.
Och i jämförelse med stigcykling måste ju en gravelfälg mest ha till syfte att hålla däcket någotsånär på rätt ställe i universum. :P Det är klart att man KAN köra ner i ett oväntat potthål men även en sån smäll är ju småpotatis i jämförelse med stigcyklingens generella fälgmisshandel.
DT har ju så vansinnigt många olika fälgmodeller men nu börjar jag få lite koll.

XM421 känns rimligast just nu
Jag hade nog hellre haft något ännu lättare än XR391 till grus men gissar att med ännu tunnare alu än så så blir sprickbildning över tid kring ekerhål ett problem. Observera att man för både för 391 men också för 30-millimetersfälgar i biffigare typ 481 eller vad de heter (som jag har på stigcykel) version så ska man ha brickor till nipplarna. Jag byggde ett hjulpar och kom på att jag glömde dom efter att ha monterat sisådär 58 ekrar eller så - gör inte så. :P Brickorna och nipplar ingick till fälgarna är jag 99% säker på (även om det var alunipplar i squorx-modell (heter det så?) som jag inte ville använda).

Hjulbyggartråden
Ja till alla sina lite mer premium fälgar dit de nämnda här skickar DT med squorx och brickor. Fantastiskt trevligt att bygga med squorx men på en pendlare hade jag kanske också undvikit aluminium. Iaf om den ska gå i saltslask.

Hjulbyggartråden
Ja till alla sina lite mer premium fälgar dit de nämnda här skickar DT med squorx och brickor. Fantastiskt trevligt att bygga med squorx men på en pendlare hade jag kanske också undvikit aluminium. Iaf om den ska gå i saltslask.
Precis. Det blir en pendlare och gruscykel för finare väder. Är det salt, snö och regn tar jag 26:an som har skärmar.

Men jag vill ändå inte ha alu-nipplar. Det finns squorx i mässing med, men måste man ha just dessa nipplar? Jag har en hög polyax över hemma som jag gärna använder.

Hjulbyggartråden
Du upprepar ofta det mantrat men utan att förklara varför det i praktiken skulle vara ett problem.
Det är inte fredag, men ändå
  • Det hjulbyggarsnobbiga svaret blir: det är självklart för den som kan grundläggande hjulbyggarmekanik
  • Det happysnobbiga svaret blir: Det har förklarats här flera ggr tidigare, särskilt i den här tråden och av fler än mig, se tex #799, #801 och #802
Ett mer seriöst svar är att i ett välbyggt hjul gör nippellåsningen ingen som helst nytta eftersom de spända ekrarna håller fast nipplarna och i ett dåligt byggt hjul kan det dölja både bristfällig och ojämn ekerspänning tills det har gått så pass lång tid att åtminstone några av ekrarna är på gränsen till utmattningsbrott.

Precis som vilken gänglåsning som helst ger det en kontrollerad jämn låsning, istället för en slumpmässig när olika mängder smuts eller oxid gör sitt.
Gänglåsning är bra att använda där det behövs och där det en fördel, jag har tex den hårda vägen fått lära mig att använda det på flaskställskruvarna + fler ställen på cykeln
Men, som jag skrev ovan, gånglåsning ger ingen fördel i ett välbyggt hjul eftersom ekernipplar inte skruvar loss sig så länge ekrarna är spända.
Däremot kan nippellåsning, förutom att försvåra hjulbygget och hjulriktning, dölja när någon eller några ekrar har alldeles för låg ekerspänning utan att det märks, från snabb och slarvig hjulbyggnad men även senare när man har slagit i hjulet och fälgen fått en (nästan) "flat spot"
Ett välbyggt och bra hjul behöver därför ingen form av nippellåsning.
Att det ändå finns gissar jag beror på att kommersiella hjulbyggare vill kunna bygga hjul snabbt som håller sig raka under garantitiden.
Som hemmahjulbyggare kan man lägga ner den tid som behövs för att få bra byggda hjul redan från början och med tillräckligt hårt och jämnt spända ekrar får man ingen fördel (snarare nackdel) med nippellåsning.

Hjulbyggartråden

25mm, 18mm hög, 440g
Visa bilaga 820598

25mm, 20mm hög, 465g
Visa bilaga 820597

24mm, 25mm hög, 535g
Visa bilaga 820595

Jag har kört XR391 på gravel och SSCX ett antal år nu, så uppenbarligen funkar XC-fälgar för grus 😋

Hjulbyggartråden
Då var det en navfråga. Vad finns det för (relativt) tysta nav till 12x142 med micro spline? Jag har haft många shimanonav genom åren och de låter precis lagom mycket. DT:s ratchet-system låter alldeles för mycket.

Shimanos micro spline-nav dras tydligen med väldigt mycket problem så de lockar inte alls.

På racern har jag newmen fade road. Jag är nöjd med dem men de kostar en del. Jag siktar på ett så billigt hjulpar som möjligt men jag vill heller inte köpa skräpnav.

Så: 32 ekrar, relativt tyst, 12x142, micro spline, prisvärt (dvs relativt billigt)

Någon som sitter inne med svaret?

Tillbaka
Topp