Snabbt tänker jag att PL kostar 100k rakt av. Medan den begagnade bilen är värd runt 50k efter 3 år (eller 85... eller 20... Men 50% på 3 år är ju ganska försiktigt räknat).
Sen är driftskostnaderna lägre på PL, osäkra på den gamla. Men skatten är runt 5k mer på en PL.
Däck mm beror ju helt på hur det ser ut på en begagnad. Men det är ju en del som behövt köpa nya däck för att kunna lämna tillbaka sin PL. Vinterhjul kan man ofta få med i en begagnad, men måste köpas till en PL. (Edit: eller leasas. Men den senaste offerten jag fick på PL var leasingpriset på vinterhjul exakt 1/36 av inköpspriset... Alltså inte aktuellt)
Mao, väldigt grovt räknat, men storleksordningen är nog inte helt fel?
Osäkerheten är dock stor på den begagnade, kan ju bli nästan hur dyrt som helst.
Ok, jag tror dock det blir för positivt räknat för den beggade, även om den sannolikt blir billigare i slutändan.
Jag skulle dock tänka ungefär att försäkringen på den beggade har ungefär samma månadskostnad som den ökade skatten på PL så de posterna tar ut varandra. (Försäkringen ingår väl i PL?)
Service på den beggade blir väl lågt räknat 400kr per månad och jag antar att service ingår i PL?
Däck: räknar med ett byte på den beggade = 200 kr/månad (halvdana däck).
Reparationer: osäkert givetvis men jag drar till med 18 000kr på 3 år = 500 kr/månad
Värdeminskning: 50 000/36= 1400kr/månad
Kapitalkostnad kan vi räkna lågt till 150 kr/månad (knappt 2 procent på 100 000 på årsbas).
Då kostar den beggade någon hundralapp mindre per månad. Då har jag ej tagit med kostnad för besiktning.
Men man kan såklart räkna annorlunda och man måste kolla vad som ingår i PL (försäkring, service, vinterhjul, antal mil), det är antagligen så att månadskostnaden drar iväg lite, men skillnaden tror jag inte blir jättestor per månad.
Reservation: kan finnas felberäkningar eller feltänk i ovan resonemang.