[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Fast laddsladden gör ju ingen skada, du kan lyfta ut den ur bagaget om du vill...
Kan du inte ladda vill du inte betala så mycket extra, men om urvalet blir större kan det ju vara viktigare.
Om jag verkligen vill ha just en sådan, vilket jag inte vet än, så finns det ju en större marknad söderut.
Men är dyr och tät service ett problem går tyvärr Mercedes bort oavsett drivlina. Då föreslår jag BMWs motsvarighet. Mindre bekväm men roligare. Och billigare service med längre mellanrum.
Ja, detta får jag titta närmare på. Jag vet heller inte hur kinkiga de är med vem som utför servicen med tanke på t.ex. garantin på drivlinan.

Edit: Men bagageutrymme kan vara en dealbreaker, där har du en klar poäng. i BMW påverkas det en del, vet inte hur det är på Mercedesarna. Volvo är ju opåverkad om man inte räknar med diverse utrymmen och småfack.
Både BMW och Mercedes har batterier som äter bagageutrymme i sina kombis. Alltså förhöjd tröskel eller en ”limpa” på tvären.

VAG har batteriet så att lastgolvet hamnar i motsvarande högsta läget. Liksom Volvo. Bra mycket bättre!

En bekant har gett mig en till synes omöjligt uppdrag.

En bil som får plats med barnvagn, bebis och en amstaff, med en budget runt 100k

En av mina första tankar var en Skoda Yeti, men efter viss bildgranskning är jag skeptisk till att hundbur och barnvagn får plats.

Hon kör idag omkring med hunden "lös" och bältad i bilen, men jag tänker att med en liten i bilen vill man ha en riktig hundbur.

En bil som får plats med barnvagn, bebis och en amstaff, med en budget runt 100k

En av mina första tankar var en Skoda Yeti, men efter viss bildgranskning är jag skeptisk till att hundbur och barnvagn får plats.

Hon kör idag omkring med hunden "lös" och bältad i bilen, men jag tänker att med en liten i bilen vill man ha en riktig hundbur.
Antar att eftersom budgeten är begränsad och Yeti är en tanke är bilar i D segmentet (typ Skoda Superb) inte aktuella. Roomster, Berlingo mfl är bra men alla gillar inte typen så jag landar i en Toyota Verso.

Inget omöjligt med det. Till exempel valfri kombi. Men det rymms ju ingen särskilt ny bil.

Personligen hade jag i första hand kollat på något japanskt:
Honda Accord CU/CW ReDriven
Honda Civic Tourer 9th Gen
Mazda 6 GH/GJ Bensin ReDriven Undvik Mazdas Diesel
Toyota Auris Touring Sports E180 Bensin ReDriven
Toyota Avensis T27 Bensin
Toyota Verso Bensin

Sen i andra hand på något europeiskt:
Skoda Octavia Kombi 5E / Seat Leon Sportstourer 5F Undvik 1,2 & 1,4 TSI med kamkedja -2014
Volvo V60 Y20 ReDriven

Senast ändrad:

Caddy Life, helst i Maxi-version. Årsmodell efter budget.
Hon kommer inte ens behöva fälla ihop barnvagnen, bara rulla in den som den är.

Caddy Life, helst i Maxi-version. Årsmodell efter budget.
Hon kommer inte ens behöva fälla ihop barnvagnen, bara rulla in den som den är.
Man måste också noggrant kontrollera vilka motorer och växellådor man ska undvika. Det finns en del olämpliga varianter vad gäller risk för större haverier. Men otroligt praktisk (och ful) som bil.

Jag har behövt byta dieselspridare i min. Hittar man en med bensinmotor är den kanske lite mer driftsäker?
Men det lär ju vara exakt samma motorer som i många andra VW, så den är nog inte värre än dem?
Och det kan vara illa nog :-)
Men det finns onekligen modeller, även bensinare, som är väldigt skadedrabbade. Exakt vilka dessa motorer och växellådor det är vet inte jag. Jag vet bara att den svaga dieseln på 1,6 l med manuell låda årsmodell 2010 som jag hade skulle höra till de modeller som inte var problematiska. För mig stämde det bra, den gick som en klocka under de knappa två år jag hade den.

Jag har behövt byta dieselspridare i min. Hittar man en med bensinmotor är den kanske lite mer driftsäker?
Men det lär ju vara exakt samma motorer som i många andra VW, så den är nog inte värre än dem?
1.2 och 1.4 Tsi är riktiga skitmotorer. Dom har bla hydraulisk kamkedjesträckare som inte håller kamkedjan spånd när motorn inte är igång. Vilket gör att den kan kugga över om man tex parkerar i en sluttning med växeln i = ventilsallad.

För att lösa problemet installerade dom elektrisk parkeringsbroms. 😂

Jag fick massa svar sist jag frågade, men sen försvann behovet och jag har glömt, så:

Vad ska man ha för navigerings-app till luren om man INTE vill att en förbestämd rutt ändrar sig hux flux medan man är ute och kör? Google maps går alltså fetbort.

Edit: Jag vill alltså sitta i godan ro framför datorn och planera en exakt rutt, som jag sen kan navigera från luren. Onödigt bökigt att behöva göra rutten i luren, men om det är enda möjligheten så går det förstås också.
Kan tänka mig att det här är nåt som folk som kör MC använder, då man knappast i första hand är intresserad av snabbaste vägen.

Många bra förslag ovan. Men en tanke: Är det bara bekant+ bebis? Finns alternativet att köra runt med hela eller halva baksätet fällt går det ju bra med en "normal" bil.

Jag fick massa svar sist jag frågade, men sen försvann behovet och jag har glömt, så:

Vad ska man ha för navigerings-app till luren om man INTE vill att en förbestämd rutt ändrar sig hux flux medan man är ute och kör? Google maps går alltså fetbort.

Edit: Jag vill alltså sitta i godan ro framför datorn och planera en exakt rutt, som jag sen kan navigera från luren. Onödigt bökigt att behöva göra rutten i luren, men om det är enda möjligheten så går det förstås också.
Kan tänka mig att det här är nåt som folk som kör MC använder, då man knappast i första hand är intresserad av snabbaste vägen.
Går det inte via maps att lägga in delmål så att rutten "tvingas" en viss väg? Så brukar jag göra när jag och maps alt Waze har olika syn på vilken väg som ska köras.
Men jag kanske missuppfattat problemet.

Planera rutten i valfritt program på datorn, spara en GPX och visa i valfri app på telefonen? Jag använder RidewithGPS för att skapa .GPX för cykelrutter, den har bilvägsruttning också. Sen beror det på om du har Iphone eller Android, jag använder OsmAnd för Android att visa rutten i telefonen. Då använder jag inte några röstprompter som säger när man ska svänga utan jag följer bara ett streck på kartan.

Många bra förslag ovan. Men en tanke: Är det bara bekant+ bebis? Finns alternativet att köra runt med hela eller halva baksätet fällt går det ju bra med en "normal" bil.
Det är väl bra om hennes sambo kan åka med. Men hon har i regel alltid med sig hunden och nu behöver hon även göra plats sin junior.

Tjena!

Om man lägger upp en rutt i Google Maps i datorn och sen öppnar den i webbläsaren i telefonen, alltså inte i appen, så ändrar den inte vägen.

1.2 och 1.4 Tsi är riktiga skitmotorer. Dom har bla hydraulisk kamkedjesträckare som inte håller kamkedjan spånd när motorn inte är igång. Vilket gör att den kan kugga över om man tex parkerar i en sluttning med växeln i = ventilsallad.

För att lösa problemet installerade dom elektrisk parkeringsbroms. 😂
Fast de har väl inte haft kamkedja de senaste 10 åren.

En bil där man kan fälla halva baksätet löser ju problemet oavsett, då kan hundburen stå där. På Yeti kan man väl till och med lyfta ur halva baksätet om man vill, eller minns jag fel?

Hur långt kör hon varjer år? För 100 000 kr kan man privatleasa vissa modeller i tre år med service. Mindre nice om man kör långt respektive om man får barn som lätt blir åksjuka och kräks 🤣

3 vettiga som används mycket vid mc-åkning

Kurviger
OsmAnd
MyRoute-App (MRA)

Hur långt kör hon varjer år? För 100 000 kr kan man privatleasa vissa modeller i tre år med service. Mindre nice om man kör långt respektive om man får barn som lätt blir åksjuka och kräks 🤣
Svårt att hitta en bil i den storleksklassen för 100k på 3 år. Det räcker tec till en Dacia Sandero om man inte räknar in malus-skatten eller vinterhjul.
Och efter 3 år lämnar man tillbaka bilen och har noll kronor kvar...
Jag privatleasar själv en bil och tycker det är smidigt. Men om man letar efter en stor bil för en budget på 100k har man nog ganska tunn plånbok och/eller är helt enkelt inte beredd att betala för bekvämlighet. Då går Privatleasing bort.
(Ja jag vet att det finns bilar som är billigare att leasa än att köpa, men här är ju köp av nybil inte heller ett alternativ).

Ja finns en sambo i bilden behöver det nog vara familjebuss som föreslagits ovan.
För en enkelvagn och liten hund?!?!

Amstaff.webp

Svårt att hitta en bil i den storleksklassen för 100k på 3 år.
Dacia Jogger 2 790 kr/mån x 36 månader = 100 440 kr ≈ 100 000.

Antagligen dyrare än begagnatköp för 100 000 kronor dock.

Senast ändrad:
Men räknar man bara månadskostnad kan ju personen köpa en bil för bra mkt mer än 100k, ta ett lån på överskridande och sälja efter 3 år.

Men då ska man binda kapital, har osäkerhet kring eventuella reparationer och restvärde mm.
Kör man en PL och inte har problem med månadskostnaden men har 100 000 att investera kan man också lägga dem 100 k i t.ex. fonder, på en just nu skakig börs i hopp om att man på tre år gått plus en del. :)

Troligtvis blir kontantköp sammanlagt det billigaste men det är inte alltid helt givet. Du ska också besikta bilen om den är beg, kanske behöver ombesikta, behöver teckna en helförsäkring om du vill ha vagnskada osv.

Finns många "osäkerhetsfaktorer",men får man en "bra" bil blir det ju i regel billigast.

Antagligen dyrare än begagnatköp för 100 000 kronor dock.
Precis. Visst räcker 100000 (nästan) för de tre åren om man ignorerar den höga skatten, men totalkostnad efter tre år lär ju vara runt dubbelt upp mot en begagnad bil för 100000.
Och jag antog att finanserna var ganska strama pga frågan, men vet ju inte.

Precis. Visst räcker 100000 (nästan) för de tre åren om man ignorerar den höga skatten, men totalkostnad efter tre år lär ju vara runt dubbelt upp mot en begagnad bil för 100000.
Och jag antog att finanserna var ganska strama pga frågan, men vet ju inte.
Hmmm. Hur räknar du om en hyfsat stor begagnad bil som köps för ca 100 ska kosta hälften av vad en privatleasad för 2790kr/månad gör sammanlagt?

Hmmm. Hur räknar du om en hyfsat stor begagnad bil som köps för ca 100 ska kosta hälften av vad en privatleasad för 2790kr/månad gör sammanlagt?
Snabbt tänker jag att PL kostar 100k rakt av. Medan den begagnade bilen är värd runt 50k efter 3 år (eller 85... eller 20... Men 50% på 3 år är ju ganska försiktigt räknat).
Sen är driftskostnaderna lägre på PL, osäkra på den gamla. Men skatten är runt 5k mer på en PL.
Däck mm beror ju helt på hur det ser ut på en begagnad. Men det är ju en del som behövt köpa nya däck för att kunna lämna tillbaka sin PL. Vinterhjul kan man ofta få med i en begagnad, men måste köpas till en PL. (Edit: eller leasas. Men den senaste offerten jag fick på PL var leasingpriset på vinterhjul exakt 1/36 av inköpspriset... Alltså inte aktuellt)
Mao, väldigt grovt räknat, men storleksordningen är nog inte helt fel?
Osäkerheten är dock stor på den begagnade, kan ju bli nästan hur dyrt som helst.

Senast ändrad:
Men då ska man binda kapital, har osäkerhet kring eventuella reparationer och restvärde mm.
Kör man en PL och inte har problem med månadskostnaden men har 100 000 att investera kan man också lägga dem 100 k i t.ex. fonder, på en just nu skakig börs i hopp om att man på tre år gått plus en del. :)

Det är sant. Men den som har hund och bebis och letar efter en bil för 100 k ser nog inte det som ett alternativ att "riska" 100 k på börsen och i stället ta en månadskostnad på motsvarande. Tror jag. Men vet ju inte.
Troligtvis blir kontantköp sammanlagt det billigaste men det är inte alltid helt givet. Du ska också besikta bilen om den är beg, kanske behöver ombesikta, behöver teckna en helförsäkring om du vill ha vagnskada osv.

Finns många "osäkerhetsfaktorer",men får man en "bra" bil blir det ju i regel billigast.
Ja risken med en beg är helt klart högre. Frågan är hur mycket man kan/vill betala för lägre risk samt ofta bekvämare och säkrare bil.

Snabbt tänker jag att PL kostar 100k rakt av. Medan den begagnade bilen är värd runt 50k efter 3 år (eller 85... eller 20... Men 50% på 3 år är ju ganska försiktigt räknat).
Sen är driftskostnaderna lägre på PL, osäkra på den gamla. Men skatten är runt 5k mer på en PL.
Däck mm beror ju helt på hur det ser ut på en begagnad. Men det är ju en del som behövt köpa nya däck för att kunna lämna tillbaka sin PL. Vinterhjul kan man ofta få med i en begagnad, men måste köpas till en PL. (Edit: eller leasas. Men den senaste offerten jag fick på PL var leasingpriset på vinterhjul exakt 1/36 av inköpspriset... Alltså inte aktuellt)
Mao, väldigt grovt räknat, men storleksordningen är nog inte helt fel?
Osäkerheten är dock stor på den begagnade, kan ju bli nästan hur dyrt som helst.
Ok, jag tror dock det blir för positivt räknat för den beggade, även om den sannolikt blir billigare i slutändan.
Jag skulle dock tänka ungefär att försäkringen på den beggade har ungefär samma månadskostnad som den ökade skatten på PL så de posterna tar ut varandra. (Försäkringen ingår väl i PL?)
Service på den beggade blir väl lågt räknat 400kr per månad och jag antar att service ingår i PL?
Däck: räknar med ett byte på den beggade = 200 kr/månad (halvdana däck).
Reparationer: osäkert givetvis men jag drar till med 18 000kr på 3 år = 500 kr/månad
Värdeminskning: 50 000/36= 1400kr/månad
Kapitalkostnad kan vi räkna lågt till 150 kr/månad (knappt 2 procent på 100 000 på årsbas).
Då kostar den beggade någon hundralapp mindre per månad. Då har jag ej tagit med kostnad för besiktning.

Men man kan såklart räkna annorlunda och man måste kolla vad som ingår i PL (försäkring, service, vinterhjul, antal mil), det är antagligen så att månadskostnaden drar iväg lite, men skillnaden tror jag inte blir jättestor per månad.

Reservation: kan finnas felberäkningar eller feltänk i ovan resonemang.

Senast ändrad:
I vilka förhållanden då?
Har aldrig märkt det när jag åkt i eller kört morsans Focus.
Baserat på suddig minnesbild från ungdomsåren så var det med lågt stående sol i ögonen som problemet uppkom. Men om det ej är så längre så är det ju inget problem. Då tycker jag också det verkar bra på en fossildriven bil. Med laddbar bil kommer ju värmen direkt så det känns inte lika angeläget.

Baserat på suddig minnesbild från ungdomsåren så var det med lågt stående sol i ögonen som problemet uppkom. Men om det ej är så längre så är det ju inget problem. Då tycker jag också det verkar bra på en fossildriven bil. Med laddbar bil kommer ju värmen direkt så det känns inte lika angeläget.
Har på min Skoda enyaq och tycker inte jag märker av det, på dotterns Volvo xc70 däremot tycker jag det är lite suddigt

Ok, jag tror dock det blir för positivt räknat för den beggade, även om den sannolikt blir billigare i slutändan.
Jag skulle dock tänka ungefär att försäkringen på den beggade har ungefär samma månadskostnad som den ökade skatten på PL så de posterna tar ut varandra. (Försäkringen ingår väl i PL?)
Service på den beggade blir väl lågt räknat 400kr per månad och jag antar att service ingår i PL?
Däck: räknar med ett byte på den beggade = 200 kr/månad (halvdana däck).
Reparationer: osäkert givetvis men jag drar till med 18 000kr på 3 år = 500 kr/månad
Värdeminskning: 50 000/36= 1400kr/månad
Kapitalkostnad kan vi räkna lågt till 150 kr/månad (knappt 2 procent på 100 000 på årsbas).
Då kostar den beggade någon hundralapp mindre per månad. Då har jag ej tagit med kostnad för besiktning.

Men man kan såklart räkna annorlunda och man måste kolla vad som ingår i PL (försäkring, service, vinterhjul, antal mil), det är antagligen så att månadskostnaden drar iväg lite, men skillnaden tror jag inte blir jättestor per månad.

Reservation: kan finnas felberäkningar eller feltänk i ovan resonemang.
Mycket möjligt att jag var för optimistisk på driftskostnaderna. Men du behöver å andra sidan fortfarande vinterhjul till din PL. Det är flera hundra i månaden bara det.
Sen tror jag 50k i värdeminskning, som jag själv använderö, ganska högt om man köper bilen till rätt pris och tar hand om den.
Service mm beror ju helt på, på en beggad bil för 100 k kan man ju göra rätt mycket själv om man har kunskap och vilja. Har man inte det kan det ju lätt dra iväg och förstöra kalkylen.

Mycket möjligt att jag var för optimistisk på driftskostnaderna. Men du behöver å andra sidan fortfarande vinterhjul till din PL. Det är flera hundra i månaden bara det.
Sen tror jag 50k i värdeminskning, som jag själv använderö, ganska högt om man köper bilen till rätt pris och tar hand om den.
Service mm beror ju helt på, på en beggad bil för 100 k kan man ju göra rätt mycket själv om man har kunskap och vilja. Har man inte det kan det ju lätt dra iväg och förstöra kalkylen.
Viktigt att tänka på vid privatleasing är ju att det kan bli dyrt vid återlämning. Dom godtar ju inte vad som helst i slitage

Tillbaka
Topp