Elektroniska växlar
Det finns ju inget entydigt svar på frågan om elektroniska växlar är värt merkostnaden? Det beror ju på vilka egenskaper hos en cykel man värdesätter. Man kan uppskatta enkelheten hos en traditionell räser som håller ner priset och gör att vem som vill kan meka själv med den i hemmet med ett minimum av verktyg.Huvuddelen är positiva men motståndarna vägrar att inse fördelarna.
Blir lite genomskinligt när det ska hittas på argument som är helt orelevanta.
Det gör väl inget att bakväxeln plötsligt är 5 ggr dyrare än när man sist köpte en, eller att man måste byta batteri för 2 tusen efter 4 år, om man har en amerikansk pickup på uppfarten. Nä, så klart, det är det väl ingen som tycker?
Man kan tycka att el eller hydraulik inte har något på en cykel att göra, med hänvisning till enkelheten. Men det går inte att lufta såna åsikter på ett sånt här forum utan att få spott och spe emot sig.
För lvg kan jag fortfarande inte se att skivbromsar tillförde nåt av egentligt värde. När jag skulle köpa ny fanns det inget annat att välja, branschen hade bestämt åt mig. Men när jag blev tvungen att byta handtag efter 1 år pga undermålig kvalitet på växelmekanismen i Shimano 105, så gjorde de hydrauliska bromsarna att handtaget blev dubbelt så dyrt som ett rent mekaniskt 105 handtag är. Så var fanns mervärdet i de hydrauliska bromsarna i det fallet?