Elektroniska växlar

Elektroniska växlar
Huvuddelen är positiva men motståndarna vägrar att inse fördelarna.
Blir lite genomskinligt när det ska hittas på argument som är helt orelevanta.
Det finns ju inget entydigt svar på frågan om elektroniska växlar är värt merkostnaden? Det beror ju på vilka egenskaper hos en cykel man värdesätter. Man kan uppskatta enkelheten hos en traditionell räser som håller ner priset och gör att vem som vill kan meka själv med den i hemmet med ett minimum av verktyg.

Det gör väl inget att bakväxeln plötsligt är 5 ggr dyrare än när man sist köpte en, eller att man måste byta batteri för 2 tusen efter 4 år, om man har en amerikansk pickup på uppfarten. Nä, så klart, det är det väl ingen som tycker?

Man kan tycka att el eller hydraulik inte har något på en cykel att göra, med hänvisning till enkelheten. Men det går inte att lufta såna åsikter på ett sånt här forum utan att få spott och spe emot sig.

För lvg kan jag fortfarande inte se att skivbromsar tillförde nåt av egentligt värde. När jag skulle köpa ny fanns det inget annat att välja, branschen hade bestämt åt mig. Men när jag blev tvungen att byta handtag efter 1 år pga undermålig kvalitet på växelmekanismen i Shimano 105, så gjorde de hydrauliska bromsarna att handtaget blev dubbelt så dyrt som ett rent mekaniskt 105 handtag är. Så var fanns mervärdet i de hydrauliska bromsarna i det fallet?

Elektroniska växlar
Det var i situationer när jag vill dumpa växlar. Man trycker en 3-4 ggr och trampar på. Sen tar växlingen sin lilla stund och mitt i detta trycker man en gång till för att man blir osäker på om man tryckt tillräckligt många ggr med resultat att man växlar någon växel för mycket. Men man kanske vänjer sig.
Justera det i appen att du kan gå ned 3vxl vid intryckning.

Elektroniska växlar
Man kan tycka att el eller hydraulik inte har något på en cykel att göra, med hänvisning till enkelheten. Men det går inte att lufta såna åsikter på ett sånt här forum utan att få spott och spe emot sig.
Jo, då det går alldeles utmärkt att lufta sådana åsikter. Gensvaret beror nog mest på hur väljer att uttrycka sig. Ditt inlägg här tex är väl mestadels nyanserat och med en trevlig ton, och jag skulle bli mycket förvånad om du får utstå mycket cket spott och spe.

Många väljer dock att uttrycka sig (och det här gäller förstås båda lägren (i alla diskussioner)) rätt kategoriskt och med en tråkig ton. Det ger nog oftare otrevliga mothugg.

Att gemene man här på Happy ser sig just sig själv som en måttstock för vad som är rätt och rimligt och har rätt dålig empati gör att vi har ett levande forum! :-)

Elektroniska växlar
Jag kollade inte statusen på batterierna i reglagen inför dagens tur. Det skulle jag ha gjort.
Högra larmade på låg nivå efter 15minuter. Detta resulterade i att jag blev tvungen att växla med vänster först för att den högra skulle reagera. Rätt frustrerande men får skylla mig själv att reservbatterierna låg kvar hemma och jag inte orkade vända hem 🤷

Annars har jag varit super nöjd med elektriska växlar

Elektroniska växlar
På landsväg.
Du har nog inte frusit tillräckligt om fingrarna för att förstå vad jag pratar om.
Jag fattar inte ändå, jag har frusit om fingrarna rejält men varför skulle jag använda handflatan?. Oavsett det så är nog mina handskar/fingervantar i två olika tjocka utförande beroende på hur kallt det är, betydligt mycket billigare än att byta till eldrivna växlar.

Elektroniska växlar
På landsväg.
Du har nog inte frusit tillräckligt om fingrarna för att förstå vad jag pratar om.
Så du har altså dragit med mtbn på landsväg och förfrysit fingrarna såpass att du måste använda handflatan, då måste det ju bli lika svårt med elväxeln, jag har både el och wire men växlar typ likadant på mina. Är fortfarande mtb trådskaparn syftar på…….

Elektroniska växlar
Det är intressant att läsa svaren på den här tråden. Det sägs inte mycket om prisbilden, andrahandsvärdet, eller rep. Vad man kan konstatera är att ovationerna haglar! Men har man pinkat in sig i ett hörn, så har man.

Hur mycket tid kan man då tjäna i sekunder genom att ha elektroniska växlar, på, låt oss säga 10km, i någorlunda "normal" terräng eller vid landsvägskörning? Jodå det går att tjäna "sekunder", om man lärt sig sitt elektsystem och kan hantera växlarna effektivt. Men är detta då så väsentligt att det är värt den prisskillnad det handlar om?

Är "Mossig"! Erkänner detta bredvilligt. Men vill även i fortsättningen kunna cykla utan elektronik...

Man kan ju dyka ner i något och leta logik och ursäkter för prestanda hur mycket man vill.

Jag vill bara köra elektroniskt, för att jag gillar det - klart, punkt.

Jag skiter i om det är bättre mätbar prestanda, jag struntar i om det är "prisvärt", jag bryr mig inte ett dugg om andrahandsvärde, det spelar ingen roll om det växlar snabbare.
Jag gillart, så jag kör med det.

Elektroniska växlar
Har någon pratat om att växlarnas snabbhet är starkaste argumentet för elväxlat?

Mekaniskt växlar alldeles tillräckligt fort för mig, men det är inte i närheten lika exakt och underhållsfritt och smidigt att installera.
Gällande kostnader - till min mtb köpte jag ett GX AXS upgrade kit lätt beggat på happy efter att ha skrotat den andra slx bakväxeln på kort tid. Kostade mig under 3k och har inte rört växlarna sen installation dryga 4 år sen.

På krullstyrecykeln köpte jag Force AXS grupper på rea när den nya presenterades. Sålde mina mekaniska grupper och summan blev väl knappt 4 k emellan för helt nya elektroniska grupper vs nåt år beggade mekaniska.
Inte gratis, men inte så värst heller.

Har inte rört växlarna på dessa två cyklar sen installation heller och det är några år nu.

När jag nu längre fram kommer flytta ena gruppen till en ny ram är det trådlösa guld värt, endast hydraulslangarna som kräver lite pyssel.
Ekvationen fungerar väl om man kan hålla sina bakväxlar borta från stenar och annat, vilket många inte lyckas.
Gillar tanken på inga höljen eller vajrar bara för lättheten, men tycket det fortfarande är för dyrt. Jag har haft en GX-bakväxel (vanlig) på 4 olika hojar nu som kostade mig 500kr på happy. Bytt vajrar och höljen för spottstyver.

Elektroniska växlar
Är denna diskussionen lite som tråden om Garmin Varia? Där var dom enda(?) som var negativa dom som inte hade testat det.

Jag för min del har aldrig testat elväxlar, är nöjd med mekaniska (Ultegra, LVG), ser som en stor nackdel priset. Men är ganska säker på att om jag hade testat elväxlar en längre tid så hade jag förmodligen tyckt det varit B att gå tillbaka till mekaniska.

BTW, ser bara fördelar med skivbromsar (efter att ha testat det).

Elektroniska växlar
El är rimligen ”bättre” funktionsmässigt. Men mekaniskt kan vara tillräckligt bra och om man tar i beaktande pris och möjlighet att meka själv så är det för många ett bättre alternativ.
Själv tar jag kanske steget den dagen det finns trådlösa växlar där jag kan köpa kassetter som inte kostar 5000kr styck och där jag kan välja att minsta drevet inte är en 10a eller 9a. Vore kanon om reglagen var lite mer valfria också. Typ som SRAMs spurtknappar men utan att man måste ha deras hydrauliska torn till reglage.

Elektroniska växlar
Ekvationen fungerar väl om man kan hålla sina bakväxlar borta från stenar och annat, vilket många inte lyckas.
Gillar tanken på inga höljen eller vajrar bara för lättheten, men tycket det fortfarande är för dyrt. Jag har haft en GX-bakväxel (vanlig) på 4 olika hojar nu som kostade mig 500kr på happy. Bytt vajrar och höljen för spottstyver.

Fast sen jag bytte har jag slutat skrota bakväxlar. Resonerade som du tidigare - sen övertygade en polare mig när jag bytt andra slx bakväxeln på kort tid. Han kör Enduro aggressivt och hade efter byte till axs aldrig mer problem med skrotade bakväxlar - bland annat kan ju bakväxeln frikoppla när den får en smäll för att vikas undan.
Så sannolikheten att växeln överlever är större på AXS.

Men givetvis är kostnaden större om man skrotar en axs växel än en mekanisk.

Är man ute efter lägsta möjliga kostnaden ska man så klart inte köpa elväxlat det säger sig självt.

Elektroniska växlar
En annan aspekt på det hela är att det finns dom som helt enkelt gillar att meka med cykeln, finjustera växlar och känna tillfredsställelsen av smidiga växlar som är perfekt inställda. Då är det ganska förståeligt att man inte ser någon direkt fördel med elväxlar, t.o.m. en stor nackdel att mekandet blir mindre.

Jag ser inte mekandet med växlar som en jätterolig grej, inte tråkigt heller, men tillfredsställelsen när man justerat det perfekt är en trevlig känsla. Lite som att hembakad Buda är mycket godare än köpe, även om dom egentligen skulle smaka ungefär lika. Så jag är kluven, slippa byta vajrar känns dock lockande (tänk intern dragning) men avvaktar tills bromsarna också blir "trådlösa" :)

Elektroniska växlar
Jag kan sakna känslan i väl justerade mekaniska växlar, att trycka på en knapp är ganska själlöst i jämförelse. Men jag är också en sån som nästan aldrig cyklade med väl justerade växlar så jag for nog ändå säga att elektroniska växlar fungerar klart bättre för mig.

Elektroniska växlar
Själv tar jag kanske steget den dagen det finns trådlösa växlar där jag kan köpa kassetter som inte kostar 5000kr
På min specialized med elväxel är det samma kassett som med wire ( sram gx 1275) så inte behövs det nån specialare, eller har jag missat nått? Jag har köpt den ny så ingen som har ändrat nått.

Elektroniska växlar
El är rimligen ”bättre” funktionsmässigt. Men mekaniskt kan vara tillräckligt bra och om man tar i beaktande pris och möjlighet att meka själv så är det för många ett bättre alternativ.
Själv tar jag kanske steget den dagen det finns trådlösa växlar där jag kan köpa kassetter som inte kostar 5000kr styck och där jag kan välja att minsta drevet inte är en 10a eller 9a. Vore kanon om reglagen var lite mer valfria också. Typ som SRAMs spurtknappar men utan att man måste ha deras hydrauliska torn till reglage.
Om det är landsväg du tänker på så kör jag rival axs 2x12 med shimano ultegra 11-34 kassett och ultegra kedja, funkar utmärkt och är inte speciellt dyrt. Mtb är svårare, åas håller en x01 kassett (inte transmission då) väldigt länge för de 2500kr den kostar.

Jag har en cross med rival axs och två xc-hojar med x01 axs resp. GX axs. Upplever dem som väldigt stryktåliga jämfört med shimano mekaniska som jag annars kört många år med. Jag har böjt hela cagen på gx-växeln så jag fick byta till Garbaruk, men annars har de funkat felfritt i flera år nu. Däremot går det åt fler växelöron än tidigare, förmodligen för att den hållbarare växeln skickar kraften vidare dit. Transmission har jag inte riktigt förstått syftet med (Förutom att slippa växelöron då), så jag fortsätter med vanliga axs så länge det går.

Elektroniska växlar
Om det är landsväg du tänker på så kör jag rival axs 2x12 med shimano ultegra 11-34 kassett och ultegra kedja, funkar utmärkt och är inte speciellt dyrt. Mtb är svårare, åas håller en x01 kassett (inte transmission då) väldigt länge för de 2500kr den kostar.
Du kan köra en shimanokedja och hyperglide kassett på mtb:n också. Växlar mer crisp än sram kassetten under belastning.

Elektroniska växlar

Jag har en cross med rival axs och två xc-hojar med x01 axs resp. GX axs. Upplever dem som väldigt stryktåliga jämfört med shimano mekaniska som jag annars kört många år med. Jag har böjt hela cagen på gx-växeln så jag fick byta till Garbaruk, men annars har de funkat felfritt i flera år nu. Däremot går det åt fler växelöron än tidigare, förmodligen för att den hållbarare växeln skickar kraften vidare dit. Transmission har jag inte riktigt förstått syftet med (Förutom att slippa växelöron då), så jag fortsätter med vanliga axs så länge det går.
Jag tänker väl att om jag ska ta steget till elväxlar vill jag inte gå bakåt i historien och ha annat än 1x, trådlöst och 13-delat. Oavsett mtb eller lvg egentligen. Då kör jag hellre mekaniskt 10- eller 11-delat som ändå är lätt, billigt och funktionellt. Och jag vill inte ha SRAM! Så just nu är det begränsat utbud tyvärr. /Kräsen

Elektroniska växlar
Seriöst så tycker jag att denna på pappret verkar vara flera steg före de stora tillverkarna: https://wheeltop.com/products/wheel...6zbXkjKkxTl93kA-Qfa7uH0Q_-i_28546ca6B1FaOCnWV Trådlös, programmerbar för olika kassetter/antal drev, inte tokdyr. Men oprövad och tillverkad i Kina är nackdelar som avhåller mig från köp.

Edit: det vore väl fint om en bakväxel enkelt kunde programmeras till olika kassetter? Rent tekniskt kan det väl inte vara så svårt egentligen? Jag skulle gärna köpa en sådan trådlös bakväxel som man lätt kunde använda på olika cyklar eller byta hjul utan krångel. Helst tillverkad av Shimano så man kunde lita på kvaliteten.

Senast ändrad:
Elektroniska växlar
Elektroniska växlar
Ikväll eller i helgen blir det nog lite AXS mekande, fick mina Pogo pins idag på posten 👍
IMG_3201.webp

Elektroniska växlar
Är det 6mm som länken ovan går till som är rätt till AXS? Kan vara bra att ha i bra att ha lådan...
Näe dom var för långa, men det gick att passa in dom genom att sätta in dom bakifrån. Jag tog tyvärr inga bilder..

4mm är nog rätt, får se om min operation var lyckad. Fick inget liv i den nyss, hoppas på urladdat batteri då cykeln stått orörd sen i höstas..

Edit: Efter jag laddat batteriet så funkar det fint igen, hoppas det håller i sig långsiktigt!

Senast ändrad:
Elektroniska växlar
Kör AXS på min enduro och har bara gott att säga om det - växlar fantastiskt och har inte behövt hålla på och justera en massa under de år som jag haft den. Enkelt, smidigt och laddning är inget svårt att komma ihåg - har två batterier. På graveln har jag mekaniskt och jag kommer på mig själv med att sitta med en varukorg med elväxelkit till den alldeles för ofta. Hade jag råd skulle jag köra elektriskt på graveln - utan tvekan. Det är väl som med allt annat inom cykelsporten - allt är individuellt och vad den ena värderar högt - kastar någon annan i papperskorgen.

Elektroniska växlar
Kör AXS på min enduro och har bara gott att säga om det - växlar fantastiskt och har inte behövt hålla på och justera en massa under de år som jag haft den. Enkelt, smidigt och laddning är inget svårt att komma ihåg - har två batterier. På graveln har jag mekaniskt och jag kommer på mig själv med att sitta med en varukorg med elväxelkit till den alldeles för ofta. Hade jag råd skulle jag köra elektriskt på graveln - utan tvekan. Det är väl som med allt annat inom cykelsporten - allt är individuellt och vad den ena värderar högt - kastar någon annan i papperskorgen.
Ok, stort tack! Fick veta av en cykelhandlare att det inte var ngn god idé att försöka uppgradera bef mekaniska SRAM XX1 2x10 till elektriskt eftersom det kräver bredare ram vid bakhjulet.
Vad jag förstår beror det på att nya grupper har en krans fram och fler bak som kräver större bredd.
Då blir valet för mig att renovera bef växlar eller byta cykel helt.

Elektroniska växlar
Om vi pratar lvg och Shimano di2 12-delad så väger inte växlingen upp det obefintliga utbudet av originalkassetter. Och Miche är dyrt och inte särskilt kul att använda. Lvg utan lite olika kassetter att laborera med, vad fan är det? Erinrar mig cyklisten från Geoff som sitter på trottoaren med en trälåda Reginakransar och funderar på vilken av dem han ska ta idag, i boken Cyklisten av Krabbe. Det är lvg cyklingens själ!

Elektroniska växlar
Om vi pratar lvg och Shimano di2 12-delad så väger inte växlingen upp det obefintliga utbudet av originalkassetter. Och Miche är dyrt och inte särskilt kul att använda. Lvg utan lite olika kassetter att laborera med, vad fan är det? Erinrar mig cyklisten från Geoff som sitter på trottoaren med en trälåda Reginakransar och funderar på vilken av dem han ska ta idag, i boken Cyklisten av Krabbe. Det är lvg cyklingens själ!
Om man tycker att elektronik har revolutionerat växlingen på landsväg, undrar jag hur man haft sina växlar inställda tidigare.

Elektroniska växlar
Om man tycker att elektronik har revolutionerat växlingen på landsväg, undrar jag hur man haft sina växlar inställda tidigare.
Ibland muttrar jag för mig själv att instegscykling på räser borde ske obligatoriskt på en gammal hoj med friktionsväxlar så att folk lärde sig växla. Fast då skulle väl elväxelindustrin kollapsa.🥸

Elektroniska växlar
Det är ju just det som är det fantastiska - fit and forget. Aldrig byta växelvajer, aldrig behöva finjustera pga vajersträckning. Bara att cykla! På lvg dessutom fördelen att framväxeln automatiskt trimmas mot kedjelinjen.
Men det här förstår aldrig gubbkärringarna mot strömmen(!)

Elektroniska växlar
Ibland muttrar jag för mig själv att instegscykling på räser borde ske obligatoriskt på en gammal hoj med friktionsväxlar så att folk lärde sig växla. Fast då skulle väl elväxelindustrin kollapsa.🥸
Om man ställer in på elektroniskt system att framväxeln skall sköta sig automatiskt så kanske den blir använd någon gång.
Verkar vara väldigt vanligt bland 2x-cyklister att växla upp på stora klingan och låta den ligga där hela turen.
Har nog bara cyklat med en person som verkligen använde framväxeln aktivt för att hålla kedjelinjen fin.
Resten harvar runt på stora-stora i uppförsbackarna av någon anledning.

Elektroniska växlar
Det är ju just det som är det fantastiska - fit and forget. Aldrig byta växelvajer, aldrig behöva finjustera pga vajersträckning. Bara att cykla! På lvg dessutom fördelen att framväxeln automatiskt trimmas mot kedjelinjen.
Har man det så gott ställd att det är värd 10 lakan eller mer att inte lära sig lite grundläggande cykelvård och teknik är det naturligtvis en bra lösning.

Elektroniska växlar
Jag har AXS på min ena lvg och funderar seriöst på att byta till shimano. Mekaniskt eller Di2.
Framväxeln är helt omöjlig att få att lira. Nu tror jag iofs att det är mekaniken i AXS som strular, inte det elektroniska, men extremt mycket enklare att få Shimano mek att lira.

Elektroniska växlar
Håller med dig till 100%, men varför predika för folk som inte är intresserade - det är menlöst. Ska du fråga någon om elväxlar - då kan det vara en god idé att lyssna på nån som faktiskt använder dem. Men här verkar det finnas många som vet allt om elväxlar trots att de föredrar mekaniska. Skulle alla tycka att de var för dyra, onödiga och att mekaniska växlar var precis lika bra, så skulle vi väl inte ha elväxlar - eller? Det beror väl på aggressiv marknadsföring antar jag - precis som med elbilar - allt är en bluff.

Tillbaka
Topp