Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
För att få fram ekerlängden behöver lite uppgifter om dina nav (och fälgen, men det är lätt att få fram).Ska byta fälgar i mina Syncros Silvertone 1.5. Tänkte använda DT Swiss XR 391
Scott Spark RC 900 Pro
Behöver tips på längd till ekrar innan jag beställer grejer.
Mvh Artur
Det kan ju vara värt att leta efter fälgar med liknande ERD när du ändå ska byta :) Då slipper du inköp av nya ekrar.Ska byta fälgar i mina Syncros Silvertone 1.5. Tänkte använda DT Swiss XR 391
Scott Spark RC 900 Pro
Mvh Artur
Skriv gärna vilka nav du har. Scott tillverkar inga nav och det gör inte deras komponentmärke Syncros heller.Ska byta fälgar i mina Syncros Silvertone 1.5. Tänkte använda DT Swiss XR 391
Scott Spark RC 900 Pro
Mvh Artur
Om du som är (ex)cykelmek frågar mig om råd så hade jag isf valt cx-sprint och cx-ray.När jag byggde mina hjul med AR25 fälgarna använde jag DT Revolite & Cx-ray, det blev något konstigt med den kombinationen och hjulet ville inte hålla sig rakt. Släppte och byggde om flera gånger med samma resultat. Tänkte att en lite styvare eker på drivsidan bore vara bra. Men men. Tänkte byta till samma sort på bägge sidor nu med återbäringen.
Men vilken ska jag använda av revolite och Cx-ray?
Sorry, hjulen heter Revelstoke 1.5. Olika namn på sajter.Skriv gärna vilka nav du har. Scott tillverkar inga nav och det gör inte deras komponentmärke Syncros heller.
Om du inte vet så ta skarpa bilder på naven så det går att identifiera tillverkaren utifrån hur de ser ut både internt i body och externt.
Edit: Bolltrea, eller nått.
Det var nog bristande omdöme att tagga dig (eller någon) i inlägget, var mest för att referera till fälgen. Btw, meka cykel och bygga hjul är helt olika saker. Och bara för jag är dålig på det ena, betyder det inte att jag är bra på det andra hellerOm du som är (ex)cykelmek frågar mig om råd så hade jag isf valt cx-sprint och cx-ray.
Jag kör likadana på bägge sidor på inrådan av coolfiberekertillverkaren, hade jag byggt som vanligt så hade jag nog ändå provst cx-ray på bäggebeller enl ovan.
Du får nog försöka hitta alla mått till navet själv. Sen är det förhållandevis lätt att hjälp till med ekerlängden.Sorry, hjulen heter Revelstoke 1.5. Olika namn på sajter.
Visst kan det vara kul att låta sonen använda sitt lego även till hjulbygget,Fördelen med att bygga hjul på barnrummet är att Lego finns där för att kolla mittigheten (tyvärr helt fel).
Visst kan det vara kul att låta sonen använda sitt lego även till hjulbygget,
men jag brukar kontrollera centreringen genom att vända på hjulet i riktstället.
Perfekt om man vill ha lätt framhjul till sin smarttrainercykel!
Silver mot svart är väl snyggt, eller ska det bli ninjacykel? :)Fick mina fälgar, men nipplar är silvriga.
Nån sugen?
Behöver 56 svarta
Vart köper ni?
Svart mot svart är mycket snyggareSilver mot svart är väl snyggt, eller ska det bli ninjacykel? :)
https://www.wheel-parts.shop var billigast sist det begavsFick mina fälgar, men nipplar är silvriga.
Nån sugen?
Behöver 56 svarta
Vart köper ni?
Jag kanske inte behöver vara speciellt orolig då. Föredrar att cykla hoppleder och är mest bara osugen på att något skulle ge vika i en landningcyklar inte bikepark själv, så okunnig om det, men händer det liksom att hjul kollapsar för att de är lite ojämnt uppbyggda? eller vad är farhågan?
jag cyklar bara xc men är tung och inte världens följsammaste. jag är inte supernoga när jag bygger hjul, och har bildat uppfattningen att det inte är nåt att stressa över. jag kollar ekrarna lite då och då och spänner upp när hjulen fått lite smällar och någon eker blivit lös. tar sekunder.
Har du ekerspänningsmätare? Är ekrarna bara jämnt och lagom hårt spända så är det ingen risk för några större problem.Jag kanske inte behöver vara speciellt orolig då. Föredrar att cykla hoppleder och är mest bara osugen på att något skulle ge vika i en landning
cyklar inte bikepark själv, så okunnig om det, men händer det liksom att hjul kollapsar för att de är lite ojämnt uppbyggda? eller vad är farhågan?
jag cyklar bara xc men är tung och inte världens följsammaste. jag är inte supernoga när jag bygger hjul, och har bildat uppfattningen att det inte är nåt att stressa över. jag kollar ekrarna lite då och då och spänner upp när hjulen fått lite smällar och någon eker blivit lös. tar sekunder.
Jag hoppar absolut inte högst. Ni har lugnat mina nerver lite så jag provar! Tack för det!När jag körde en hoppled med ungdomsgruppen noterade jag att bakhjulet av den som hoppar högst hade nästan alla ekrar så lösa att de skramlade. Kunde dra åt alla förutom en där jag rundade nippeln. Men då hade han redan kört linjen en eller två gånger. Så hjul kollapsar inte ens vid hopp med alla ekrar lösa.
Nope, men ska införskaffa. Har bara byggt 3st hjul än så länge. Någon som har en till salu kanske?Har du ekerspänningsmätare? Är ekrarna bara jämnt och lagom hårt spända så är det ingen risk för några större problem.
Jag hoppar absolut inte högst. Ni har lugnat mina nerver lite så jag provar! Tack för det!
Nope, men ska införskaffa. Har bara byggt 3st hjul än så länge. Någon som har en till salu kanske?
Tack Klorofylltalibanen!Spänningsmätare med hjul | Verktyg för cykelkorrigering - Verktyg för hjulekrar spänningsjustering och korrigering för underhåll, justering : Amazon.se: Sports & Outdoors
Spänningsmätare med hjul | Verktyg för cykelkorrigering - Verktyg för hjulekrar spänningsjustering och korrigering för underhåll, justering : Amazon.se: Sports & Outdoorswww.amazon.se
Duger till att få hyfsat jämn spänning över alla ekrar på en sida = good enough i sammanhanhanget.
även de egna öronen duger. fullständigt.Spänningsmätare med hjul | Verktyg för cykelkorrigering - Verktyg för hjulekrar spänningsjustering och korrigering för underhåll, justering : Amazon.se: Sports & Outdoors
Spänningsmätare med hjul | Verktyg för cykelkorrigering - Verktyg för hjulekrar spänningsjustering och korrigering för underhåll, justering : Amazon.se: Sports & Outdoorswww.amazon.se
Duger till att få hyfsat jämn spänning över alla ekrar på en sida = good enough i sammanhanhanget.
För den relativa ekerspänningen (dvs skillnaden i ekerspänning eker <=> eker)även de egna öronen duger. fullständigt.
latituden för fungerande ekerspänning är hävdar jag betydligt större än det örat utan vidare förmår uppfatta.För den relativa ekerspänningen (dvs skillnaden i ekerspänning eker <=> eker)
Men inte för den absoluta ekerspänningen (är den 1.000 eller 1.200N?)
Större risk att det går av ekrar är min erfarenhet, om man inte har väldigt mjuka gamla fälgar eller har låtit bli att bygga med brickor på en fälg som ska ha det.Men ojämn spänning är inte bra. Om en eker har mycket högre spänning än alla i närheten finns en risk att man drar nippeln genom fälgen.
Större risk att det går av ekrar är min erfarenhet, om man inte har väldigt mjuka gamla fälgar eller har låtit bli att bygga med brickor på en fälg som ska ha det.
tycker det verkar vanligare på dyra lättviktsfälgar. billiga fälgar brukar vara tyngre och tåligare.Om man har kvalitetshjul, ja. Jag har dock set många bilder här av nipplar som dragits genom fälgen och också ute. Cyklar kommer ofta med riktigt billiga hjul. Själva tycker jag om fina hjul. Vi byggde just ett med brickor (som DT skickade med fälgen).
tycker det verkar vanligare på dyra lättviktsfälgar. billiga fälgar brukar vara tyngre och tåligare.
anekdotiskt, men jag tror att jag bara sett dyra fälgar spricka vid nippeln. känner inte till någon konkret billig fälgmodell att varna för, men flera dyra som jag inte skulle ta i med tång.Billiga fälgar är tyngre men inte alltid tåligare. Några tillverkare har fälgarna av mjukost. Tycker dock att kvaliteten nu är klart bättre än för 20 år sedan.
Jag har byggt ett par tubhjul med fälgar som var både riktigt lätta, mjukost veka och allmänt dåliga.Några tillverkare har fälgarna av mjukost.
Tycker dock att kvaliteten nu är klart bättre än för 20 år sedan.
Med billiga alufälgar utan öljetter (hålförstärkning) har jag fått lära mig att avrunda hålkanterna ("försänka") som nippeln vilar mot (från utsidan). Kanten skall endast avrundas och det behövs inte ngn försänkare, jag brukar använda en stjärnmejselbits.anekdotiskt, men jag tror att jag bara sett dyra fälgar spricka vid nippeln. känner inte till någon konkret billig fälgmodell att varna för, men flera dyra som jag inte skulle ta i med tång.