Der Kaiser
Aktiv medlem
Elektroniska växlar
Bird!External routing. Because we do not hate you.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bird!External routing. Because we do not hate you.
Vem har påstått det? Halmgubbe.Varför skulle just vajerdraget STI vara peak växelsystem?
Va? Tar man ut batterierna?
På en brukscykel skulle jag kunna tänka mig det rent funktionellt. Däremot skulle jag inte vara intresserad av att ta någon direkt kostnadsökning.Vem har påstått det? Halmgubbe.
Jag ser fram emot automatväxlade cyklar.
Eller inga växlar?Vem har påstått det? Halmgubbe.
Du fattade att jag skojade, vad?På en brukscykel skulle jag kunna tänka mig det rent funktionellt. Däremot skulle jag inte vara intresserad av att ta någon direkt kostnadsökning.
På ett träningsredskap är jag skeptisk.
Ingen smiley!Du fattade att jag skojade, vad?![]()
Om elektronik inte fanns vore det nog bra nära.Varför inte spak på bakgaffeln? Eller vända bakhjulet? Varför skulle just vajerdraget STI vara peak växelsystem?
Ja, om man har svårt att komma ihåg att någon gång emellanåt kolla batteristatus och då ladda vid behov är det väl kanske säkrare att köra med vajer. Personligen upplever jag det som noll problem och har aldrig fått vare sig ställa in eller avbryta tur på bristande laddning av batteriet.Jag kan minnas åtminstone tre gånger då bekanta glömt att ladda sina växelbatterier och därför inte kunnat deltaga eller fått avbryta gemensam cykeltur. Däremot kan jag inte dra mig till minnes att någon uteblivit på grund av att växelvajern gått av medan cykeln stod sen förra turen.
Cyklar man varje dag med samma cykel är det naturligtvis inga problem. Men om man har några olika cyklar och nån av dem kan stå i ett par veckor så blir det värre.Ja, om man har svårt att komma ihåg att någon gång emellanåt kolla batteristatus och då ladda vid behov är det väl kanske säkrare att köra med vajer. Personligen upplever jag det som noll problem och har aldrig fått vare sig ställa in eller avbryta tur på bristande laddning av batteriet.
Därför att man egentligen borde säga trådlös.Varför säger man elektroniska växlar och inte elväxlar? Jag uppfattar den elektriska servomotorn som det centrala i konceptet, inte att det krävs lite kringelektronik för att styra den och ladda batteriet.
Elmotorn är paradigmskiftet inte elektroniken som följer med en sån lösning. Tex så säjer de flesta här (tror jag) elbil, inte elektronikbil. Liksom de flesta här (tror jag) säger elcykel, inte elektronikcykel.
Bedömer du risken för att glömma att ladda ett växelbatteri som inte försumbar är det förstås ett argument mot elväxlar för din del.Cyklar man varje dag med samma cykel är det naturligtvis inga problem. Men om man har några olika cyklar och nån av dem kan stå i ett par veckor så blir det värre.
Personligen upplever jag noll problem med vajerväxlar och har varken fått ställa in eller avbryta tur på grund av vajerhaveri. För att inte tala om att de kostar en bråkdel av vad elväxlar betingar.
Edit: Det borde vara snarlikt laddningsförfarandet för cykelbelysning. Där händer det absolut att jag inte har så mycket kapacitet som jag skulle vilja, för att jag inte laddat sen sist. Och just därför blir det ett orosmoment och att jag laddar onödigt ofta för att jag vill vara säker på att alltid ha fullt batteri så skiten inte går ner på sparlåga när man minst av allt önskar det. Sånt vill man ju inte vara med om i onödan.
Trådlös är heller inte det centrala i konceptet, de första Di2 var väl inte trådlösa?Därför att man egentligen borde säga trådlös.
Anekdotisk bevisföring! Ge oss en studie från Folksam i stället.Jag har, som sagt, aldrig behövt ställa in eller avbryta en tur p.g.a. "batteritorsk" och det trots flera cyklar och oregelbundet användande.
Folksam har inte gjort någon studie på mitt cyklande (vilket är det jag uttalat mig om)!Anekdotisk bevisföring! Ge oss en studie från Folksam i stället.
Går verkligen vajern av efter 600 mil?Jag kör mina bakväxelvajrar tills dom går av, det brukar hända någonstans mellan 600-1000 mil
Nej, men dom var det väl å andra sidan ingen som skaffade?Trådlös är heller inte det centrala i konceptet, de första Di2 var väl inte trådlösa?
De går absolut av, hände mig nyligen, ej rost utan hade trådat sönder uppe i shiftern, frågade mecken som räddade mig den dan (tack Cykelcity) o han sa att det var vanligt.Går verkligen vajern av efter 600 mil?
Då måste den väl ha rostat sönder isåfall?
OK! Där ser man.De går absolut av, hände mig nyligen, ej rost utan hade trådat sönder uppe i shiftern, frågade mecken som räddade mig den dan (tack Cykelcity) o han sa att det var vanligt.
Styrningen hade varit avsevärt svårare att få till utan elektronik.Varför säger man elektroniska växlar och inte elväxlar? Jag uppfattar den elektriska servomotorn som det centrala i konceptet, inte att det krävs lite kringelektronik för att styra den och ladda batteriet.
Elmotorn är paradigmskiftet inte elektroniken som följer med en sån lösning. Tex så säjer de flesta här (tror jag) elbil, inte elektronikbil. Liksom de flesta här (tror jag) säger elcykel, inte elektronikcykel.
Den går alltid av uppe i reglaget, skavs sönder en kardel i taget. När den har börjat fransat sig kan det vara ett mindre helvete att få bort den.OK! Där ser man.
Inte van vid att vajer går av bara sådär.
OK!Den går alltid av uppe i reglaget, skavs sönder en kardel i taget. När den har börjat fransat sig kan det vara ett mindre helvete att få bort den.
Exakt så, till slut så trådar de sönder däruppe. Vet inte om det gäller alla modeller av Shimanos STI-reglage, men i varje fall vissa. Det handlar inte nödvändigtvis om att man inte sköter om cykeln (annat än att byta vajer innan de hinner gå sönder, givetvis) utan om att man cyklar tillräckligt mycket så råkar man ut för det förr eller senare. Om man inte har tur. Eller eventuellt råkar ha "rätt" reglage-modell.De går absolut av, hände mig nyligen, ej rost utan hade trådat sönder uppe i shiftern, frågade mecken som räddade mig den dan (tack Cykelcity) o han sa att det var vanligt.
Jag ser mest inte att elväxlar skulle tillföra nåt alls för mig, men det skulle kosta en rejäl hacka. Enda gången växlar krånglar är när jag får in nån pinne i skiten och det gör ju ingen skillnad om växeln är mekanisk eller elektrisk. Skulle nog säga att växlar överlag är bland de minst viktiga komponenterna på mina cyklar.Bedömer du risken för att glömma att ladda ett växelbatteri som inte försumbar är det förstås ett argument mot elväxlar för din del.
Jag har, som sagt, aldrig behövt ställa in eller avbryta en tur p.g.a. "batteritorsk" och det trots flera cyklar och oregelbundet användande. Därmed är det inte något jag tar med i kalkylen om jag ska välja mellan vajer- och elväxel.
Batteriet kan stå i ett år utan att ladda ur, så ett ickeproblem. De som får batteritorsk är de som ändå får avbryta för att de glömde hjälm eller står med soppatorsk längs vägen med bilen.Cyklar man varje dag med samma cykel är det naturligtvis inga problem. Men om man har några olika cyklar och nån av dem kan stå i ett par veckor så blir det värre.
Japp, shimanos reglage har vajern i en ganska skarp sväng och det är den kröken som gör att vajern belastas för mycket och till sist går av / fransar sig.Den går alltid av uppe i reglaget, skavs sönder en kardel i taget. När den har börjat fransat sig kan det vara ett mindre helvete att få bort den.
Som jag ser det finns det för- och nackdelar med de olika alternativen. Allt jag sa var att för mig personligen är risken att behöva ställa in eller avbryta en tur p.g.a. batteritorsk inte något jag finner anledning att ta med i kalkylen. Kostnad och större risk för problem att hitta reservdelar är för mig mer relevanta poster på minussidan för elväxlar.Jag ser mest inte att elväxlar skulle tillföra nåt alls för mig, men det skulle kosta en rejäl hacka. Enda gången växlar krånglar är när jag får in nån pinne i skiten och det gör ju ingen skillnad om växeln är mekanisk eller elektrisk. Skulle nog säga att växlar överlag är bland de minst viktiga komponenterna på mina cyklar.
Kör man Sram Double tap växlar man med ett finger. Vilket är anledningen att jag inte kör Shimano.En av de största fördelarna för mig med lvg-elektronik är att när man cyklar långt över flera dagar så ska man inte trycka lika mycket (långt) för att växla. Det kan verka som en bagatell men jag tycker faktiskt det är ganska stor skillnad.
Om jag inte har drömt det fanns det automatväxlade cyklar på 70-talet. Fast då bara 2-växlade. Någon annan som kommer ihåg dessa?Jag ser fram emot automatväxlade cyklar.
Minns att ha cyklat sådan på 70 talet.Om jag inte har drömt det fanns det automatväxlade cyklar på 70-talet. Fast då bara 2-växlade. Någon annan som kommer ihåg dessa?
Kör man Sram Double tap växlar man med ett finger. Vilket är anledningen att jag inte kör Shimano.
De finns nog tyvärr inte "finare" än Rival numera. Fast de funkar lika bra.
Japp. Just därför.Där kommer jag till korta, har bara erfarenhet av mekanisk Shimano på lvg men där blir det väldigt mycket trycka in, speciellt när man ska växla ned.
Du vet att (nästan) all justering endast görs på stora klingan? Endast lilla klingans ändläge görs där, rest på stora.
När får vi virtuella växlar á la zwift på våra riktiga hojar?![]()
Eller inga växlar?Vem har påstått det? Halmgubbe.