183cm lång M eller L

Rsdea

Ny medlem
183cm lång M eller L
Sugen på en Scott spark men ska jag välja M eller L när jag är 183cm ? Har haft en large Genius förut men har även kört en Genius M och kände ingen skillnad. Så vilken väljer man är det hugget som stucket?

183cm lång M eller L
Jag hade utan tvekan gått på en L och snarare velat mellan L och XL än L och M. Jag är strax under 180 och kör en cykel med liknande mått idag.

183cm lång M eller L
xdr sa:
Jag hade utan tvekan gått på en L och snarare velat mellan L och XL än L och M. Jag är strax under 180 och kör en cykel med liknande mått idag.
+1
Large är rätt storlek (175-185 cm cyklist).
Beroende på hur du använder cykeln kan XL vara mera rätt, med längre hjulbas och reach men istället med kortare styrstam på cykeln.

183cm lång M eller L
En M är tokliten vill jag påstå. Jag är 189 och kör XL av ny geo lång låg.
Cyklat på en M av mondraker dune vilken är lång för en medium, pissliten var den.

183cm lång M eller L
Jag behöver ett uttalande om storlekshjälp. Jag kör idag spark 900 RC 2017 L med 90cm stam och offset 15 på sadelstolpen med sadeln ganska långt bak och 80cm sitthöjd.Jag ska i dag slå till på en Spark 900 Premium och funderar på att ta en i XL, mina mått är 185cm med 90cm ben och 63cm armar, känns som jag får en mer trailcykel om jag väljer XL kontra L med lång styrstam mm, vad säger experterna? Xl eller L !

Tacksam för svar!

183cm lång M eller L
Reach4.png

183cm lång M eller L
En sak som kan vara värt att tänka på är hur cykeln känns, jag tycker oftast känslan av "för stor" cykel ligger i stand over height snarare än längden/reach som alltid går att få till med kortare stam.

183cm lång M eller L
Ett "problem" med Spark är att för liten ram + lång stolpe gör att den faktiska sadelrörsvinkeln blir fucked-up. Röven hamnar lätt jättelångt bak över bakhjulet. Med större ram och kortare stolpe blir det tvärt om. Mediumram på bilden, 100 mm dropper och sadehöjd 65,5 cm för 160 cm cyklist. Effektiv vinkel 76 grader.

Bilagor

• Spark.png
    Spark.png
    573.4 KB · Besök: 169
183cm lång M eller L
Det finns massa confounding variablar som styr och man kan inte med tabeller förutsäga hur det känns vilket är den viktigaste parametern.
Lita mer på scotts rek som har en utökad size size chart baserat på längd arm och ben än random internetcyklist.

183cm lång M eller L
Sparken är en L, det jag spekulerar i är att jag vill ha en sittställning någon stans mellan en xc raket och en trail cykel och det känns det som att jag kan få med en XL med kortare styrstam en om jag tar en L där jag måste förlänga styrstammen och få mer ”dropp”, svårt som tusan... provar man en random spark i stl XL från butik så är den ju ändå inte ”inställd” som om man ägde den själv med kortare styrstamm mm, och cykla på en parkering 200m är ju långt i från samma sak som en 3 mils runda i full attack... Jag tror jag har bestämt mig att slå till på en XL, kommer garanterat ha dödsångest fram till dagen då cykeln kommer och förhoppningsvis så kommer det känns helrätt när man väl är ute bland rötter och stenar ?

183cm lång M eller L
RobinR sa:
Jag behöver ett uttalande om storlekshjälp. Jag kör idag spark 900 RC 2017 L med 90cm stam och offset 15 på sadelstolpen med sadeln ganska långt bak och 80cm sitthöjd.Jag ska i dag slå till på en Spark 900 Premium och funderar på att ta en i XL, mina mått är 185cm med 90cm ben och 63cm armar, känns som jag får en mer trailcykel om jag väljer XL kontra L med lång styrstam mm, vad säger experterna? Xl eller L !
Jag skulle välja XL.
Med 70 mm stam på 900 Ultim XL har du lika långt till styret som nuvarande cykel. Eller 80 mm stam och sadeln 10 mm längre fram kommer du lite längre fram på cykeln, mindre positionerad över bakhjulet.
Det ser ut som du har 20 mm spacers under din nuvarande stam som verkar ha liten +/- vinkel. Med 5 mm spacer på XL hamnar styret lika högt. Du får plats med 150 mm Syncros/Fox dropper på XL med din 80 cm sadelhöjd (eller 160 mm om CB Highline).
stl4.png

Senast ändrad:
183cm lång M eller L
RobinR sa:

Tacksam för svar!

Istället för meningslösa tabeller så använd det som betyder något dvs din längd på höjd arm och ben och få fram rätt storlek.
Du passar bäst för XL enligt Scott.

Bilagor

• Skärmavbild 2018-10-03 kl. 17.13.00.png
    Skärmavbild 2018-10-03 kl. 17.13.00.png
    17.5 KB · Besök: 185
Senast ändrad:
183cm lång M eller L
konscious sa:
Istället för meningslösa tabeller...
Så okunnigt och tramsigt. Samma kropp kan sitta exakt lika på 2-3 olika ramstorlekar. Med olika mycket cykel under sig. Mha olika längd/höjd/vinkel på stolpe/sadel/stam/styre. Preferenser styr om man vill ha en kort eller lång cykel.

Att lyssna på tillverkarens mer eller mindre tramsiga storleksrekommendationer blir ibland rätt, men ofta helt åt skogen. Scott gör inte alltid rätt de heller.

Kolla även Crescents 29" XS FS racer Mjölner som kostar 53000 kr. https://www.crescent.se/cyklar/mountainbike/mjolner-29-fs-11-vxl.html
Stl Large med 422 mm reach för "upp till 185 cm cyklist" enligt Crescents marknadsavdelning. Jo tjena... :)
Den är lika stor som Evil Offering i X-Small, om det hade funnits.

Senast ändrad:
183cm lång M eller L
Sixten Fors sa:
Ett "problem" med Spark är att för liten ram + lång stolpe gör att den faktiska sadelrörsvinkeln blir fucked-up. Röven hamnar lätt jättelångt bak över bakhjulet. Med större ram och kortare stolpe blir det tvärt om. Mediumram på bilden, 100 mm dropper och sadehöjd 65,5 cm för 160 cm cyklist. Effektiv vinkel 76 grader.

Det du skriver innehåller faktafel, du verkar okunnig.
Röven hamnar på samma punkt i relation till bakhjulet oavsett vilket storlek du väljer på ramen.
Kedjestagets längd och till ramen tillhörande sadelrörs vinkel (över länkagets infästning på ramen) är densamma oavsett storlek.

Skrmavbild2018-10-06kl.09.14.21.png

183cm lång M eller L
konscious sa:
Sixten Fors sa:

Röven hamnar på samma punkt i relation till bakhjulet oavsett vilket storlek du väljer på ramen.
Kedjestagets längd och till ramen tillhörande sadelrörs vinkel (över länkagets infästning på ramen) är densamma oavsett storlek.
Helt säker är jag inte, men nästan, allt annat vore extremt konstigt.
Scott anger 73,8° effektiv vinkel på sadelröret från S med 410 mm sadelrör till XL med 540 mm sadelrör.
Scott räknar nog med att sadelhöjden på S är ca 65-70 cm och XL 80-85 cm, eller något sådant.
Alltså måste vinkeln på sadelröret från knäcken vid länken upp till toppen på sadelröret vara olika, för att uppnå 73,8° effektiv vinkel vid den sadelhöjd som cykeln är designar för. Alltså olika vinkel på de olika framtrianglarna från S till XL. Alla andra mått är unika per framtriangel så varför skulle inte även övre delen av sadelröret vara olika?

Om jag har rätt och du har fel, vem är det då som verkar okunnig?

Senast ändrad:
183cm lång M eller L
Min M med 70cm centrum vev till sadel och 50mm stam och 760mm styre
IMG_0309.jpeg

Är 177cm med korta ben och armar (80cm resp 55cm) för att gå upp på en L skulle jag behöva gå på 700mm styre, flytta fram sadeln och då sänka styret för att rotera kops vilket resulterar i en iofs aerodynamisk sittposition men med på tok för mycket vikt på händerna samt dålig styrning med 35-40mm stam och smalt styre.

Är dock helt med på att man alltid skall eftersträva så stor ram som man kan få att funka och de flesta som är lika långa som mig borde få en L att funka så är man 5cm längre så borde L funka även med tokkorta ben och armar och en M bli onödigt liten för en normalbyggd människa.

183cm lång M eller L
såkket sa:
Min M med 70cm centrum vev till sadel och 50mm stam och 760mm styre

Är 177cm med korta ben och armar (80cm resp 55cm) för att gå upp på en L skulle jag behöva gå på 700mm styre, flytta fram sadeln och då sänka styret för att rotera kops vilket resulterar i en iofs aerodynamisk sittposition men med på tok för mycket vikt på händerna samt dålig styrning med 35-40mm stam och smalt styre.

Är dock helt med på att man alltid skall eftersträva så stor ram som man kan få att funka och de flesta som är lika långa som mig borde få en L att funka så är man 5cm längre så borde L funka även med tokkorta ben och armar och en M bli onödigt liten för en normalbyggd människa.
Min analys:
L har 9 mm högre stack. Du har 20 mm spacers på M. Ta bort en spacer och kör 10 mm på L för samma höjd.
L har 17 mm längre reach. Du har sadeln aslångt bak på railen, den kan troligtvis flyttas 17 mm framåt för bättre position (klättring, trampeffektivitet), så kan du behålla samma 50 mm stamlängd på L som du har på M. Och samma styre.
L har 50 mm längre sadelrör. Din dropper ser ut att vara 60-70 mm från att vara i botten.
L har 31 mm längre hjulbas (1183 vs 1152 mm) vilket på inget sätt är lång hjulbas för en stigcykel, snarare tvärt om. Längre är nog bättre i detta fall.

183cm lång M eller L
Jag sitter 2-3mm bakom kops för att mina knän inte skall ge upp, sedan att jag sitter väldigt långt fram på sadeln är kanske mer ett tecken på att jag kanske borde leta efter någon extremt smal variant för att kunna få fram den men det ändrar ju inte avstånden i sittpositionen.

Det är 27mm skillnad i reach inte 17 så 40mm stam och 170mm vevar ger 15mm, sedan måste sista cm måste hämtas hem genom att smala av styret och det är inte kul med 40mm stam.

183cm lång M eller L
Sixten Fors sa:
konscious sa:
Sixten Fors sa:

Alltså måste vinkeln på sadelröret från knäcken vid länken upp till toppen på sadelröret vara olika, för att uppnå 73,8° effektiv vinkel vid den sadelhöjd som cykeln är designar för. Alltså olika vinkel på de olika framtrianglarna från S till XL. Alla andra mått är unika per framtriangel så varför skulle inte även övre delen av sadelröret vara olika?

Finns det en anledning att tro detta!
Detsamma oavsett ramstorlek är hjulen bakdämpare baktriangeln gaffelvinkel kedjestagslängd sadelrörsvinkeln samt fjädringen.
Precis samma på andra märken som som tex Canyon Lux

Skrmavbild2018-10-06kl.18.20.50.png

Men det som ändras med ökade storlekarna är inte vinklarna (sadelrör och styrhuvud) men cykelns framtriangel blir högre och längre ovan resp framför BB. Bakom denna är det samma oavsett storlek eller modell.

Sen kan man lägga prestige i att ha rätt och vara faktaresistent eller bevisa att man ha rätt utan att lägga prestige i detta vilket jag föredrar.

183cm lång M eller L
konscious sa:
Sixten Fors sa:
konscious sa:
Sixten Fors sa:

Detsamma oavsett ramstorlek är hjulen bakdämpare baktriangeln gaffelvinkel kedjestagslängd sadelrörsvinkeln samt fjädringen.

Men det som ändras med ökade storlekarna är inte vinklarna (sadelrör och styrhuvud) men cykelns framtriangel blir högre och längre ovan resp framför BB. Bakom denna är det samma oavsett storlek eller modell.

Sen kan man lägga prestige i att ha rätt och vara faktaresistent eller bevisa att man ha rätt utan att lägga prestige i detta vilket jag föredrar.
Faktisk vinkel och effektiv vinkel är två olika saker, vilket på en ramdesign likt Scott Spark gör stor skillnad.
Jag tror fortfarande att jag har rätt och att du inte förstår varför du har fel.

Bilagor

• Spark_vinkel2.png
    Spark_vinkel2.png
    32.4 KB · Besök: 233
183cm lång M eller L
Sixten Fors sa:
såkket sa:
Det är 27mm skillnad i reach inte 17...
Du har rätt, jag jämförde L och XL av misstag. Där det bara är 17 mm skillnad. Ber om ursäkt.

Jag håller för övrigt med dig i mångt och mycket och gjorde exakt samma slutsatser för över 10 år sedan, min Scale 50 från 2005ish är L men det var lättare då när man kunde kapa styrstammen från 120mm till 80mm.

183cm lång M eller L
Sixten Fors sa:
konscious sa:
Sixten Fors sa:
konscious sa:
Sixten Fors sa:

Inleder med något som inte rör frågan=Faktisk vinkel och effektiv vinkel är två olika saker, vilket på en ramdesign likt Scott Spark gör stor skillnad.
Jag tror fortfarande att jag har rätt och att du inte förstår varför du har fel.

Vissa blir saliga i sin tro.

Men var har du fått uppgiften att Stl XL har 68° sadelrörsvinkel och small 66° efter den sk knycken och vart finns källan till det?

183cm lång M eller L
konscious sa:
Vissa blir saliga i sin tro. Men var har du fått uppgiften att Stl XL har 68° sadelrörsvinkel och small 66° efter den sk knycken och vart finns källan till det?
Givet att båda cyklarna har 74° SA så blir det ungefär de vinklarna. Källa: Scotts geotabell och bilder + mina beräkningar.

Hur var det nu igen med din ödmjukheten?
Fjärde inlägget i rad där du snackar skit:

1) Det du skriver innehåller faktafel, du verkar okunnig. 

2) Sen kan man lägga prestige i att ha rätt och vara faktaresistent eller bevisa att man ha rätt utan att lägga prestige i detta vilket jag föredrar.

3) Inleder med något som inte rör frågan=

4) Vissa blir saliga i sin tro.

Jag börjar tröttna på ditt tjat. Uppenbart är att du är för korkad för att fatta de som andra förstod redan första gången. Jag har förklarat igen och ritat bilder åt dig. Du beter dig fortfarande som en bitter nolla.

183cm lång M eller L
@Sixten Du lyckades inte heller med att rita rätt med en felaktig skiss om 74 graders effektiv STA då du blandade ihop den effektiva (som scott ang 74 gr) med den verkliga/aktuella STA referenspunkt sadel som du har ritat på 2 olika sadelhöjder stl S och XL.

Den effektiva STA är inte refererat från sadelns position som du anger på XL tex vid 82 cm sadelhöjd.

183cm lång M eller L
Bara för att cyklar med "modern" geo har lång reach, innebär inte att det är bättre att välja en för stor ram på en omodern hoj för att få modern längd på reach:en
Då får man bara nackdelarna med lång reach, inte fördelarna.
Det är hela paketet med reach, sadelrörsvinkel, kedjestagslängd, styrstamslängd, gaffelvinkel, trail mm som ger dom "moderna" egenskaperna på hojen.
Sådetså. :)

183cm lång M eller L
Oskar sa:
Sixten Fors sa:
Kolla även Crescents 29" XS FS racer Mjölner som kostar 53000 kr. https://www.crescent.se/cyklar/mountainbike/mjolner-29-fs-11-vxl.html
Stl Large med 422 mm reach för "upp till 185 cm cyklist" enligt Crescents marknadsavdelning. Jo tjena... :)
Den är lika stor som Evil Offering i X-Small, om det hade funnits.

DT Swiss X 1900 SPLINE på en cykel för 53 000 kr?
Japp :)
Crescent sätter stor prestige i att alltid vara sämst. Hittills har de alltid lyckas, med god marginal.

Tillbaka
Topp