Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
xdr sa:Jag hade utan tvekan gått på en L och snarare velat mellan L och XL än L och M. Jag är strax under 180 och kör en cykel med liknande mått idag.
+1xdr sa:Jag hade utan tvekan gått på en L och snarare velat mellan L och XL än L och M. Jag är strax under 180 och kör en cykel med liknande mått idag.
Jag skulle välja XL.RobinR sa:Jag behöver ett uttalande om storlekshjälp. Jag kör idag spark 900 RC 2017 L med 90cm stam och offset 15 på sadelstolpen med sadeln ganska långt bak och 80cm sitthöjd.Jag ska i dag slå till på en Spark 900 Premium och funderar på att ta en i XL, mina mått är 185cm med 90cm ben och 63cm armar, känns som jag får en mer trailcykel om jag väljer XL kontra L med lång styrstam mm, vad säger experterna? Xl eller L !
RobinR sa:Jag behöver ett uttalande om storlekshjälp. Jag kör idag spark 900 RC 2017 L med 90cm stam och offset 15 på sadelstolpen med sadeln ganska långt bak och 80cm sitthöjd.Jag ska i dag slå till på en Spark 900 Premium och funderar på att ta en i XL, mina mått är 185cm med 90cm ben och 63cm armar, känns som jag får en mer trailcykel om jag väljer XL kontra L med lång styrstam mm, vad säger experterna? Xl eller L !
Tacksam för svar!
Så okunnigt och tramsigt. Samma kropp kan sitta exakt lika på 2-3 olika ramstorlekar. Med olika mycket cykel under sig. Mha olika längd/höjd/vinkel på stolpe/sadel/stam/styre. Preferenser styr om man vill ha en kort eller lång cykel.konscious sa:Istället för meningslösa tabeller...
Sixten Fors sa:Ett "problem" med Spark är att för liten ram + lång stolpe gör att den faktiska sadelrörsvinkeln blir fucked-up. Röven hamnar lätt jättelångt bak över bakhjulet. Med större ram och kortare stolpe blir det tvärt om. Mediumram på bilden, 100 mm dropper och sadehöjd 65,5 cm för 160 cm cyklist. Effektiv vinkel 76 grader.
Helt säker är jag inte, men nästan, allt annat vore extremt konstigt.konscious sa:Sixten Fors sa:Ett "problem" med Spark är att för liten ram + lång stolpe gör att den faktiska sadelrörsvinkeln blir fucked-up. Röven hamnar lätt jättelångt bak över bakhjulet. Med större ram och kortare stolpe blir det tvärt om. Mediumram på bilden, 100 mm dropper och sadehöjd 65,5 cm för 160 cm cyklist. Effektiv vinkel 76 grader.
Det du skriver innehåller faktafel, du verkar okunnig.
Röven hamnar på samma punkt i relation till bakhjulet oavsett vilket storlek du väljer på ramen.
Kedjestagets längd och till ramen tillhörande sadelrörs vinkel (över länkagets infästning på ramen) är densamma oavsett storlek.
Min analys:såkket sa:Min M med 70cm centrum vev till sadel och 50mm stam och 760mm styre
Är 177cm med korta ben och armar (80cm resp 55cm) för att gå upp på en L skulle jag behöva gå på 700mm styre, flytta fram sadeln och då sänka styret för att rotera kops vilket resulterar i en iofs aerodynamisk sittposition men med på tok för mycket vikt på händerna samt dålig styrning med 35-40mm stam och smalt styre.
Är dock helt med på att man alltid skall eftersträva så stor ram som man kan få att funka och de flesta som är lika långa som mig borde få en L att funka så är man 5cm längre så borde L funka även med tokkorta ben och armar och en M bli onödigt liten för en normalbyggd människa.
Han är nog xxl!Skogling sa:Sixten är fortsatt finkänslig och ödmjuk.
Sixten Fors sa:konscious sa:Sixten Fors sa:Ett "problem" med Spark är att för liten ram + lång stolpe gör att den faktiska sadelrörsvinkeln blir fucked-up. Röven hamnar lätt jättelångt bak över bakhjulet. Med större ram och kortare stolpe blir det tvärt om. Mediumram på bilden, 100 mm dropper och sadehöjd 65,5 cm för 160 cm cyklist. Effektiv vinkel 76 grader.
Röven hamnar på samma punkt i relation till bakhjulet oavsett vilket storlek du väljer på ramen.
Kedjestagets längd och till ramen tillhörande sadelrörs vinkel (över länkagets infästning på ramen) är densamma oavsett storlek.
Alltså måste vinkeln på sadelröret från knäcken vid länken upp till toppen på sadelröret vara olika, för att uppnå 73,8° effektiv vinkel vid den sadelhöjd som cykeln är designar för. Alltså olika vinkel på de olika framtrianglarna från S till XL. Alla andra mått är unika per framtriangel så varför skulle inte även övre delen av sadelröret vara olika?
Om jag har rätt och du har fel, vem är det då som verkar okunnig?
Du har rätt, jag jämförde L och XL av misstag. Där det bara är 17 mm skillnad. Ber om ursäkt.såkket sa:Det är 27mm skillnad i reach inte 17...
Faktisk vinkel och effektiv vinkel är två olika saker, vilket på en ramdesign likt Scott Spark gör stor skillnad.konscious sa:Sixten Fors sa:konscious sa:Sixten Fors sa:Ett "problem" med Spark är att för liten ram + lång stolpe gör att den faktiska sadelrörsvinkeln blir fucked-up. Röven hamnar lätt jättelångt bak över bakhjulet. Med större ram och kortare stolpe blir det tvärt om. Mediumram på bilden, 100 mm dropper och sadehöjd 65,5 cm för 160 cm cyklist. Effektiv vinkel 76 grader.
Alltså måste vinkeln på sadelröret från knäcken vid länken upp till toppen på sadelröret vara olika, för att uppnå 73,8° effektiv vinkel vid den sadelhöjd som cykeln är designar för. Alltså olika vinkel på de olika framtrianglarna från S till XL. Alla andra mått är unika per framtriangel så varför skulle inte även övre delen av sadelröret vara olika?
Finns det en anledning att tro detta!
Detsamma oavsett ramstorlek är hjulen bakdämpare baktriangeln gaffelvinkel kedjestagslängd sadelrörsvinkeln samt fjädringen.
Precis samma på andra märken som som tex Canyon Lux
Men det som ändras med ökade storlekarna är inte vinklarna (sadelrör och styrhuvud) men cykelns framtriangel blir högre och längre ovan resp framför BB. Bakom denna är det samma oavsett storlek eller modell.
Sen kan man lägga prestige i att ha rätt och vara faktaresistent eller bevisa att man ha rätt utan att lägga prestige i detta vilket jag föredrar.
Sixten Fors sa:Du har rätt, jag jämförde L och XL av misstag. Där det bara är 17 mm skillnad. Ber om ursäkt.såkket sa:Det är 27mm skillnad i reach inte 17...
Sixten Fors sa:Inleder med något som inte rör frågan=Faktisk vinkel och effektiv vinkel är två olika saker, vilket på en ramdesign likt Scott Spark gör stor skillnad.konscious sa:Sixten Fors sa:konscious sa:Sixten Fors sa:Ett "problem" med Spark är att för liten ram + lång stolpe gör att den faktiska sadelrörsvinkeln blir fucked-up. Röven hamnar lätt jättelångt bak över bakhjulet. Med större ram och kortare stolpe blir det tvärt om. Mediumram på bilden, 100 mm dropper och sadehöjd 65,5 cm för 160 cm cyklist. Effektiv vinkel 76 grader.
Finns det en anledning att tro detta!
Detsamma oavsett ramstorlek är hjulen bakdämpare baktriangeln gaffelvinkel kedjestagslängd sadelrörsvinkeln samt fjädringen.
Precis samma på andra märken som som tex Canyon Lux
Men det som ändras med ökade storlekarna är inte vinklarna (sadelrör och styrhuvud) men cykelns framtriangel blir högre och längre ovan resp framför BB. Bakom denna är det samma oavsett storlek eller modell.
Sen kan man lägga prestige i att ha rätt och vara faktaresistent eller bevisa att man ha rätt utan att lägga prestige i detta vilket jag föredrar.
Jag tror fortfarande att jag har rätt och att du inte förstår varför du har fel.
Givet att båda cyklarna har 74° SA så blir det ungefär de vinklarna. Källa: Scotts geotabell och bilder + mina beräkningar.konscious sa:Vissa blir saliga i sin tro. Men var har du fått uppgiften att Stl XL har 68° sadelrörsvinkel och small 66° efter den sk knycken och vart finns källan till det?
Sixten Fors sa:Kolla även Crescents 29" XS FS racer Mjölner som kostar 53000 kr. https://www.crescent.se/cyklar/mountainbike/mjolner-29-fs-11-vxl.html
Stl Large med 422 mm reach för "upp till 185 cm cyklist" enligt Crescents marknadsavdelning. Jo tjena... :)
Den är lika stor som Evil Offering i X-Small, om det hade funnits.
Japp :)Oskar sa:Sixten Fors sa:Kolla även Crescents 29" XS FS racer Mjölner som kostar 53000 kr. https://www.crescent.se/cyklar/mountainbike/mjolner-29-fs-11-vxl.html
Stl Large med 422 mm reach för "upp till 185 cm cyklist" enligt Crescents marknadsavdelning. Jo tjena... :)
Den är lika stor som Evil Offering i X-Small, om det hade funnits.
DT Swiss X 1900 SPLINE på en cykel för 53 000 kr?