2x på gravel - erfarenheter?

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Igår blev det en gravel med 2x. Verkar rätt för mina behov. 48/31 och 11-34. Kniper det finns det kassetter med större omfång. Börjar med att testa som det är.
Vad har du för bakväxel? Kapaciteten på GRX810/815 är ju precis det du behöver,för 48/31x11-34 dvs 40T men kanske du kär med något annat system? alt att Shimanos komponenter inte är så rigida som deras spec

Vad har du för bakväxel? Kapaciteten på GRX810/815 är ju precis det du behöver,för 48/31x11-34 dvs 40T men kanske du kär med något annat system? alt att Shimanos komponenter inte är så rigida som deras spec
Jag har en Shimano GRX RD-RX810. Enligt specifikationen ska den klara 11-34 tänder. Men vid en sökning på Internet kan man se att många använder 11-40 tänders kassetter. Nämns även av GCN, att det går bra att använda kassetter utanför Shimanos konservativa specifikation. Jag har inte testat ännu, men om det går trögt uppför ligger Sram 11-36 tänder bra till.
Kan inte se om det är kort eller lång arm på bakväxeln. Någon som har mått (mellan trissorna)på kort eller lång? så kan jag mäta på min.

Blev en sån här cykel. Hoppas att den ska uppfylla alla mina grusdrömmar: https://www.outdoorgearlab.com/reviews/biking/gravel-bike/specialized-diverge-comp-carbon

Tack så mycket NLC. Min Shimano GRX RD-RX810 har ~105mm mellan trissorna. Kikade även på Shimano Ultegra DI2 GS RD-R8050 som har ~100mm. Man kan då se att GRX bakväxeln för x1 har kortare arm. Tvärt emot vad växeln kallas. Märkligt.

Saxat från Rose, webbsida:

The GRX RD-RX810 rear derailleur with a medium cage is designed for all single and double chainring drivetrains including 11-speed SHIMANO road cassettes with 11-30, 11-32 or 11-34 teeth.

The GRX RD-RX812 rear derailleur with a long cage, however, is designed for all single chainring drivetrains including SHIMANO’s giant 11-speed MTB cassettes with 11-40 or 11-42 teeth.

The GRX Di2 RD-RX815 rear derailleur with a short cage is designed for all single and double chainring drivetrains including 11-speed SHIMANO road cassettes with 11-30, 11-32 or 11-34 teeth.

The GRX Di2 RD-RX817 rear derailleur with a long cage is designed for all single chainring drivetrains including SHIMANO’s giant 11-speed MTB cassettes with 11-40 or 11-42 teeth.

Senast ändrad:
Ja, det är märkligt fast ändå lite logiskt.

810/815 har längre cage än 812/817 för att ta klara större omfång av utväxlingskombinationer (= capacity) men den som skrivit texten gör tankevurpan att "större störstadrev på kassetten = längre cage" vilket förstås inte nödvändigtvis är sant.

Det jag klurar på är dock hur mycket mindre än specat 40T som RD-RX817 "klarar" utan att växlingarna blir lidande. På min andra grus/CX-hoj har jag en ”SRAM Rival 1 Type 3" med long cage som funkar med 11-36 -> 11-42 men tycker det blir lite spök i växlingarna på 11-32 och mindre

Ja, det är märkligt fast ändå lite logiskt.

810/815 har längre cage än 812/817 för att ta klara större omfång av utväxlingskombinationer (= capacity) men den som skrivit texten gör tankevurpan att "större störstadrev på kassetten = längre cage" vilket förstås inte nödvändigtvis är sant.

Det jag klurar på är dock hur mycket mindre än specat 40T som RD-RX817 "klarar" utan att växlingarna blir lidande. På min andra grus/CX-hoj har jag en ”SRAM Rival 1 Type 3" med long cage som funkar med 11-36 -> 11-42 men tycker det blir lite spök i växlingarna på 11-32 och mindre
På Ultegra DI2 växeln är det inte bara trissornas arm som är olika långa utan även bakväxeln (mitten delen, vad den nu kan heta?) som har olika längd på SS mot GS, för att växla så bra som möjligt. Det räcker med andra ord oftast inte med att bara byta armen som håller trissorna.

På Ultegra DI2 växeln är det inte bara trissornas arm som är olika långa utan även bakväxeln (mitten delen, vad den nu kan heta?) som har olika längd på SS mot GS, för att växla så bra som möjligt. Det räcker med andra ord oftast inte med att bara byta armen som håller trissorna.
Vilken generation av Ultegra menar du då?
För kollar man på Ultegra R8100 finns det bara en(1) variant på bakväxel

Ja, vilken generation kan det vara

Vilken generation av Ultegra menar du då?
För kollar man på Ultegra R8100 finns det bara en(1) variant på bakväxel
Jag lever kvar i 11-delat. Den jag refererar till tidigare i texten är R8050.

Jag kör 46/36 11-32 11d och brukar dra omkring min son i vagnen. Utan vagn skulle jag möjligtvis klara mig på 1x men gillar växla och helst 1kugg åt gången. Jag kan ligga och växla upp och ner konstant för hålla den rätta kadensen för mig. Med di2 på lvgn blev det ännu värre ?

Från gårdagens gnet på grusvägarna runt Häckeberga och Genarp. Pga orsak har jag för tillfället 40T fram men med den moderna tekniken får man ganska bra svart på vitt var man ligger mest och harvar - igår hade större fram och tätare bak definitivt varit ett bättre val, men åas kommer jag knappast alltid ösa på

IMG_0401.jpeg

IMG_0400.jpeg

PS och lite vid sidan av ämnet, tyvärr får jag inte di2stats att funka så kan f.n. inte jämföra med förra helgens distansrundor

Dagens pendling bjöd på motvind och asfalt - 25.7 kph i snittfart / 213 W

IMG_4546.jpegIMG_4547.jpeg

och sen medvind (och asfalt) - 31.8 kph snitt / 216 W
IMG_1086.jpegIMG_1087.jpeg

Med 50/34 fram och 11-34T bak hade det (iaf för cykling med dagens förutsättningar) blivit lite mer mot mitten av kassetten så kanske man skulle pröva det ändå. Sen kommer frågan om det för "riktig" gravel-cykling blir för mycket hoppande mellan klingorna fram men det får tiden utvisa

Efter en evighet med en utdragen förkylning kom jag äntligen ut med nya gruscykeln, med ett vevparti med 48/31 tänder och kassett med 11-34 tänder. Det blev verkligen ett lyft för mig. Kunde spinna uppför i backarna på ett sätt som inte varit möjligt tidigare med 50/34 och 12-32 kassett.

Dessutom fick jag bra flyt på snabb asfalt, med den "täta" kassetten. Riktigt nöjd. Men jag har inte utsatt mig för någon brant monsterbacke ännu. Blir framtida test. Återkommer med mina upplevelser då.

Framväxeln monterades igårkväll och, tack vare Di2, en relativt smärtfri vajerdragning med endast komplettering med två sladdstumpar. Pga anledning blev det 52/36 isf 50/34 fram men det ska nog justeras snart

Utfallet? Jag förstår inte varför jag väntade så länge... Bättre användande av kassetten och, vad jag upplevde, bättre driv i linan så att säga.

Eftersom distans stod på programmet (130 km på blandat underlag) var farten därefter och 11T/13T därmed snålt utnyttjade. Kanske hade blivit bättre med t..ex. 48T fram, eller med högre effekt / fart.

IMG_0160.jpegIMG_0161.jpeg

Framväxeln monterades igårkväll och, tack vare Di2, en relativt smärtfri vajerdragning med endast komplettering med två sladdstumpar. Pga anledning blev det 52/36 isf 50/34 fram men det ska nog justeras snart

Utfallet? Jag förstår inte varför jag väntade så länge... Bättre användande av kassetten och, vad jag upplevde, bättre driv i linan så att säga.

Eftersom distans stod på programmet (130 km på blandat underlag) var farten därefter och 11T/13T därmed snålt utnyttjade. Kanske hade blivit bättre med t..ex. 48T fram, eller med högre effekt / fart.

Visa bilaga 666514Visa bilaga 666515
#vavarävisa?

Ja, även om jag aldrig avfärdat 2x får jag nog krypa till korset och erkänna att det inte var så tokigt ändå.

Kan också konstatera för alla "vad ska man ha en så lätt växel till" så var idag 36/34 ganska precis på gnällen i blöta grusbackar om man skulle undvika att gå utanför Z2 och ändå ville hålla en ognetig kadens.

Allt har sin plats. På de delar som var mer stiglika hade jag gärna sluppit framväxeln och kört 1x/MTB-stil för att få mer rytm i cyklingen men för mer landsvägslik grusåka så, hör och häpna, funkar LVG-liknande utväxling bättre.

Undrar dock vad Team Aqua Blue Sports skulle gjort https://velomotion.se/2017/11/liten-revolution-i-landsvägscykellaget-aqua-blue-sport-med-endast-en-kedjering/
De var så före sin tid att de inte vågade något annat än att ställa sig i ledet igen - med x2.

Allt har sin plats. På de delar som var mer stiglika hade jag gärna sluppit framväxeln och kört 1x/MTB-stil för att få mer rytm i cyklingen men för mer landsvägslik grusåka så, hör och häpna, funkar LVG-liknande utväxling bättre.

Undrar dock vad Team Aqua Blue Sports skulle gjort https://velomotion.se/2017/11/liten-revolution-i-landsvägscykellaget-aqua-blue-sport-med-endast-en-kedjering/
Instämmer! På många ställen passar 1x superbra. Märkligt nog sammanfaller dessa ställen med sådana där rapp XC-hoj passar också.?

Välkommen till klubben.

Verkar rätt smutt med elektroniska växlar i just den här aspekten att optimera sin utveckling. Intressant att se hur växlarna används i tid och kraft.

Senast ändrad:
46/30 och 12-32 11-delat på gruscykeln, jmf med
50/34 och 12-28 11-delat på den lvgcykel jag använder mest
Som man kan se i länkarna är det i båda fallen överlägset med 2X jmf med 1X, även om jag till lvg-cykeln väljer 1x12.

REDIGERAT
Jag har byggt om Shimano 11-delat 11-32 => 12-32 och även 11-28 => 12-28,
det är ett både billigt och enkelt sätt att minska stegen mellan växlar och få fler användbara utväxlingar.
Vill också ha 12! Funkar R8000-dreven även på R7000-kassetter? Har sådana också…

Kollade min kassett och jag har 11-13-15-17-19-21-24-28 till 45T framklinga och det funkar men jag hade helst velat ha den lite tätare i mitten. 11 använder jag inte och sällan 13 och 28 utan på grusvägar och asfalt är det 15-17-19-21 till säkert 95 % och det hade inte varit fel med några fler drev i det spannet.
Med 8sp blir det ju lite mer utmaning att både få spridning och täthet, särskilt när det bara är 2T skillnad i mitten av kassetten (15-17-19-21).

Alternativen med HG650-8 är
12-23: 12-13-14-15-17-19-21-23T
12-25: 12-13-15-17-19-21-23-25T
13-26: 13-14-15-17-19-21-23-26T
men ingen av dem lägger till 16T

Kanske om man väljer den sista och går den fram till 42T?

Screenshot 2023-11-19 at 12.39.07.png

Med 8sp blir det ju lite mer utmaning att både få spridning och täthet, särskilt när det bara är 2T skillnad i mitten av kassetten (15-17-19-21).

Alternativen med HG650-8 är
12-23: 12-13-14-15-17-19-21-23T
12-25: 12-13-15-17-19-21-23-25T
13-26: 13-14-15-17-19-21-23-26T
men ingen av dem lägger till 16T

Kanske om man väljer den sista och går den fram till 42T?

Visa bilaga 666689
Med https://miche.it/en/product/primato-8-sh/ kan man få nästan vad som helst av vad som skulle kunna vara rimligt för landsväg (med begränsingen 8-delat).

Med https://miche.it/en/product/primato-8-sh/ kan man få nästan vad som helst av vad som skulle kunna vara rimligt för landsväg (med begränsingen 8-delat).
Rose sålde ut Primato ungdomskassetter förra hösten, retar mig lite att jag inte köpte dem istället för hg50 (som säljs väldigt billigt året runt) men blir det fler reor på Primato komma jag köpa några stycken.

Edit. Kollade nu och det blir nog köp oavsett rea, lite dyrare än Shimano men med fler drev inom det register jag använder bör det jämna ut sig.

Senast ändrad:
Rose sålde ut Primato ungdomskassetter förra hösten, retar mig lite att jag inte köpte dem istället för hg50 (som säljs väldigt billigt året runt) men blir det fler reor på Primato komma jag köpa några stycken.

Edit. Kollade nu och det blir nog köp oavsett rea, lite dyrare än Shimano men med fler drev inom det register jag använder bör det jämna ut sig.
Kolla även Holland bike shop för Miche. Stort urval och ibland bra pris. Inte alltid.

Visa bilaga 666514Visa bilaga 666515
Posta gärna mera sånt här! Mycket intressant data när man själv inte har effektmätare :)

Nu verkat beslutet taget redan men fliker ändå in med vad som sitter på min grushoj.
Kör med 48/32 och 11-32 kassett som fungerar fin fint till min typ av cykling som består av främst två mils asfaltspendling enkel väg och spontana rundor med blandade underlag.

Tillbaka
Topp