2x på gravel - erfarenheter?
53/42x11-23Så vad är facit?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
53/42x11-23Så vad är facit?
31-34 hjälper dig upp på mount everest.Igår blev det en gravel med 2x. Verkar rätt för mina behov. 48/31 och 11-34. Kniper det finns det kassetter med större omfång. Börjar med att testa som det är.
Lova inte för mycket... :-D Får återkomma med testrapport.31-34 hjälper dig upp på mount everest.
MähhhLova inte för mycket... :-D Får återkomma med testrapport.
Vad har du för bakväxel? Kapaciteten på GRX810/815 är ju precis det du behöver,för 48/31x11-34 dvs 40T men kanske du kär med något annat system? alt att Shimanos komponenter inte är så rigida som deras specIgår blev det en gravel med 2x. Verkar rätt för mina behov. 48/31 och 11-34. Kniper det finns det kassetter med större omfång. Börjar med att testa som det är.
Så har det ju varit flera ggr tidigare åtminstonealt att Shimanos komponenter inte är så rigida som deras spec
Jag har en Shimano GRX RD-RX810. Enligt specifikationen ska den klara 11-34 tänder. Men vid en sökning på Internet kan man se att många använder 11-40 tänders kassetter. Nämns även av GCN, att det går bra att använda kassetter utanför Shimanos konservativa specifikation. Jag har inte testat ännu, men om det går trögt uppför ligger Sram 11-36 tänder bra till.Vad har du för bakväxel? Kapaciteten på GRX810/815 är ju precis det du behöver,för 48/31x11-34 dvs 40T men kanske du kär med något annat system? alt att Shimanos komponenter inte är så rigida som deras spec
Jag mäter 90 mm CC på pulley-skruvarna på min RD-RX817 (och RD-RX812 borde vara samma), vad har du på din RD-RX810 ?Kan inte se om det är kort eller lång arm på bakväxeln. Någon som har mått (mellan trissorna)på kort eller lång? så kan jag mäta på min.
På Ultegra DI2 växeln är det inte bara trissornas arm som är olika långa utan även bakväxeln (mitten delen, vad den nu kan heta?) som har olika längd på SS mot GS, för att växla så bra som möjligt. Det räcker med andra ord oftast inte med att bara byta armen som håller trissorna.Ja, det är märkligt fast ändå lite logiskt.
810/815 har längre cage än 812/817 för att ta klara större omfång av utväxlingskombinationer (= capacity) men den som skrivit texten gör tankevurpan att "större störstadrev på kassetten = längre cage" vilket förstås inte nödvändigtvis är sant.
Det jag klurar på är dock hur mycket mindre än specat 40T som RD-RX817 "klarar" utan att växlingarna blir lidande. På min andra grus/CX-hoj har jag en ”SRAM Rival 1 Type 3" med long cage som funkar med 11-36 -> 11-42 men tycker det blir lite spök i växlingarna på 11-32 och mindre
Vilken generation av Ultegra menar du då?På Ultegra DI2 växeln är det inte bara trissornas arm som är olika långa utan även bakväxeln (mitten delen, vad den nu kan heta?) som har olika längd på SS mot GS, för att växla så bra som möjligt. Det räcker med andra ord oftast inte med att bara byta armen som håller trissorna.
Jag lever kvar i 11-delat. Den jag refererar till tidigare i texten är R8050.Vilken generation av Ultegra menar du då?
För kollar man på Ultegra R8100 finns det bara en(1) variant på bakväxel
![]()
SHIMANO ULTEGRA Di2 Rear derailleur SHIMANO SHADOW RD 2x12-speed | SHIMANO BIKE-EU
With our fastest, most accurate shifting, the new 12-speed ULTEGRA R8150 rear derailleur is more versatile than ever thanks to a single cage length option that is compatible with 28-34T low sprockets.bike.shimano.com
Då hade min lägsta hastighet för bekväm kadens, (oavsett backe eller packning) varit just över 15km/hMähhh
Jag kör 34-28 och är tjock och trött?

#vavarävisa?Framväxeln monterades igårkväll och, tack vare Di2, en relativt smärtfri vajerdragning med endast komplettering med två sladdstumpar. Pga anledning blev det 52/36 isf 50/34 fram men det ska nog justeras snart
Utfallet? Jag förstår inte varför jag väntade så länge... Bättre användande av kassetten och, vad jag upplevde, bättre driv i linan så att säga.
Eftersom distans stod på programmet (130 km på blandat underlag) var farten därefter och 11T/13T därmed snålt utnyttjade. Kanske hade blivit bättre med t..ex. 48T fram, eller med högre effekt / fart.
Visa bilaga 666514Visa bilaga 666515
De var så före sin tid att de inte vågade något annat än att ställa sig i ledet igen - med x2.Allt har sin plats. På de delar som var mer stiglika hade jag gärna sluppit framväxeln och kört 1x/MTB-stil för att få mer rytm i cyklingen men för mer landsvägslik grusåka så, hör och häpna, funkar LVG-liknande utväxling bättre.
Undrar dock vad Team Aqua Blue Sports skulle gjort https://velomotion.se/2017/11/liten-revolution-i-landsvägscykellaget-aqua-blue-sport-med-endast-en-kedjering/
Instämmer! På många ställen passar 1x superbra. Märkligt nog sammanfaller dessa ställen med sådana där rapp XC-hoj passar också.?Allt har sin plats. På de delar som var mer stiglika hade jag gärna sluppit framväxeln och kört 1x/MTB-stil för att få mer rytm i cyklingen men för mer landsvägslik grusåka så, hör och häpna, funkar LVG-liknande utväxling bättre.
Undrar dock vad Team Aqua Blue Sports skulle gjort https://velomotion.se/2017/11/liten-revolution-i-landsvägscykellaget-aqua-blue-sport-med-endast-en-kedjering/
Och även med mindre omfång för tätare stegning :)Igår blev det en gravel med 2x. Verkar rätt för mina behov. 48/31 och 11-34. Kniper det finns det kassetter med större omfång. Börjar med att testa som det är.
Vill också ha 12! Funkar R8000-dreven även på R7000-kassetter? Har sådana också…46/30 och 12-32 11-delat på gruscykeln, jmf med
50/34 och 12-28 11-delat på den lvgcykel jag använder mest
Som man kan se i länkarna är det i båda fallen överlägset med 2X jmf med 1X, även om jag till lvg-cykeln väljer 1x12.
REDIGERAT
Jag har byggt om Shimano 11-delat 11-32 => 12-32 och även 11-28 => 12-28,
det är ett både billigt och enkelt sätt att minska stegen mellan växlar och få fler användbara utväxlingar.
Jag har iofs aldrig byggt om en CS-R7000 men jag skulle tro att de lösa kassettklingorna är helt kompatibla.Funkar R8000-dreven även på R7000-kassetter?
Med 8sp blir det ju lite mer utmaning att både få spridning och täthet, särskilt när det bara är 2T skillnad i mitten av kassetten (15-17-19-21).Kollade min kassett och jag har 11-13-15-17-19-21-24-28 till 45T framklinga och det funkar men jag hade helst velat ha den lite tätare i mitten. 11 använder jag inte och sällan 13 och 28 utan på grusvägar och asfalt är det 15-17-19-21 till säkert 95 % och det hade inte varit fel med några fler drev i det spannet.
Med https://miche.it/en/product/primato-8-sh/ kan man få nästan vad som helst av vad som skulle kunna vara rimligt för landsväg (med begränsingen 8-delat).Med 8sp blir det ju lite mer utmaning att både få spridning och täthet, särskilt när det bara är 2T skillnad i mitten av kassetten (15-17-19-21).
Alternativen med HG650-8 är
12-23: 12-13-14-15-17-19-21-23T
12-25: 12-13-15-17-19-21-23-25T
13-26: 13-14-15-17-19-21-23-26T
men ingen av dem lägger till 16T
Kanske om man väljer den sista och går den fram till 42T?
![]()
Ritzelrechner - Graphical Gear Calculator for Bicycles
The bicycle gear calculator displays graphically the gearing of derailleur gears and gear hubs. It can be used to compare different setups to find the optimal gearing for all kinds of bicycles.ritzelrechner.de
Visa bilaga 666689
Rose sålde ut Primato ungdomskassetter förra hösten, retar mig lite att jag inte köpte dem istället för hg50 (som säljs väldigt billigt året runt) men blir det fler reor på Primato komma jag köpa några stycken.Med https://miche.it/en/product/primato-8-sh/ kan man få nästan vad som helst av vad som skulle kunna vara rimligt för landsväg (med begränsingen 8-delat).
Kolla även Holland bike shop för Miche. Stort urval och ibland bra pris. Inte alltid.Rose sålde ut Primato ungdomskassetter förra hösten, retar mig lite att jag inte köpte dem istället för hg50 (som säljs väldigt billigt året runt) men blir det fler reor på Primato komma jag köpa några stycken.
Edit. Kollade nu och det blir nog köp oavsett rea, lite dyrare än Shimano men med fler drev inom det register jag använder bör det jämna ut sig.
Posta gärna mera sånt här! Mycket intressant data när man själv inte har effektmätare :)Framväxeln monterades igårkväll och, tack vare Di2, en relativt smärtfri vajerdragning med endast komplettering med två sladdstumpar. Pga anledning blev det 52/36 isf 50/34 fram men det ska nog justeras snart
Utfallet? Jag förstår inte varför jag väntade så länge... Bättre användande av kassetten och, vad jag upplevde, bättre driv i linan så att säga.
Eftersom distans stod på programmet (130 km på blandat underlag) var farten därefter och 11T/13T därmed snålt utnyttjade. Kanske hade blivit bättre med t..ex. 48T fram, eller med högre effekt / fart.
Visa bilaga 666514Visa bilaga 666515
Är det en distinkt backe behöver man ju bara trycka till i början. Sedan krypa ihop och låta gravitationen leverera.Från måndagens on/off/on-pass
Visserligen inte alls representativt för grusvägscykling men ändå en intressant datapunkt då 11T aldrig nyttjades trots toppfart över 55 kph
Visa bilaga 667274
Visa bilaga 667275
Visa bilaga 667276