Alla hatar landsvägscyklister

Det är klart, om kkommuner/regioner/stat fixar cykelträningsarenor för landsvägscyklister så är det klart att klubbarna skulle hyra in sig på dom. Säg en 50 km lagom kuperad slinga plus en bra temposträcka.

Kommunen ? Hur många golfbanor har dom byggt i sthlms området tex ?
Finns väl ca lika många golfare som cyklister i 08 land och golfarna har säkert byggt sig ett 20 tal banor + några hallar . Och vi cyklister har på sig höjd skottat upp några grushögar i flottsnro utan hjälp från kommunen

Det är klart, om kkommuner/regioner/stat fixar cykelträningsarenor för landsvägscyklister så är det klart att klubbarna skulle hyra in sig på dom. Säg en 50 km lagom kuperad slinga plus en bra temposträcka.
Om politikerna ser till att i närheten av där jag bor bygga ett backe med en väg för cyklister (och då menar jag riktig väg) på åtminstone, säg 5 km och 7% snittlutning, så lovar jag att aldrig cykla på vägen när det går en cykelbana bredvid (så länge den är farbar med racer).

Dock misstänker jag att jag kommer att gnälla på att skattesatsen gått upp. #surgubbe

Hur ska vi tycka om alla icke nödvändiga bilresor till skogen-badet-ut i naturen-pendling? Det körs rätt ofta-mycket i onödan. Är det Motormännen som ska ge frisedel för dessa aktiviteter eller RF?

Hur ska vi tycka om alla icke nödvändiga bilresor till skogen-badet-ut i naturen-pendling? Det körs rätt ofta-mycket i onödan. Är det Motormännen som ska ge frisedel för dessa aktiviteter eller RF?
Det verkar ju vara problem med begreppet "transport" kontra träning? ;)

På allvar får jag intrycket av att vissa är motvalls och argumenterar retoriskt, men förhoppningsvis förstår skillnaden mellan utövande av sport på allmän väg (som inte är avsedd för träning primärt, utan för framkomlighet) och just transport.

I detta är det rätt irrelevant om färden på vägen är "nyttig" eller inte, så länge den inte skapar problem för andra. Vad gäller motorcyklar och bilar så är det ett icke-problem då trafiktakten hålls ändå. Träningscykling blir ett problem (se konflikter) vid de tillfällen träningen kräver att en grupp behöver utstå problem på grund av den andra gruppen. Cyklister då just utövar sport/träning och inte använder vägen till dess egentliga syfte.

Edit: justerad på grund av bökigt språk. :)

Senast ändrad:

På allvar får jag intrycket av att vissa är motvalls och argumenterar retoriskt, men förhoppningsvis förstår skillnaden mellan utövande av sport på allmän väg (som inte är avsedd för träning primärt, utan för framkomlighet) och just transport.

I detta är det rätt irrelevant om färden på vägen är "nyttig" eller inte. Vad gäller motorcyklar och bilar så är nyttan med transporten ett icke-problem då trafiktakten hålls ändå. Träningscykling blir ett problem (se konflikter) då det kräver att en grupp behöver utstå problem på grund av den andra gruppen, där sistnämnda cyklister då just utövar sport/träning och inte använder vägen till dess egentliga syfte.

Om man inte greppar ovanstående och vill argumentera vidare får man göra det med någon annan. ;)
Jag fullständigt älskar den tekniken, komma med ett sista dräpande argument, och sedan avsluta med typ "men jag lämnar diskussionen nu". Lysande!

Men ovanstående är lite som att beklaga sig över att det inte går att köra Ferrari fort och roligt längre då hastighetsbegränsningar infördes på allmänna vägnätet? Saker förändras, inte alltid till det bättre för alla. Då får man göra det bästa av situationen nyttjandes sunt förnuft.
För det första så var första ordet jag skrev i mitt svar "Sant", d.v.s. jag argumenterar inte emot att man får göra det bästa av situationen. Sen kan man förstås stoiskt bara se saker passera förbi och helt utan någon reflektion ifrågasätta något och anpassa sig. Mitt resonemang var dock bara ett försök att analysera vad konsekvenserna av ett GC-banebyggande kan bli och ett konstaterande att det kan finnas negativa konsekvenser för cyklister. Det är något som jag inte tror att GC-banevurmande politiker alltid tänker på. De tror att mer GC-bana i alla lägen är alla cyklisters dröm.

F.ö. tycker jag att din liknelse haltar en del i att då bilar med högre fart utsätter andra människor för en högre skaderisk. Man kan säkert tänka sig scenarion där även en cyklist på en väg kan orsaka andra människor skada, men det känns klart mer långsökt.

I detta är det rätt irrelevant om färden på vägen är "nyttig" eller inte. Vad gäller motorcyklar och bilar så är nyttan med transporten ett icke-problem då trafiktakten hålls ändå. Träningscykling blir ett problem (se konflikter) då det kräver att en grupp behöver utstå problem på grund av den andra gruppen, där sistnämnda cyklister då just utövar sport/träning och inte använder vägen till dess egentliga syfte.

Om man inte greppar ovanstående och vill argumentera vidare får man göra det med någon annan. ;)
Problemet är ju att du hittar på nåt om att ”vägens syfte är transport” och därefter hittar på lite undantag för de trafikslag just du inte stör dig på, tex motorcyklar och söndagsbilister. Jag märker att du inte riktigt anstränger dig här.

Du kanske kan visa på var detta regleras i en lagtext (var jag först med det kortet? ?). Annars får du jobba lite med din empati och vägstress.

Handlar första stycket i ditt svar om vingelbiten? Om så, så skrev jag ju att jag tror att det fungerar (kortsiktigt).

Angående gående så är min strategi i Stockholm att med tvärsäkra steg gå rakt mot övergångsstället i min vanliga fart (vilken är klart över medelfart) och inte ge ett sken av att jag tänker stanna om det är så att jag med rådande fartförhållanden för mig och bil kommer att nå övergångsstället före eller samtidigt som bilen. Detta leder i stort sett ofelbart till att bilarna stannar. Undantag kan vara någon enstaka hantverkarbil eller taxi. Vad gäller taxi tycker jag dock ha märkt mig en förbättring på senare år. Sen är jag naturligtvis beredd på att tvärnita precis före jag verkligen kommer på kollisionskurs med bilen. Har absolut ingen lust att få närkontakt med 1-2 ton skrot som kommer farande. Inte helt säker på hur det kopplar till den italienska metoden.

Angående att blickar och ansiktsuttryck så stämmer det garanterat att det är en viktig del för kommunikation i många situationer. Det jag hävdar är att dessa kommunikationsformer i detta sammanhang inte är rimliga att förlita sig på. Åtminstone skulle jag inte vilja förlita mig på att en bilförare på kanske 10 meters avstånd ser mina pupiller tillräckligt väl och klarar av att tolka min blickförändring på avsett sätt. Känns som en uppenbar risk för missförstånd.

F.ö. verkar ansiktskontakt med bilförare jobbigt. Ska man gå fram till förarsidan av bilen, knacka på, be dem hissa ner rutan och kindpussa dem? ;-)
vad bra! din övergångsställemetod är förstås användbar den med. dock enligt min erfarenhet sämre i just italien. och deras metod tycks universell. det handlar dock inte om just pupillerna, utan om summan av utsända signaler.

med solglasögon blir det aktuellt att använda andra varianter än just ögonen.

”Renar med renskötare på vägen igen, sjukt jobbigt. Jag skämtar till det med att skriva att vi alla hatar Samer”

Jag rekommenderar Fors - Nynäs - Fors, den gamla vägen utmed motorvägen ner till Nynäshamn söder Fjollträsk. Den är perfekt och hade jag varit trafikdirektör hade jag satt upp skyltar med varning för cykelträning. Men det senare är väl att be om för mycket och det lär inte hända.
Ett annat tips är att cykla på småtimmarna. Då är inga bilister ute. Trampade Linköping - Södertälje i helgen Midnatt - 07.30 på gamla vägen som i princip går utmed E4. De enda som var vakna var kossor och får plus ett gäng vilda djur.

Nu menar jag alltså på vägbanan, det händer att jag cyklar där när ingen cykelbana finns. Ganska lamt försök av dig, kan knappast beskrivas som snyggt försök.

Försök? Jag orkade inte citera den lösa diskussionen strax ovanför mitt inlägg utan tänkte det skulle vara tydligt nog ändå, det var det uppenbarligen inte.

Jag rekommenderar Fors - Nynäs - Fors, den gamla vägen utmed motorvägen ner till Nynäshamn söder Fjollträsk. Den är perfekt och hade jag varit trafikdirektör hade jag satt upp skyltar med varning för cykelträning. Men det senare är väl att be om för mycket och det lär inte hända.
Den vägen har verkligen blivit mkt trevligare att cykla efter tillkomsten av nya (motor)vägen. Innan var det ju inte för inte som den hade epitetet "dödens väg". Brukar numera köra den i ena riktningen om jag cyklar en runda ner mot Ösmo/Nynäshamn/Torö-hållet till. Däremot tycker jag de mindre vägarna lite längre västerut på Södertörn är roligare med fler backar. För träningscykling i grupp måste dock Gamla Nynäsvägen tillhöra det bästa Stockholmstrakten har att erbjuda.

Ok, så skippa solglasögon för att förbättra kommunikation, och cykla närmare mittlinjen plus vingla lite för att öka irritationen?
Känns inte som att ditt cykelhabitat har några större problem med bilister, är nog snarare det än din positionering på vägbanan som gör att du inte upplever problem.
mitt habitat vet du inte direkt så mycket om:) cyklar typ tio timmar i veckan, det räcker för att träffa på det mest varierande från stökig stig till mer eller mindre trafikerad landsväg till sveavägen. där är förresten cykelbanan närmast ofarbar.

har helt begränsade problem med bilister, eventuellt för jag kommunicerar med dem, även när de ligger bakom. tar min plats när det behövs, och lämnar tydligt plats när jag kan. just det där att man först ligger ganska långt ut i vägen, och sedan sas hjälper till att bereda plats tror jag uppskattas även av stressade typer i t ex hantverkarbilar. dessutom har jag backspegel, och det underlättar faktiskt en del.

största problemet där jag rör mig, är när jag mot strömmen cykelpendlar ut från centrala stockholm åt olika håll (ok nacka är värsta hållet) och möter memiler närmast alltid med argbiggeglasögon på kollisionskurs när de i mötande fil ägnar sig åt att köra om någon. det händer närmast dagligen. då får man mer eller mindre ständigt vara beredd på inbromsning eller terrängkörning.

dessa alltför ofta förekommande typer är faktiskt ett problem för cykelsportens anseende. att sedan ett gäng trevliga gubbar utrustar sig på liknande sätt kanske till och med är en bra utspädningeffekt. men just i pendlingsmiljön är hetsarna ett tillräckligt allvarligt och stort störningsmoment för att jag där ska vilja distansera mig.

att det sedan är kul att vid lämpligt tillfälle passera dem är en annan sak:)

mitt habitat vet du inte direkt så mycket om:) cyklar typ tio timmar i veckan, det räcker för att träffa på det mest varierande från stökig stig till mer eller mindre trafikerad landsväg till sveavägen. där är förresten cykelbanan närmast ofarbar.
Nej, Sveavägens cykelbanor (båda sidorna) är att betrakta som skämt. Där får man verkligen vara på alerten när man cyklar - tvärgator, cykelbanan försvinner en kort bit så man måste ut i trafiken, gående som lallar på cykelbanan, transporter parkerade precis bredvid (eller över) cykelbanan/cykelfältet, "parkerade" sparkcyklar/elmopeder, gropar, upphöjningar, gatsten, korsande över "gångfält", etc.

Tyvärr är det ju inte enda exemplet i innerstan på cykelbanor som verkade vara utformade av någon person med allvarligt cyklisthat.

Undrar stilla om det finns andra aktiviteter man skulle kunna utföra på vägen utan att fatta att man är enormt störande för bilister(?)
Inne(ute) bandy? Slappa/sola? Träna gåing? Brottning?...
Eller i andra sammanhang... Kanske gå jäääättesaaakta med armarna utsträckta i sidorna längs gångarna på ica.
Vaddå störande. Pyttsan. Det finns ingen lag som säger att jag inte får gå här!

Vore ju helt fantastiskt roligt.

Undrar stilla om det finns andra aktiviteter man skulle kunna utföra på vägen utan att fatta att man är enormt störande för bilister(?)
Inne(ute) bandy? Slappa/sola? Träna gåing? Brottning?...
Eller i andra sammanhang... Kanske gå jäääättesaaakta med armarna utsträckta i sidorna längs gångarna på ica.
Vaddå störande. Pyttsan. Det finns ingen lag som säger att jag inte får gå här!

Vore ju helt fantastiskt roligt.
Vad är din poäng? Att bilister irriterar sig på alla som befinner sig på vägen men inte framför motorfordon? Att ingen utom bilister ska få färdas på vägar?

Som bilist och landsvägscyklist får jag också irritationsimpulser ibland när jag hamnar i en situation som påverkar flowet, t.ex. ett gäng cyklister som inte verkar ta hänsyn till medtrafikanter. Det hjälper dock att vara förberedd och medveten på att dessa situationer kan uppkomma. Att lära sig hantera stress, ångest, irritation och ilska är väl färdigheter som man har nytta av i livet i stort.

Det här är nog hittills bästa inlägget i hela tråden (y)

Detta är väl en stor anledning att folk lackar . Att vi tar oss rätten att träna på allmän väg . Klart man skulle bli lite putt om lokala fotbollsklubben spela match i parken ibland barnfamlijer som har picknick , eller om några fick för sig att spela golf och slå bollen mellan stadens parker , eller på tal om arga taxi o hantverkare som störs på deras arbetsplats . Pingisklubben spelar pingis i fikarummet på er arbetdplats ?

I början av 90-talet hade AIK fotboll så knackig ekonomi att de inte hade råd att hyra träningsplaner till samtliga träningar utan fick genomföra vissa av dom i parker runt om i Sthlm.

Det finns onekligen en intressekonflikt mellan vissa cyklister och vissa bilister. Jag har själv stött på effekterna av den när jag har varit ute och cyklat. Men det finns andra intressekonflikter på våra vägar också. Här där jag för tillfället befinner mig fina en tydlig intressekonflikt mellan bilister och de ungdomar som kör A-traktorer. Och mellan bilister och de lantbrukare som kör på vägarna med vanliga traktorer.

Jag talade för en massa år sedan med en trafikpolis, och jag berättade då bland annat att jag hade uppskattat att hastighetsbegränsningen (80 km/h) vid framförande av bil med släp avskaffades och det istället vore den skyltade hastigheten som gällde. Jag hade fram till dess alltid känt mig obekväm med att köra med släp på vägar med hastigheter över 80 km/h därför att jag kände mig i vägen för övrig trafik. Han sa att jag har lika stor rätt till vägen, när jag kört med släp, som övriga trafikanter och att de helt enkelt får anpassa sig till mig; att jag givetvis gör rätt som följer rådande lagstiftning och om någon tar illa upp är det deras problem. Måhända en självklarhet, och kanske är det synd att jag var tvungen att få den framlagd av någon form av auktoritet för att jag skulle ta den till mig. Men det har hjälpt mig att falla tillbaks på vad han sa. Och jag använder det när jag cyklar lvg. Jag intar en position på vägen som innebär att jag kommer mig bekväm och trygg, vilket är min "rätt", och utifrån den så försöker jag i möjligaste mån underlätta för övriga trafikanter som nyttjar samma väg som jag för tillfället nyttjar, vilket jag ser som min "skyldighet".

Vad jag vill ha sagt är att vi har alla, i utgångsläget och undantaget de situationer där lagstiftningen stipulerar något annat, lika stor rätt att nyttja vägarna oavsett om vi kör bil, cyklar eller går. Vi har också lika stora skyldigheter. (Ehuru jag personligen anser att det moraliska ansvaret ökar i takt med vilket skydd man som trafikant har, beroende på hur man färdas.)
Precis som alla, inklusive AIK fotboll, har rätt att nyttja våra gemensamma parker.

Dock kommer det finnas intressekonflikter. Både kring nyttjandet av våra gemensamma vägar och av våra gemensamma parker. De intressekonflikterna får vi helt enkelt se till att lösa på ett civiliserat vis. Det gäller samtliga inblandade. Det är inte lätt alla gånger, och vi kommer misslyckad ibland. Men visst 17 skall vi väl både kunna sparka lite boll, och grilla; cykla och köra bil vid samma tillfälle? Det skulle väl inte behöva vara så hiskeligt svårt, egentligen...

Bilvägar är i första hand för transport på ett säkert sätt, inte en träningsarena för cyklister (inte heller för andra sporter som t.ex. bandy, bänkpress och höjdhopp).
Bilväg finns inte (undantag motorled/motortrafikled), utan det benämns allmän väg. Till för alla, till skillnad för privat väg.
Får jag löpträna på den?

Bilväg finns inte (undantag motorled/motortrafikled), utan det benämns allmän väg. Till för alla, till skillnad för privat väg.
Får jag löpträna på den?

+1.

Och en grundläggande princip i trafiken är den om att där inte finns några rättigheter utan enbart åtaganden gentemot andra.
Det kan finnas ett oändligt antal anledningar till att någon, vid ett enskilt tillfälle inte kan leva upp till sina åtaganden. Få, för att inte säga ingen, av oss är perfekt. Men om vi alla gör vad vi kan för att leva upp till våra åtaganden gentemot andra kommer de tillfällen då vi misslyckas med det förhoppningsvis bli få, samt relativt lätta att ha överseende med.

Vad är din poäng? Att bilister irriterar sig på alla som befinner sig på vägen men inte framför motorfordon? Att ingen utom bilister ska få färdas på vägar?

Bilister irriterar sig på folk som mer eller mindre blockar trafiken när de är ute och tränar på sina cyklar.
Alla fordon som inte kan hålla normal trafikhastighet (t.ex epatraktorer) kan vara ett irritationsmoment om dom är ute och åker för nöjes skull. Både farligt och irriterande.

Man kan vara paragrafryttare och gnälla om detaljer hur mycket man vill men man får ändå inse att vissa beteenden är irriterande hos den stora massan.

Men om jag nu använder vägen för att kombinera de två träna och transportera mig från pkt A till B? Orkar du bromsa då?
Nej, inte om det finns annan lämpligare väg anlagd speciellt för dig som cyklist. Då bör du välja den, även om den kanske är något mindre effektiv ur just träningssynpunkt. Poäng: Ditt behov av träningseffektivitet väger inte tyngre än syftet med vägen vilket är transport.

Man får väl teoretiskt även gå med styltor på allmän väg (kanske även klädd som mimare). Även om det finns GC bredvid. Bör man det? Nej, förmodligen inte.
Norr om Stockholm tränas distansåkning på rullskidor ganska flitigt. De kör på lika vägar som de flesta lvg-cyklister.

Det kanske inte finns BILvägar men finns det CYKELBANA kanske det går att cykla på den? (Om den inte är skitdålig, vilket händer)
Norr om Halmstad har det hyffsat nyligen byggts cykelbana längs kustvägen och där är ju inte översållat med korsningar och gående om man säger så, ÄNDÅ finns det tokstollar som envisas med att cykla på den nu smalare vägen...
Känns som ett hån mot de som byggda cykelbanan och oss som betalt den.

/T

Nej, inte om det finns annan lämpligare väg anlagd speciellt för dig som cyklist. Då bör du välja den, även om den kanske är något mindre effektiv ur just träningssynpunkt. Poäng: Ditt behov av träningseffektivitet väger inte tyngre än syftet med vägen vilket är transport.
Det finns ytterst få "lämpligare vägar anlagd speciellt för mig som cyklist". De är oftast g/c-banor och är olämpliga att träna på. Och gör man det så får man skit av fotgängare/barnvagnsförare/hundrastare/promenadcyklister mfl.
Så hur man än vänder sig har man ändan bak.

syftet med vägen vilket är transport.
Var har du fått det ifrån? Tänk dig för, om det inte är ditt tolkningsföreträde som gäller, skulle det kunna påverka många som färdas längs våra vägar.

Till saken hör att jag väljer cykelbana när det finns, jag väljer helst små lågtrafikerade vägar. Och jag blir lätt irriterad när jag stöter på cyklister när jag sitter bakom ratten på pendlingsvägen. Inte för att jag förlorar 5-30 sekunder i pendlingsracet (inte för att förhäva mig, men lite självkontroll och distans har jag) utan för att jag vet att vägen är full med folk typ Foxis, Kulan etc som tar cyklister som en personlig förolämpning och kommer ragea i fikarummet och bygga upp hatet. Det, och även att jag vet att det finns mycket trevligare vägar som går nästan parallellt med den stora som cyklisterna missat. Irriterande!

Nej, men det är en rättighet att kunna använda vägen för det den syftar till: transport.
Jag tror det vi diskuterar är valet då bra cykelbana finns invid väg. Cyklistens flow vid träning är då underordnat bilisternas behov av framkomlighet. Det är inte försvarligt att en klunga cyklister drar ned hastigheten på 50-70 väg för att träning på cykelbanan skulle vara bökigare.

Men jag förstår att vissa inbitna lvg-cyklister med visst inslag av bilhat överlag absolut inte delar ovanstående uppfattning. Och det är då dessa håller på sin rätt (iallafall på 50-väg) som konflikter uppstår. Tror jag. :)

Det fetade kan jag ändå tycka man i viss mån kan diskutera. Om man ska transportera sig till golfbanan eller sjön med sin båttrailer tar man ju upp rätt mycket väg i anspråk för sitt eget höga nöjes skull. Om man istället är ute och cyklar från punkt A till A helt i "onödan" har man då verkligen mindre rätt att vara där? Jag tycker egentligen inte det. Sen finns det lvg-cyklister som aldrig skulle få för sig att cykla på en cykelbana vilket är rätt löjligt.

För övrigt är varken bilkörning eller cykling på lvg något problem för mig för det mesta (där jag bor). Bilister som retar sig på att ligga bakom en klunga i en minut en gång i veckan borde kanske fundera över sin egen viktighet?

Bilister irriterar sig på folk som mer eller mindre blockar trafiken när de är ute och tränar på sina cyklar.
Alla fordon som inte kan hålla normal trafikhastighet (t.ex epatraktorer) kan vara ett irritationsmoment om dom är ute och åker för nöjes skull. Både farligt och irriterande.

Man kan vara paragrafryttare och gnälla om detaljer hur mycket man vill men man får ändå inse att vissa beteenden är irriterande hos den stora massan.

Att påtala det faktum att alla som har rätt att vistas på och färdas på vägen är välkomna att göra det, oavsett vem eller vilka som kan tänkas bli irriterade på det är inte paragrafrytteri. Om det nu är vad du påstår och menar.

I vissa fall är det uttryckligen förbjudet att cykla på en viss vägsträcka, exempelvis motorväg. Nätet det inte är förbjudet är det givetvis fritt fram. Det går övriga trafikanter acceptera och anpassa sig efter. Men. Och det är ett viktigt men (i min värld). När jag som cyklist väljer att använda en allmän väg att cykla på så ingår det också i mitt val att framföra mitt fordon på ett säkert sätt, och med visad hänsyn till övriga trafikanter. Återigen, vad vi har när vi vistas i trafiken är åtaganden gentemot varandra.

Det är inte jag, som cyklist, eller ungdomarna i alla A-traktorer, eller pensionären i sin inbyggda el-moped-bil-grej som utgör en fara för irriterade bilister. Det är bilister som inte accepterar att vi är fler som använder vägen, och som därför ägnar sig åt exempelvis farliga (många gånger förbjudna) omkörningar, oaktsamhet eller brott mot högerregeln, brott mot väjningsplikt och annat smått och gott som utgör faran.

Jag kan förstå deras irritation, och jag kan om möjligt minska den genom mitt uppträdande. Ibland. Mer än så kan jag inte göra, utan det är något de (och jag, när jag själv befinner mig i bilen och startat för sent i förhållande till sträckan jag skall köra och tiden jag skall vara framme) själva måste jobba på och förändra hos sig själva. Allt annat är att lägga över sina egna tillkortakommanden på andra, i det här fallet mer oskyddade trafikanter i en ofta mycket utsatt situation. Det är, milt uttryckt, inte så snyggt. Vi kan faktiskt bättre än så.

Var har du fått det ifrån? Tänk dig för, om det inte är ditt tolkningsföreträde som gäller, skulle det kunna påverka många som färdas längs våra vägar.

Till saken hör att jag väljer cykelbana när det finns, jag väljer helst små lågtrafikerade vägar. Och jag blir lätt irriterad när jag stöter på cyklister när jag sitter bakom ratten på pendlingsvägen. Inte för att jag förlorar 5-30 sekunder i pendlingsracet (inte för att förhäva mig, men lite självkontroll och distans har jag) utan för att jag vet att vägen är full med folk typ Foxis, Kulan etc som tar cyklister som en personlig förolämpning och kommer ragea i fikarummet och bygga upp hatet. Det, och även att jag vet att det finns mycket trevligare vägar som går nästan parallellt med den stora som cyklisterna missat. Irriterande!

Du, det här inlägget reagerar jag STARKT på. Du vet ingenting om hur jag beter mig i trafiken, eller hur irriterad jag blir eller när.
Det är snudd på att jag överväger att rapportera dig för personangrepp då du skriver "folk typ Foxis". Jag har personligen väldigt sällan problem med lvg-cyklister. Jag känner många, och är med all sannolikhet en av de som visar mest hänsyn både vad gäller avstånd och omkörningsmarginal.

Du måste lära dig att skilja på resonemang kring en sakfråga, och beteende. Inget av det jag anfört beror på att jag ofta stör mig på lvg-cyklister. Enda intresset för tråden är att jag tycker hela konfliktsituationen mellan cyklister i stort och andra (oavsett skog eller väg) är jäkligt tröttsam, och att enda lösningen är att båda sidor är pragmatiska och visar respekt.
Där brister det påfallande ofta även hos cyklister (återigen både i skogen och på vägen) för att man anser sig ha rätt till att bete sig som man gör, och att andra (oavsett hundägare, hästägare, svampgubbar, eller bilister) är dumma i huvudet. Det är tråkigt.

Med det sagt ser jag fram mot en hövlig ursäkt inom kort. På riktigt.

Att påtala det faktum att alla som har rätt att vistas på och färdas på vägen är välkomna att göra det, oavsett vem eller vilka som kan tänkas bli irriterade på det är inte paragrafrytteri. Om det nu är vad du påstår och menar.

I vissa fall är det uttryckligen förbjudet att cykla på en viss vägsträcka, exempelvis motorväg. Nätet det inte är förbjudet är det givetvis fritt fram. Det går övriga trafikanter acceptera och anpassa sig efter. Men. Och det är ett viktigt men (i min värld). När jag som cyklist väljer att använda en allmän väg att cykla på så ingår det också i mitt val att framföra mitt fordon på ett säkert sätt, och med visad hänsyn till övriga trafikanter. Återigen, vad vi har när vi vistas i trafiken är åtaganden gentemot varandra.

Det är inte jag, som cyklist, eller ungdomarna i alla A-traktorer, eller pensionären i sin inbyggda el-moped-bil-grej som utgör en fara för irriterade bilister. Det är bilister som inte accepterar att vi är fler som använder vägen, och som därför ägnar sig åt exempelvis farliga (många gånger förbjudna) omkörningar, oaktsamhet eller brott mot högerregeln, brott mot väjningsplikt och annat smått och gott som utgör faran.

Jag kan förstå deras irritation, och jag kan om möjligt minska den genom mitt uppträdande. Ibland. Mer än så kan jag inte göra, utan det är något de (och jag, när jag själv befinner mig i bilen och startat för sent i förhållande till sträckan jag skall köra och tiden jag skall vara framme) själva måste jobba på och förändra hos sig själva. Allt annat är att lägga över sina egna tillkortakommanden på andra, i det här fallet mer oskyddade trafikanter i en ofta mycket utsatt situation. Det är, milt uttryckt, inte så snyggt. Vi kan faktiskt bättre än så.
Enda poängen jag anfört som ofta missas, även delvis ovan, är att i "hänsyn" ingår att försöka minimera andras problem. Om du aktivt (hypotetiskt här, ingen aning om hur du resonerar) väljer väg då fullgod cykelbana finns invid, då har du inte visat hänsyn utan valt träningseffektivitet som prioritet framför andras olägenhet att du blockerar trafikrytmen. Det är väl den vidsyntheten som jag anser att vissa cyklister bör ta till sig.
För tydlighetens skull har det i princip inget med idiotiska bilister att göra. Ett dåligt beteende ursäktar inte ett annat.

Det som ser ut som en fullgod cykelbana från bilen kan uppfattas som något helt annat när man cyklar på den. Jag försöker undvika vägar där det bara blir dåligt hur man än gör, Häradsvägen i Huddinge är ett exempel på en sån.

Du, det här inlägget reagerar jag STARKT på. Du vet ingenting om hur jag beter mig i trafiken, eller hur irriterad jag blir eller när.
Det är snudd på att jag överväger att rapportera dig för personangrepp då du skriver "folk typ Foxis". Jag har personligen väldigt sällan problem med lvg-cyklister. Jag känner många, och är med all sannolikhet en av de som visar mest hänsyn både vad gäller avstånd och omkörningsmarginal.

Du måste lära dig att skilja på resonemang kring en sakfråga, och beteende. Inget av det jag anfört beror på att jag ofta stör mig på lvg-cyklister. Enda intresset för tråden är att jag tycker hela konfliktsituationen mellan cyklister i stort och andra (oavsett skog eller väg) är jäkligt tröttsam, och att enda lösningen är att båda sidor är pragmatiska och visar respekt.
Där brister det påfallande ofta även hos cyklister (återigen både i skogen och på vägen) för att man anser sig ha rätt till att bete sig som man gör, och att andra (oavsett hundägare, hästägare, svampgubbar, eller bilister) är dumma i huvudet. Det är tråkigt.

Med det sagt ser jag fram mot en hövlig ursäkt inom kort. På riktigt.
Dina inlägg verkar mest gå ut på att cyklister skall visa hänsyn, och att det finns många cyklister som väcker irritation i trafiken. Det finns bilister som väcker irritation hos cyklister. Dessutom finns det bilister som gör direkt farliga saker i trafiken, där är det ganska svårt att hitta en motsvarighet hos cyklister - på vägbana.

Det är inte utan att man undrar om du har någon issue med LVG-cyklister.

Tillbaka
Topp