Allebike Gravel - MB31

Allebike Gravel - MB31
En nybörjar fråga ang geometrin.

Pratades högre upp i tråden att den är väldigt bra och genomtänkt. De flesta andra gravel cyklarna verkar satsa på lite "mindre" och mer avslappnad geometri, eller har denna också det och det är jag som inte förstår tabellerna?

Jag är 181 cm lång och har 88 i grenmått. På t ex. Canyon grail AL 7.0 rekommenderas jag att köra en medium, som faktiskt liknar ganska mycket de mått som är för storlek medium på denna också. Men här rekommenderas jag en large. Förstår att man inte ska haka upp sig på rekommendationerna, men försöker hitta en cykel som skulle funka för dels vardagspendling men även utflykter med långa dagar på cykeln. Skulle det då vara bättre att köra på en medium och få mer upprätt ställning eller tänker jag helt galet fel och borde köra på en large?

Allebike Gravel - MB31

Pratades högre upp i tråden att den är väldigt bra och genomtänkt. De flesta andra gravel cyklarna verkar satsa på lite "mindre" och mer avslappnad geometri, eller har denna också det och det är jag som inte förstår tabellerna?

Jag är 181 cm lång och har 88 i grenmått. På t ex. Canyon grail AL 7.0 rekommenderas jag att köra en medium, som faktiskt liknar ganska mycket de mått som är för storlek medium på denna också. Men här rekommenderas jag en large. Förstår att man inte ska haka upp sig på rekommendationerna, men försöker hitta en cykel som skulle funka för dels vardagspendling men även utflykter med långa dagar på cykeln. Skulle det då vara bättre att köra på en medium och få mer upprätt ställning eller tänker jag helt galet fel och borde köra på en large?

Jag har väldigt snarlika mått som dig. Hade inte köpt större än medium.
Testade en Topstone i medium och upplevde den som rätt i storleken men hade behövt snäppet kortare styrstam och 0 offset stolpe för att få rätt sittställning. Har långa ben och relativt kortare reach. L i MB31 låter helt för stort.

Allebike Gravel - MB31

För mig som är 183 cm med 88-89 cm ben så ser medium låg ut, den har samma stack som min Canyon Ultimate. Med några distanser under styrstammen så får du ju upp styret en bit, eller så vill du kanske ha styret relativt lågt och inte ska ha en ram med för högt stack. Går du upp till large ser den sjukt lång ut istället, men med 70 mm stam som dom har utgått ifrån blir den ändå kortare än hur jag sitter på min Ultimate.

Jag skulle försöka få en känsla för hur högt styret ska sitta och sen välja storlek utifrån det.

Edit: Med mina mått hade jag nog valt en large med styrstam som ger rätt längd (och som kan bli väldigt kort om man inte vill sitta utsträckt).

Senast ändrad:
Allebike Gravel - MB31
Allebike Gravel - MB31
Du ska väl ändå ha en large! Mvh 1cm längre.
Precis! Nu har jag iofs en redan en annan ram (med 588 mm stack) som står och väntar på att bli ihopbyggd, så det är nog inte aktuellt med något köp för min del. Försökte mest hjälpa till med hur jag resonerar runt storlekar, det är inte helt lätt att hitta rätt, speciallt inte som nybörjare.

Allebike Gravel - MB31
Xl rekommenderas ju från 182, ser att ni skriver om att den är lång. Men nog ska en som mäter 190 ha en xl iaf?

Jag är totalt novis på allt utom mtb..

Senast ändrad:
Allebike Gravel - MB31
Du ska väl ändå ha en large! Mvh 1cm längre.

Jag är bara 174 med samma benlängd, tycker du att jag också ska ha en large? Då når jag inte fram till hornen.

Det finns en anledning till alla gravelstyre med ”hover”, kort reach och litet drop, för att folk inte vill sitta i låg utsträckt aeroposition när det bara går i 22-25km/h på grusen.

Allebike Gravel - MB31
Jag är ju inte så smidig i kroppen och har ett gäng överviktskilon, sen gillar jag att sitta lite mer upprätt. Tycker Substance, nu med kortare stam, är helt OK i hoodsen nu men upplever den som trång och liten om jag ska ner i bocken. Jag kan ju inget om sånt här dock så vettefan hur det borde vara. :P

subvsmb31.jpg

Allebike Gravel - MB31
Som sitter ihop?
Annars är 32mm det minsta jag sett vanlig stam. Rimligen borde det gå att få några mm kortare med tunnare styre. Det kanske säljer lite dåligt bara

Har inte googlat runt för att se om det går att köpa dock.

Allebike Gravel - MB31
Väntade mig nästan nåt sånt, erkände i alla fall att jag letade dåligt ;-)
Men var är "väskfästena" fram? Inget på gaffelns utsida. Är det på insidan fästena sitter?

Någon som hittat någon info angående fästen för väskor/lowrider på framgaffeln? Hittar inget i texten och ser inga fästen på de bilderna som finns tillgängliga.

Allebike Gravel - MB31
Mondraker har ju haft 10 mm sedan länge så 20 ska väl inte vara något problem.
Visa bilaga 423506

Finns ju med 0mm också om man vill ta det till det extrema:

Allebike Gravel - MB31
Om man vill köra tubeless, behövs fälgarna tejpas eller är det solida fälgbanor på en sån här hoj? Vilken bredd isf på tejp? Jag såg inte att fälgbredden stod i specen..

Frågar åt en kompis givetvis ?

Allebike Gravel - MB31
Finns ju med 0mm också om man vill ta det till det extrema:
Extrema är väl att vända på en vanliga stam och köra negativt. ?

Allebike Gravel - MB31
För mig som är 183 cm med 88-89 cm ben så ser medium låg ut, den har samma stack som min Canyon Ultimate. Med några distanser under styrstammen så får du ju upp styret en bit, eller så vill du kanske ha styret relativt lågt och inte ska ha en ram med för högt stack. Går du upp till large ser den sjukt lång ut istället, men med 70 mm stam som dom har utgått ifrån blir den ändå kortare än hur jag sitter på min Ultimate.

Jag skulle försöka få en känsla för hur högt styret ska sitta och sen välja storlek utifrån det.

Edit: Med mina mått hade jag nog valt en large med styrstam som ger rätt längd (och som kan bli väldigt kort om man inte vill sitta utsträckt).

Har samma mått: 183 med grenmått på 88cm. Efter lite funderande så kommer jag nog ändå att beställa en medium med de måtten. Sitter gärna ganska lågt och har inga problem med att köra lite längre styrstam än för 70mm. Men är man lite stel så förstår jag att man resonerar annorlunda.

Allebike Gravel - MB31
Om man vill köra tubeless, behövs fälgarna tejpas eller är det solida fälgbanor på en sån här hoj? Vilken bredd isf på tejp? Jag såg inte att fälgbredden stod i specen..

Frågar åt en kompis givetvis ?

Kan inte tänka annat än att det är dessa hjulen som sitter på.

Dvs 23mm ID och tejpade och klara.

Allebike Gravel - MB31

Ah grymt, tack då behöver jag bara köpa ventiler om inte det följer med, och tanka i gucka men det har jag ju ?.

Allebike Gravel - MB31
Har nämligen ett paket som jag inte vet vart det kommer ifrån, om ska komma imorgon...

Haha såg nu att det är ett Oculus Rift jag beställde för en månad sedan!!
Va fan.

Allebike Gravel - MB31

Dubbelkollade med Allebike och det är bara kolfiberhjulen som levereras tejpade och klara så jag har beställt till tejp och ventiler.

Allebike Gravel - MB31
Nu är den här!
Trodde först det inte var en hoj i lådan.
Märker skillnaden i vikten mellan min Marin Nicasio Plus och den här.
Mycket mer agressiv än Nicasion. Nicasion är mer bekväm och avslappnad. Nixöcasion har mer flare på bocken än vad Alen har.
Men den här känns snabb! Tyvärr så får den vänta till imorgon. Idag är det mtbn som ska rastas.
IMG-20200616-WA0000.jpeg

Tillbaka
Topp