Allebike Gravel - MB31

Allebike Gravel - MB31
Jasså det var styrlager han menade. Det är Vincents styrlager på den
Screenshot_20231017_142035_Chrome.jpg

Allebike Gravel - MB31
Hej! Inne på en Mb31 eller Rocket. Kommer cykla i vinter och en del träningsrundor på grus/trainer men även en del asfalt. Kommer dock inte ha möjlighet att skaffa en racer också, hur upplever ni denna modell på asfalt? Funkar det med smalare däck eller kommer jag att vilja byta till kolfiber och nått rappare? Nån input?//noobie

Allebike Gravel - MB31
Hej! Inne på en Mb31 eller Rocket. Kommer cykla i vinter och en del träningsrundor på grus/trainer men även en del asfalt. Kommer dock inte ha möjlighet att skaffa en racer också, hur upplever ni denna modell på asfalt? Funkar det med smalare däck eller kommer jag att vilja byta till kolfiber och nått rappare? Nån input?//noobie
Jag har inte erfarenhet av just den här cykeln, men jag har en lätt racer som jag kör på asfalt och en Canyon Grizl som är betydligt tyngre och har 45mm breda däck. Så länge man bara cyklar på graveln så är det inget jag direkt saknar men när man byter till racern så är det stor skillnad i känsla.

Men i praktiken är skillnaden inte jättestor, på samma asfalts-runda snittar jag runt 1-2km/h långsammare på graveln, ligger strax under 30 i sthlms-terräng när jag cyklar på egen hand. Jag har inte effektmätare på graveln men med ungefär samma puls, väderlek och upplevd ansträngning. Inte omöjligt att nästan hela skillnaden kan härledas till däcken, Pirelli cinturato gravel h 45mm vs GP5000 28mm.

Hade jag bara möjlighet att ha bara en cykel så skulle graveln bli den jag behåller, men gärna med två hjulpar, och kanske skulle byta upp mig några steg i modellprogrammet.

Allebike Gravel - MB31
Har en Mb31 och har kört en del asfalt med smalare däck. Det funkar hur bra som helst, knappt mätbar skillnad mellan Mb31 och min racer.
Föreslår dock att du väljer en version med 2 klingor fram för att få en vettig utväxling när det går fort (läs cyklar asfalt).

Allebike Gravel - MB31
Har en Mb31 och har kört en del asfalt med smalare däck. Det funkar hur bra som helst, knappt mätbar skillnad mellan Mb31 och min racer.
Föreslår dock att du väljer en version med 2 klingor fram för att få en vettig utväxling när det går fort (läs cyklar asfalt).

Haha ja vid 50km/h så är kadensen rätt hög.

Allebike Gravel - MB31
Jag har inte erfarenhet av just den här cykeln, men jag har en lätt racer som jag kör på asfalt och en Canyon Grizl som är betydligt tyngre och har 45mm breda däck. Så länge man bara cyklar på graveln så är det inget jag direkt saknar men när man byter till racern så är det stor skillnad i känsla.

Men i praktiken är skillnaden inte jättestor, på samma asfalts-runda snittar jag runt 1-2km/h långsammare på graveln, ligger strax under 30 i sthlms-terräng när jag cyklar på egen hand. Jag har inte effektmätare på graveln men med ungefär samma puls, väderlek och upplevd ansträngning. Inte omöjligt att nästan hela skillnaden kan härledas till däcken, Pirelli cinturato gravel h 45mm vs GP5000 28mm.

Hade jag bara möjlighet att ha bara en cykel så skulle graveln bli den jag behåller, men gärna med två hjulpar, och kanske skulle byta upp mig några steg i modellprogrammet.
Tack, kommer också pendla mycket i Stockholm. Låter som en gravel passar ganska bra, och sedan ha två par hjul att varva med. Har ingen erfarenhet av köra på trainer men antar att det funkar lika bra där.
Tack för svar

Allebike Gravel - MB31
Okej bra tips, ska ha det i åtanke. Vad är fort??

Allebike Gravel - MB31
Allebike Gravel - MB31
Någon som har monterat skärmar på sin cykel och hittat några som passar?

Jag bomköpte SKS Edge Al 46 Skärmset som jag tyckte så fina ut till hösten. De passade inte alls. :).

Allebike Gravel - MB31
+500mil mestadels pendling.
1 kedja
1 kassett
2 vevlager
2 par bromsklossar

Tyckte den börja växla lite dåligt.
Växel-vajer-sallad i handtaget.
Visa bilaga 664642
Låter ruskigt mycket slitage. Har själv bara 300+ mil på min och inte behövt byta något förutom kedja som jag byter ofta för att slippa byta kassett. Mycket salt och grus och lite tvätt?

Allebike Gravel - MB31
Är det Shimano får man anta? Känt fel isåfall, men två vevlager på 500 mil... är det pressfit? (Orkar inte googla) känns som att ramens toleranser är off...

Ja Shimano.

Gängat, men det är nog på grund av allt jävla stendamm som den utsattes för under en tid. Man malde ner ett berg precis brevid kontoret.
Samt att man passerade ytterligare en stenkross på väg till och från jobbet.

Allebike Gravel - MB31
Nu blåser det lite förjävla mycket.
Och nu visar sig MB31:an från sin värsta sida.
Jag kan inte köra rakt.
Jag kan inte hålla emot.

Nått behöver göras.

Bredare styre + kortare styrstam = Mer hävarm?

Allebike Gravel - MB31
Nu blåser det lite förjävla mycket.
Och nu visar sig MB31:an från sin värsta sida.
Jag kan inte köra rakt.
Jag kan inte hålla emot.

Nått behöver göras.

Bredare styre + kortare styrstam = Mer hävarm?
Hur menar du? Kom precis in från morgonrundan i 18 m/s sidvind i 1 mil. Fick korrigera lite men inte mer än på någon annan cykel.

Allebike Gravel - MB31
18m/s sidvind?
Då hade jag fått gå.
Helt ocyklingsbart på min.

Har en XL, med Vincenthjul.
Jag kan inte hålla emot/köra rakt när det blåser.
Oavsett position/grepp.

Allebike Gravel - MB31
Sadelstolpe Vincent 400mm AL: 260g
Sadelstolpe Vincent 400mm CF: 306g
-46g för 650:-
En uppgradering man antagligen skulle gjort redan när man beställde cykeln, återstår att se om upplev komfort ändras.
Bytte till XTR pedaler -66g
Ny styrstam är på ingång, vart billigare än att köpa ett fäste till cykeldator...

Tror jag fått punka på TPU slangarna, de har stått i kylan mot marken. Är de så känsliga?
Vill minnas att de håller trycket längre än några dagar i alla fall?

Allebike Gravel - MB31
Styrstam FSA: 207g
Styrstam 90mm: 99g.
-108g för 296:-

Fortsätter banta gram. Hoppas grejerna håller ihop, men fick plussa på 22g för ett cykeldatorfäste...
Väntar på några fler småpaket, handlar smågrejer istället för att cykla när vägarna fortfarande är hala. :)

Sadelstolpsklämma Vincent: 24g
Sadelstolpsklämma AL: 9g
-15g för 51:-

Senast ändrad:
Allebike Gravel - MB31
Allebike Gravel - MB31
Letar efter ny bakaxel, den befintliga är märkt M12*P1.5*142*158, Allebike säljer en med märkt M12*P1.5*142*156 som jag antar (?) passar men finns det alternativ?

Har försökt att leta på de "vanliga" siterna men blir osäker varje gång jag lägger något i inkorgen... har någon länk till en bakaxel som passar till min MB31?

Allebike Gravel - MB31
Tjenis!
Är det någon som vet vad bramley'n väger som ramkit? Tänkte slakta min på delar till ett cx bygge och få ett på ungefär vad man kan spara på vikten beroende på vilken ram jag bygger på. :)

Allebike Gravel - MB31
Letar efter ny bakaxel, den befintliga är märkt M12*P1.5*142*158, Allebike säljer en med märkt M12*P1.5*142*156 som jag antar (?) passar men finns det alternativ?

Har försökt att leta på de "vanliga" siterna men blir osäker varje gång jag lägger något i inkorgen... har någon länk till en bakaxel som passar till min MB31?
Kan du tänka dig en axel som är 2mm kortare? Stack din 158:a ut något från svingen?

Allebike Gravel - MB31
Någon som satt pakethållare på den (en helt vanlig)? Skulle vilja ha en bikepackingcykel och om den kan ta pakethållare blir det en allebike.

Allebike Gravel - MB31
Någon som satt pakethållare på den (en helt vanlig)? Skulle vilja ha en bikepackingcykel och om den kan ta pakethållare blir det en allebike.
Jag har en Ortlieb Quickrack. Väldigt stabil och enkelt och snabbt att ta av och sätta på den tack vara snabbfästena.

Bilagor

• 20240713_083916.jpg
    20240713_083916.jpg
    648.8 KB · Besök: 111
  • 20240713_083922.jpg
    20240713_083922.jpg
    436.9 KB · Besök: 107
  • 20240713_083933.jpg
    20240713_083933.jpg
    545.1 KB · Besök: 110
Allebike Gravel - MB31
Hej! Flikar in fråga om storlek på Bramleyn. Finns kanske i denna tråd men frågar ändå! ? Är 185 och undrar om jag ska satsa på L eller XL? Första bockstyrecykeln för mig och är inte sugen på att sitta ihopvikt utan lagom upprätt och förhoppningsvis något avslappnat. Hur ska jag tänka? Någon styrstam hit eller dit är ju lätt att be dem byta men har som sagt ingen koll på denna typ av cykel, bara att jag vill ha en som alternativ till fs-mtbn!

Allebike Gravel - MB31
Hej! Flikar in fråga om storlek på Bramleyn. Finns kanske i denna tråd men frågar ändå! ? Är 185 och undrar om jag ska satsa på L eller XL? Första bockstyrecykeln för mig och är inte sugen på att sitta ihopvikt utan lagom upprätt och förhoppningsvis något avslappnat. Hur ska jag tänka? Någon styrstam hit eller dit är ju lätt att be dem byta men har som sagt ingen koll på denna typ av cykel, bara att jag vill ha en som alternativ till fs-mtbn!
Nu har jag inte denna aktuella cykel men XL känns väldigt stort för dina 185 cm. Känns som att du snarare borde välja mellan M/L

Tillbaka
Topp