Allebike startar budget-ish-märke

Många åsikter om design och annat, som i sig är intressanta. Fast jag undrar fortfarande om själva cykeln är ok specad enligt happykollektivet och vilket dess tänkta användningsområde är. Inte försvann väl alla tvärsäkra åsikter om vad en cykel duger till med Sixten?

Jo, nu är det bara osäkerhet kvar.
Den funkar säkert men den är lite åt XC hållet. Aggro XC?
Läser man om alla som köper aggro HT för att cykla grus och lättare stig så vore denna kanske bättre lämpad?

Jo, nu är det bara osäkerhet kvar.
Den funkar säkert men den är lite åt XC hållet. Aggro XC?
Läser man om alla som köper aggro HT för att cykla grus och lättare stig så vore denna kanske bättre lämpad?

Det verkar some rätt användningsområden. Kanske finns många i Sverige som vill har sån cykel.

Många åsikter om design och annat, som i sig är intressanta. Fast jag undrar fortfarande om själva cykeln är ok specad enligt happykollektivet och vilket dess tänkta användningsområde är. Inte försvann väl alla tvärsäkra åsikter om vad en cykel duger till med Sixten?

Det är en bra spec på cykeln och man kan byta ut saker om man vill vid beställning, t.ex. till dropper. Det tänkta användningsområdet tänker jag är snabb stigcykling med möjlighet till rolig cykling snarare än bara att jaga tid.

Hörde jag...down country? ?

Lång och flack, men samtidigt lätt och slank. Under 12kg med pedaler är inte fy skam.

Ser egentligen ut som en typisk allt-i-allo-hoj. Fungerar säkert mycket bra som enda MTB, men för oss som gärna cyklar lite mer nischat är det knappast ett förstahandsval. Gillar initiativet ändå.

Gör den verkligen det? Tyckande från 10 personer på happy är ju inte samma som på riktigt liksom. Lätt stig cyklas ju enligt happy med gravelbike...

:)

Tänkte mer att tillverkare som t.ex. Radon, som förut bara byggde cyklar med gammaldags geometrie, nu har en stig-HT.

I Sverige verkar störste mtb kategori vara Vasaloppet svetos, som vill har en XC-raket.

Nog finns det trender utanför happy. Jag tycker mig oavsett kunna utläsa att många köper tunga trail cyklar för att cykla väldigt lite stig. Eller tom provkör enduro på parkeringsplats och frågar hur den funkar på vasan.

Jag tänkte att denna kan passa bättre för många än en för endamålet överbyggt sentier med MM/HD och på 13Kg. Priset oaktat.

Cykeln är kass eftersom det inte står YETI på den. Det har jag läst på Happy. ?

Det är en bra spec på cykeln och man kan byta ut saker om man vill vid beställning, t.ex. till dropper. Det tänkta användningsområdet tänker jag är snabb stigcykling med möjlighet till rolig cykling snarare än bara att jaga tid.
Så om jag som drömmer om coronafria långlopp i måttlig fart i sommar behöver ett komplement till stumpjumpern som får hålla sig på stökiga hemmastigar kan den här vara rätt bra?

Har nu smält mina intryck under ett dygn. Är så här dags än mer positiv. Om jag idag skulle trycka på köpknappen på en alu ht så är det nog denna som skulle hamna i varukorgen.

Så om jag som drömmer om coronafria långlopp i måttlig fart i sommar behöver ett komplement till stumpjumpern som får hålla sig på stökiga hemmastigar kan den här vara rätt bra?
Till det är den garanterat alla tiders! Åk till Alingsås och testa och meddela här var du tyckte ?

Ser ändå rätt sjysst ut, hade de fått in en dropper i priset hade den varit riktigt bra.
Borde vara 180 skiva fram också.

Folk som inte vet bättre

Intressant det här. Skulle en läkare säga att den där skadan borde du kolla upp skulle ingen ifrågasätta. Skulle en svetsare säga att den där sprickan i ramen bör du kolla upp skulle ingen ifrågasätta. När en designer säger det där varumärket och loggan bör du kolla upp, då vet han inte bättre. Jävligt intressant.

Screenshot_20200321-080532.png

Väldigt små hjul verkar den ha..?

Intressant det här. Skulle en läkare säga att den där skadan borde du kolla upp skulle ingen ifrågasätta. Skulle en svetsare säga att den där sprickan i ramen bör du kolla upp skulle ingen ifrågasätta. När en designer säger det där varumärket och loggan bör du kolla upp, då vet han inte bättre. Jävligt intressant.

Samtidigt har en designer varit ansvarig för att Fiat Multipla såg dagens ljus..... ?‍♂️
Så vad säger att en designer har bättre omdöme än farbror Svensson.
Design är lite som konst, smaken är som baken.
Vilket som så verkar Allebikes logga skapa diskussion och trafik till deras hemsida. ?

Du skriver att det är jävligt intressant. Jag tycker det hade varit ännu mer intressant att se dina mästerverk du skapat som designer. Du kan väl länka till något?

Istället för fråga designers så kan man testa den på marknaden.

Man kan ju alltid utveckla saker. Tror de testade första Rockshox gafflarna på marknaden för 20 år sedan, men det känns inte som de nöjde sig där även om de fick positiv respons.

Ser ändå rätt sjysst ut, hade de fått in en dropper i priset hade den varit riktigt bra.
Borde vara 180 skiva fram också.
Håller med om 180 skiva. Droppern spelar mindre roll... gillar att de prioriterat att inte istället snåla på annat som t ex enklare vevar eller bromsar. Få saker är så irriterande som när man ser en spec men att det är komponenter som omedelbart ska kasseras/säljas. Här är allt användbart, t om hjulen.

Samtidigt har en designer varit ansvarig för att Fiat Multipla såg dagens ljus..... ?‍♂️
Så vad säger att en designer har bättre omdöme än farbror Svensson.
Design är lite som konst, smaken är som baken.
Vilket som så verkar Allebikes logga skapa diskussion och trafik till deras hemsida. ?

Finns väl bra och dåliga designers precis som inom alla skrån. Det är kanske helt rätt med Allebike. Känns lite Svensson. Men skulle ju vara kul med ett svenskt märke som känns lite coolare.

Vi kan väl sammanfatta den här diskussion med att Allebike är världen coolaste och snyggaste varumärke och alla designers är dumma i huvudet och det är nog bättre om mannen på gatan tar fram alla loggor och all produktdesign. Så nu blir det bra...

Håller med om 180 skiva. Droppern spelar mindre roll... gillar att de prioriterat att inte istället snåla på annat som t ex enklare vevar eller bromsar. Få saker är så irriterande som när man ser en spec men att det är komponenter som omedelbart ska kasseras/säljas. Här är allt användbart, t om hjulen.
Jag vågar nästan lova att det går att få den med 180 mm skivor om man vill ha det, eller dropper, eller vad som helst typ. De bygger cyklarna själva och har inga problem med att anpassa dem efter önskemål.

Vi kan väl sammanfatta den här diskussion med att Allebike är världen coolaste och snyggaste varumärke och alla designers är dumma i huvudet och det är nog bättre om mannen på gatan tar fram alla loggor och all produktdesign. Så nu blir det bra...

Jag skulle hellre beskriva det som att det inom alla yrkesgrupper finns de med bättre och sämre yrkeskunskap. Inom design och liknande områden försvåras det av att det finns en smakdimension. Ytterligare en dimension eller egenskap som kan ställa till det är snarstuckenhet.

Känns också kul att deras budgetmärke känns exklusivare än deras dyrare märke. Ridå ner...

Tillbaka
Topp