Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är snyggt, lätt och omöjligt med skivor!Hehe. Det blev Happy djupt direkt! ??
Lätta framhjul har jag men om de är rättialekrade vet jag inte?
Varför får man inte cykla berg och i regn med fälgbromsat? Det har jag gjort i många år. Kommer jag implodera nu? Mekaniska växlar är även det, det enda jag har alltid. En eller flera. Nu är det kört va?Det är snyggt, lätt och omöjligt med skivor!
Men i övrigt. Cyklar man inte i berg och inte i regn går det utmärkt med fälgbromsat. Sen att det finns folk som kastar skit på för det?! Tja, det är bara att acceptera. Tål man inte det så är det väl bara att skaffa en cykel med 40mm breda däck, skivbromsar, för brett styre, 11-36 kassett och gärna airbag och hjälpmotor. Elväxlar måste man tydligen ha - varför förstår ingen, men det är tungt så det behövs.... Då passar du in.
Du har då iaf chansen att fynda, begagnat utan skivor får du billigt! Kan du acceptera tubhjul blir det rena fyndpriser.Som frågan lyder? Är man helt ute om man bygger en cykel som är lätt utan discbroms och även med mekaniska växlar?
Lite lustigt att det gick att tillverka utmärkta fälgbromsar som fungerade med 50 millimeters däckbredd för över tjugo år sedan. Men det är väl som med månresor, mänskligheten har glömt tekniken.Det är snyggt, lätt och omöjligt med skivor!
Men i övrigt. Cyklar man inte i berg och inte i regn går det utmärkt med fälgbromsat. Sen att det finns folk som kastar skit på för det?! Tja, det är bara att acceptera. Tål man inte det så är det väl bara att skaffa en cykel med 40mm breda däck, skivbromsar, för brett styre, 11-36 kassett och gärna airbag och hjälpmotor. Elväxlar måste man tydligen ha - varför förstår ingen, men det är tungt så det behövs.... Då passar du in.
faktiskt har jag en cykel med originalmonterade radialekrade framhjul och skivbroms. känns helt fel, och nog tänkt ändra arrangemanget, men inte märkt nackdelar i funktionen.Nejdå.
Hur skulle du annars kunna ha radialekrat framhjul?
Det där låter konstigt, har du verkligen cyklat i alla berg du besökt?Varför får man inte cykla berg och i regn med fälgbromsat? Det har jag gjort i många år. Kommer jag implodera nu? Mekaniska växlar är även det, det enda jag har alltid. En eller flera. Nu är det kört va?
Den är bara omodern om du ska försöka sälja den och inte hittar rätt köpare.
Vet inte. Men jag besöker sällan berg utan cykel. Tänker jag närmare på det har jag faktiskt inte cyklat i alla berg där jag åkt skidor. Jag har tex inte cyklat Hahnenkamm i Kitzbuhel.Det där låter konstigt, har du verkligen cyklat i alla berg du besökt?
I just det fallet skulle jag nog säga att skivbroms är lämpligt (i den mån det nu alls kan anses vara en lämplig backe att cykla utför).Vet inte. Men jag besöker sällan berg utan cykel. Tänker jag närmare på det har jag faktiskt inte cyklat i alla berg där jag åkt skidor. Jag har tex inte cyklat Hahnenkamm i Kitzbuhel.
Transportvägen längs Hahnenkamm är grymt brant. Knappt jag klarade sista biten till toppen på 26" mtb med 22/32 i utväxling. Körs ett bergslopp upp den vägen f.ö.Vet inte. Men jag besöker sällan berg utan cykel. Tänker jag närmare på det har jag faktiskt inte cyklat i alla berg där jag åkt skidor. Jag har tex inte cyklat Hahnenkamm i Kitzbuhel.
Nä ingen psykolog här inteVarför frågar du det?
Är du psykolog eller har du egna problem med självkänslan?
Så länge det inte är tiagra!Spelar väl ingen roll vilken broms man har ...
Okej, vettig åsikt, jag kan hålla med. Men skriv det då. Jag tror ts snarare vill diskutera sitt bygge bara. Är väl sånt forum är till för.Nä ingen psykolog här inte
Menar snarare bygg och cykla på vad du vill
Ja, moderna caliperbromsar är riktigt bra. Mina Ultegra 6800 fr 2015 är betydligt bättre än mina Ultegra 6500 fr 2005, och då är de ändå av samma konstruktion. Och då är ju ändå Ultegra 6500 ljusår bättre än canti- eller v-bromsar vilket nog är den referens många av de som dissar fälgbromsar har.Det enda negativa med fälgbromsar är väl andrahandsvärdet.
Jag var själv väldigt anti-fälgbromsar tills jag testade Ultegras på årets bygge - funkar felfritt. Byt bara bromsklossar lite ofta så funkar det minst lika bra som skivbromsar i de allra flesta situationerna.
Jag var själv väldigt anti-fälgbromsar tills jag testade Ultegras på årets bygge - funkar felfritt. Byt bara bromsklossar lite ofta så funkar det minst lika bra som skivbromsar i de allra flesta situationerna.
Är lite nyfiken varför det skulle vara ett problem att hamna under UCI:s viktgräns?
Det vill man väl? ?
Om man inte ska tävla så är det väl ingen aspekt att tänka på. Motionslopp har väl inte de reglerna?
Jag kör Ultegra 6800 och är nöjd. Har även hört att nya 105-bromsar ska vara riktigt bra.Men Ultegra fälgbromsar har väl varit riktigt bar sedan 6700. Eller är nyare märkbart bättre?
Min, nu gamla, 6700 bromsar räcker för allt jag kör. Bara när det är riktigt blöt skulle det kanske vara bra med lite mer bromskraft och framförallt utan ljudet av sandpapper på fälgarna.
Dom är bättre än skivbromsar.......Det enda negativa med fälgbromsar är väl andrahandsvärdet.
Mekaniska växlar hade jag valt före elektriska, däremot är skivbromsar lockande. Jag har visserligen klarat mig bra på fälgbromsar men vid långa och hårda inbromsningar i backar är de inte så kul när man bokstavligen hör fälgen ätas upp. Men samtidigt är de mekaniskt enkla så helt utan fördelar är de inte.
Ja, det är väl inte Happy korrekt. Med alla förstigpåare här.Som frågan lyder? Är man helt ute om man bygger en cykel som är lätt utan discbroms och även med mekaniska växlar?
Ja, det är väl inte Happy korrekt. Med alla förstigpåare här.
Du är kanske är ute bland moderna (läs yngre) cyklister, men nota bene, du kommer få en användbar cykel som inte strular i onödan. Dessutom, lättare än motsvarande med mc-bromsar... förlåt, hydrauliska skivbromsar ska det vara. Ytterligare dessutom är allt med fälgbromsar lätt fixat även för riktiga klantskallar (jag syftar på mig). Ska du renodla funktionalitet och användarvänlighet samt värna miljön tycker jag definitivt att du satsa på växelsystem utan elmotor och batterier (som är skitsvåra att återvinna). För övrigt kom jag just in från en cykeltur Sóller, Deía, Valldeossa, Col de Sóller, Sóller. På en helt perfekt bergscykel. 6,8 kg, fälgbroms och ickeelektriska växlar (båda systemen Dura Ace). Bitvis var det blött men jag hade absolut inga problem. Jag behövde faktiskt aldrig ens låsa hjulen, vilket iofs hade varit enklare med mc-bromsar... förlåt, jag menar hydrauliska skivbromsar. Växelsystemet är så fiffigt gjort att jag bara trycker på ett reglage och sen växlar det antingen fram eller bak - helt genialt- ganska exakt som elväxlar alltså fast miljövänligt, analogt och omodernt. Cykeln har stått i min källare helt utan kärlek sedan jag var här på Mallorca senast, för fem månader sen, men den rullade som en dröm utan att jag behövt göra minsta laddning eller bromsjustering. Och det skulle jag vilja påstå inte hade varit fallet med en modern cykel. Jag gissar att denna gamla Merida är värd typ 10-12 lax, men om jag skulle vilja köpa en cykel med motsvarande vikt och prestanda fast med elväxlar och mc-bromsar... förlåt, hydrauliska skivbromsar, skulle jag få betala åtminstone 80 000. Nåt att fundera över. Och ja, jag förstår att branschen bestämmer framtiden för vad vi ska cykla på. Men jag kämpar emot ett tag till.Som frågan lyder? Är man helt ute om man bygger en cykel som är lätt utan discbroms och även med mekaniska växlar?