therealniclas
Medlem
Är man omodern om man bygger en lätt cykel utan discbromsar?
Onödigt ja. Liite bättre vet i tusan? Om man man ska mäta sportcykling handlar det om hur fort man kan ta sig från A till B (jag backar på detta så snart någon hittar annat sätt att rätt bedöma sportcykling). Allt snack (svammel rent av) när det gäller ”känsla” avfärdar jag faktiskt rakt av - det handlar om tycke och smak. Just nu tycker väldigt många att elväxlar och skivor är liite bättre. Men faktum kvarstår: gör det dig till en bättre (snabbare) cyklist? Nej, skulle jag säga. Det är branschen som hetsar för att tjäna mer pengar. Jag är övertygad om att det skulle gå att vinna exempelvis Giro d'Italia och Paris Roubaix på en fälgbromsad cykel med analogt växelsystem. Nackdelen då är enbart att branschen skulle tjäna mindre pengar på fälgbromsat och elväxlat.Konsensus är väl att det är rätt ”onödigt” men ändå liite bättre. De flesta verkar tycka det går bra med fälgbroms men ändå tuggar många (inkl jag själv i år) i sig det moderna och köper dyrt och modernt även om det egentligen inte behövs. Om någon nu ville höra det självklara sägas igen….