Är man omodern om man bygger en lätt cykel utan discbromsar?

• Trådstartare Trådstartare Tob
  • Start datum Start datum
Konsensus är väl att det är rätt ”onödigt” men ändå liite bättre. De flesta verkar tycka det går bra med fälgbroms men ändå tuggar många (inkl jag själv i år) i sig det moderna och köper dyrt och modernt även om det egentligen inte behövs. Om någon nu ville höra det självklara sägas igen….
Onödigt ja. Liite bättre vet i tusan? Om man man ska mäta sportcykling handlar det om hur fort man kan ta sig från A till B (jag backar på detta så snart någon hittar annat sätt att rätt bedöma sportcykling). Allt snack (svammel rent av) när det gäller ”känsla” avfärdar jag faktiskt rakt av - det handlar om tycke och smak. Just nu tycker väldigt många att elväxlar och skivor är liite bättre. Men faktum kvarstår: gör det dig till en bättre (snabbare) cyklist? Nej, skulle jag säga. Det är branschen som hetsar för att tjäna mer pengar. Jag är övertygad om att det skulle gå att vinna exempelvis Giro d'Italia och Paris Roubaix på en fälgbromsad cykel med analogt växelsystem. Nackdelen då är enbart att branschen skulle tjäna mindre pengar på fälgbromsat och elväxlat.

Onödigt ja. Liite bättre vet i tusan? Om man man ska mäta sportcykling handlar det om hur fort man kan ta sig från A till B (jag backar på detta så snart någon hittar annat sätt att rätt bedöma sportcykling). Allt snack (svammel rent av) när det gäller ”känsla” avfärdar jag faktiskt rakt av - det handlar om tycke och smak. Just nu tycker väldigt många att elväxlar och skivor är liite bättre. Men faktum kvarstår: gör det dig till en bättre (snabbare) cyklist? Nej, skulle jag säga. Det är branschen som hetsar för att tjäna mer pengar. Jag är övertygad om att det skulle gå att vinna exempelvis Giro d'Italia och Paris Roubaix på en fälgbromsad cykel med analogt växelsystem. Nackdelen då är enbart att branschen skulle tjäna mindre pengar på fälgbromsat och elväxlat.

I en nedfart i alperna i regnet tror jag att en cykel med skivbromsar är snabbare för att man kan bromsa senare eller/och har mindre risk att ramla när man misbedömer. Och för att UCI har en viktslimit är skivbromsar ingen nackdel när man kör uppför. I alla andra omständigheter betvivlar jag också att man skulle vara snabbare.

Ja vad liite bättre innebär kan man ju diskutera, men i min värld är i alla fall nackdelarna främst ekonomiska. Fördelarna vid torrt väder är verkligen pyttesmå men i regn är de större än pyttesmå. Så eftersom vikten på en fin cykel ändå begränsas av 6,8kg-regeln blir nackdelen bara ekonomisk så därför tycker det finns en liiten fördel ÄVEN om det (bevisligen) fortfarande kan vinnas Pro Tourtävlingar med fälgbroms. Jag vet inte hur du resonerar om du inte menar att det finns en liten fördel som gör dig till en snabbare cyklist i vissa förhållanden? (Sen att fördelen kanske är irrelevant för de flesta nästan alltid är en annan diskussion, eller egentligen kanske hela denna diskussion är i fel tråd…)

Diskuterar alla samma sak?

Discbroms
Tempohoj.jpg

Fälgbroms
800px-Bici_zeus_frenos_zapatas.jpg

Skivbroms
Campagnolo-Potenza-11-HO-hydraulic-optimized_mid-level-11-speed-aluminum-road-disc-brake-group...jpg

En aning snabbare kan det nog gå med elväxlar pga att det går så väldigt lätt och därmed växlar oftare och håller en optimal kadens

En aning snabbare kan det nog gå med elväxlar pga att det går så väldigt lätt och därmed växlar oftare och håller en optimal kadens
Ja, elväxlar anammades väldigt snabbt bland proffsen, medan skivbromsar tog betydligt längre tid (snarare så de tvingades på dem till
slut). Det säger nog en del vad som betyder mest.

F.ö. var det väl först förra året som de första Grand Tours vanns med skivbroms (dvs först när i princip alla team gått över). Så länge det fanns både och i startfältet vanns tourerna med fälgbroms, vilket ju tydligt indikerar att det inte är nån större skillnad. Pogacar körde väl t.o.m. de värsta bergsetapperna på TdF ifjol med fälgbroms, trots att han hade skivbroms att tillgå.

I en nedfart i alperna i regnet tror jag att en cykel med skivbromsar är snabbare för att man kan bromsa senare eller/och har mindre risk att ramla när man misbedömer. Och för att UCI har en viktslimit är skivbromsar ingen nackdel när man kör uppför. I alla andra omständigheter betvivlar jag också att man skulle vara snabbare.
När det gäller bil så tror jag att skivor är snabbare utför (iom den stora massan som ska bromsas). Men iom med att fälgbromsar på cykel är så effektiva med rätt kloss idag så tror jag skillnaden mot skivor är marginell. Själv har jag de senaste åren aldrig haft problem med bromsverkan med kloss, jag kan tom låsa hjulet om jag skulle vilja det. En take på det här har Froome: https://www.cyclingnews.com/news/ch...qS1KiljdkVPdE7WgqHTdbdjQdoAuha2fq8x3ihqGgzmRI

När det gäller bil så tror jag att skivor är snabbare utför (iom den stora massan som ska bromsas). Men iom med att fälgbromsar på cykel är så effektiva med rätt kloss idag så tror jag skillnaden mot skivor är marginell. Själv har jag de senaste åren aldrig haft problem med bromsverkan med kloss, jag kan tom låsa hjulet om jag skulle vilja det. En take på det här har Froome: https://www.cyclingnews.com/news/ch...qS1KiljdkVPdE7WgqHTdbdjQdoAuha2fq8x3ihqGgzmRI

Jag kör bra Ultegrabroms på alufälgar och har ingenting att klaga på när det gäller bromsverkan. Men på kolfiberfälg är den redan mindre och när det är blött är det ännu mindre.

Sean Kelly fick frågan inför förförra TdF om han trodde det skulle vara möjligt att vinna på en cykel för bara €1000 och det trodde han var möjligt om man letade lite och kanske köpte en del komponenter begagnade.

Klart du skall bygga med fälgbroms, ingen i Sverige behöver skivbroms (ingen behöver elväxlar heller för den delen). Skivbroms är jättebra när man susar nedför t.ex. Stelvio i 85km/h och har en förfärlig massa hårnålskurvor att bromsa ned farten innan. Jag byggde en lätt hoj förrförra hösten baserat på en S-Works SL-6 ram. Det blev 6,0kg med flaskställ och pedaler i stl58 och originallack. Bra mycket billigare att bygga än att köpa en ny sådan dessutom.

Du har då iaf chansen att fynda, begagnat utan skivor får du billigt! Kan du acceptera tubhjul blir det rena fyndpriser.

Det där är en myt. Jag letade fälgbromsade finhjul till min landsvägscykel en längre tid, kollade dagligen köp o sälj. Inte fan dök det upp några underprisade finhjul när "alla skulle gå över till skivbromsar"

Det där är en myt. Jag letade fälgbromsade finhjul till min landsvägscykel en längre tid, kollade dagligen köp o sälj. Inte fan dök det upp några underprisade finhjul när "alla skulle gå över till skivbromsar"
Det där gäller för allt. När man själv letar dyker det bara upp tveksamma objekt till fantasipriser. När man inte letar står fynden som spön i backen. Går inte att vinna.

Hysteriskt roligt att man får den här reklamen i slutet av artikeln:
disc.PNG

(Retuscherade varumärket.)

Gammelbromsar är ju klassiskt snyggt även om skivbromsarna är mer förutsägbara och lite effektivare. För egen del är de smala däcken en klar begränsande faktor när det handlar om att bromsa snabbt.

Jag som amatörsportcyklist blir nog inte speciellt mycket snabbare på grund av ett par skivbromsar, men när jag väl ska bromsa är det skönt att ha så bra bromsar som möjligt (inom rimliga gränser).

Angående skivbromsarnas uteblivna framgångar på tourerna tänker jag så här:
  1. De bästa cyklisterna vinner tourerna
  2. De bästa cyklisterna kostar mycket i drift
  3. Lagen som har de bästa cyklisterna behöver stora sponsorer med feta plånböcker
  4. Stora sponsorer med feta plånböcker styrs av konservativa gubbar
  5. Konservativa gubbar gillar fälgbromsar
  6. De bästa cyklisterna vinner touren med fälgbromsar

3. Lagen som har de bästa cyklisterna behöver stora sponsorer med feta plånböcker

Jag tror du delvis har rätt ? . Sen skivbromsar introducerades har det varit tre stall som delat på Grand Tour vinsterna: Ineos, Jumbo och UEA. Av ett märkligt sammanträffade också de tre mest störst budget... Medan mindre stall mer eller mindre tvingas använda vad deras cykelsponsor ger dem så kan större lag på ett helt annat sett bestämma vad de vill använda. Att de stora stallen varit sena att gå över till skivbromsar cyklisterna själva i allmänhet är ganska konservativa. Det är stort steg att välja skivbromsar till Touren om man vann på fälgbromsar året innan. Lyssnade nyligen på en intressant intervju med Josh Poertner, VD för Silca som just är inne på den linjen.

Intressant att just cyklister av alla idrottsmän skulle vara konservativa. I de flesta sporter jag följer så är de bästa väldigt snabba på att anamma ny teknik och landvinningar som gör dem bättre, och det brukar nog gälla cykel också.
Så slutsatsen blir fortsatt att skivbromsars ev fördel över fälgbromsar är marginell. Hade det funnits en avgörande fördel hade de bästa naturligtvis omedelbart bytt, precis som sker när nya landvinningar kommer i andra sporter (och tidigare gjorts även inom cykel).

Gammelbromsar är ju klassiskt snyggt även om skivbromsarna är mer förutsägbara och lite effektivare. För egen del är de smala däcken en klar begränsande faktor när det handlar om att bromsa snabbt.

Jag som amatörsportcyklist blir nog inte speciellt mycket snabbare på grund av ett par skivbromsar, men när jag väl ska bromsa är det skönt att ha så bra bromsar som möjligt (inom rimliga gränser).

7. De bästa väljer det de vill ha som gör dem snabbast, och sen vinner dom.

motståndet mot det nya bland cyklister snarare landsvägscylister har historiskt sett verkligen varit legio. det är verkligen så. har uppfattat det så att det så att man tyckt det varit viktigare att hindra att enstaka får sas tekniska fördelar, än att främja att utvecklingen går framåt.

så den har vanligtvis skett på annat håll, och först efter en viss process har den anammats för t ex tdf. det mest flagranta exemplet är växlar som där var förbjudet ända till 1937, decennier efter att det fanns tillgängligt för allmänheten.

men när det gäller skivbromsar tog det sig helt löjliga proportioner. bakåtsträvarna trodde kanske fördelarna var större än de är, med en rädsla att stå utan, de kanske insåg att det nästan aldrig är en fördel just vid tävling, eller så var det viktångest kanske? bedrövlig process att skåda hursomhelst.

refererade i bruka allvar-tråden till en kille brian cox som skrev:

Let's see: They didn't like pneumatic tires, they didn't like derailleurs, they didn't like helmets, they didn't like carbon, they didn't like computers, they didn't like electronic shifting. Need I say more?

Elväxlar anammades väldigt snabbt på lvg. Helt enkelt därför att de ger ett added value till cyklingen. Trots det finns det fortfarande bakåtsträvare som argumenterar emot dem...

med tanke på att de första kommersiella systemen kom ut 1992 tog även detta sin rundliga tid. och det var väl inte ett strömhopp direkt, när di2 kom ut 2009...

när det efterhand kom trådlösa system tillkom ett mera reellt mervärde.

när det gäller trådlösa droppers är de fortfarande ut i kylan, även där finns både ergonomiska och väldigt uppenbara installationstekniska fördelar.

Elväxlar anammades väldigt snabbt på lvg. Helt enkelt därför att de ger ett added value till cyklingen. Trots det finns det fortfarande bakåtsträvare som argumenterar emot dem...
Ja, spurt och aeroknappar är svåra att snacka bort. När elväxlar fungerar är de toppen. När de inte fungerar står man still.

De som cyklar mtb, cross och landsväg tycks acceptera skivbromsar, medan de renläriga har svårare att acceptera nymodigheter från andra sidan. Tex Chris Froome gnäller fortfarande i kör med sina skivbromsar.

Som frågan lyder? Är man helt ute om man bygger en cykel som är lätt utan discbroms och även med mekaniska växlar?
Omodernt och ute? Ja!
Dåligt? Nej!
Ska man bry sig för mycket om vad andra tycker? Nä!
Snyggt? Ja, ibland... utan reflexer... ?

Bilagor

• 20220326_165544.jpg
    20220326_165544.jpg
    1.2 MB · Besök: 109
  • 20220326_165756.jpg
    20220326_165756.jpg
    535.5 KB · Besök: 107
  • 20220320_131824.jpg
    20220320_131824.jpg
    436.7 KB · Besök: 98
  • 20220320_131801.jpg
    20220320_131801.jpg
    479.5 KB · Besök: 99
Det finns flera av oss som tävlar/tävlat i både XC, CX och landsväg. Fördelarna med skivbroms är ganska uppenbara för de två förstnämnda, men för landsväg är det inte lika självklart. Speciellt i Sverige där banprofilen är platt och där bromsverkan inte ger en uppenbar fördel. Samma för tempo.

Skrivbromsar på landsväg dras med några problem som man nu försökt få bukt på: sticky pistons och väldigt små marginaler mellan skiva och belägg. Små skivor blir varma på långa utförslöpor, dom böjer sig något och med små marginaler så kommer skavet snabbt. Någonstans måste värmen ta vägen. Det behövs inte ens dom förutsättningarna för att det ska uppträda med tidigare generationer av komponentgrupper där marginalerna var ännu mindre.

Det finns fördelar och nackdelar med båda men valet är långt ifrån självklart. Det finns nog ganska varierande upplevelser av skivor/fälgbroms beroende på många faktorer där ute. Jag har hört bra och dåliga saker om båda.

För min egen del så duger en fälgbromsad cykel med Direct-mount (fram) och vettig textur på fälgens bromsyta. Enkelt att justera, billigare ram och komponenter och den ger mig allt jag behöver för min cykling i min miljö.

Blir jag avhängd så beror det ju inte på om det satt skivor på cykeln eller inte.

Tävlar jag så kör jag helst elväxlar men det är inte ett måste. Finns en tjusning och känsla i att köra mekaniskt.

Nästa projekt?
d1945297a268c2dd975e7f1902697272.jpg

Nav kokas och naven skär, om du beter dig fel med skivbroms. Ett nav väger så lite att värmen inte har någonstans att ta vägen. Nu kan nog en skiva bli bra mycket varmare än en fälg, vilket kompenserar lite.

Men, jag har inte haft några ohanterbara problem med fälgbroms, på lvg då, i långa backar utför och regn.
Det är så uschligt grepp i lvg däck på blöt kladdig asfalt, att jag mest är glad att jag inte har skivbroms då.

Det är brutalt mycket lättare att få en fälgbroms att gå helt rent mot fälgen, vilket inte är fallet för skivor, det räcker som stopp för min del. Krångla till det skippar jag gärna.

På en mtb är skivorna helt överlägsna fälgarna, där kanske terrängen bromsar mer, så överhettade nav som skär inte finns?

motståndet mot det nya bland cyklister snarare landsvägscylister har historiskt sett verkligen varit legio. det är verkligen så. har uppfattat det så att det så att man tyckt det varit viktigare att hindra att enstaka får sas tekniska fördelar, än att främja att utvecklingen går framåt.

så den har vanligtvis skett på annat håll, och först efter en viss process har den anammats för t ex tdf. det mest flagranta exemplet är växlar som där var förbjudet ända till 1937, decennier efter att det fanns tillgängligt för allmänheten.

men när det gäller skivbromsar tog det sig helt löjliga proportioner. bakåtsträvarna trodde kanske fördelarna var större än de är, med en rädsla att stå utan, de kanske insåg att det nästan aldrig är en fördel just vid tävling, eller så var det viktångest kanske? bedrövlig process att skåda hursomhelst.

refererade i bruka allvar-tråden till en kille brian cox som skrev:

Let's see: They didn't like pneumatic tires, they didn't like derailleurs, they didn't like helmets, they didn't like carbon, they didn't like computers, they didn't like electronic shifting. Need I say more?
Intressant uttalande av Cox. Hur såg motståndet mot computers och carbon ut?

Nav kokas och naven skär, om du beter dig fel med skivbroms. Ett nav väger så lite att värmen inte har någonstans att ta vägen. Nu kan nog en skiva bli bra mycket varmare än en fälg, vilket kompenserar lite.

Men, jag har inte haft några ohanterbara problem med fälgbroms, på lvg då, i långa backar utför och regn.
Det är så uschligt grepp i lvg däck på blöt kladdig asfalt, att jag mest är glad att jag inte har skivbroms då.

Det är brutalt mycket lättare att få en fälgbroms att gå helt rent mot fälgen, vilket inte är fallet för skivor, det räcker som stopp för min del. Krångla till det skippar jag gärna.

På en mtb är skivorna helt överlägsna fälgarna, där kanske terrängen bromsar mer, så överhettade nav som skär inte finns?

Nav kokar och skär? Hur gör dem med alla utförshojar som släpbromsas ner i bikeparkerna?

Och tidigare skrivs det typ " Vi har inga berg så man behöver inte sskivbromsen bromsverkan " och "vid långa utförslöpor slår sig skivorna".....does not compute....Varken min racer eller gravel har problem med släpiga bromsar....sen kan jag hålla med om att fälgbromsar funkar väldigt bra på lvg överlag och i fint väder är det saksamma.

Ja vad liite bättre innebär kan man ju diskutera, men i min värld är i alla fall nackdelarna främst ekonomiska. Fördelarna vid torrt väder är verkligen pyttesmå men i regn är de större än pyttesmå. Så eftersom vikten på en fin cykel ändå begränsas av 6,8kg-regeln blir nackdelen bara ekonomisk så därför tycker det finns en liiten fördel ÄVEN om det (bevisligen) fortfarande kan vinnas Pro Tourtävlingar med fälgbroms. Jag vet inte hur du resonerar om du inte menar att det finns en liten fördel som gör dig till en snabbare cyklist i vissa förhållanden? (Sen att fördelen kanske är irrelevant för de flesta nästan alltid är en annan diskussion, eller egentligen kanske hela denna diskussion är i fel tråd…)
Inte ens i regn har jag några som helst problem att bromsa en lvg-cykel utför. Här kanske jag är annorlunda än många. Däremot riskerar jag att låsa hjulen (mer med skivbromsar, mindre med fälgbromsar). Så för mig är valet enkelt: en fälgbromsad cykel med analoga växlar blir billigare och lättare = mitt val. Men, som sagt, branschen kommer till slut att vinna den här kampen och det kommer bli allt svårare att få tag i cyklar utan el och skivor.

Tillbaka
Topp