Är man omodern om man bygger en lätt cykel utan discbromsar?

• Trådstartare Trådstartare Tob
  • Start datum Start datum
Beror på vad du ska använda cykeln till.
Jag är en glad amatör som cyklar landsväg och kommer aldrig upp i några högre hastigheter.
Mina klossbromsar räcker gott för min typ av cykling.
Men hade jag cyklat mer i stan och fortare eller cyklat landsväg fortare hade jag velat ha skivbroms.
Alltid bra att kunna bromsa fort.

Intressant att just cyklister av alla idrottsmän skulle vara konservativa. I de flesta sporter jag följer så är de bästa väldigt snabba på att anamma ny teknik och landvinningar som gör dem bättre, och det brukar nog gälla cykel också.
Så slutsatsen blir fortsatt att skivbromsars ev fördel över fälgbromsar är marginell. Hade det funnits en avgörande fördel hade de bästa naturligtvis omedelbart bytt, precis som sker när nya landvinningar kommer i andra sporter (och tidigare gjorts även inom cykel).
Precis landsvägscyklister är alltid snabba att förstå vad som är bäst.
ex1 styrlager bytet gick rätt smidigt på mtb-sidan medans de på landsväg inte kunde förstå varför man skulle byta ut något som fungerade.
ex2 drev-storlek går inte att cykla på något under 12 kugg. Blir för mycke friktion skrek de medans de med 10 kugg försvann i fjärran. ;)

Skivbroms ställer andra krav på hjulens konstruktion, det blir inte så bra med radialekrat om man ska ta upp bromskrafter i navet... Vet att det fanns elit på mtb som tävlade på fälgbroms ett tag efter skivornas intåg eftersom det gav möjlighet till andra hjulbyggen. Det borde vara en än större faktor på landsväg.

Inte ens i regn har jag några som helst problem att bromsa en lvg-cykel utför. Här kanske jag är annorlunda än många. Däremot riskerar jag att låsa hjulen (mer med skivbromsar, mindre med fälgbromsar). Så för mig är valet enkelt: en fälgbromsad cykel med analoga växlar blir billigare och lättare = mitt val. Men, som sagt, branschen kommer till slut att vinna den här kampen och det kommer bli allt svårare att få tag i cyklar utan el och skivor.
Det är lite så jag har resonerat med mig själv också. Har tänkt mig en bra, lätt och funktionsduglig ny cykel. Förstår självklart fördelarna med skivbromsar och elektroniska växlar men det blir lite för tungt eller för dyrt för att bli vad jag har tänkt mig.
Så kommer att bli en ny ram för fälgbroms uppbyggd med lite blandat av nya bra komponenter och lite begagnade saker som finns i garaget.

Har fortfarande aldrig suttit på en cykel med skivbromsar så jag vet väl fortfarande inte vad det är för fantastisk bromsupplevelse jag missat :rolleyes:

Men oberoende av hur det ligger till med graden av förbättrad bromsverkan man kan få med dessa så är ju vart fall sågningen av fälgbromsar rätt komisk. Det låter ju ibland som det aldrig varit möjligt att bromsa på cyklar före dessa kom. Jag tror aldrig jag varit med om att jag haft något egentligt problem att få stopp på cykeln, oberoende av terräng och väder, annat än när man haft helt hopplöst felinställda eller defekta bromsar. Men det gäller väl gissningsvis även för skivbromsar att de funkar sämre när de är defekta eller felinställda.

Har fortfarande aldrig suttit på en cykel med skivbromsar så jag vet väl fortfarande inte vad det är för fantastisk bromsupplevelse jag missat :rolleyes:

Men oberoende av hur det ligger till med graden av förbättrad bromsverkan man kan få med dessa så är ju vart fall sågningen av fälgbromsar rätt komisk. Det låter ju ibland som det aldrig varit möjligt att bromsa på cyklar före dessa kom. Jag tror aldrig jag varit med om att jag haft något egentligt problem att få stopp på cykeln, oberoende av terräng och väder, annat än när man haft helt hopplöst felinställda eller defekta bromsar. Men det gäller väl gissningsvis även för skivbromsar att de funkar sämre när de är defekta eller felinställda.
Många av de som sågar fälgbromsar har ingen erfarenhet av lvg, utan kommer från mtb där det antingen var cantilever- eller på sin höjd v-bromsar. Då förstår jag att man är kritisk.
Men de fälgbromsar som används på lvg - caliperbromsar - och framförallt moderna sådana, är nåt helt annat. Jag har samma erfarenhet som du, trots bortåt 20 år cykling har jag aldrig haft nåt problem att bromsa. Så mycket av ev sågningar bottnar nog i okunskap om de fälgbromsar som används på lvg.

Är det verkligen så många som sågar fälgbromsar?
Nej det är det inte. Men fälgbromscyklisterna verkar ibland tro att man per automatik sågar fälgbromsar bara för att man föredrar skivbromsar.

En regnig och smutsig höstdag vet jag i alla fall vilken typ av bromsar jag föredrar.

Senast ändrad:
Ungdomlig skivbroms

20220419_185142.jpg

Fälgbroms

Screenshot_20220419-185032_Chrome.jpg

PS: Är 3990 euro inte orimligt billigt för en titancykel med Campagnolo Chorus?

motorcyklar har ungefär 10m kortare bromsträcka än en bil?
De tester som gjorts i modern tid säger att bromssträckan är mer eller mindre lika. Lätta sportbilar med feta däck bromsar bättre än standardbilar.
Precis som med cyklar krävs mer teknik att bromsa säkert och effektivt med en mc trots abs.

Denna video visar varför mc förare ibland brakar in i bilar.

De tester som gjorts i modern tid säger att bromssträckan är mer eller mindre lika. Lätta sportbilar med feta däck bromsar bättre än standardbilar.
Precis som med cyklar krävs mer teknik att bromsa säkert och effektivt med en mc trots abs.

Denna video visar varför mc förare ibland brakar in i bilar.
sjukt gullig film! Hittade en som nästan lika rolig, =)

En mc begränsas av liten yta av däck mot marken, samt att den går upp på framhjulet, och då måste man slå av på bromsen.
En sporthoj som bromsar från hundra mot en bil, är en cirka 5 meter sämre på plan mark, men det är med en riktigt duktig mcförare.
Det går att hålla högre fart i kurvor med bil också.

Enda racebanan, roadracing, banracing, där mc spöar bilar är väl IOMTT.
Det har försökts bygga bilar som kan spöa mcna, men det går inte, ännu i alla fall. runt 20 sekunder efter på ett varv om jag minns rätt.
Det är nog kurvor som mc kan hålla rak linje i, smalt alltså, medans bilen måste svänga och alla hoppen göra en "banbil" inte kan köra den, sen behövs monstruös toppfart också. Kolla på videon, rejäl fartkänsla vilken all annan motorsport är befriad från.

En av förararna berättade att han sliter ut två par mcstövlar på en helg.
Du slår inte av på gasen när den vill gå på bakhjulet, utan det tar du med bakbromsen, det tar för lång tid att gasa igen om du släpper på gasen, så stövlarna slits ut av att bakbromsa för att kunna gasa fullt mest hela tiden, kurvor och vissa hopp undantagna då.

Ibland slår jag av traction kontrollen och tänker att den här gången ska jag bromsa ner och inte slå av men det är ont om ställen jag kan prova på och det är mer en kul grej än något annat. :)

Senast ändrad:
Vilka inom mtb elit körde fälgbromsar pga sitt stora intresse för hjulbygge? Låter ju i efterhand helt otroligt korkat.
Vikten däremot kan jag tänka mig gjorde ont.

Min enda reflektion just nu är att jag ofta ser efterlysningar om att få låna laddare till elväxlar. Ofta på exotiska platser eller kända platser timmar innan lopp. Ser sällan eller aldrig efterlysningar på växelwire.

Visst går det bra med fälgbromsar! Införskaffade ett lämpligt cykelobjekt en Merida Reacto E-7000 från 2017 under våren som jag har lagat, modifierat och uppdaterat. Shimanos elektriska växlar med elva snabba kugghjul på kassetten. Redigt kostnadseffektivt och över ett kilo lättare än min flickväns cykel av samma märke och modell med skivbromsar. Att hon är ljusår snabbare är en helt annan historia...

Många av de som sågar fälgbromsar har ingen erfarenhet av lvg, utan kommer från mtb där det antingen var cantilever- eller på sin höjd v-bromsar. Då förstår jag att man är kritisk.
Men de fälgbromsar som används på lvg - caliperbromsar - och framförallt moderna sådana, är nåt helt annat. Jag har samma erfarenhet som du, trots bortåt 20 år cykling har jag aldrig haft nåt problem att bromsa. Så mycket av ev sågningar bottnar nog i okunskap om de fälgbromsar som används på lvg.

Tjena!

Att säga att cantilever är bättre än V-Broms är enorm humor.
Du kan inte ha provat en riktigt bra V-broms, typ XTR 950/960 med parallellogram eller Avid Arch Supreme. Överlägset canti på alla sätt och vis.
Med skivbromsarnas intåg så stannade utvecklingen på V-bromsar. Vi hade nog sett en klart högre nivå på dom idag om det inte vore fallet.

Tjena!

Att säga att cantilever är bättre än V-Broms är enorm humor.
Du kan inte ha provat en riktigt bra V-broms, typ XTR 950/960 med parallellogram eller Avid Arch Supreme. Överlägset canti på alla sätt och vis.
Med skivbromsarnas intåg så stannade utvecklingen på V-bromsar. Vi hade nog sett en klart högre nivå på dom idag om det inte vore fallet.
Skall man vara petig anges det ju faktiskt en skillnad mellan cantilever och v-broms i inlägget, och där v-broms rankas högre, men lägre än caliper och skivbroms.

Skall man vara petig anges det ju faktiskt en skillnad mellan cantilever och v-broms i inlägget, och där v-broms rankas högre, men lägre än caliper och skivbroms.

Tjena!

Mea culpa. Tolkade fel. Men hävdar fortfarande att ett par riktigt bra v-bromsar piskar skiten ur ett par caliper..

Tjena!

Mea culpa. Tolkade fel. Men hävdar fortfarande att ett par riktigt bra v-bromsar piskar skiten ur ett par caliper..
Det säger jag inte emot. Dock svår jämförelse när sulorna mot backen oftast är extremt olika. Men jag minns att första gången jag bromsade med en v-broms lättade bakhjulet så att jag höll på att gå över styret. Grymt överraskad av skillnaden mot cantilever.

Det säger jag inte emot. Dock svår jämförelse när sulorna mot backen oftast är extremt olika. Men jag minns att första gången jag bromsade med en v-broms lättade bakhjulet så att jag höll på att gå över styret. Grymt överraskad av skillnaden mot cantilever.

Tjena!

När jag började buda så körde jag på en MTB med 28mm breda däck och v-bromsar. XT parallellogram. Så har kört ganska många mil med ungefär samma däckyta som med lvgdäck. Skulle kanske säga att directmount caliper ligger nästan på samma nivå.

Min pendlare byggd 1999, Marin aluminiumram, Mtb med lätta Mavichjul och 28 mm slicks. Den har Shimano XT V-broms från 1999. Den bromsar mycket bättre än min Bianchi kolfibercykel med Mavic Ksyriumhjul och Shimano 105 fälgbromsar från 2020.

Skiljer det något i vajerdrag mellan mini-v och vanlig v-broms i kombination med bockstyre? Cantis brukar ju funka bäst i den kombinationen.

@Kneecap @EL84 då är nog den frågan besvarad.
Ska tilläggas att Marin-pendlaren har gått flera tusen mil året runt, bara de senaste 5 åren ca 4000 mil, byter klossar ganska ofta under höst/vinter. Själva bromsarna är original och endast smorda med jämna mellanrum.
Har bytt till singelklinga fram, ett enormt lyft under höst/vinter, slipper problem med att framväxeln kleggar igen.
Kör 8-delat, det håller längre innan byte av kedja och kassett än 9 delat och högre - (Pga tjockare gods?)
En liten nackdel är att det smalaste dubbade vinterdäcket till 26" (559) är 47 mm, skulle vilja ha lite smalare på sopsaltade cykelvägar.

Skiljer det något i vajerdrag mellan mini-v och vanlig v-broms i kombination med bockstyre? Cantis brukar ju funka bäst i den kombinationen.
Mini-V fungerar direkt och drar lika mycket vajer som canti. V-broms behöver kombineras med travel agent som växlar om vajerdraget. Jag har det på min Dinosaurcross. Reserverar mig för hur det är med nyare grupper, har inte så mycket sånt.

Så här blev resultatet:

20230809_205243.jpg

Ramen är en oanvänd Scott Addict SL från 2016. Resten av delarna har jag köpt både nya och begagnade när priset varit rätt och passat in i bygget. Fokus har varit att det ska vara en cykel jag vill ha som en keeper. Den ska var tillräckligt snygg, lätt men framförallt funktionell och komfortabel.

Inget fel med att vara omodern!

Fälgbromsar har ju den absoluta fördelen att vara betydligt mer lättmekade. Sen är min personliga åsikt att det också alltid är snyggare. Höjdpunkten var kanske den där fälgbromsen Trek hade för några år sen som liksom var dold i gaffelkronan!

Inget fel med att vara omodern!

Fälgbromsar har ju den absoluta fördelen att vara betydligt mer lättmekade. Sen är min personliga åsikt att det också alltid är snyggare. Höjdpunkten var kanske den där fälgbromsen Trek hade för några år sen som liksom var dold i gaffelkronan!
Jag valde dessutom att inte bara stirra mig blind på bromsen. Om man även tar med beläggen och fälgarna i ekvationen kan man få en väldigt bra upplevelse med fälgbroms. Mavic Exalith är bra grejer.

Så här blev resultatet:
Snygg
Fokus har varit att det ska vara en cykel jag vill ha som en keeper. Den ska var tillräckligt snygg, lätt men framförallt funktionell och komfortabel.
Hoppas att du blir nöjd med den
Men vad är det för däck?
Genom att byta till så breda däck som möjligt och av så hög kvalité som möjligt ökar ffa komforten men även funktionaliteten kan öka.
Efter en närkontakt med en sten skar sönder mitt 25mm GP5000 bakdäck fick jag leta fram ett 28mm GP5000 och det fick plats i den gamla (>10år) fälgbromsade ramen. Att ha några mm xtra har varit bra både för komfort och funktion.
Tyvärr har vädret inte varit lika bra....

Tillbaka
Topp