[Byggtråd] Jofa goes XC, #yolofilingcabinet + ANNAT

Det vore ganska intressant att höra vad du skulle tycka om ett CM Trail extreme (motsvarande 3C MaxxTerra) fram. Jag vet att allehanda utförsdödsnissar tycker att det har tveksamt kantgrepp, men i Hell Ass spelar det ju inte så stor roll. Lagom vikt, lagom casing, bra grepp på det mesta utan att rulla alltför tungt:-)

Förra gången du la upp en bild tyckte jag cykeln var sjukt ful, men den växer lite. Nu ser den riktigt trevlig ut! Fulsnygg som få.

CM är som DHF fast dåligt ;)

(Jag vet att du upplevt DHF som mer tungrullat och mindre följsamt. Min upplevelse är tvärt om att det rullar lättare och känns ungefär likvärdigt i följsamhet.)

Senast ändrad:
Mja, jag har ju bara DHF 2,5 att jämföra med, och dess casing kan mycket väl vara rätt annorlunda än 2,3-varianten. Rullet dem emellan skulle jag säga är likvärdigt (CM vs DHF 2,5 alltså). Enda nackdelen med DHF var att casingen inte sväljer småskräp på samma sätt som CM, vilket jag antar beror på att den är styvare.

Jag har också bara testat 2,5". Dock i 26". Där var casingen oskiljbar mot CMs.

Sen hade jag det härligt lättrullade och outslitliga 60a-gummit som framdäck.

Makten sa:
Det vore ganska intressant att höra vad du skulle tycka om ett CM Trail extreme (motsvarande 3C MaxxTerra) fram. Jag vet att allehanda utförsdödsnissar tycker att det har tveksamt kantgrepp, men i Hell Ass spelar det ju inte så stor roll.

+1 på tveksamt kantgrepp på CM.
Hade det fram i Flottsbro och misstänker att det är den absolut enda anledningen till min senaste vurpa. Mänskliga faktorn är en omöjlighet.

Men i skogen över rötter och skräp är det fantastiskt.

Makten sa:
Det vore ganska intressant att höra vad du skulle tycka om ett CM Trail extreme (motsvarande 3C MaxxTerra) fram. Jag vet att allehanda utförsdödsnissar tycker att det har tveksamt kantgrepp, men i Hell Ass spelar det ju inte så stor roll. Lagom vikt, lagom casing, bra grepp på det mesta utan att rulla alltför tungt:-)

Förra gången du la upp en bild tyckte jag cykeln var sjukt ful, men den växer lite. Nu ser den riktigt trevlig ut! Fulsnygg som få.

Det kan verka galet, men jag vill kunna svänga i Hellas också. Jag försöker också luta min cykel när jag svänger, även i låg fart. CM ser inte ut som ett däck jag vill testa.

Om jag inte lyckas sätta stopp för min skenande konsumptionshets så blir det ett Butcher Control. Det ser ut som ett riktigt däck och är speccat till 755 gram.

jofahjalm sa:
Det kan verka galet, men jag vill kunna svänga i Hellas också. Jag försöker också luta min cykel när jag svänger, även i låg fart. CM ser inte ut som ett däck jag vill testa.

Hur tänkte du när du ville testa NN då? :-) De är ju uppenbart ännu sämre än CM i det perspektivet. CM har väldefinierade kantdobbar, dessutom med mjukt och fint gummi. Förstår inte riktigt varför de skulle ha dåliga svängegenskaper. Särskilt inte för vanlig stigcykling.

Makten sa:
jofahjalm sa:

Hur tänkte du när du ville testa NN då? :-) De är ju uppenbart ännu sämre än CM i det perspektivet. CM har väldefinierade kantdobbar, dessutom med mjukt och fint gummi. Förstår inte riktigt varför de skulle ha dåliga svängegenskaper. Särskilt inte för vanlig stigcykling.

De har inte riktigt någon tydlig kanal mellan mittdobbarna och kantdobbarna.

Butcher Control kör jag fram på lätta hjulparet (inte för att jag vägt dem...) och jag gillar det riktigt mycket! På det andra kör jag CM off-dhseason och HR2/DHR2 om någon vecka. Sen jag började med Spesh-däcken när dubben åkte av från de hjulen har jag inte rört de andra tunga klumparna :-)
Dock vet jag hur det gick när jag hade Butcher/Purgatory Control sist... Det var inte vackra sidoväggar efter ett tag.

Makten sa:

Jag vill ju ha något som var snabbare och lättare än de köttiga däcken jag alltid har använt de senaste åren. Om jag väljer ett däck med stora dobbar i mitten, tydlig kanal och stora kantdobbar så är det också ett tungt däck som rullar dåligt. Jag tyckte inte NNN såg så orimligt ut.

Idag cyklade jag stig med Magic Mary fram och nu lutar jag ännu mer åt att NNN suger och att det till mindre del beror på den långa gaffeln.

CM saknar som Luthman påpeka tydlig kanal innan kantdobbarna och det tror jag suger. Det där med att man inte lägger ner cykeln vid stigcykling är bara något du har hittat på. Jag tror jag har mer behov av det i Hellas än vad jag har i Järvsö där allt kommer i väldoserade kurvor med berms.

Inte nog med detta, jag lyckades också tappa kejan i Hellas trots N/W och clutch...

Ikon var däremot ett fynd! Det rullar bra och beter sig mer förutsägbart bak jämfört med Ardent.

Alltså CM har en tydlig kanal mellan mitt- och kantdobbar. Det är bara det att vissa av mittdobbarna går ut i denna kanal, med 7,5 cm mellanrum. Är man jättepetig så kan man klippa bort dessa.
Men visst, det är ett ganska trögrullat däck, gissningsvis mest beroende på mjukt gummi. Själv tycker jag att det är värt det just för att det är väldigt pålitligt. Det är ju nån slags mellanting mellan Minion eller MM, och NN. Vill man ha nåt som är ännu greppigare så blir det ju ännu mer trögrullat, så jag förstår inte riktigt vad du är ute efter faktiskt:-)

Dock kör jag med mycket lägre tryck. Det kan vara det som avgör varför vi uppfattar stigdäck såpass olika.

Ja NNN släpper fint men kontrollerat som framdäck. Men i lera suger det. Jag är tillbaka på tröga hd. Men skulle vilja ha NNN bak.

Jofa, jag tror du skulle kunna gilla Ibex som framdäck. I 55a-gummi och med sin relativt tunna casing är det klart raskare än minion och lagom greppigt för ett stigdäck, men med riktigt fina kantdobbar som känns när de biter.

marran sa:
Jofa, jag tror du skulle kunna gilla Ibex som framdäck. I 55a-gummi och med sin relativt tunna casing är det klart raskare än minion och lagom greppigt för ett stigdäck, men med riktigt fina kantdobbar som känns när de biter.

Mina Ibex (2,4 decided 60tpi) var betydligt långsammare än Minion DHR2 (2,3 exo 3C), vilken version av Minion jämför du med?

Makten sa:
Alltså CM har en tydlig kanal mellan mitt- och kantdobbar. Det är bara det att vissa av mittdobbarna går ut i denna kanal, med 7,5 cm mellanrum. Är man jättepetig så kan man klippa bort dessa.
Men visst, det är ett ganska trögrullat däck, gissningsvis mest beroende på mjukt gummi. Själv tycker jag att det är värt det just för att det är väldigt pålitligt. Det är ju nån slags mellanting mellan Minion eller MM, och NN. Vill man ha nåt som är ännu greppigare så blir det ju ännu mer trögrullat, så jag förstår inte riktigt vad du är ute efter faktiskt:-)

Dock kör jag med mycket lägre tryck. Det kan vara det som avgör varför vi uppfattar stigdäck såpass olika.

Jag ville testa att ha ett framdäck med bra rull först första gången. Jag kom fram till att jag inte gillade det.

EST sa:
Ja NNN släpper fint men kontrollerat som framdäck. Men i lera suger det. Jag är tillbaka på tröga hd. Men skulle vilja ha NNN bak.

Jo, det ser ut att potential som ett snabbt bakdäck som även funkar när det är lite blötare. Jag är däremot osäker på om det kommer hålla. Jag kan tänka mig att jag har det liggande på hyllan tills i höst. Då slänger jag på det bak och är sjukt nöjd över att det greppar på blöt häll och rullar fort. Sedan efter 2 timmar i skogen huckar jag till vass sten och det blir ett jättehål i däcket. Efter det ligger det på högen och torkar ut bland mina continentaldäck.

marran sa:

Det såg fint ut och jag var påväg att köpa ett sådant istället för ett NNN. Jag tänkte däremot att Ibexet skulle vara rätt lite mina andra köttiga däck. Förmodligen blir det dock Butch Control eftersom det är lättare och billigare samtidigt som det ser fint ut. Eller så inser jag att jag redan har materialet mer än anständigt och slänger på mitt HR2. HR2 är mer CV än Magic Mary Supergravity!

Jag körde iallafall på NNN fram hela förra året inklusive vintern. Rullar lätt men bytte framhjul när jag skulle köra utför till ett med mm. Men alla race ink Falun kördes på det å to ra bak? fin fin kombo för Falun....

Monstermeckkväll!

Självklart huckade jag sönder mig Ikon och flatspotade en flowfälg. Det är tufft med XC och så. Efter 5 timmar i källarhålet så har jag ett däck som verkar funka tubless efter två laglappar. Ett hjul som är ganska runt, rakt och har någorlunda jämn ekerspänning. Jag har också bytt lager i länkaget och gångjärnet är underbart glappfritt. Genom att nöja mig med Svetto-HR2 så är cykeln tillbaka i magiska 13,6 kg. Det är oklart om jag kommer kunna sälja tillräckligt mycket sexuella tjänster för att hålla cykeln under 13,6 kg även för race, men det går nog att göra utan att det blir hysteriskt dyrt.

Även om det inte räknas så har jag också testat fram att om man byter från DH-Shimano AM-45 till Svetto-Shimano-AM-9 så sparar man 400 gram. Det är rätt maffigt.

Min nya xc-livsstil har också gjort att jag har blivit lite snabbare. Nu finns det många förklaringar:

Vädret är bättre, jag cyklar mer och har svetto-fysik
Mina rakade ben är mer aero
Lättrullat bakdäck är snabbare
Jag har tyngre utväxling som gör att jag helt enkelt inte kan cykla lika långsamt som innan

Men det känns också som Fiven faktiskt är snabbare i Hellas. Det som är utför (vilket är det enda som räknas) går att köra med öppna bromsar. Med Fiven så tror jag att det blir snabbare för att det är lättare att hoppa över och pumpa saker för fart. Det ska bli roligt att se hur den uppför sig i Åre. Där kanske jag bittert kommer sakna Rune.

Andra observationer inkluderar att känslan i Fiven länkage är väldigt beroende av trycket i dämparen och en digital manometer kan nog vara på sin plats. Den är också svår att bottna trots 30% sag, vilket är väldigt oväntat.

Jag tänker vägra 11-delat. 11-36 4-life bitches!

theBrand sa:
marran sa:

Mina Ibex (2,4 decided 60tpi) var betydligt långsammare än Minion DHR2 (2,3 exo 3C), vilken version av Minion jämför du med?

Nu kör jag ju 26", så jag börjar med att fastslå det. Jag hade nog 120tpi-versionen av ibex, i 65/55a (den finns även i 55/45a som är galet mycket greppigare och trögare, 55a är bara en gnutta mjukare än maxxpro och rullar därefter) med Minion 2,5 exo maxxterra. Minion var tyngre, mer tungrullat, stadigare, mer dämpat och helt enkelt mycket mer däck på alla sätt upplevde jag. För mycket däck för stigcykling för mig om jag får välja.

Då är det nog mest våra minions som skiljer, jag har internetcyklat mig till att minions i 2,5 använder samma form som DH-däcken och är betydligt fetare än stigversionerna i 2,35.
(Eller var det kanske HR2 jag tänker på?)

Oavsett vilket så är 27,5*2,3 DHR2 ungefär lika stöddig i mönstret som Ibex, fast mindre volym så klart.

theBrand sa:
Då är det nog mest våra minions som skiljer, jag har internetcyklat mig till att minions i 2,5 använder samma form som DH-däcken och är betydligt fetare än stigversionerna i 2,35.

Av egen erfarenhet vet jag att DHF 2,5 EXO har apmycket styvare casing än Maxxis 2,4-däck med EXO (i mitt fall Ardent och CM, som måtte ha exakt samma casing). Dock är luftkammaren faktiskt en liten, liten skvätt mindre.

Makten sa:
theBrand sa:

Av egen erfarenhet vet jag att DHF 2,5 EXO har apmycket styvare casing än Maxxis 2,4-däck med EXO (i mitt fall Ardent och CM, som måtte ha exakt samma casing). Dock är luftkammaren faktiskt en liten, liten skvätt mindre.
Stämmer inte alls säger jag då med erfarenhet av samma däck.

Alltså jag fattar inte. Jag trodde det här handlade om XC och ni håller på att debatterar 2.5" endurodäck.
Köp en uppsättning 2.25" Rocket Ron/Racing Ralph som alla andra och skippa de där dödsstenkistorna som ingen normal XC-åkare skulle få för sig att cykla i? :)

Även om Ibex ser schysst ut, så vill jag ju också åka Medelklassalized som marran!

marran: Har du inga bra tips om hur man bygger ihop sin Five bäst?

Eveningstar: Nu förstår jag inte?

Jag måste revidera mig: Det behöver inte vara casingen som är skillnaden, men jag misstänker att 2,5:orna har mycket tjockare gummi, vilket gör dem styvare samt att de får ganska annorlunda "rebound"-egenskaper. Det blir mindre bekvämt, men mer förtroendeingivande. Och då menar jag inte greppet.

Sen är det ju inte omöjligt att det skiljer mellan hjulstorlekarna. I mitt fall är det 29" som avses.

Imorgon ska det bli liftassisterad xc, bärs och tom-of-finland-bastu! Grusvägsraketen fick en styrare för att bli mer rejs!

styrare.jpg

Nej, jag satsade på liftassisterad svettoträning för att toppa formen inför Flottsbro istället. Man ska inte försöka leverera på alla tävlingar, då blir det pannkaka. Periodisering är metoden!

jofahjalm sa:
Nej, jag satsade på liftassisterad svettoträning för att toppa formen inför Flottsbro istället. Man ska inte försöka leverera på alla tävlingar, då blir det pannkaka. Periodisering är metoden!

Prioritera! Vilket du gjorde alltså.

Luthman Photography sa:
cerro sa:
5 sidor men ingen tendens till XC cykel? När kommer den? och vad blir de?

Ingen tendens?!?!

Han har ju gått ner i slaglängd drastiskt, typ 10-20mm bak (minns inte om Fiven har 140 eller 150). Satt på xc-däck och en liiiiiiiiten liiiiiiiiten kedjestyrare. #weightweenie

Borrlättningen icke att förglömma! =)
140mm slag bak är ju närmare xc än dh dessutom

blir inte mer XC än så här...kolla in Absalon på WC, han kör med rakade ben OCH hisstolpe precis som Jofa.

Du ska inte prova ett Onza Canis bak? För att göra det lite mer XC? Jag tycker det funkar helt ok, bara en punka på några turer och det är trots allt på en hardtail.

Tillbaka
Topp