byggtråd: Renovering av sliten kassett

Fantastiskt! Där slog du oss alla - till och med Kais0 - i tävlingen om gamla och många verktyg!
definitivt:) ligger långt i lä där! roligt med så gammalt som fortfarande har nyttovärde.

har några tandutdragningstänger och andra instrument sent 1800-tal efter morfarsfar som var provinsialläkare på norska västkusten. ett mikroskop som går till 920x från samma tid, och en fullödig glasögonutprovningssats. sedan efter farfar som var smed en del handverktyg 20-30-tal.

av egenförvärvade verktyg kan nämnas en lindström finavbitare jag fick som present av en god vän till familjen tidigt sjuttiotal, och om jag minns rätt kostade typ 180 sek. tio gånger det dagens penningvärde. var närmast lite upprörd över som jag tyckte slöseriet:) men den ligger i fickan till snickarbyxorna än idag.

ikväll tog jag fram min symaskin elna supermatic från femtiotalet, lagade ett tiotal plagg. ett nöje med så framsynta maskiner. den har elastiska sömmar, och cirka 100 andra mönster, automatisk i två dimensioner.

den gjorde än en gång en god insats för miljön.

Förmodligen. Men man måste ändå fundera över hur de får ihop en elektrisk maskin för under 200 kr..
Miljöpåverkan är nog ungefär likvärdig en maskin för 2000:-, eller kanske den billigare har mindre påverkan eftersom den kanske kommer i en mindre låda och då har gjort mindre anspråk på transporten.

Å andra sidan kanske den billiga inte håller lika länge, och då måste kasseras och ersättas.

Det här borde någon räkna på.

Eller vänta nu, det har säkert någon redan gjort.

Bra verktyg är en investering och går i arv, tycker inte det är samma som konsumtion. En hel del av de verktyg jag har är femtio år eller äldre, som Bahconycklarna och hylsnyckelsatsen, stämjärn och hyvlar, skruvtvingar, slipsten m.m.

Lite kul är det allra äldsta verktyget av de som används, en gnidkvarn, malsten, som tillverkades under bondestenåldern för runt 6000 år sedan och den funkar faktiskt riktigt bra, använder den ibland för att göra färskmalet grahamsmjöl.
Du vinner. Jag fick en sats med BACHO skruvmejslar när jag var typ 7år gammal där på 80 talet någon gång. Flera av dem finns fortfarande kvar och funkar PRECIS lika bra. Har slaktat många andra genom åren.

om vi nu skall återgå till ämnet för tråden skiljer det sig också väsentligt i kvalitet mellan drev och kassetter olika eror. när allt var femväxlat är min känsla att dessa regelmässigt höll tio år eller mer.

nu får man rekonda för att uppnå samma resultat. och det förblir vi nog ändå ett fåtal som är beredda att göra själva.

Jo, en rätt märklig diskussion i en tråd som syftar till att förlänga livslängden på sina prylar, detta bland alla andra köpa nytt nytt nytt trådar. Jag ser fram emot att lära mig denna ädla konst.

Röjde precis i ladan där min morbror har en del prylar, bland annat en sån där elektriska slip för sågkedjor. Tänker att det borde gå att bygga något liknande hjälpmedel för kassetter som ser till att man slipar lagom mycket och kan få lite rull på processen...

Senast ändrad:
Jo, en rätt märklig diskussion i en tråd som syftar till att ta förlänga livslängden på sina prylar, detta bland alla andra köpa nytt nytt nytt trådar. Jag ser fram emot att lära mig denna ädla konst.

Röjde precis i ladan där min morbror har en del prylar, bland annat en sån där elektriska slip för sågkedjor. Tänker att det borde gå att bygga något liknande hjälpmedel för kassetter som ser till att man slipar lagom mycket och kan få lite rull på processen...
Det går säkert och om alla kassetter haft lösa drev endast så kanske det inte hade varit så svårt för någon händig människa. Nu tänker jag att det blir rätt knivigt eftersom dreven på de flesta kassetter sitter ihop flera stycken och samtidigt ligger ngt förskjutna mot varandra. Eftersom det är så pass enkelt att med en dremel(kopia) på ca 15 minuter fixa till en kassett så tycker jag det är gott nog.

mina erfarenheter:
* det gick inte alls med de medföljande slipstiften till biltemas billigaste multislip. för stora. trodde att det var mig det var fel på, jag hade väl inte handlaget. det stämde med tidigare erfarenheter, för jag är en klumpeduns utan finmotorik.
* köpte sedan 9903-stiftet, och då funkade det hur bra som helst. och oj vad jag klumpedunsade! jag tog för mycket, jag slipade snett, jag slant, slipstiftet sköt iväg som en projektil (skruva åt!). jag trodde att det inte var något för mig, innan jag testade resultatet. och jag kunde lägga full kraft på alla kugg! nu har jag renoverat två stålkassetter (en med mest lösa kugg, en som satt ihop helt) som var helförstörda på typ alla kugg och två aluframklingor, en narrow wide och en icke-nw.
* eventuellt blev de slipade kuggarna på icke-nw-framklingan lite väl små, de var små redan innan renoveringen. kedjan hoppade ner på lillklingan i bröt.

det jag framförallt vill säga är att folk inte ska vara rädda för att inte ha vad som krävs för detta hantverk. med rätt slipstift går det lätt! (med en brasklapp: det ska bli spännande att se hur många mil jag får på kedjorna med mitt tveksamma sliparbete).

20230730_152633.jpg

IMG-20230730-WA0002.jpeg

Testade renovera en Shimano xt 12s
som hoppade på sista växeln vid belastning.
Men denna gången med dremmel 9903
Klingan gick det bättre.
När jag varit på Shimano innan så slipade jag för lite å det slutade med drev byte.

Med tolken kunde jag känna att rullen inte stannade i drevet, men det e inte lätt å se
( på minsta drevet , tolk: en rulle från 6–7 kjedja)

Lägger man kjedjan i kasetten Som den hamnar å drar lite syntes om den tenderar att lyfta ur drevet
IMG_0892.jpeg
image.jpg

Testade renovera en Shimano xt 12s
som hoppade på sista växeln vid belastning.
Men denna gången med dremmel 9903
Klingan gick det bättre.
När jag varit på Shimano innan så slipade jag för lite å det slutade med drev byte.

Med tolken kunde jag känna att rullen inte stannade i drevet, men det e inte lätt å se
( på minsta drevet , tolk: en rulle från 6–7 kjedja)

Lägger man kjedjan i kasetten Som den hamnar å drar lite syntes om den tenderar att lyfta ur drevet Visa bilaga 645781Visa bilaga 645782
Förklara gärna mer hur din tolk fungerar :)

elegant upplägg med tolkar och provdrag med en bit kedja.:)

att tänka på med tolken att man nog gärna kan ta den från en fräsch kedja. så diametern inte är minskad.

men som bekväm grop hejdå fann, det är faktiskt inte jättenoga så länge kedjerullen på nytt hittar ned i sin grop. jag har alltid fribejsat, och inte haft problem med det.

kul med innovationerna att utveckla konceptet!

Förklara gärna mer hur din tolk fungerar :)

Min första kasett som bråkade så kunde jag inte lätt se vart den slant men det va lättare å hitta med en rulle från en osliten kjedja
Som jag satte på en pinne så den blev lätt å använda , gärna en bredare (sno sista rullen på kjedjepiskan!!?) ligger ett klipp mitt i tråden när jag använder en.
Det e lättare å känna än å se tycker jag.

Bilagor

• IMG_0928.jpeg
    IMG_0928.jpeg
    429.2 KB · Besök: 167
Min första kasett som bråkade så kunde jag inte lätt se vart den slant men det va lättare å hitta med en rulle från en osliten kjedja
Som jag satte på en pinne så den blev lätt å använda , gärna en bredare (sno sista rullen på kjedjepiskan!!?) ligger ett klipp mitt i tråden när jag använder en.
Det e lättare å känna än å se tycker jag.
Tack! Mycket pedagogiskt:)

Jag ska ge mig på klingorna till ett gammalt vevparti. Väldigt slitna, men det är värt ett försök tycker jag. Letar lämpliga slipstift. Någon som har en länk till något bra?
PXL_20240702_080610939.jpg

Redigering: Jag ska göra rent allt först :)

Jag har börjat med rundfil. Lilla drevet klart. Tar inte så värst lång tid per tand. Kanske 30 sekunder.

Det är min erfarenhet med. Klingor renoveras med fil innan kaffet hunnit svalna. Till kassetter där dreven sitter i block krävs dremel. Men jag har fulat och endast handfilat de mindre 8 av 11 drev som är lösa på mina kassetter. Det otyget bör man nog endast göra 1 gång. Får bli dremel till nästa vända.

Vilken kunskap här finns! Underbar tråd.
Tänkte passa på att fråga om dreven från en gammal Suntour frikrans, ni som kan detta, ser dessa ok ut fortfarande?

P1060477.JPG

Nu har jag filat. Jag var ganska försiktig och tog inte jättemycket. Klingorna har en liten trappa kvar långt upp på tänderna. Jag provar så här, och blir det problem så tar jag lite till. Tänkte att det var bättre att ta för lite än för mycket. Endast lilla och mellan. Stora har jag inte rört.
PXL_20240702_193225728.jpg

Vad är era erfarenheter med att renovera drev med växlingsramper? Tänkte gå över mittenklingan fram (kör 3x7) men osäker på om det är värt besväret ifall det påverkar växlingen negativt.

min erfarenhet är att växlingarna gynnas med tiden och fler renoveringar.

är ju inte direkt konstigt, kedjan styrs ju inte lika hårt längre i sin bakre kant sett till drivriktningen. tänderna slits ju också lite i sidled, vilket gör att den inte ligger kvar lika 'hårt'.

sistnämnda effekt kan dock medföra att det med tiden uppstår behov av kedjestyrare på singel framkrans, ffa om den inte är narrow wide. ett problem som är oberoende av trådens ämne, som är att kompensera för det längsgående slitaget...

Senast ändrad:
Köpte en Lidldremmel idag. Blir en julklapp till frun och hennes keramik. Jag kanske lånar den ibland för kassettrekond.

denna vecka i en lidl nära dig:)

komplettera med en sats 6mm hårdmetall slipstift från valfritt gubbdagis. runda och cylindriska stift brukar komma till användning
.

Liten varning. Den hanterar inte USB-C PD och fungerar inte med vanlig USB-C kabel. Måste laddas med liknande den skräpkabel som följer med.

Liten varning. Den hanterar inte USB-C PD och fungerar inte med vanlig USB-C kabel. Måste laddas med liknande den skräpkabel som följer med.
bra tips. man kan inte få allt man önskar för 200 sekiner.

såg förresten att lidl snart kommer ut med en dremelkopia med externt 12 volt batteri. den påstås ha borstlös motor av kraftigare slag. dock tredubbla priset...

den för 200 duger iaf helt ok till kassettrenovering

Senast ändrad:
bumpar den här tråden, egentligen borde den ligga klistrad högst upp på forumet.

en biltema-slip för ett par hundra och ett slipstift för 150 kr, eller vad det var, har sparat mig och vänner sjuka summor vid det här laget.

repetition av fördelar:
* skrotlådan har blivit en skattkista full med pengar (släng inga kassetter! skänk dem till nån i denna tråd (mig helst)).
* noll kedjebytarångest, och noll överkuggande "inkörning" (förstörelse?) av nya kedjor med halvsliten kassett. jag inser också att jag kör kedjorna längre. aldrig 0,5 % längre. 0,75 % eller 1 % eller tills det börjar kugga över, sen kedjebyte och slipning och då funkar det direkt. 0,75-procentkedjorna har jag börjat köra på singelspeed-cykeln till över 1 % utan problem, om dreven slits av det slipar jag dem väl bara?
* mindre logistik med att shoppa eller vänta på paket. cykeln repareras direkt på 15 minuter bara jag har en kedja liggandes, vilket är mycket enklare och billigare än att ha extra kassetter till olila drivlinor liggandes (jag kör 11-delade kedjor på 1-, 8-, 9-, 10- och 11-delade cyklar).
* minns att jag höll på och köpte nya småkugg till kassetter (det funkade ibland, men sen började de större nitade kuggen ibland rappa innan nya lillkugget "tjänats in"). 60-80 spänn kunde de kosta, och sen 100 kr frakt, så då köpte jag nåt annat onödigt för att frakten skulle bli "billigare"... korkat, men jag hade säkert fortsatt så om jag inte börjat renovera kassetter.
* alltid lika kul att fixa en kompis cykel för 0 kr, eller 100 kr för ny kedja då, istället för... 2 350 kr?

återigen: det är inte svårt, jag är en klant helt utan finmotorisk förmåga.

kais01:s beskrivning är egentligen perfekt, men jag vill dela hur det ser ut i mitt huve om nån tycker att det verkar finlirigt.

jag slipar inte två ställen på varje tand (än?), det känns för svårt. jag tar bara ett drag på varje tand. jag följer tanden, neråt och bakåt och gör den lite brantare bara. det är säkert inte optimalt, men det funkar för mig.

överdrivet:
20250129_140725.webp

20250129_140704.webp

ännu enklare tänk:
* branta på tanden lite
* fördjupa inte dalarna

förtydligande: ovan bild syftar inte till att kunna se vad som är en sliten tand. jag försöker aldrig titta på tänderna för att se om de är dåliga. jag testar igångdrag från stillastående på varje drev, med broms om det är lätt växel, för att se vilka drev som släpper.

om ett drev släpper slipar jag alla tänder på det lika mycket.

Senast ändrad:
vilken bra sammanfattning gropen!

ja det infinner sig ett härligt lugn när det gäller slitage av drivlinan:)

det är ju klockan typ fyra till halvsex man huvudsakligen behöver slipa, för att det skall bli en bra cirkelrund kvartscirkel kl tre till sex.

den andra slipningen du talar om, hajtanden kl 2-3 är ju sällan nödvändig. men från kl 3 skall taggen gå någorlunda rakt utåt...

På tal om verktyg, om man redan är investerad i Julas 18v batteri-system, är denna vettig till kassettrenovering och annat eller ska man bara köpa billigaste 220v?

På tal om verktyg, om man redan är investerad i Julas 18v batteri-system, är denna vettig till kassettrenovering och annat eller ska man bara köpa billigaste 220v?
jag gissar att slipstiftet är viktigare än maskinen, även om jag inte testat annat än biltemas 220 V för 200 kr. men jag undrar om jag inte kunde sparat 20 spänn genom att köpa 9901 istället för 9903. spetsen använder jag inte.

Hej,

Kanske en dum fråga som redan har ett svar i denna eminenta tråd MEN, kan man inte köpa slipstift och sätta i skruvdragaren? har en kassett där 1 drev inte fungerar men resten av kassetten går fint så vore ju fint om jag kunde lyckas med det som ni andra skriver om ovan.

Hej,

Kanske en dum fråga som redan har ett svar i denna eminenta tråd MEN, kan man inte köpa slipstift och sätta i skruvdragaren? har en kassett där 1 drev inte fungerar men resten av kassetten går fint så vore ju fint om jag kunde lyckas med det som ni andra skriver om ovan.
Jag tror att det är nått med varvtalet på slipmaskinerna, den från jula ovan har varvtal upp till 34 000 står det och det har nog inte en vanlig borrmaskin.

Det är de höga varvtalet som slipar, inte hur hårt man trycker eller så...

Hej,

det går teoretiskt, men med lågt varvtal och ett skärande stift kan det bli svårbemästrade kast.

med stift i stenmaterial tar det bara extra lång tid. tänk på att inte slipdebris ska ha chans ta sig in i angränsande lager.

en dremelliknande maskin eller de som nämndes i posterna nyss kostar ju inte mycket, och är användbar till mycket annat, t ex slipa ur smärtande liktornar...🤩

kais01:s beskrivning är egentligen perfekt, men jag vill dela hur det ser ut i mitt huve om nån tycker att det verkar finlirigt.

jag slipar inte två ställen på varje tand (än?), det känns för svårt. jag tar bara ett drag på varje tand. jag följer tanden, neråt och bakåt och gör den lite brantare bara. det är säkert inte optimalt, men det funkar för mig.

överdrivet:
Visa bilaga 749909
Visa bilaga 749910

ännu enklare tänk:
* branta på tanden lite
* fördjupa inte dalarna

förtydligande: ovan bild syftar inte till att kunna se vad som är en sliten tand. jag försöker aldrig titta på tänderna för att se om de är dåliga. jag testar igångdrag från stillastående på varje drev, med broms om det är lätt växel, för att se vilka drev som släpper.

om ett drev släpper slipar jag alla tänder på det lika mycket.
Har det hänt någon gång att du slipat till en för brant profil på tanden? I mitt första försök (med rundfil) blev det så och jag fick sen slipa lite "slitage" på tänderna för att få kedjan att dra mjukt och jämnt.

Har det hänt någon gång att du slipat till en för brant profil på tanden? I mitt första försök (med rundfil) blev det så och jag fick sen slipa lite "slitage" på tänderna för att få kedjan att dra mjukt och jämnt.
det har hänt att jag tagit för lite kl 4-halv sex. man märker det på att kedjan hoppar. påt igen!

för brant profil på tanden ovan kl 3; minns inte, men det är viktigt att kedjan hittar ner i sitt säte direkt när ned kommer från övre trissan. så slipa om det uppstått hajfena kl 2-3.

det förekommer olika former på tanden ovan kl 3.

jag har slipat riktigt illa nån gång och fick lite missljud som gav med sig efter ett tag. kanske inte snällt mot kedjan, men den höll inte orimligt kort tid ändå.

men jag är nog rätt okänslig och binär: släpper kedjan vid hårt tryck på pedalerna - onöjd. släpper inte kedjan - nöjd, frid och fröjd.

En bra sak är att ha ett gäng kedjor i rotation, beror på vilken kvalitet det är på kedjorna men 4-6 kanske som slits jämnt ihop med kassetten, så att när kedjorna är slut är kassetten mogen för byte eller omslipning. Det förlänger även kedjornas livslängd, en ny kedja på en halvsliten kassett ökar belastningen på kedjan och slitaget.

En bra sak är att ha ett gäng kedjor i rotation, beror på vilken kvalitet det är på kedjorna men 4-6 kanske som slits jämnt ihop med kassetten, så att när kedjorna är slut är kassetten mogen för byte eller omslipning. Det förlänger även kedjornas livslängd, en ny kedja på en halvsliten kassett ökar belastningen på kedjan och slitaget.
ett klassiskt upplägg, och totala slitaget på kassetten lär något minska med den metoden, och det kommer åtminstone till en början även att ske i en gynnsammare riktning, alltså längre ned halv 5 till halv 6.

men även den metoden kräver en del insats tidsmässigt, samt ett mått av ordning och reda åtminstone jag skulle ha svårt att uppbringa; med regelbunden användning av två mtb,en räser, två sommarpendlare och två vinterpendlare. var skall man göra av alla kedjor..?

och på min mest använda mtb gör jag tvärtom; samma kedja på cykeln driver tre olika hjulpar, vilka var och en renoveras i samband med kedjebyte cirka vartannat år. fungerar det med:) äldsta kassetten är från 2012, de två andra från 2016. alla nära nyskick.

så det är inte som att förbättringspotentialen med ett multikedjeupplägg är så mycket av nöden precis?

tycker man med det utfallet lugnt kan slita på en kedja åt gången, och renoveringsslipa kassetten rutinmässigt i samband med kedjebyte. på köpet får man helt fräsch känsla i drivlinan efter varje kedjebyte. och efter ett par omslipningar i fortsättningen bättre växlingar.

en oväntad bonus med metoden att renovera kassetten.

ett klassiskt upplägg, och totala slitaget på kassetten lär något minska med den metoden, och det kommer åtminstone till en början även att ske i en gynnsammare riktning, alltså längre ned halv 5 till halv 6.

men även den metoden kräver en del insats tidsmässigt, samt ett mått av ordning och reda åtminstone jag skulle ha svårt att uppbringa; med regelbunden användning av två mtb,en räser, två sommarpendlare och två vinterpendlare. var skall man göra av alla kedjor..?

och på min mest använda mtb gör jag tvärtom; samma kedja på cykeln driver tre olika hjulpar, vilka var och en renoveras i samband med kedjebyte cirka vartannat år. fungerar det med:) äldsta kassetten är från 2012, de två andra från 2016. alla nära nyskick.

så det är inte som att förbättringspotentialen med ett multikedjeupplägg är så mycket av nöden precis?

tycker man med det utfallet lugnt kan slita på en kedja åt gången, och renoveringsslipa kassetten rutinmässigt i samband med kedjebyte. på köpet får man helt fräsch känsla i drivlinan efter varje kedjebyte. och efter ett par omslipningar i fortsättningen bättre växlingar.

en oväntad bonus med metoden att renovera kassetten.
Olika upplägg passar olika användare, för mig hjälper det mycket för att få ned tiden på underhåll genom att kunna vaxa om flera kedjor åt gången.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp