Contador positiv ? :-(

Ngn som vet hur det funkar med motionslopp, får han köra i Vätternrundan om han skulle vilja det t ex? Nu är det väl iofs fullbokat så då blir det väl ändå inte aktuellt.

Jag tror att det är lite sent att återkalla WT-licensen nu? Även om jag tror att dom inte hade fått den utan Contadors poäng.

saltgurkan skrev:
-------------------------------------------------------
> Ngn som vet hur det funkar med motionslopp, får
> han köra i Vätternrundan om han skulle vilja det
> t ex? Nu är det väl iofs fullbokat så då blir
> det väl ändå inte aktuellt.

Ja, det tror jag att han får eftersom den inte är sanktionerad av UCI. Han är ju inte avstängd från att cykla, bara ifrån att göra det i UCI-godkänt format.

Little Stereo skrev:
> Det mest självklara vore väl om alla
> vinster/placeringar/UCI-poäng som tagits sen det
> positiva dopingtestet stryks, och avstängningen
> gäller 2 år from när domen föll ? T

Håller helt med. Även om han blir fråntagen titlar under en viss period har han ju inte "till 100%" varit avstängd under perioden eftersom han uppenbarligen har varit med och tävlat.

Kan man ställa upp i en tävling är man inte avstängd, imho, och den tiden bör inte retroaktivt kunna avskrivas som förtjänad avstängningstid även om man fråntas medaljer, vinstpengar etc.

On inte annat borde det ge CAS incitament att snabba på utredningarna, som det är nu har det ju ingen teknisk betydelse för avstängningen vid vilken tidpunkt domen faller.

Man kanske skulle låta bli att stänga av nån överhuvudtaget och bara inte räkna med dom i resultatet? Ungefär som att köra H30, H40 och H50 samtidigt, men med olika resultatlistor. Då kan man ju dopa upp lite hjälpryttare istället som är "avstängda", men kör loppen ändå. Då är ju iaf stjärnorna "rena". Haha.

saltgurkan skrev:
> Ngn som vet hur det funkar med motionslopp, får
> han köra i Vätternrundan om han skulle vilja det
> t ex? Nu är det väl iofs fullbokat så då blir
> det väl ändå inte aktuellt.

Arrangörerna av ett motionslopp i Italien blev i alla fall hemskt upprörda när Riccardo Ricco smög sig in i deras lopp när han var dopningsavstängd: http://www.cyclingnews.com/news/ricco-sneaks-into-italian-sportif-ride

Fast allra mest upprörda verkar de ha blivit över att han använde deras duschar efter loppet. :-)

0.000 000 000 005g är inte mycket. Jag hoppas verkligen att alla idrottsförbund kan hålla samma gränser för vad som är dopning eller inte.

Riktigt bra att SVT kör denna serie om kosttillskott. Köp inte skiten, köp en banan istället!

DT skrev:
> saltgurkan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ngn som vet hur det funkar med motionslopp,
> får
> > han köra i Vätternrundan om han skulle vilja
> det
> > t ex? Nu är det väl iofs fullbokat så då
> blir
> > det väl ändå inte aktuellt.
>
> Arrangörerna av ett motionslopp i Italien blev i
> alla fall hemskt upprörda när Riccardo Ricco
> smög sig in i deras lopp när han var
> dopningsavstängd:
> http://www.cyclingnews.com/news/ricco-sneaks-into-
> italian-sportif-ride
>
> Fast allra mest upprörda verkar de ha blivit
> över att han använde deras duschar efter loppet.
> :-)

Han hade nog inte löst startavgiften :) Ingenting förvånar mig med Ricco.

MTBiker skrev:
> 0.000 000 000 005g är inte mycket. Jag hoppas
> verkligen att alla idrottsförbund kan hålla
> samma gränser för vad som är dopning eller
> inte.
>
> Riktigt bra att SVT kör denna serie om
> kosttillskott. Köp inte skiten, köp en banan
> istället!

Bananas are for monkeys har jag sett på TV...

De kunde väl införa i stadgarna att en process kring ett misstänkt dopingfall måste vara färdigbehandlat i första instansen inom två veckor, och i följande instanser inom max en månad efter första instansens utslag, annars utgår en straffavgift automatiskt till den misstänkte på en riktigt svidande hög summa pengar. Då jävlar tror jag det skulle bli fart på det hela.

Rock skrev:
> nej nej, då skulle vitet överklagas i
> civildomstol osv det skulle ta skit lång tid.

??? Skulle de överklaga sitt eget stadgebeslut då menar du?

Jämfört med nästan vilken annan juridisk process som helst som varit igenom lika många instanser, så är två år rätt kort tid. Men ja, det vore najs om de hade kunnat klämma ur sig det här på en vecka istället.

Little Stereo skrev:
> Det mest självklara vore väl om alla
> vinster/placeringar/UCI-poäng som tagits sen det
> positiva dopingtestet stryks, och avstängningen
> gäller 2 år from när domen föll ? T

+1

Jensen skrev:
> Little Stereo skrev:
> -----
> > Det mest självklara vore väl om alla
> > vinster/placeringar/UCI-poäng som tagits sen
> det
> > positiva dopingtestet stryks, och
> avstängningen
> > gäller 2 år from när domen föll ? T
>
>
> +1

+1

Läste nåt om att Saxo-Bank skulle få återansöka om World-Tourlicensen i och med att Contador trots allt dragit in knappt 70% av deras poäng. Då kanske Riis också försvinner från sporten; två flugor i en smäll.

Senast ändrad:
Två års avstängning, men eftersom han har fått medaljerna indragna från 1,5 år tillbaka blir det praktiska straffet bara 0.5 år. Han lär ju knappast bli återbetalningsskyldig för lönen och annat han fått under tiden han varit "avstängd"

Och så undrar man varför cykelsporten har dåligt rykte?

Cujo skrev:
> Saken är biff!

Har du verkligen tillräckligt med kött på benen för ett sånt uttalande?

/Johan

Jag tycker att Contadors nekande hade känts mer trovärdigt om han helt enkelt bara sagt att han inte hade någon aning om hur det kunde komma sig att provet visade 0,0000000...X gram clenbutenol (eller vad det nu heter) per ml. Historien om köttbiten känns verkligen konstruerad.

Som jag skrev tidigare så tror jag att han gjorde en "Landis" och bloddopade sig med sparat pre-season blod. Det blodet hade man antagligen testat själva men med mindre noggran apparatur.

Supertramp skrev:
> Som jag skrev tidigare så tror jag att han gjorde
> en "Landis" och bloddopade sig med sparat
> pre-season blod. Det blodet hade man antagligen
> testat själva men med mindre noggran apparatur.

Ja, det snackades väl ett tag om att man hade detekterat plastrester (eller rester från något mjukgöringsmedel som typiskt sett finns i blodpåsar, eller hur det nu var) i hans blodprov. Det kanske inte kunde bevisas?

Hursomhelst så är den extremt låga koncentrationen av Clenbuterol ett mysterium, om det nu är så att han hade tagit det i dopningssyfte. :-/

Lekmannagissning: Kan han ha dopat sig med Clenbuterol ett par dagar innan han tappade blodet på påse så att kroppen redan brutit ner det ganska mycket? Sen bloddopade han sig med samma blod och åkte fast.

Tille skrev:
> Selast skrev:
> -----
> > Självklart borde avstängningen börjat idag!
>
> Då borde han ju få behålla TdF-segern.
>
> Edit: Faaaan, missade det uppenbara skämtet om
> pumpar i proffsklungan.

Självklart menade jag att han skulle avstängas from igår och förlora allt han vunnit sedan testet togs. Däremot hänger jag inte med på vad det är för skämt om pumpar som åsyftas...

Lästips för de som fortfarande tror att Lance eller någon annan konditionsidrottare som gick hos italienska eller spanska "idrottsläkare" på 90 talet var rena ãr boken "The death of Marco Pantani". Denna bok var, i alla fall i mitt tycke, mycket skrämmande och jag insåg vilka extremt rosafärgade glasögon jag haft på mig när jag imponerades av Pantanis och Armstrongs styrka och även det italienska längdåkningslandslagets storhetsperiod i slutet av 90-talet början av 2000-talet...

Sluta prata om plastresterna, de var för det första inte i synch med clenbuterolet, och för det andra inte unikt för blodpåsar (varför det inte är ett godkänt dopningsprov).
AC visste att andra (den där radioschack-kinesen) blivit avstängda för samma mängd, ändå fortsatte han tävla och riskerar nog nu 1.5 års antagligen redan spenderad lön... Jag tror INTE han dopat sig med clenbuterol och jag tror vi kommer få många nya 'roliga' fall från det tyska labbet som detekterar ämnen på dessa nivåer. Tror tyvärr vi alla är fulla med rätt mkt skit.

Selast skrev:
> Däremot hänger jag inte med på vad
> det är för skämt om pumpar som åsyftas...

Hur många cyklister i en proffsklunga har en pump med sig? :-)

Testet att söka efter plastrester är under utveckling och riktar in sig på just mjukgörare som uteslutande finns i blodpåsar, i alla fall är det tänkt så enligt de artiklar jag sett i ett par Tyska tidningar. Det är alltså inte ett godkänt dopningsprov.

Dock undrar jag verkligen om de är riktigt kloka i Spanien. Oscar Pereiro anar en komplott mot Spanska cyklister och säger att Valverde, precis som AC, stängdes av utan några bevis på dopning. Räcker inte DNA-bevis från en Fuentespåse som i fallet Valverde? Kanske inte i Spanien där en trevlig domare beslutade att man inte får använda Fuentespåsar som bevis men som tur är håller inte det internationellt.

Trovärdigheten för Spanien och dopning är för mig noll och det gäller alla sporter, fotboll, friidrott, skidor etc. När fotbollsspelare i storklubbarna "dök" upp i Operation Puerto hotades journalister och tidningar som grävde i ämnet med stämningar av klubbarnas "advokatarmeer". Enligt domaren finns det flera fotbollspelare med bland "kunderna" men som tidigare sagts får man inte använda något från denna "affär" som bevismaterial.

Avslöja alla syndare från Operation Puerto eller stäng av Spanien!

earnstrom skrev:
> Sluta prata om plastresterna, de var för det
> första inte i synch med clenbuterolet, och för
> det andra inte unikt för blodpåsar (varför det
> inte är ett godkänt dopningsprov).

OK, fair enough. Men vad menas med att plastresterna inte var "i synch" med clenbuterolet?

Om Contador verkligen dopat sig med clenbuterol (och inte fått i sig det av misstag) så är för mig den enda rimliga förklaringen att han tagit medlet pre-season och injecerat detta blodet under TdF. Enligt vad jag har förstått så ger inte medlet en omedelbar prestationshöjning, däremot kan öka muskelmassan i relation till kroppsfett vilket kan vara bra under uppbyggndasperioden. Dessutom så var ju mängden så liten att den inte kan ge någon prestationshöjande effekt. Blodprovet togs dagen efter vilodag (vilket verkar tolkas som blodbytardag hos TdF-proffsen) vilket gör att denna hypotes känns än mer sannolik.

Haha, när det gäller detta ämne ja. Tycker du själv att de verkligen tagit i med hårdhandskarna när det gäller dopningsproblemet i Spanien? :-)

DT skrev:
> Du verkar ha en rejäl beef med Spanien...

+1

Supertramp skrev:
> Om Contador verkligen dopat sig med clenbuterol
> (och inte fått i sig det av misstag) så är för
> mig den enda rimliga förklaringen att han tagit
> medlet pre-season och injecerat detta blodet under
> TdF. Enligt vad jag har förstått så ger inte
> medlet en omedelbar prestationshöjning, däremot
> kan öka muskelmassan i relation till kroppsfett
> vilket kan vara bra under uppbyggndasperioden.
> Dessutom så var ju mängden så liten att den
> inte kan ge någon prestationshöjande effekt.
> Blodprovet togs dagen efter vilodag (vilket verkar
> tolkas som blodbytardag hos TdF-proffsen) vilket
> gör att denna hypotes känns än mer sannolik.

Jag tror att alla spanjorer som torskat enbart haft otur. Särskilt Danilo DiLuca. Och han är inte ens spanjor. Dubbel-osis.

geologen skrev:
> Rock skrev:
> -----
> > nej nej, då skulle vitet överklagas i
> > civildomstol osv det skulle ta skit lång tid.
>
> ??? Skulle de överklaga sitt eget stadgebeslut
> då menar du?

Självklart. Skulle du bli förvånad? Det är idrott vi pratar om. Vad hände tex med CPA-avtalet?

Tillbaka
Topp