Dagens vredgade bilförare

En bil blev sur på mig igår. Var en väg som är tvåfilig i båda riktningarna med ett övergångsställe för varje 2-filsbana om man säger så där man mellanlandar i mitten av vägen. Dvs två övergångsställen med mellanlandning.

På min sida var vägen tom så jag cyklade över till mitten. Då kommer en dåre i typ 80 km/h på 50vägen och står på bromsen och totaltvärnitar precis framför övergångsstället när jag står still där fint i mitten och lutar mig mot en stolpe.

Då tänker jag att "Jaha, jag får väl cykla över då eftersom de står stilla och väntar på mig." och då när jag cyklar över så tutar han typ 10 gånger på mig och är megaförbannad.

Han kanske inte ska köra i 80 på 50väg med massa övergångsställen till att börja med. Kan tänka mig att det var en sån typisk tror-han-är-bäst-och-äger-vägen-bilförare..

Kanske är smartare att alltid gå över för att på så sätt alltid ha 100% rätt på sin sida men känns inte som att jag gjorde något direkt fel, kändes mer som att det var hans otroligt höga hastighet som fick honom att känna att han behövde tvärnita som en tok IFALL att jag skulle cykla ut på vägen (för annars skulle han inte ha en chans att stanna i den farten) men då är det ju snarare han som inte bör köra som en dödsfälla.

EDIT: Tänkte bara ventilera det, då det är lite relaterat. Jag har inga problem med cyklister i trafiken direkt. Problemet är att bilförare tror att de kan göra hur de vill och även om reglerna är på ens sida så kan man ju inte köra helt respektlöst, man får ju ändå se till att hålla riskerna i trafiken nere för alla, oavsett om man cyklar, kör eller går.

Senast ändrad:
Jag har som bilist hittills faktiskt aldrig blivit störd eller irriterad av en cyklist. Inte över huvud taget någonstans.

Då är frågan bara: Trillade jag och slog i huvudet hårt någonstans när jag var liten? För det kan väl inte vara normalt?

lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> http://lokaltidningsbesvikelse.blogspot.se/2012/08
> /pakord-cyklist-overklagar-boter.html
>
> Intressanta kommentarer.

Har svårt att bli upprörd (dock är det riktigt illa att önska någon skadad som någon bilist uttryckte det). I Sveriges Chicago (Malmö) är det hur många cyklister som helst som tar sig friheter på övergångsställena och tvingar bilister stanna. Ser nog en 5-10 fall om dagen. Förstår om bilisterna går till attack för detta ofog.

Ja jag vet man får cykla på övergångsställen, dock utan samma privelegier som fotgängare har.

Var står det om förarens vrede? Jag måste ha missat det.

Det är lite lurigt det där med att cykla på övergångsställen. På vissa platser är det lämpligt, på andra platser är det mindre lämpligt. Men överallt är det glasklart att cyklisten har väjningsplikt enligt lagen, även om vissa bilar släpper fram cyklisten ändå. Det är väl inte så mycket att orda om, så som lagen ser ut. Hon får hosta upp pengarna och bita i det sura äpplet.

Instämmer i att jag inte känner allt för mycket sympati eftersom hon låter som en virrpanna som mycket väl faktiskt kan ha missat att bilen kom.

MEN

Det gäller ändå att skilja på att ha väjningsplikt när båda är vid korsningen samtidigt jämfört med om man redan påbörjat överfarten när det andra fordonet dyker upp.

Man ska inte bli arg, varken som bilist som ser puckocyklister, eller som cyklist som ser puckobilister. När man med ett leende på läpparna kan hantera situationer som är anmärkningsvärda har man nått långt som människa. Jag har en del att arbeta på vet jag, men jag blir nog mest förvånad än arg över hur folk kan bete sig.

Be careful out there.

Något som för mig är svårt att förstå är hur svårt andra bilförare anser det vara att trycka på bromsen och sedan gasen igen. Jag tycker det går alldeles utmärkt att vara hjälpsam i trafiken, lämna företräde där det kan underlätta för andra oavsett hur dom färdas (till fots/på cykel/i bil). Just själva grejen att det inte är jobbigt att accelerera igen när man bromsar med bilen är en av anledningarna att jag gör det frekvent ? :-) T

ev. randonörd skrev:
> Ibland vet bilisterna lnte skillnaden på
> övergångsställe och cykelbana .

Eller cyklisterna heller. Som här:

Karta.png

Bild.png

Vad gäller vid den här cykelövergången? Jag har gatukontorets svar.

ev. randonörd skrev:
> Ibland vet bilisterna lnte skillnaden på
> övergångsställe och cykelbana .

Hur vet man egentligen det som bilist? Speciellt efter ett snöfall.
[Vore läge med ett eget vägmärke för korsande cykelbana]

nisseson skrev:
> ev. randonörd skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ibland vet bilisterna lnte skillnaden på
> > övergångsställe och cykelbana .
>
> Eller cyklisterna heller. Som här:
>
>
>
>
>
> Vad gäller vid den här cykelövergången? Jag
> har gatukontorets svar.

Det gäller att undvika den.

TBone skrev:
> Det gäller att undvika den.

Jag kör där varje dag, det är bara att blunda och hoppas på det bästa.

Det är en cykelbana som korsar en bilväg. Övergångsstället är inte helstreckat = cykelbanan fortsätter ut i gatan. Det är alltså en fyrvägskorsning (fast bilarna har enkelriktat och kan bara komma från ett håll) och då gäller högerregeln. Bilarna ska släppa över cyklister som kommer från höger och kör åt vänster i bilden. Cyklister som kommer från vänster i bilden ska släppa förbi bilarna.
Eller?

nisseson skrev:

Jag satsar mina pengar på "Störst kör först" eller "Ögonkontakt med föraren om du gillar livet". Väntar med spänning på gatukontorets svar.

@JockeP: Tillbaks till skolbänken, eller följ någon av mina regler ovan... ;-)

JLarsson skrev:
> I detta fall är det ju en cykelbana som korsar en
> väg och då ska cyklisten lämna företräde.

Helt korrekt. Det är det dock efter min bedöming 80% av varken bilister eller cyklister som bryr sig om eller agerar efter.

Nedanstående från http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV10107_7.pdf gjorde mig fundersam, men det på bilden ovan är ingen korsning.

Korsning.png

Senast ändrad:
Nu när diskussionen är igång, vad gäller egentligen i de fall där man lägger cykelbana i annan beläggning än bilvägens och denna korsar vägen (fortfarande med den annorlunda beläggningen)? När jag tog körkort för två år sedan fick jag lära mig att det då är bilisten som har väjningsplikt (cyklist ska så klart ändå anpassa hastighet och allt det där), men jag kan inte hitta någon information om det längre.

Exempel: http://goo.gl/maps/huRJc (där cykelbanan korsar bilvägarna, märk skillnad mot korsandet av spårvagnsspåren där det är den klassiska cykelöverfartsmärkningen.

Malmström skrev:
> Nu när diskussionen är igång, vad gäller
> egentligen i de fall där man lägger cykelbana i
> annan beläggning än bilvägens och denna korsar
> vägen (fortfarande med den annorlunda
> beläggningen)? När jag tog körkort för två
> år sedan fick jag lära mig att det då är
> bilisten som har väjningsplikt (cyklist ska så
> klart ändå anpassa hastighet och allt det där),
> men jag kan inte hitta någon information om det
> längre.
>
> Exempel: http://goo.gl/maps/huRJc (där cykelbanan
> korsar bilvägarna, märk skillnad mot korsandet
> av spårvagnsspåren där det är den klassiska
> cykelöverfartsmärkningen.

Nope, färgad/målad asfalt och/eller avvikande beläggning gör ingen juridisk skillnad men vissa gatukontor verkar tro att det skapar en bättre trafiksituation. Ungefär på samma sätt som otydlighet om vad som gäller skapar försiktighet i trafiken kan tänka. Men det är ju inte så konstigt eftersom hela cykelinfrastrukturen är byggd på denna princip... Och nej, jag är inte bitter

nisseson skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> > I detta fall är det ju en cykelbana som korsar
> en
> > väg och då ska cyklisten lämna företräde.
>
> Helt korrekt. Det är det dock efter min bedöming
> 80% av varken bilister eller cyklister som bryr
> sig om eller agerar efter.
>
> Nedanstående från
> http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikatio
> ner/Vag/Trafikant/PV10107_7.pdf gjorde mig
> fundersam, men det på bilden ovan är ingen
> korsning.
>
>

Vad gäller om bilen kommer FRÅN vägen till höger, alltså vägen som bilen håller på att svänga in på? Räknas det då som att cykelbanan korsar vägen och cyklisten ska väja?

Om man slopade cykelbanor och hanterade cykel som vilket fordon som helst, körandes på gatorna, skulle det bli mindre förvirrande.

grump skrev:
> Om man slopade cykelbanor och hanterade cykel som
> vilket fordon som helst, körandes på gatorna,
> skulle det bli mindre förvirrande.

Men om alla visste vilka regler som gäller så skulle de flesta köra mycket fortare och inte ta hänsyn - har jag hört... ;-)

Jag är ju helt klart räddast på cykel när jag cyklar på cykelbana och ska korsa in/utfart på en rondell.
85% (vetenskapligt bevisat såklart) av alla som kör bil kollar ju enbart åt vänster när dom ska in i en rondell och skiter fullständigt om man kommer från andra hållet och ska korsa deras väg. Märks speciellt väl på alla som "parkerar" mitt på cykelbanan/övergångsstället för att försöka smita in vid mycket trafik. Puckot som ska krypa fram när någon blivit insläppt i rondellen brukar heller aldrig slänga en blick till höger.

Där det märks mest för mig är rondellen mellan Fridhemsplan och Tranebergsbron. Där är det också extra spännande iom tvåfiligt.

bvs skrev:
> Jag är ju helt klart räddast på cykel när jag
> cyklar på cykelbana och ska korsa in/utfart på
> en rondell.
> 85% (vetenskapligt bevisat såklart) av alla som
> kör bil kollar ju enbart åt vänster när dom
> ska in i en rondell och skiter fullständigt om
> man kommer från andra hållet och ska korsa deras
> väg. Märks speciellt väl på alla som
> "parkerar" mitt på cykelbanan/övergångsstället
> för att försöka smita in vid mycket trafik.
> Puckot som ska krypa fram när någon blivit
> insläppt i rondellen brukar heller aldrig slänga
> en blick till höger.
>
> Där det märks mest för mig är rondellen mellan
> Fridhemsplan och Tranebergsbron. Där är det
> också extra spännande iom tvåfiligt.

Vad jag har förstått så har inte bilister väjningsplikt gentemot cyklister på en cykelöverfart innan en rondell, endast när de svänger ut ur rondellen och då pga. svängregeln. Samma sak gäller nissesons bildexempel lite längre upp.
Finns det däremot en stopp- eller väjningslinje innan cykelöverfarten (vilket jag upplever att det ofta inte finns) har bilisten väjningsplikt.

Edit: Att stanna på cykelöverfarten i väntan på att köra ut i rondellen/korsningen är däremot inte tillåtet.

Senast ändrad:
Mycketvillhamer skrev:

> Vad gäller om bilen kommer FRÅN vägen till
> höger, alltså vägen som bilen håller på att
> svänga in på? Räknas det då som att cykelbanan
> korsar vägen och cyklisten ska väja?

Stämmer. Det är enklast att tänka att man som cyklist alltid har väjningsplikt när man korsar en väg. Då slipper man bli påkörd.

Kommer en bil stannar man, oacsett om man har företräde. Jag menar att man stannar innan man blir påkörd. Har man företräde så MINSKAR man farten, har ögonkontakt med bilisten, sedan fortsätter man. Det funkar bra tycker jag. Lugnt och fint ska det vara.

Detta är ungefär som när bilister kör 120 på 30-väg och håller stenhårt på högerregeln. Står jag i en trekorsning och tittar åt höger och ingen kommer, sen kör jag ut och en dåre kommer i 120 och kör in i mig. Bilisten som kom i 120 måste ju vara oskyldig eftersom det var högerregeln och han kom från höger!

Röhss skrev:
> Vad jag har förstått så har inte bilister
> väjningsplikt gentemot cyklister på en
> cykelöverfart innan en rondell, endast när de
> svänger ut ur rondellen och då pga.
> svängregeln.

"Svängregeln" innehåller ingen väjningsplikt för bilisten. Läs bildtexten igen. Cyklisten har däremot alltid väjningsplikt när han ska korsa.

> Finns det däremot en stopp- eller väjningslinje
> innan cykelöverfarten (vilket jag upplever att
> det ofta inte finns) har bilisten väjningsplikt.

Inte helt säkert på att det stämmer heller. Väjningsplikten kan gälla bara mot "vägen" och inte mot cykelöverfarten. Att de är placerade innan överfarten är för att just för att förhindra att bilar stannar på cykelöverfarten.

Det enda som är säkert är att cyklisten alltid har väjningplikt.

Tycker det är rätt lugnt i trafiken om man kör defensivt, men en sak kan man inte värja sig mot:
När mötande bil får för sig att köra om eftersom det bara är en cyklist på andra sida.

tekman skrev:
-------------------------------------------------------.
>
> "Svängregeln" innehåller ingen väjningsplikt
> för bilisten. Läs bildtexten igen. Cyklisten har
> däremot alltid väjningsplikt när han ska
> korsa.
>

Hur menar du nu?
"...och ge cyklande ... tillfälle att passera."

Vad är skillnaden mot väjningsplikt enligt dig?

> > Finns det däremot en stopp- eller
> väjningslinje
> > innan cykelöverfarten (vilket jag upplever att
> > det ofta inte finns) har bilisten
> väjningsplikt.
>
> Inte helt säkert på att det stämmer heller.
> Väjningsplikten kan gälla bara mot "vägen" och
> inte mot cykelöverfarten. Att de är placerade
> innan överfarten är för att just för att
> förhindra att bilar stannar på
> cykelöverfarten.
>
Finns äldre trådar i ämnet med exempel som visar att placeringen av väjningsmarkeringen påverkar dina skyldigheter mot cyklister. Orkar inte leta på läsplattan.

Själv följer jag samma princip som Totteman, släpper bilister oavsett om de är på väg in eller ut ur rondeller. Så länge de inte tydligt visar att de sett mig och lämnar företräde, man blir bara sur och grinig annars ;-)

pme skrev:
> tekman skrev:
> -----.
> >
> > "Svängregeln" innehåller ingen väjningsplikt
> > för bilisten. Läs bildtexten igen. Cyklisten
> har
> > däremot alltid väjningsplikt när han ska
> > korsa.
> >
>
> Hur menar du nu?
> "...och ge cyklande ... tillfälle att passera."
>
> Vad är skillnaden mot väjningsplikt enligt dig?

Cyklisten har alltid väjningsplikt vid obevakad cykelöverfart, det lärde jag mig när jag läste på bättre och hade mailat gatukontoret. Se sida 4 i http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV10107_7.pdf

För fordonsförare (i det här fallet oftast "bilister") gäller : När du närmar dig en obevakad cykelöverfart ska du anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklister och mopedister (klass II) som är ute på cykelöverfarten. (E contrario inte andra som kan förekomma där?)

Något skarpare i fallen: När du kör ut ur en cirkulationsplats och har svängt i en korsning eller ska passera en obevakad cykelöverfart, ska du köra med låg hastighet och ge cyklande och mopedister (klass II), som är ute på eller just ska ut på cykelöverfarten, tillfälle att passera.

Den intressanta diskussionen om vad som definierar "just ska ut på cykelöverfarten" överlåter jag till andra.

Båda exemplen från http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV10107_7.pdf (den sista en ihopslagning gjord av mig av två bildtexter).

nisseson skrev:
> pme skrev:
> -----
> > tekman skrev:
> >
> > >
> > > "Svängregeln" innehåller ingen väjningsplikt
> > > för bilisten. Läs bildtexten igen.
> > > Cyklisten har
> > > däremot alltid väjningsplikt när han ska
> > > korsa.
> > >
> >
> > Hur menar du nu?
> > "...och ge cyklande ... tillfälle att
> > passera."
> >
> > Vad är skillnaden mot väjningsplikt enligt
> > dig?
>
> Cyklisten har alltid väjningsplikt vid obevakad
> cykelöverfart...

Det var inte cyklistens väjningsplikt jag ifrågasatte, utan tekmans översättning av "svängregel" till "ingen väjningsplikt".

pme skrev:
> Hur menar du nu?
> "...och ge cyklande ... tillfälle att passera."
>
> Vad är skillnaden mot väjningsplikt enligt dig?

Väjningsplikt är att man måste lämna företräde.
"Ge tillfälle att passera" är ett svagare företräde.

Om en bilist svänger och en cyklist är på väg mot överfarten så har cyklisten det starkare kravet om att ge företräde. Är cyklisten är före och på väg ut i överfarten så är det bilisten som ska anpassa och "ge tillfälle att passera".

> Själv följer jag samma princip som Totteman,
> släpper bilister oavsett om de är på väg in
> eller ut ur rondeller. Så länge de inte tydligt
> visar att de sett mig och lämnar företräde, man
> blir bara sur och grinig annars ;-)

Samma här. Dessutom tillämpar jag samma princip när jag kör bil. Släpper alltid förbi cyklister. Brukar ofta resultera i en nick och ett leende. Mindre sur och grin för alla.

Röhss skrev:
>
> Vad jag har förstått så har inte bilister
> väjningsplikt gentemot cyklister på en
> cykelöverfart innan en rondell, endast när de
> svänger ut ur rondellen och då pga.
> svängregeln. Samma sak gäller nissesons
> bildexempel lite längre upp.
> Finns det däremot en stopp- eller väjningslinje
> innan cykelöverfarten (vilket jag upplever att
> det ofta inte finns) har bilisten väjningsplikt.
>
> Edit: Att stanna på cykelöverfarten i väntan
> på att köra ut i rondellen/korsningen är
> däremot inte tillåtet.

Alltså jag säger inte att jag tror att alla bilarna ska stanna för mig och att jag har företräde. Det som stör mig är att folk inte ens har tanken att kolla höger. Om man står still och köar innan man ska in i en rondell kan man väl iaf ta en millisekund att kolla höger och se om någon redan är ute på cykelbanan innan man gasar på.

Men som sagt, man har ju lärt sig att stanna alltid :) Däremot dom som står i cykelbanan och väntar kommer brinna i helvetet för all framtid

nisseson skrev:
> ev. randonörd skrev:
> -----
> > Ibland vet bilisterna lnte skillnaden på
> > övergångsställe och cykelbana .
>
> Eller cyklisterna heller. Som här:
>
>
>
>
>

Här borde b.la. SFS 1976:1276 gälla och då kap 3:61

"En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten."

Så är mista lilla del av framhjulet/däcket ute på cykelöverfarten skall föraren lämna cyklisten företräde. Annars så är det ju farligt eller det kan uppstå en sådan, fara.

Sen är det upp till var och en hur "tufft" man vill köra. Det kan ju göra ont även om man har "rätt" så att säga. Det fick jag känna på när en lastbilsförare för ca två veckor sedan inte riktig hade kläm på det där med cirkulationsplatser och väjningsplikten. Och det hjälper ju inte mig att jag har "rätt". Jag fick ont som FN och en tokskrotad cykel. Han körde därifrån när jag ville se körkortet. Då drog han som en avlöning det lilla ..........

Undrar hur man tänker då. Visst missat en cyklis ja det är väl som det är med det. Men att vägra visa upp körkort motsv och dra från platsen nä Inge bra. Han hade ett par poliser efter sig. Då ett vittne ringde in "smitningen". Ingen listigt beslut. Får se vad det blir av detta.

Senast ändrad:
Tycker det är skrämmande...
Det verkar finnas en del bilförare inte drar sig för att "trycka till" en cyklist som, uppenbarligen gör fel, när denne korsar ett övergångsställe.
En oskyddad människa, som med största sannolikhet blir skadad.
Samme bilförare skulle ju inte "trycka till" något annat som står i vägen på övergångsstället, tex en bil med motorhaveri...
Tycker poliserna (som det skrevs om i länken i första inlägget) skulle tagit upp en anmälan om vårdslöshet i trafik av bilföraren av hon som blev påkörd, samtidigt som de delade ut böterna.

Malmö är en dödsfälla på många sätt, vet inte statistiken men känns som att det händer alldeles för många cykelvsbilolyckor varje vecka. Fast kanske inte så konstigt när varken bilist, cyklist eller fotgängare vet hur man skall bete sig vid dom olika övergångarna. T.ex här; http://goo.gl/maps/n1u1T
hände en olycka där förra veckan :(

Pebben skrev:
> bla bla bla
>
> Det fick jag känna på
> när en lastbilsförare för ca två veckor sedan
> inte riktig hade kläm på det där med
> cirkulationsplatser och väjningsplikten.
>
> bla bla bla

Varför skriver du samma sak om och om igen?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp