Dags igen, Cyklist V.S Lastbil gick inge bra.....

Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> H. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är i alla fall bra att man har som
> > utgångspunkt att rubricera det som "vållande
> > till annans död". Precis som man som standard
> > rubricerar alla husbränder som "mordbrand"
> borde
> > man alltid utgå från att något allvarligt
> fel
> > kan ha begåtts vid en sådan här trafikolycka
> > och se till att det säkras bevis och annat
> direkt
> > innan det är för sent.
>
>
> Skulle man inte utgå ifrån att alla var
> oskyldiga ;)

Personen ska klassas som oskyldig, vilket inte behöver betyda att man ska utgå från att personen är oskyldig. Man ska också skilja på person och händelsen. Vid en sådan här händelse bör det vara rimligt att utgå från att något har gått fel. Vems felet är får utredningen visa.

Att föraren av ett fordon som kört ihjäl en person initialt blir misstänkt för vållande till annans död känns inte orimligt. Däremot känns det ganska förvånande att det ibland bara några timmar efter en liknande olycka konstateras att "föraren är inte misstänkt för något brott". Med tanke på hur slö den svenska polisen brukar vara kan jag bara tolka ett så snabbt konstaterande som att någon utredning av händelseförloppet över huvud taget inte har skett.

Jahopp, nu kommer den här tråden fram igen.
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article18958763.ab

Cyklist omkom i olycka
HELSINGBORG. En cyklist i 60-årsåldern dödades i en olycka på måndagseftermiddagen på Hästhagsvägen i Helsingborg.
Vid olyckan hamnade cyklisten under en lastbil, skriver hd.se.
Polisen uppgav tidigt på kvällen att mannen omkom omedelbart.

Tyvärr kommer denna tråden fortsätta är jag rädd för, Vet att det har varit flera yngre som dött tidigare i krock med lastbil som inte är med i statistiken här. Några har överlevt men kommer inte med i statistiken heller.

Vila i frid:
2013-06-19 Kvinna 77år Lidköping Lastbil
2014-02-13 Man drygt 80 år Borlänge-Säter Bil
2014-04-24 Kvinna 55år Norrköping Lastbil
2014-05-26 Man 62år Helsingborg Lastbil

"Vems fel"???? Ja, inte FAN är det femåringens! Fy fan vilken jävla mentalitet som råder i världen när det gäller bilism.

Man sitter inkapslad i plåt, i en fotölj och duttar med tårna och kan bromsa och gasa hur man vill.
Den där oskyddade stackarn på "cykel på köpet-cykel" med bakochframvänd gaffel och barends som pekar rakt upp, dåligt med luft i däcken, motvind och motlut är så otroligt jävla mycket mer utsatt. Det borde vara allmänt företräde för cyklister, överallt, hela tiden, på vägar med 50km/h eller lägre hastighetsgräns. Du kommer fram i hyfsad tid med din bil i alla fall.

Och ja, jag kör bil själv. Ofta. I storstockholm, i rusningstid, flera gånger i veckan. Det är knappast cyklisterna som är proppen i trafik-artären.

vader skrev:
> "Vems fel"???? Ja, inte FAN är det femåringens!
> Fy fan vilken jävla mentalitet som råder i
> världen när det gäller bilism.
>
> Man sitter inkapslad i plåt, i en fotölj och
> duttar med tårna och kan bromsa och gasa hur man
> vill.
> Den där oskyddade stackarn på "cykel på
> köpet-cykel" med bakochframvänd gaffel och
> barends som pekar rakt upp, dåligt med luft i
> däcken, motvind och motlut är så otroligt
> jävla mycket mer utsatt. Det borde vara allmänt
> företräde för cyklister, överallt, hela tiden,
> på vägar med 50km/h eller lägre
> hastighetsgräns. Du kommer fram i hyfsad tid med
> din bil i alla fall.
>
> Och ja, jag kör bil själv. Ofta. I
> storstockholm, i rusningstid, flera gånger i
> veckan. Det är knappast cyklisterna som är
> proppen i trafik-artären.

Månadens bästa rant!

vader skrev:
> "Vems fel"???? Ja, inte FAN är det femåringens!
> Fy fan vilken jävla mentalitet som råder i
> världen när det gäller bilism.
>
> Man sitter inkapslad i plåt, i en fotölj och
> duttar med tårna och kan bromsa och gasa hur man
> vill.
> Den där oskyddade stackarn på "cykel på
> köpet-cykel" med bakochframvänd gaffel och
> barends som pekar rakt upp, dåligt med luft i
> däcken, motvind och motlut är så otroligt
> jävla mycket mer utsatt. Det borde vara allmänt
> företräde för cyklister, överallt, hela tiden,
> på vägar med 50km/h eller lägre
> hastighetsgräns. Du kommer fram i hyfsad tid med
> din bil i alla fall.
>
> Och ja, jag kör bil själv. Ofta. I
> storstockholm, i rusningstid, flera gånger i
> veckan. Det är knappast cyklisterna som är
> proppen i trafik-artären.

Haha.. Bra!

Läste att en vr-cyklist som låg sist i en klunga inatt, krockade med en lastbil och är illa skadad. Må det sluta väl.....

Pågår Vätternrundan? Hade missat det. Men det är ju redan helgen före midsommar, tiden går fort!
Hoppas det gick bra för cyklisten och att han inte är allvarligt skadad. Det är läskigt med trafiken på VR! Har själv sett flera otäcka incidenter.

Man borde bli diskad/avplockad/tillrättavisad om man cyklar på fel sida av mittlinjen i ett "lopp" som inte genomförs på avlysta vägar.

Detta är nog alla överens om hemma vid köksbordet. Men när nummerlappen är på plats och resten av klungan gör en lååång omkörning är vi nog många som tummar på självklara "regler". Tyvärr!

H. skrev:
> Det låter som de två förtjänar både en och
> två hedersmedaljer.

+1

Ironiskt nog är det en norsk flagga på lastbilen

thomalin skrev:
> matteboy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Läste att en vr-cyklist som låg sist i en
> klunga
> > inatt, krockade med en lastbil och är illa
> > skadad. Må det sluta väl.....
>
> http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19054941.
> ab
>
> :(

Någon som vet mer om olyckan under Halvvättern?
http://www.corren.se/nyheter/motala-vadstena/polisen-utreder-sabotage-mot-tjejvattern-7043915.aspx
"En person rapporteras ha fått en skallskada, övriga var nyckelbensskador och skrubbsår."
Troligtvis är det den olyckan jag såg, måste skett max 30 sek innan jag rullade in till platsen. En man lång ned på marken precis innan en liten bro. Medvetslös och en stor blodpöl från huvudet. Såg riktigt otäckt ut. Hoppas det gick bra för honom!

Två allvarliga olyckor på samma dag längs med min jobbpendlingsväg.
Första var älg + bil, vilket resulterade i en omkommen och en skadad. Och sedan den här, äldre cyklist + bil. http://www.dt.se/dalarna/borlange/aldre-cyklist-pakord-av-bil Jag förstår inte hur mannen kunde vara vid medvetande efter en sådan smäll. Det brukar ofta kunna gå ganska fort längs med den sträckan som omtalas och det är något hus längs med vägen och en inte allt för bra påfart där.

Jag och min kompis mötte gubben straxt innan det hände, när vi åkte i bilen mot Leksand. (I tidningsartikeln stod det att olyckan skedde i norrgående riktning, med det är helt säkert fel)

Det är eftermiddag dagen före midsommar på rv 70 mellan Blge o Gagnef. Väldigt mycket trafik, dåliga bilister som ligger för nära och/eller gör vansinniga manövrar. Det kommer häftiga regnskurar, med dålig sikt. Vägen saknar stundtals vägren. You get the picure...

Vi sa till varandra direkt när vi mötte cyklisten att han valt ett fantastiskt dåligt tillfälle att cykla just där och då.

15 minuter senare hör vi på radion att en cyklist blivit påkörd bakifrån. FAN vad trist. Hoppas det går bra med cyklisten.

marr skrev:
> http://www.skanskan.se/article/20140829/ESLOV/1408
> 29285/1005/-/pojke-omkom-efter-krock-med-buss
>
> Riktigt tråkigt :( elev blir överkörd precis
> utanför sin skola.
>
> Lillbrorsan blev vittne, var rejält skärrad när
> han kom förbi mig ett tag efter.

Usch, beklagar, trots att jag bor ca 25 mil ifrån så "känns det"... :(

Jag fattar inte hur så många bilister och bussförare kan ha så dålig koll när de ska svänga. OK om man som cyklist kommer i värsta racerfart, då kan jag förstå att det händer nån gång ibland att nån missbedömer avstånd och hastighet. Men det händer hela tiden tycker jag att man trots att man håller normal cykelfart fart får tvärnita för någon som svänger vänster precis framför en, eller höger precis efter att dom kört om.

Inte för att det är någon större tröst för de nära och kära, men bra att den polisen som Skånskan citerar har bra koll på reglerna så att notisen åtminstone inte slentrianmässigt avslutas med den vanliga "för närvarande misstänks xx-föraren inte för något brott".

Har själv börjat peka mot gröna cykelsignalen när bilar närmar sig när jag är på väg över, nära påkörd en gång och det räcker så.

Vid gemensamt övergångsställe/överfart så hade det kanske varit bra om gubben också skulle lysa grön när cyklar har grönt så kanske vissa bil/buss/lastbilsförare hajar och ser bättre att de ska stanna och släppa förbi innan de kör över ännu en cyklist!

Supertramp skrev:
> Jag fattar inte hur så många bilister och
> bussförare kan ha så dålig koll när de ska
> svänga. OK om man som cyklist kommer i värsta
> racerfart, då kan jag förstå att det händer
> nån gång ibland att nån missbedömer avstånd
> och hastighet. Men det händer hela tiden tycker
> jag att man trots att man håller normal cykelfart
> fart får tvärnita för någon som svänger
> vänster precis framför en, eller höger precis
> efter att dom kört om.

I tisdags eller måndags blev jag vittne till hur en högersvängande dragspelsbuss sånär hade malt ned en ung kvinna (kanske småbarnsmamma att döma av cykelbarnstolen) då denne svängde höger och korsade cykelns färdväg rakt fram. Båda hade naturligtvis grönt. Hade kvinnan inte backat cykeln hade hon sannolikt hakat tag i hjulhuset på bussen.

Dagen efter är det min tur på samma gata men ett par korsningar längre bort. Denna gång en lastbil men samma situation.

Stress, noncharlans, trötthet och felkonstruerade fordon. Ned med föraren i markhöjd (gäller lastbil), sätt föraren i mitten, stenhårda regler då det gäller vila och pauser för förare av tunga fordon mm.

När jag läser kommentarsfälten under artiklar som handlar om just såna olyckor blir jag förundrad hur lite trafikvett och ffa empati många förare besitter. Dags att sluta ursäkta och istället se det för vad det är. Vållande till annans död/skada. Vårdslöshet i trafik. Det daltas åt h-e för mycket med bilister och yrkesförsre.

grump skrev:
> När jag läser kommentarsfälten under artiklar
> som handlar om just såna olyckor blir jag
> förundrad hur lite trafikvett och ffa empati
> många förare besitter. Dags att sluta ursäkta
> och istället se det för vad det är. Vållande
> till annans död/skada. Vårdslöshet i trafik.
> Det daltas åt h-e för mycket med bilister och
> yrkesförsre.

+1

Jag brukar försöka köra bil på samma sätt som jag hanterar laddade vapen. Det känns som en bra utgångspunkt.

– Undersökningen är precis inledd. Men cykelbanan är en del av huvudleden och som cyklist har man företräde.

Dags att det får ordentliga konsekvenser för föraren.

Var inte länge sen jag såg en pojke på cykel som just blivit påkörd på ett övergångsställe i anslutning till en rondell, precis utanför en skola. Som tur var så hamnade han inte under bilen utan han låg i refugens rabatt.

thomalin skrev:
> – Undersökningen är precis inledd. Men
> cykelbanan är en del av huvudleden och som
> cyklist har man företräde.
>
> Dags att det får ordentliga konsekvenser för
> föraren.
>
> Var inte länge sen jag såg en pojke på cykel
> som just blivit påkörd på ett
> övergångsställe i anslutning till en rondell,
> precis utanför en skola. Som tur var så hamnade
> han inte under bilen utan han låg i refugens
> rabatt.

Olyckligt att polisen talar om "företräde" när det han borde tagit upp är väjningsplikten. Bra att det inte skjuts under mattan om motortrafikanten gjort fel dock.

Supertramp skrev:
> Jag fattar inte hur så många bilister och
> bussförare kan ha så dålig koll när de ska
> svänga. OK om man som cyklist kommer i värsta
> racerfart, då kan jag förstå att det händer
> nån gång ibland att nån missbedömer avstånd
> och hastighet. Men det händer hela tiden tycker
> jag att man trots att man håller normal cykelfart
> fart får tvärnita för någon som svänger
> vänster precis framför en, eller höger precis
> efter att dom kört om.

Enkelt.

Kommer en strid ström cyklister kan inte bussen stå i timmar och vänta på att det ska bli tomt.
Föraren tänker, cyklister är inte blinda, de flyttar på sig när jag prejar.
Iof en förståelig tanke.
En tidtabell ska hållas.

grump skrev:
> När jag läser kommentarsfälten under artiklar
> som handlar om just såna olyckor blir jag
> förundrad hur lite trafikvett och ffa empati
> många förare besitter. Dags att sluta ursäkta
> och istället se det för vad det är. Vållande
> till annans död/skada. Vårdslöshet i trafik.
> Det daltas åt h-e för mycket med bilister och
> yrkesförsre.

Du har helt rätt i detta, men problemet är ju att det daltas i största
allmänhet alldeles för mycket i det här landet. "Supportern" som slog
ihjäl en djurgårdare i våras dömdes till 8 månaders fängelse för det,
han kommer undan med 60% av tiden om han inte hittar på nåt nytt i
fängelset d v s han sitter bara inne 4,5 månader - och då har han ändå
tagit livet av någon med ett tillhygge. Sett i det perspektivet
är det inte så konstigt att man nästan inte alls blir straffad
om man dödar/skadar med bil, så länge man hävdar att det hela
var en oturlig olycka.

Det visar tyvärr också problemet med separerade cykelbanor. Cyklisterna är "osynliga" och då blir det allvarliga konflikter i korsningarna, där separeringen tillfälligt upphör. Bättre att i alla lägen ha integrerad trafik. För de som verkligen inte vill, och för yngre barn, kan gångfart på gångbanor göras tillåtet.

ratatosk sa:
Dags igen.

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/cyklist-påkörd-av-lastbil-1.3811372

http://www.expressen.se/gt/cyklist-pakord-av-lastbil-i-svar-olycka/

Högersvängar är svåra grejer. Så jävla sorgligt. Vissa olyckor borde inte hända igen o igen. Sånt som folk som inte fattar varför man inte ska klättra upp på tåg, simma i täckta bassänger eller se sig för när de svänger höger.

Usch, att det inte görs något åt detta systernfel är anmärkningsvärt. Så många drabbade familjer. Vad har hänt med nollvisionen?

Det ska fan inte vara så här :-(

Blev själv igår omkörd av en kranbil på en 40-sträcka, jag laglydigt på GC-banan parallellt med vägen med rejäla refuger. Precis när fordonets gigantiska bakhjul kommit förbi mig svänger föraren höger in över GC-banan. Lyckligtvis var jag beredd på precis detta och kunde stanna utan problem, men hade jag varit olydig och hållit mig på vägen istället hade situationen troligen inte uppstått eftersom hen bakom ratten då fått vänta med att köra om...

staine sa:
Om det inte går att ha nog uppsikt i "stora tunga fordon" för att dessa ska kunna framföras utan risk för övriga trafikanter kanske inte dessa ska framföras i trafiken alls?
Det här är 2016 och självkörande bilar står för dörren, det enda som kan stå i vägen för tekniska hjälpmedel som tillåter föraren att se 360 grader runt sin lastbil är branschens ovilja.
Sen, varför måste chauffören sitta 2 meter upp i luften? Designa om hytten så att föraren sitter på samma höjd som en vanlig personbil. Är motorn i vägen, ja men flytta på den då?

Med det sagt så hade jag aldrig gjort som cyklisten i filmen.
Dessutom så är det väl olagligt att både köra om på höger sida, samt att köra om "I samband med obevakade övergångsställen, cykelpassager och cykelöverfarter" som finns i filmen.

geologen sa:
Det visar tyvärr också problemet med separerade cykelbanor. Cyklisterna är "osynliga" och då blir det allvarliga konflikter i korsningarna, där separeringen tillfälligt upphör. Bättre att i alla lägen ha integrerad trafik. För de som verkligen inte vill, och för yngre barn, kan gångfart på gångbanor göras tillåtet.

+1000

Det är inte den första olyckan i området. Jag har kört skåpbil där under en period. Massa industrier varvat med kontor. Mycket personer i rörelse och mycket gods som ska in. Man är alltid orolig i högersväng över cykelbanan. Den är helt dold i speglar. Man kryper över och hoppas att ingen kommer i full fart i döda vinkeln. Det är så enkelt fixat med speglar i korsningarna alternativt att låta korsningen av gc-banan ske en bit längre in där man har god sikt istället för mitt i korsningarna. Det är en gåta varför inga åtgärder har skett än. Ett annat problem är att vid liknande ställen med ljussignal är att cyklister och de som ska höger får grönt samtidigt. Det både bromsar trafik och är livsfarligt. T ex Mölndalsvägen i Göteborg vid ICA Maxi mm.

Tillbaka
Topp