Den officiella Canyon-tråden

colan skrev:
-------------------------------------------------------
> Bra svar. Wejden hur är ramhöjden för dig,
> touchar du med grenen när du står upp?

Jag har grenmått 82 cm och mitt på ramen där juvelerna hamnar när jag har sadeln i ryggen mäter ramhöjden 80-81 cm så det finns en "viss kontakt" men fungerar bra för mig. Jag är tämligen "djup" i kroppen :-) så med sadeln i ryggen kommer jag långt fram på överröret.

Ligger du i gränslandet så är det mycket upp till hur du kommer att använda cykeln. Jag använder min till ren XC och då gillar jag en fullstor ram där jag har plats. Kör du nedför-stök så kan en lägre ram kännas tryggare. Men jag har samma stand-over på DH-cykeln (Sunn Radical) och jag känner mig trygg på den.

Jag bor i Dalarna så är du i närheten får du gärna svinga benet över min för att testa.

/Wejden

Men du kör med Large ram då eller?
Jag kör bara i skog.
Här är dilemmat:
Jag gillar utseendet på canyon nerve väldigt mycket och skulle vilja testa fulldämpat. Small har liten ramhöjd men tycker den ser otroligt liten ut, känns som den inte blir stabil. Detta är en årsmodell 2007 men antar det är samma mått: http://imageshack.us/f/30/canyonjp.jpg
En medium = 755 mm instegshöjd och jag har 766mm till grenen barfota. Isåfall får jag stå ut med det och inte råka åka okontrollerat ner i ramen.
Men då kanske medium blir för lång till styret, gillar att ha nära till styret. Canyon skulle inte gjort cyklarna 18,5" skulle haft i 18" istället.

Alternativet är Canyon AL, då skulle jag valt en small, den har 744 ramhöjd, vilket är bättre, ser inte så liten ut och blir nog stabilare.
Men vill helst ha en fulldämpad.
Jag får helt enkelt åka in till cykelbutik och testa en 18" ram och kolla längen på överröret och se hur den känns.

Senast ändrad:
colan skrev:
> Men du kör med Large ram då eller?

Nepp. Jag kör en medium, 175cm lång och 82 i benlängd. Enligt Canyons PPS så går gränsen mellan small och medium vid 80-81 cm ben(gren)längd.

Medium kommer med en 90 mm styrstam och den kan med fördel bytas till en kortare för att få en livligare cykel. Jag funderar på att byta till en 70-75 mm stam istället.

Kör kroppen genom https://www.wrenchscience.com/Login.aspx?ReturnUrl=/Secure/Fit/Height.aspx och se vad den rekommenderar för Overall Reach, alltså överrör + styrstam. Jag tycker den föreslår lite kort, rekommendation + 1 cm passar mig fint.

/Wejden

Colan: Medium skulle vara min rekommendation, men en small med en längre styrstamm kan passa bättre om du tycker att "ståhöjden" är för hög på Medium. En mindre ram är trots allt mer lätthanterlig i stökig terräng. Värt att notera är dock att en mindre ram ger en lägre sittställning pga. det lägre styrhuvudet. Bilden du länkade till ser ut att vara en XS-ram.

Canyon_Sverige: Jag tror inte längen är något problem på en medium. 570mm motsvarar en Medium ram i scotts sortiment. En medium canyon blir en large/XL large i scott. Men det som jag är orolig är att canyonen blir ostabil, i och med att den har ganska låg stand over. En liten cykel kan då blir vinlig och det är inte kul. Prövade en hybrid cykel: medium ram kändes bra när jag stod upp, cyklade fort, en small ram kändes svajig när jag stod upp. De hade ungefär lika mått förutom stand over. Så jag måste fundera över detta när jag inte har chans att pröva i butik.
Canyon gör inte XS cyklar så jag tror det är en S jag länkade.

Nej, en modern mtb-ram i högvalitetsrör är styv, du kan omöjligt jämnföra en kvalitetscykel bra nog att tävla med en svajjig hybridcykel.
Hamnar du mitt i mellan storlekarna funkar båda, riskerar du krossa pungen på den större ramen är den över huvud taget ett alternativ. Canyonramen kommer oavsett storlek svajja, det enda som kommer kunna kännas är däck och dämpare. Sluta grubbla, det är en fin cykel du är intresserad av :-) T

Aaaahhh... Nu är min Grand Canyon på väg, inga förseningar utan på utlovad tid.
Hoppas att den hinner upp till Umeå innan veckan är slut, följer cykelns väg igenom tyskland med stort intresse. =)

God cykling mina vänner.

Det är nog inte bristande styvhet som orsakar svajigheten. Mindre ram blir ju enligt fysikens lagar styvare än en motsvarande större ram, oavsett kvalitén på ramen. Tror snarare det handlar om längden på cykeln. En mindre ram blir lite kortare och svarar snabbare på styrutslag vilket Colan kanske uppfattar som svajigt?

Toke: Jo det kan vara det som du säger. Men längd på hybridcykeln, skiljer sig bara 1,8 cm så det verkar som om det är höjden på ramen då det skiljer sig 5 cm på small och medium men det kan nog var kombinationen av höjden + längden.

_MG_5785.jpg
Äntligen har den kommit (kom igår egentligen)! Canyon sa att den skulle levereras vecka 30 och mycket riktigt! Måndag vecka 30, lite efter kl 12 ringde UPS-killen. Perfekt!

Jag blev som ett barn på julafton och hann knappt med att jobba igår och idag - jag ville ju meka! Jag klev till och med upp kl 05.00 i morse för att hinna skruva lite innan jobbet (kl 07)! :D Peppad är bara förnamnet!

I morrn blir premiärrundan på en mjuk gräsmatta nära mig (första gången med SPD-pedaler+skor).

Allt känns oerhört gediget och finishen är toppen, dock utan att ha något att direkt jämföra med. Jag är oerhört nöjd hittills och glad att jag väntade. Förhoppningsvis består detta intryck efter första skogsrundan.

perperub skrev:
> >> Jag klev till och med upp kl 05.00 i morse för
> att hinna skruva lite innan jobbet (kl 07)! :D
> Peppad är bara förnamnet!

Haha, underbart! Det är glädje det.

En eventuell uppgradering av Ultimate-serien skulle väl kunna innebära BB86/BB90. Enligt en tidigare fråga i denna tråd är ISP inte aktuellt.

Sen är ramen väldigt konkurrenskraftig och fått bra press, så varför skulle de förbättra?

[rättstavning]

Senast ändrad:
För att konkurrenterna släpper nya modeller och att det gäller att förbättra sig? Specialized kommer ju med SL4:an, Cannondale med EVO, Cervelo med R5 osv. Detta innebär ju inte att de gamla moellerna blir sämre utan det handlar ju om att vara med i racet....

Modellen har väl ändå 4 år på nacken?

pewe skrev:
> För att konkurrenterna släpper nya modeller och
> att det gäller att förbättra sig? Specialized
> kommer ju med SL4:an, Cannondale med EVO, Cervelo
> med R5 osv. Detta innebär ju inte att de gamla
> moellerna blir sämre utan det handlar ju om att
> vara med i racet....
>
> Modellen har väl ändå 4 år på nacken?

En annan anledning att slappa en ny ar att gora den snyggare, det skulle iaf jag vilja ha =)

Sam skrev:

> Sen är ramen väldigt konkurrenskraftig och fått
> bra press, så varför skulle de förbättra?
>
>

tänk om alla tillverkare skulle tänka så :D inte mycket nya bilar skulle t.ex. komma ut :D

+1 på att göra den snyggare....Ramen i sig ser riktigt bra ut men färgerna, klibborna på köpeversionen lämnar mycket att önska. .com loggan bara måste bort.

Lotto körde ju däremot på helt OK ramar i år med personlig färgsättning så det går ju bevisligen att göra. Mer sånt!

Den säljer säkert väldigt gott trots tuff konkurrens. De utvecklar säkert nya modeller mest hela tiden, men kommer inte producera dem förrän nuvarande modell är omsprungen av fler aktörer på marknaden. Det är för Canyons del viktigare att säkra produktionsleden än att släppa en ny ram de närmaste 18 månaderna. Det är, som jag förstår det, enbart Specialized SL3 och Storck(?) som matchar eller är bättre än Ultimate CF SLX i rena STW tal.

colan: jodå, våra "W"-modeller finns i XS. :-)

Akoa: 2012:orna kommer ut på hemsidan i början av Oktober, så de modellerna som då blir "gamla" kommer att ingå i höstrean. Den stora efterfrågan efter många modeller gör dock att många 2011:or kommer att vara slutsålda vid den tidpunkten.

pewe: en del nya modeller/uppdateringar är på gång på både MTB- och Landsvägssidan. En första glimt innan hemsidan uppdateras kan man få på Eurobike-mässan.

colan skrev:
>
> Canyon gör inte XS cyklar så jag tror det är en
> S jag länkade.

QFT
Vad vet Canyon om det?

Canyon_Sverige: Jo det är sant, kan mycket väl vara en XS jag länkade men han skrev S i annonsen.
Jag vill ha en Canyon men är osäker på storleken, 18,5 känns lite för stort, 16,5 känns lite för litet och mesigt, tycker Canyon Nerve XC 16,5 ser ut som barncyklar då hade velat ha en 17.
Mitt val lutar nästan åt en Radon Team 18" men det beror på standover.

Colan: så en 16,5" ser ut som en barncykel, men en 17" är i dina ögon perfekt...? Du är medveten om att det skiljer en halv tum = ca en cm i sadelrörets längd?

castrello skrev:
> Colan: så en 16,5" ser ut som en barncykel, men
> en 17" är i dina ögon perfekt...? Du är
> medveten om att det skiljer en halv tum = ca en cm
> i sadelrörets längd?

Men det är också högre ram, det är lite fler områden som blir längre. så det ser bättre ut. Kanske 17,5 då säger vi.

För en person som knappt vet någonting är du förvånansvärt säker på en massa saker...

Seså, köp nu en cykel och ut och cykla med dig, maken till teoretiskt analeri har jag nog aldrig varit med om tidigare, och då är det illa när vi pratar om happy.

fredrikw skrev:
> För en person som knappt vet någonting är du
> förvånansvärt säker på en massa saker...
>
> Seså, köp nu en cykel och ut och cykla med dig,
> maken till teoretiskt analeri har jag nog aldrig
> varit med om tidigare, och då är det illa när
> vi pratar om happy.

Skrivbordscyklar man bara blir inte cykeln skitig.

fredrikw skrev:
> För en person som knappt vet någonting är du
> förvånansvärt säker på en massa saker...
>
> Seså, köp nu en cykel och ut och cykla med dig,
> maken till teoretiskt analeri har jag nog aldrig
> varit med om tidigare, och då är det illa när
> vi pratar om happy.

+1 :-) T

colan skrev:
> castrello skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Colan: så en 16,5" ser ut som en barncykel,
> men
> > en 17" är i dina ögon perfekt...? Du är
> > medveten om att det skiljer en halv tum = ca en
> cm
> > i sadelrörets längd?
>
>
> Men det är också högre ram, det är lite fler
> områden som blir längre. så det ser bättre ut.
> Kanske 17,5 då säger vi.

Jag har sett dina siffror och jag vet att man ska vara noggrann med research före man slår till. det måste ju finnas en canyon i staden du bor, eller åtminstone en cykel som du kan prova med liknande mått. Provkör, mät och se om en sån som känns bra är nära canyons mått. Klart!

...eller så köper du en Lux, som tycks ha mycket lägre instegshöjd än Nerve.

Castrello: Jo tack för tipsen. Jag har tänkt att åka till en cykelbutik och pröva lite olika modeller. Canyon säljs bara på nätet. Jag tror höjden på 755 mm på canyonen kommer funka. Scotts small har 758mm i stand over så det är nog lugnt. Men frågan är längen på 595mm kommer funka. Det kanske är för långt så det är för obekvämt eller att man har dåliga kontroll över cykeln.

Jahapp, då åker man runt på en barncykel då ( small ) som inte ser klok ut tydligen... hade man brytt sig kunde man ju nästan blivit ledsen!
För posörerna kan jag även avråda från Scott i mediumstorlek som är ungefär lika stor som Canyons small...
Gott om fjantar finns det...

Bilagor

• DSC_5042.jpg
    DSC_5042.jpg
    151.4 KB · Besök: 62
Grattis till en Canyon. Vad bra att du postade en small.
Tycker storleken ser helt okej ut, från denna vinkeln.
Har lite frågor, som jag kan passa på att fråga.

1. Hur lång är du?
2. Hur kom du fram till den storleken?
3. Hur trivs du med storleken/cykeln?

colan, nu börjar du bli tjatig med din beslutsångest! Är det inte bättre du köper en cykel hos en LBS där du kan prova cykeln? Tror aldrig du klarar av att köpa en på distans...

colan skrev:
> Schyst. Det måste vara en Al 6.0 och är den
> 18,5"?

Det är en AL 6.0 20,5" (L).

Tillbaka
Topp