Den officiella Canyon-tråden

castrello skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vill ha en Canyon landsvägscykel i storlek 56
> för det är den storlek som ser mest lagom ut.

Jag tror faktiskt 54 är snyggare... :-) T

Pastis: jo visst det är en trygghet att köpa på butik, men där finns inte cyklarna man vill ha. Dessutom kan man ju gå på geometrin och på så sätt hitta rätt storlek. Nu återstår det bara att höra Nikhes tankar, det är avgörande. Nikhe: jag skrev frågorna efter din bild.

colan skrev:
> Nu återstår det bara
> att höra Nikhes tankar, det är avgörande.
> Nikhe: jag skrev frågorna efter din bild.

Ha ha, så istället för att få professionell hjälp i butik lägger nu nu avgörandet till en random happymänniska. Varför utgår du från att alla som redan har köpt cykel har koll på vilken som är den bästa geometrin för dem? De kanske är lika förvirrade och okunniga som du själv.

colan skrev:
> Pastis: jo visst det är en trygghet att köpa på
> butik, men där finns inte cyklarna man vill ha.
> Dessutom kan man ju gå på geometrin och på så
> sätt hitta rätt storlek. Nu återstår det bara
> att höra Nikhes tankar, det är avgörande.
> Nikhe: jag skrev frågorna efter din bild.

Jag är så förvirrad var allt det här startade så jag vet inte om någon ens ställt frågorna:

vilka mått hade din gamla cykel?
vill du ändra något på dessa mått?
vilken storlek motsvarar detta hos Canyon?

Där har du de tre knäckfrågorna. Svara på dem så är det bara att klicka på köp-knappen.

castrello:
Min förra cykel var en Nishki Team 17", Den har 578mm överrör och canyon 570. Den var bra storlek. Tror canyon har kortare styrstam som är 75mm. Men jag ska in och testa storlekar på cyklar i butik något dag så får jag återkomma med resultaten här.

colan skrev:
> castrello:
> Min förra cykel var en Nishki Team 17", Den har
> 578mm överrör och canyon 570. Den var bra
> storlek. Tror canyon har kortare styrstam som är
> 75mm. Men jag ska in och testa storlekar på
> cyklar i butik något dag så får jag återkomma
> med resultaten här.

Du har aldrig funderat på att byta till en längre stam ? Uppåt 90mm är inget ovanligt på en XC cykel... :-) T

Jo visst 90mm har canyon al 6.0 så absolut inte ovanligt. fulldämpat verkar ha kortare styrstam desamma gäller DH cyklar. Det kan ha att göra att det blir lättare att kontrollera cykeln, och man kan luta sig fram/bakåt lättare. Men jag får säga att MTB hojar har längre överrör än motsvarande tex: hybrid, racers. En medium ram i MTB motsvara en Race 56 eller en XL hybrid.

Senast ändrad:
colan skrev:
> Jo visst 90mm har canyon al 6.0 så absolut inte
> ovanligt. fulldämpat verkar ha kortare styrstam
> desamma gäller DH cyklar. Det kan ha att göra
> att det blir lättare att kontrollera cykeln, och
> man kan luta sig fram/bakåt lättare. Men jag
> får säga att MTB hojar har längre överrör än
> motsvarande tex: hybrid, racers. En medium ram i
> MTB motsvara en Race 56 eller en XL hybrid.

Du behöver inte lära mig styrstamslängd Colan, det jag ville få fram är att 90mm inte är ovanlig längd specefierat på en XC-cykel som du tittar på. Om du tycker ramen är 7mm för kort skjuter du bak sadeln 5mm och skaffar en längre styrstam. Det är så ALLA andra gör i stället för att köpa en förstor ram för att man tycker den är mer estetiskt tilltalande :-) T

Nej det är inte så jag menar. Det jag säger är att det verkar som om storlekarna är helt fel på MTB jämför med andra cyklar. En medium ram motsvara en racer i storlek 56/XL och det är alldeles för stort, det borde ju inte stämma, varför är storlekarna så olika??

Mycket talar för att jag ska välja en small ram därför det motsvara en medium racer, och en medium racer passar mig.

Senast ändrad:
colan skrev:
> ... storlekarna är helt fel på
> MTB jämför med andra cyklar.
> En medium ram motsvara en racer i storlek 56/XL

QFT

Hmmmm, min racer är en L men är 55 cm, min ena mtb är 17" i L och längre än den andra som är 18,5" i M. Min gamla mtb var 17,5" och längre än bägge dom andra. Du kan inte dra några slutsatser genom att kika på andra modeller, geometrin skiljer sig för mycket.

Jag tycker du ska trava ner till en kunnig cykelbutik och be dom hjälpa dig, då kommmer du få rätt storlek.

P

Tille skrev:
> colan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ... storlekarna är helt fel på
> > MTB jämför med andra cyklar.
> > En medium ram motsvara en racer i storlek 56/XL
>
> QFT

Japp, Quantum Field Theory är precis vad som behövs för att lista ut vilken storlek på cykel man behöver.

Ja jäklar var skönt du kommer sitta på din cykel colan.
Hoppas på en utförlig rapport när cyklen har anlänt och cyklats några mil.

Var dags att registera sig, cyklen kommer ju snart..

Edit: Behövs lite positiv energi!

Senast ändrad:
colan skrev:
> castrello:
> Min förra cykel var en Nishki Team 17", Den har
> 578mm överrör och canyon 570. Den var bra
> storlek. Tror canyon har kortare styrstam som är
> 75mm. Men jag ska in och testa storlekar på
> cyklar i butik något dag så får jag återkomma
> med resultaten här.

Ok, nu tar vi eeeen sak i taget...

1. Hur hög standover hade din Nishiki Team? Hur hög Canyon S respektive M? Din benlängd (du har väl mätt korrekt)?
2. Canyon 570 mm... är det en M då eller..?
3. Strunta i styrstamslängden! Du kan troligen sälja din styrstam (om den är fel längd) för en hundring och köpa en ny för två hundringar.
4. Mät också styrrörets längd på din Nishiki + kolla hur mycket spacers du har och jämför det med de olika Canyon storlekarna. KOrtare styrrör på nästa cykel (men samma höjd på styret) betyder flera spacers, eller vid samma antal spacers mera drop (vilket kan vara eftersträvansvärt eller så inte).

Castrello:
1. Nishiki=vet ej Canyon, S = 432mm, M = 455mm Benlängd: jag har mätt korrekt, 76-77 cm.
2. 570mm är en small, den borde passa.
4. Vad är spacers? Går det att montera på spacers i efterhand? Ibland ser man en cyklar som har monterat styret lägre på styrröret så röret sticker upp lite ovanför styret om du förstår vad jag menar..... Går styret att sänka och höja?

colan skrev:
> Castrello:
> 1. Nishiki=vet ej Canyon, S = 432mm, M = 455mm
> Benlängd: jag har mätt korrekt, 76-77 cm.
> 2. 570mm är en small, den borde passa.
> 4. Vad är spacers? Går det att montera på
> spacers i efterhand? Ibland ser man en cyklar som
> har monterat styret lägre på styrröret så
> röret sticker upp lite ovanför styret om du
> förstår vad jag menar..... Går styret att
> sänka och höja?

Varför tror du att du ska sitta likadant på en ny och fin xc-cykel som på din ovetenskapligt utprovade hybridcykel ? Du kan nästan utgå från att du behöver en aningen mer upprät cykelställning för att få rätt balans på mountainbiken, dvs den aningen kortare avstånd mellan sadelstolpe-styre :-) T

Little stereo:
Vi snackade om min Nishki MTB, inte hybrid. Men däremot kan kan jag säga att hybriden hade 555mm överör och Canyon hart 570mm så den borde absolut passa.

colan skrev:
> Castrello:
> 1. Nishiki=vet ej

Ut i garaget och mät!

>Canyon, S = 432mm, M = 455mm

Kan väl inte stämma...?

> Benlängd: jag har mätt korrekt, 76-77 cm.
> 2. 570mm är en small, den borde passa.

Om den borde passa så är väl problemet löst?

> 4. Vad är spacers? Går det att montera på
> spacers i efterhand? Ibland ser man en cyklar som
> har monterat styret lägre på styrröret så
> röret sticker upp lite ovanför styret om du
> förstår vad jag menar..... Går styret att
> sänka och höja?

Ja, du kan sätta spacers ovanför eller under styrstammen för att få justerat den rätta höjden. Du kan också ha styrstammen så den pekar lite upp eller lite ner för att få det helt finjusterat. Sen när man hittat rätt höjd kan man såga av det överflödiga styrröret för annars kan stilpolisen komma med hotelser om man visar bilder av sin cykel på internet.

colan skrev:
> Castrello:
> Jo måtten på instegshöjden på canyon stämmer,
> hurså?
> http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?
> b=2072
>
> Jag säger att den borde passa därför en Nishiki
> Pro Sld 555mm passar mig.
> Så om jag köper hojen kan jag sätta ditt
> spacers för att få styret högre upp, om jag
> skulle vilja?

JA, det kan du :-) T

colan: jag har följt dina dilemma lite grann och jag tycker du skall lyssna på alla goda råd du har fått här på happy, här finns väldans massa erfarenhet. Det är bra att du är noggrann inför köpet men...om du inte vet vad en spacer är så sätter jag en tia på att du inte vet så mycket om hur storlekar på cyklar fungerar heller. Inget illa ment.

Hoppas du får en go cykel som du är nöjd med!

Pewe: Jag tror jag vet vad en spacer är men jag förstår inte hur man monterar en spacer?
Sedan skulle jag vilja ha svar från nikhe, han postade en nerve xc small ram och jag vill veta hur lång han är och om han valde rätt val.
Jag funderar också på om jag inte bör välja en hardtail, jag kör så mycket som möjligt i skogen där terrängen är skogs-stigar. Ibland avslutar jag med en ca: 50-100 m väldigt small nerförsbacke (kan kalla det downhillbacken) där hade det varit gött med fulldämpat men det är ju inte så lång sträcka.
Innan körde jag med hardtail och det funkade. Det blir ju billigare, men å andra sidan tycker jag det verkar bekvämt och bättre med fulldämpat.
Vad tycker ni jag ska välja hardtail eller testa på fullgung?

colan skrev:
> Castrello:
> Jo måtten på instegshöjden på canyon stämmer,
> hurså?
> http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?
> b=2072
>
> Jag säger att den borde passa därför en Nishiki
> Pro Sld 555mm passar mig.

Är det samma mtb du pratade om tidigare?

> Så om jag köper hojen kan jag sätta ditt
> spacers för att få styret högre upp, om jag
> skulle vilja?

Du skrev något helt annat i ditt svar. I canyons geometritabell står det 732 respektive 755 och du skrev 432 och 455.

Angående spacers... kortfattat svar på din fråga: nej.

Om du är så orolig för standover/instegshöjd (och du har ganska korta ben, så många cm mellan grenen och ramen blir det inte oberoende av storlek på ram) - varför mäter d inte din gamla mtb som jag bad dig om? Om den känns trygg i hänseende till standover så borde väl denna kunskap enkelt kunna appliceras på Canyons mått?

En annan sak gällande Canyon 2012 verkar vara att de kommer att speca Reynoldshjul på sina dyrare lvg-modeller. Detta enligt deras Facebooksida.

Castrello: Jag har inte kvar min Nishki Team.
Men vad har man spacers till?
3 Frågor om Canyon:
1. Någon som vet hur Canyons Nerve årmodell 2012 kommer se ut och när släpps dem?
2. Canyon Nerve i storlek S är slutsåld, kommer ni få in fler?
3. Kommer det komma någon stor rea på canyon?

colan: Cykeln leverras med 10 + 5 mm spacers, med dessa kan du justera styrhöjden. Om du vill sänka styret kan du lossa styrstammen och placera dessa ovanför den. Vill du ha ner styret ytterligare så kan du vända på styrstammen så att vinkeln blir - 6 grader istället för + 6 grader. En större ram har ett högre styrhuvud, så höjden på styret blir lite högre om du väljer M istället för S. Om man inte kan få till rätt styhöjd med orginalstammen så går det att få tag på styrstammar med kraftigare vinkling; 10, 17, 20 och 35 grader går att få tag på.

Slutsålda 2011:or kommer inte in i lager, men 2012:orna kommer ut på hemsidan i början av oktober. Nyheter kommer att presenteras på Eurobike innan dess. Utgående modeller som finns kvar i höst kommer att reas ut, men allt fler cyklar blir slutsålda för varje vecka som går.

Canyon_Sverige skrev:
Cykeln leverras med 10 + 5 mm spacers, med dessa kan du justera styrhöjden.

Kapar ni gaffelröret något vid montering, eller "fyller ni upp" med spacers så mycket som det går?

När jag beställde en cross (från en annan trevlig tysk leverantör) så kunde man välja hur många cm med spacers man ville ha. Sen kunde man även välja "max antal spacers" d.v.s dom kapade inte gaffelröret utan travade på så många spacers som det fick plats.

Senast redigerad av en moderator:
Om jag väljer en Nerve blir det nog en small men nu är XC 5 slutsåld vilket innebär att jag isåfall får lägga 2000 kr extra på en XC6. Alternativ att jag väljer en litte större hoj i medium som XC 5 finns kvar eller att jag väljer en hardtail AL 6.0.

colan skrev:
> Om jag väljer en Nerve blir det nog en small men
> nu är XC 5 slutsåld vilket innebär att jag
> isåfall får lägga 2000 kr extra på en XC6.
> Alternativ att jag väljer en litte större hoj i
> medium som XC 5 finns kvar eller att jag väljer
> en hardtail AL 6.0.

Innan du har kommit till skott finns det 2012or i Canyons webshop :-) T

colan skrev:
> Vad tycker ni jag ska välja hardtail eller testa
> på fullgung?

Köp en trehjuling. Finns nog bara i en storlek, dom flesta är röda och det blir billigare för försäkringsbolaget när den också blir stulen om en vecka. Och bäst av allt, Canyon gör ingen så Canyontrådarna på Happy kan fortsätta handla om andra - intressanta - saker.

Jisses, jag som trodde att jag velade när jag köpte min XC8:a...

Stereo: JO just det, lite så tänker jag också. 2012 orna kommer i oktober och då kan jag nästan vänta med att skaffa mig fulldämpat tills dess, man vill ju se hur 2012 orna ser ut.... Dessutom kommer 2011 då också att reas ut så, skulle jag inte gilla utseendet på 2012 finns säkert någon 2011 att få tag på. Jag kör MTB året runt, dessutom har jag lite problem med min hud som blir irreterad när jag blir svettig.

Strive ES 7.0

Mkt nöjd med cykeln. Rullar bra på platten. Fin acceleration ut ur kurvor. Sväljer rejält stora ojämheter bra. Fartstabil och desutom en fantastisk klättermaskin!
Även kul att hoppa och leka med.

En sann allround cykel.

Jag gillar den.

Själv hoppas jag Canyon kommer med en 29er till hösten, men det är kanske att hoppas för mycket? Har sett bilder/film på prototyper men hinner de få till en produktionsfärdig modell till 2012?

mzi skrev:
> Jaha.

+1
Är det allvarligt någon som fortfarande bryr sig vad colan köper för cykel?
Släpp tråden fri! Fri!

colan skrev:
> Stereo: JO just det, lite så tänker jag också.
> 2012 orna kommer i oktober och då kan jag nästan
> vänta med att skaffa mig fulldämpat tills dess,
> man vill ju se hur 2012 orna ser ut.... Dessutom
> kommer 2011 då också att reas ut så, skulle jag
> inte gilla utseendet på 2012 finns säkert någon
> 2011 att få tag på. Jag kör MTB året runt,
> dessutom har jag lite problem med min hud som blir
> irreterad när jag blir svettig.

är du så säker på det? me tanke på att du nyss missat en S, för att du velat :D

Tillbaka
Topp