Den officiella Canyon-tråden

Castrello: Jag tänkte mer på att den kanske blir mer ostabillare (nervös) då, blir det av lägre ramhöjd och kortare rör. Vad är annars anledningen till att man upplever att en mindre ram känns nervös?

DT: Hade tänkt att testa olika ramhöjder på cyklar imon. Men jag tror det är lugnt då Canyon är 755mm och en scott i S är 758 mm.
Varför jag inte väljer en medium istället då, det kan kanske ramlängden få avgöra. En 570mm överör jämfört med 595mm, båda känns OK men medium finns risk att det är svårt att komma bakom sadeln, men den känns stabilare.
2,5 cm borde ju inte spelar någon roll igentligen.... men det märks. En scott med 585 som jag testade känndes bra och den längden skulle jag kunna tänkta mig. Men 595 känns faktiskt steget för stort. Kommer med en uppdate imon och cykeltesterna.

Min erfarenhet av just Canyoncyklar är att sadeln brukar vara för hög, och då slå jag alltid pungen där. Så mitt råd är att inte köpa från Canyon utan att hitta andra modeller där problemet inte kan uppstå. Kolla gärna med Ville här på forumet.

Har problem med köpångest, vill gärna ha Canyon för dem är så snygga. Har grubblat ytterliggare på detta nu. Har läst på Tyska forum och har läst att många 170-175 kör medium. Men jag tycker Medium verkar större i storlerkarna jämfört med andra fabrikat, 18". När överröret är lite längre, blir väl körställningen lite sportigare och det kanske bara är obekvämt?
Det jag är mest orolig över är om, jag väljer en Medium (595mm längd), att körställningen blir obekväm och jag får ont i rygg eller något pga jag sitter för långt ifrån styret. Att den skulle bli mindre teknisk bryr jag mig inte så mycket om.... Kommentarer om det....?

Senast ändrad:
Ingen mening att kommentera dina problem.

Ring el. besök Canyon personligen! :)

Måndag till fredag 9.00 – 17.00
Telefon: +46 (0)767650596
sverige@canyon.com

Canyon Sverige
Strandvägen 6A
746 31 Bålsta

Colan: Sluta tveka och beställ en small nu. Jag har grenmått 78cm och är 173cm och hamnade också på gränsen till en medium. Men jag valde en small då en mindre är betydligt goare/smidigare att hantera i skogen.

Har haft min Grand Canyon AL 6.0 i ett år nu och är grymt nöjd. Har inte ångrat mig ang. storleken.

Gruset: Okej tack för supporten. Nu blev jag peppad på att beställa XC 6ani i small, för 14.500 kr!:(. Grejen är den, jag måste göra rätt nu, kan inte ångra mig i storlek för jag har inga pengar till det, jag går i gymnasiet. Vill bara påpeka att det skiljer sig 5mm i längd på AL och Nerve så kanske de där 5mm gör det lila dåliga extra.....

colan skrev:
-------------------------------------------------------
> Gruset: Okej tack för supporten. Nu blev jag
> peppad på att beställa XC 6ani i small, för
> 14.500 kr!:(. Grejen är den, jag måste göra
> rätt nu, kan inte ångra mig i storlek för jag
> har inga pengar till det, jag går i gymnasiet.
> Vill bara påpeka att det skiljer sig 5mm i längd
> på AL och Nerve så kanske de där 5mm gör det
> lila dåliga extra.....

Har du slutat växa? Ytterligare en faktor att ta i hänsyn!

42Hz: Skulle tro jag är färdigväxt. Jag är snart 19 och har varit mätt 175 cm raklång hos skolsystern i 2 år nu. Kanske blir 1-2 cm längre, men om skulle jag växa ut storleken eller vill byta upp mig till större så får jag helt enkelt göra det.

@colan. Du är välkommen att provköra en Nerve XC hos oss i Bålsta, tid enl ök. Men du tar ingen egentlig risk med att beställa en cykel eftersom du får provköra cykel på torrt fint underlag och kostnadsfritt byta storlek om det skulle kännas fel.

Canyon_Sverige skrev:
> Och ja, vi kommer med 29ers till nästa i år!

Bara hardtails eller FS också?

Vill ha Cyclocross med skivor från Canyon i oktober

Högst på min önskelista står en cross serie i programmet inför 2012. Naturligtvis vill man ha med hydrauliska skivbromsar, nu när UIC godkänt det. Tror att en med en mix av Sram Foce och X.9 komponenter skulle passa min smak ock plånbok rätt bra. Gärna med Aluram.

Egentligen skulle jag även vilja ha en Cross i det billigare prissegmentet också (typ roadlite). En som har både hydrauliska skivbromsar och fästen för skärmar. Dvs en billig cross som man kan konvertera till en bra pendlingshoj på vintern.
Visst finns det liknade från både Merida och Nishiki, men en från Canyon skulle naturligtvis bli betydligt mer angenämare för plånboken och troligtvis en jämnare spec i komponentgruppen.

Canyon_Sverige skrev:
> Hardtails. Men det finns FS på ritbordet...

Äntligen 29er... jag gilla! Är 2012:an i alu eller kolfiber?

Byraggarn skrev:
> ...hydrauliska skivbromsar ... billig cross

Hur tänkte du där? Hydrauliska bromsar på en cross kräver ju rätt dyra customgrejer...

Canyon_sverige. Okej gött att höra. Tror jag ska slänga iväg min dyra beställning då. Jag bor i gbg och kan inte åka till bålstad.
"Det åligger er att svara för kostnaderna för återsändandet" står det i avtalet, kostar det något att byta varan, med frakt m.m?

Om jag nu skulle vilja byta till en medium ram och den modellen är slut, hur löser man det (byta till en dyrare modell?)
Få pengarna tillbacka har ni det som alternativ?

Som jag förstått det var det bara några märken(ex merid) som han anpassa sig till UICs sena regeländring om att man får ha skivbromsar på cross cyklar under 2012. Jag gissar att under 2012 kommer det flesta tillverkarna att ha skivbromsar på crossmodellerna.

Å man kan ju fråga sig vem som egentligen vill åka omkrink på cantileverbromsar. Alla som cyklat med den typen av bromsar på en MTB i blöt terrängen under 80- och 90-talet vill gärna slippa den minst sagt undermåliga bromsverkan.

Frågan är nog inte om det kommer skivbromsar på crosscyklar, frågan är nog snarare när vi får broms och växelhantag som är anpassade för hydrualiska bromsar. Kanske redan under 2012, men troligen ett större utbud av modeller med hydrauliska bromsreglage för bockstyre från det tre stora komponentmärkerna under 2013.

Jag skulle även gissa att om 10 år har vi även skivbromsar på traditionella racercyklar. Att det kommer att dröja beror nog mest på de konservativa traditionalisterna på UIC. Vi såg ju hur lång tid det tog för andra förändringar (ej vita strumpor, lutande överrör på ramen, etc).

Trådkapning.

1, Menar du inte UCI?
2, Merida är ett cykelmärke, Merid vet jag inte vad det är.
3, Det går mycket bra att bromsa med cantileverbromsar. Det finns en uppsjö med bromsar och bromsgummin som ger otroligt bra bromsverkan. I lera och i regn.
4, Varför vill man kunna bromsa "hårt" på sin cykelcross? Planera din körning så klarar du det mesta.

Varför ska man ha skivbromsar på landsvägscyklar? Även om du låser hjulet så kommer du fortfarande att åka frammåt då däcken inte bjuder upp till mycket friktion mot vägen. Det går även mycket bra att låsa hjulen med dagens landsvägsbromsar. Bromsar du i med skivbroms ner för alperna i 90km/h kommer säker din fina framgaffel att vrida sig lite, å det vill man kanske inte...

Det finns redan idag kit som du kan köpa för att ha hydraliska skivbromsar på din cross. Det sitter även redan på två cyklar i dagsläget som man kan komma att köpa under hösten. Eller kanske redan nu om du åker till Amerika.

För de som vill kunna åka snabbt, rejsa, tävla mm. ser jag ingen anledning till att byta bromsuppsättning. Ska du svettopendla året om, köra fikaturer och vill ha lite underhåll är skivbromsar ett bra alternativ ev.

Men köp skivbromsar du...

Det ska bli kul att se Canyons kommande CX & 29er utbud vare sig med eller utan skivbromsar.

Globalistic skrev:
> 4, Varför vill man kunna bromsa "hårt" på sin
> cykelcross? Planera din körning så klarar du det mesta.

Utan att gå in på olika bromstypers verkan: Kan du bromsa hårdare kan du hålla högre snitthastighet. Full fart tills du behöver bromsa, sen en hård inbromsning. Har man dåliga bromsar måste man börja bromsa tidigare. Eller köra långsammare om man inte riktigt vet vad som kommer härnäst.

Men slöcyklar man kan man såklart planera sin körning och sluta trampa en stund innan ett ställe där man bör ha lägre fart. :)

är detta en diskussion om v-bromsar eller skivbromsar på xc-cyklar? jag antar att den såg ungefär likadan ut då det begav sig (inte behöver man bromsa, v-bromsar funkar utmärkt, skivbromsar är för tunga, etc.)

Det går Väldigt bra att bara...
1, Sluta trampa å bara rulla
2, Justera farten med frambromsen
Å ska du bromsa så börja med frambromsen följt av komplettera med bakbromsen för extra bromskraft.

Å dagens bromsar Är väldigt bra mot vad som fanns på 90-talet. Även på enklare crossmodeller. Dock kanske alla inte har justerat in sina bromsar optimalt eller har rätt bromsgummi för fälgen eller det rådanden vädret?

Bromsar du hårt blir det ju massvis med igångdrag också?

Fikasvettot skrev:
> Utan att gå in på olika bromstypers verkan: Kan
> du bromsa hårdare kan du hålla högre
> snitthastighet. Full fart tills du behöver
> bromsa, sen en hård inbromsning. Har man dåliga
> bromsar måste man börja bromsa tidigare. Eller
> köra långsammare om man inte riktigt vet vad som
> kommer härnäst.

Förvisso, men när du redan kan låsa hjulen med befintliga bromsar då...
Enda anledningen till skivbromsar på landsväg som jag kan komma på är att man då kan ligga och fegbromsa ner för alperna.

Tille skrev:
> Enda anledningen till skivbromsar på landsväg
> som jag kan komma på är att man då kan ligga
> och fegbromsa ner för alperna.

Och hur löjligt är inte det?? För övrigt så har jag hojat två vintrar med mina cantisar och faktiskt inte saknat skivbromsar på den.. När det är normalt väder räcker dom mer än gott... Fast vill man ha skivor ska man ju ha det.

Vi kommer nog skrocka gott åt cantisar om ett par år ska ni se, tills dess står det var och en fritt att använda bättre eller sämre bromsar.

Tille skrev:
> Förvisso, men när du redan kan låsa hjulen med
> befintliga bromsar då...

Jag lade mig inte i bromstyperna. Jag kommenterade påståendet "Varför vill man kunna bromsa "hårt" på sin cykelcross? Planera din körning så klarar du det mesta."

Vill man köra fort (i de cyklingssorter vi diskuterar just nu) behöver man bra bromsar, och kunna bromsa hårt.

Om man vill byta storlek eller ångrar sig och vill få pengarna tillbaka så står vi för alla kostnader. UPS kommer och hämtar cykeln hemma hos dig som kund.

Det kommer ingen cross nästa år tyvärr (jag vill också ha en!).

Däremot kommer det 29ers i både alu och kolfiber.

Fikasvettot skrev:
> Tille skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Förvisso, men när du redan kan låsa hjulen
> med
> > befintliga bromsar då...
>
> Jag lade mig inte i bromstyperna.

Inte jag heller egentligen. Om inte befintlig är en bromstyp. :-)
Globalistic skrev för mycket för att jag skulle orka läsa...

Skippar för övrigt detta i denna tråd eftersom jag inte vill sabba Canyons tråd (mer).

Canyon_Sverige skrev:
> Däremot kommer det 29ers i både alu och
> kolfiber.

Ja, då väntar jag med spänning på Eurobike! Nästan man får lust att åka ned och provsitta en 29:a...

Canyon_Sverige. Det låter ju kanoners. Men du nämnde att man fick procykla på torrt fint underlag. Får jag då montera ihop cykeln och testa på golvet?
Om jag vill byta så ska jag packa ner den igen då eller hur går det till?

Canyob_Sverige: Så här står det på hemsidan: "Det åligger er att svara för kostnaderna för återsändandet"
...... "Varor som inte kan skickas som paket hämtas hos er"
Ansvarar jag för returfrakten? tex ifall paketet försvinner eller nåt, hur ska man förebygga det?

colan skrev:
> Canyob_Sverige: Så här står det på hemsidan:
> "Det åligger er att svara för kostnaderna för
> återsändandet"
> ...... "Varor som inte kan skickas som paket
> hämtas hos er"
> Ansvarar jag för returfrakten? tex ifall paketet
> försvinner eller nåt, hur ska man förebygga
> det?

--------------------------------------------------------
Normal paketfrakt kompletteras med försäkring när man lämnar in cykel för återsändning hos tex posten... :-) T

Vilken tur att jag precis införskaffat radhus som ska renoveras i vinter så jag slipper grubbla över behovet av en 29er. Risken är annars stor att det skulle blivit en sån också utöver de nu befintliga hojarna.

Fredrik: 2012 modellerna kommer finnas för försälning på hemsidan i början av oktober, på eurobike kommer man kunna ser Canyon 2012 modeller i början av september

colan skrev:
> Har problem med köpångest,

no shit sherlock :D

inget illa menat, men tror du skulle må bättre om du satte ner foten o bestämde dig nån gång

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp