Den officiella Canyon-tråden

Hej stefan

Toknöjd med min Ultimate Slx. men undrar , såg en ny chainsaver på P.Gilberts Aeroad. är det en chainsaver som komemr finnas till salu?

http://www.cyclingnews.com/features/photos/pro-bike-philippe-gilberts-canyon-aeroad/180467

gilbert_canyon_aeroad_chain_watcher_600.jpg

Någon mera här som inte får sin cykel levererad av Canyon?
Jag har sedan länge beställt en Nerve XC 8 med planerad leverans vecka 24 och det har vi passerat med råge. Nytt datum var i måndags och även det verkar vara bommat.

Någon mera i samma sits eller har jag åkt på en citronbeställning?

wejden skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon mera här som inte får sin cykel levererad
> av Canyon?
> Jag har sedan länge beställt en Nerve XC 8 med
> planerad leverans vecka 24 och det har vi passerat
> med råge. Nytt datum var i måndags och även det
> verkar vara bommat.
>
> Någon mera i samma sits eller har jag åkt på en
> citronbeställning?

Känner igen det där.

Ja vi verkar vara några som har problem med beställningarna. jag fick ett nytt löst datum, nästa vecka, idag igen. efter två falska datum känns ju trovärdigheten sissådär.

jag har full förståelse för att det kan bli förseningar i tillverkning men det är när det krånglar som de bra och dåliga en e-handlarna skiljs åt.

I mitt fall har Canyon aldrig kontaktat mig när det har blivit förseningar, nu för tredje gången. jag har inte fått ett enda proaktivt meddelande från Canyon och när jag har legat på så har svarstiden varit 24h+.

Dessutom har Canyon beslutat att inte ersätta mig på något vis för detta. Man hade ju kunnat skickat med lite reklam typ flaskor, byxbälte etc. för att få en nöjd kund men icke. Det kan jag bara tolka som att Canyon tycker att deras hantering är helt ok och man får räkna med detta som Canyonkund.

Många är nöjda med Canyon så det fungerar helt klart bra i många fall men Canyons inställning när det skiter sig är inget som anstår en e-handlare på 2000-talet.

Gissningsvis bekvakar Canyon Sverige forumet så ja tipsar om att göra en Google Translate och skicka till Tyskland. jag komemr att skicka feedback till Tyskland så fort cykeln har anlänt så jag har hela storyn.

Det vore trist om Canyons inställning till sina kunder kombinerat med leveransproblem gör att de tappar marknad eftersom de verkar ha bra produkter.

Vid sidan av min beställning av Canyon cyklarna så har jag också beställt DH / Dirt hoj till mina barn från CRC, den var också försenad men med lite skillnad, jag har hela tiden fått information samt artiga ursäkter. Hämtade cykeln idag och döm av min förvåning då där var CRC vatten flaskor multiverktyg väskor smat en massa andra reklam logo prylar...det är allt som behövs för att köpa mig :-) Nu har de en nöjd kund i stället för en missnöjd. BTW har inte hört ett skit om mina andra cyklar. Snacka om handbyggda då det tar veckor att tillverka en cykel från det att den går in i produktion.

wejden skrev:
> Någon mera här som inte får sin cykel levererad
> av Canyon?
> Jag har sedan länge beställt en Nerve XC 8 med
> planerad leverans vecka 24 och det har vi passerat
> med råge. Nytt datum var i måndags och även det
> verkar vara bommat.
>
> Någon mera i samma sits eller har jag åkt på en
> citronbeställning?

Du har nog råkat ut för Canyons kundfokus... kolla in tråden "köp inte Canyon"

Ser inte styrstammar till salu på Canyon svenska webshop.
Med tanke på udda mått borde det finnas lättillgängligt för snabba köp.

Obed skrev:
> Ser inte styrstammar till salu på Canyon svenska
> webshop.
> Med tanke på udda mått borde det finnas
> lättillgängligt för snabba köp.

Om det är en 1 1/4"-tapp du behöver så är Syntace Force 119-tapparna tillverkade för 1 1/4"-styrrör (de säljs med en adapter för 1 1/8")
picture2334_Syntace.jpg

http://syntace.com/index.cfm?pid=3&pk=964

Bra pris här:
http://www.bike-discount.de/shop/k446/a3713/force-119-vorbau-318-mm-6%B0-flipflop.html

/Håkan

För ordningens skull vill jag bara säga att jag beställde min Ultimate CF 29/6 med beräknad leveranstid två veckor. Den kom 4/7. Allt fanns i kartongen och monteringen mötte inget motstånd. Tråkigt att det ska dra ut på tiden för er, men personligen har jag inget att anmärka på.

Hoppas det ordnar sig för er som får vänta. Tråkigt om leveranstider hindrar er från att cykla

HåkanC skrev:
> Obed skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ser inte styrstammar till salu på Canyon
> svenska
> > webshop.
> > Med tanke på udda mått borde det finnas
> > lättillgängligt för snabba köp.
>
> Om det är en 1 1/4"-tapp du behöver så är
> Syntace Force 119-tapparna tillverkade för 1
> 1/4"-styrrör (de säljs med en adapter för 1
> 1/8")
> http://syntace.com/imgserver/syntace/images/2000/2
> 300/2334/picture2334_Syntace.jpg
> http://syntace.com/index.cfm?pid=3&pk=964
>
> Bra pris här:

> http://www.bike-discount.de/shop/k446/a3713/force-
> 119-vorbau-318-mm-6%B0-flipflop.html
>
>
> /Håkan

Tack Håkan, du är en klippa

"skönt" att läsa att fler har leveransproblem. Jag beställde ett Aeroad ramset 18e maj, skulle levereras i början av Juni, vecka 24. Ändrades sedan till SENAST vecka 28. ...och nu SENAST om två veckor. Alltså, om jag får den, så har jag legat ute med pengar i över 2 månader, de finaste cykelmånaderna. Jag brukar inte ge sådana krediter;)

Får passa på att ge beröm till Canyon. Torsdag 7 juli beställde jag en Ultimate CF 9.0 SL med beräknad leveranstid V29. Tisdag 12 juli stod UPS utanför min dörr. Väntar dock på att få mina pedaler levererade som jag beställde i samma veva från Canyon...

Även jag får passa på att ge beröm till Canyon. Beställde en Nerve Xc 7.0 8:e Juli, tisdagen 12:e Juli fanns den på UPS i mölndal. Hämtade själv upp den på UPS, då jag ej va hemma förrens på torsdagen.
I brevlådan låg "kvitton" på att dom varit här, både på tisdag och onsdag!

@ Canyon_Sverige

Jag är sugen på en Roadlite 6.0 i stl 58cm, men jag undrar om man kan konfigurera den något? Det jag skulle vara intresserad av är en stl 58cm med 175mm vevarmar istället för 172,5mm som är standard för den storleken. Sen om det är möjligt att få den med svart sadel och styrlinda; visst, vitt är snyggt, men blir skitigt för lätt.

Tack på förhand, wijndrufs

Wijndrufs: Styrbredd och styrstammslängd går att byta från orginal mot en avgift på 20 Euro per byte. Tyvärr så går det dock inte att byta färg på sadel/styrlinda eller vevarmslängd.

Och vad jag kan se är Roadlite 6.0 i storlek 58 helt slutsåld. Betyder det att det ej tillverkas några fler förrän nästa års modeller kommer ut?

Har funderingar på att köpa en Canyon mountinbike (Grand Canyon 6.0 eller 7,0). Är detta ett vettigt köp ?. Har kollat lite på en Scott Scale 70 också som ligger i samma prisklass. Är Canyon ett bättre köp än Scotten ?

Kollade lite på storleksguiden. Jag är 180 cm väger 78 Kg och har normala propotioner för övrigt.
Guiden rekommenderade mig storlek S, kan detta verkligen stämma ?. Låter litet tycker jag, men detta är första gången jag ska köpa mountinbike.

Du får bra mycket mer för pengarna om du köper en Canyon.
När det gäller storleken så skulle jag säga M alt L för dig. Jag är 179 cm och kör M.
En S tror jag blir för liten.

pelle.k skrev:
> Har funderingar på att köpa en Canyon
> mountinbike (Grand Canyon 6.0 eller 7,0). Är
> detta ett vettigt köp ?. Har kollat lite på en
> Scott Scale 70 också som ligger i samma
> prisklass. Är Canyon ett bättre köp än Scotten
> ?
>
> Kollade lite på storleksguiden. Jag är 180 cm
> väger 78 Kg och har normala propotioner för
> övrigt.
> Guiden rekommenderade mig storlek S, kan detta
> verkligen stämma ?. Låter litet tycker jag, men
> detta är första gången jag ska köpa
> mountinbike.

colan skrev:
> Har funderingar på Canyon Nerve XC 5.0. Jag är
> 174, kanske lite längre överkropp. Small eller
> medium?

Ett tips är att på cykelns sida klicka på "Finn rätt storlek" och sedan på "Hitta rätt ramstorlek". Där får man sedan fylla i sina mått i vad Canyon kallar för "PPS" (perfect position system) och ut kommer en storleksrekommendation.

Alternativ två är följande direktlänk till PPS där man förutom mått även ställer in vilken cykel (alla Canyoncyklarna verkar finnas med) du är intresserad av: http://www.canyon.com/_se/tools/pps.html

Lycka till!

Tycker det är komplicerat men jag kan göra ett försök. Men det som får avgöra är höjden på ramen. Det står att Instegshöjd på small är 732mm och 755mm på medium. Om det är höjden på ramen så kommer jag välja en small då jag precis klara mig från att slå i grenen på medium.
Vad är Instegshöjd?

Senast ändrad:
Tille skrev:
> Jag tycker allt är konplicerat.

Jaa precis, det är lättare att höra folks åsikter och erfarenheter istället.

colan skrev:
> Tille skrev:
> -------------------------------------------------------
> > Jag tycker allt är konplicerat.
>
> Jaa precis, det är lättare att höra folks
> åsikter och erfarenheter istället.

Jaa, ja tyker du ska köpa en Smith & Wesson. De är cola.

Hade ett par funderingar innan jag ska beställa min Canyon. Vilken betalningsmetod har ni valt, Förskottsbetalning med faktura eller Kreditkort ? Och har det funktat bra ?

Naturligtvis behöver jag pedaler till cykeln. Helst vill jag ha pedaler som passar både till vanliga skor och cykelskor. Kan någon rekommendera någon av de pedalerna som finns i webshoppen ?
Eller funkar det lika bra att köpa ett par pedaler på biltema för en hundring ?

pelle.k skrev:
> Hade ett par funderingar innan jag ska beställa
> min Canyon. Vilken betalningsmetod har ni valt,
> Förskottsbetalning med faktura eller Kreditkort ?
> Och har det funktat bra ?

Jag betalade med kreditkort och det fungerade utmärkt. Jag beställde en cykel som fanns som expressbike och den kom på mindre än en vecka.

/Andreas

colan skrev:
> Jag undrar om canyon nerve har lock funktion på
> bakdämparen?
> Hur är den att cykla asfalt?

Min Nerve 6.0 har 2 lägen..full dämpare eller pro pedal. Pro pedal låser inte helt men rätt mycket så jag brukar ha denna när jag cyklar asfalt eller uppför.

http://www.foxracingshox.com/fox_tech_center/owners_manuals/08/eng/rear_shocks/float_rp2.htm

Lite trög på asfalt..pga de breda däcken men blir bättre med mer däckstryck än man har i skogen.

Så kom den då äntligen i förra veckan, en Nerve XC 8.0. Jag har hunnit gör några mil i skogen och tycker cykeln är helt super. Jag är 175cm och valde medium vilket känns helt rätt.

Jag hade tidigare en äldre Trek Fuel och gillar den lite upprätta sittställningen, tryggheten och förutsägbarheten.

>Jag undrar om canyon nerve har lock funktion på bakdämparen?
Säger samma som flierman. Jag kör med ProPedal på grus och lååånga uppför. I skogen tycker jag den inte behövs alls.

> Hur är den att cykla asfalt?
Jag tycker också däcken är tröga men med Propedal, lockput fram och bra sittställning så går den att pressa upp i hastighet. Jag gillar det breda styret och det finns möjlighet att sätta ihop händerna tätt och krypa ihop för att komma till skogen snabbare.

Supernöjd med cykeln men tyvärr missnöjd med Canyon som säljare. Cykeln var försenad i fem veckor och proaktiv information obefintlig. Att behöva pressa på som kund för att få besked är inte kul.

Helt enligt vad Canyon meddelat tidigare så kompenserade man inget vilket jag tolkar som att fem veckors försening utan besked är helt ok enligt Canyon och något att tänka på om man beställer cykel. Jag hade inte räknat med pengar utan att de som andra handlare lägger med promotionprylar om de har misslyckats att leverera. Men detta blev tyvärr en rejält misslyckad kundhantering. Så jag äger gärna en Canyoncykel men handlar ogärna av Canyon igen med den erfarenheten.

Jag har sett på forum att Canyon lyckas med majoriteten av leveranserna och då borde man kunna hantera misslyckandena på ett professionellt sätt.

pelle.k: I ditt fall så skulle jag välja Medium.

colan: Utifrån din längd så skulle jag välja en medium, men du är nära gränsen mellan storlekarna. Small ligger närmare din Nishiki i storlek. Instegshöjden är höjden på ramen, dvs. "stand over height".

mikaelw: Ramvikten gäller medium för MTB och 56 för landsvägscyklar.

weijden: Vid en så lång försening som fem veckor så ges alltid någon form a kompensation ut. Jag ska kolla vad Tyskland erbjuder i det här fallet.

Bra svar. Wejden hur är ramhöjden för dig, touchar du med grenen när du står upp?
Anledningarna till att jag funderar på medium är: En större ram blir stabilare, ser lite bättre ut, en small ser ut som dirt/barncykel. Men så är det ramhöjden, hur många cm ska man ha?
Överröret på small är bra (det viktiga)
Jag är 76 cm barfota till grenen, 77 med skor, hjulbas är 75,5cm.

Canyon_Sverige:
När du hör mig resonera vad tycker du då?
Jag vet att jag har snackat mycket om ramhöjden i detta forum men jag har beslutsångest.

Tillbaka
Topp